Stefanie Stappenbeck

1974 Acteur

Stefanie Stappenbeck (1974) is acteur.
Er zijn 37 films gevonden.

Ohne Dich

2014 | Thriller

Duitsland 2014. Thriller van Florian Baxmeyer. Met o.a. Stefanie Stappenbeck, Andreas Pietschmann en Oliver Mommsen.

Martina en Ralf zijn op vakantie aan de Franse kust. Wanneer Ralf niet terugkomt van een zeiltocht, wil Martina niet geloven dat hij is gestorven bij een ongeluk. Ze gaat zelf op onderzoek.

Mit Burnout durch den Wald

2014 | Komedie

Duitsland 2014. Komedie van Michael Rowitz. Met o.a. Maximilian von Pufendorf, Stefanie Stappenbeck, Martin Brambach, Walter Kreye en Jutta Speidel.

Werkverslaafde psycholoog Herbert Freudenberger publiceerde in 1974 over (zijn) werkstress, en doopte het fenomeen Burnout. De erkenning voor zijn publicatie over burnout bleek ook zijn genezing voor burnout. Niks over Herbert in deze film. Wel een hoop gedoe met zelfverklaarde en miskende ausgebrannte Menschen. In een bos, de omgeving die door het psychologische kader is bestempeld als helend. Actrice Birge Schade wil als therapeut de zes patiënten in evenzoveel dagen oplappen, wat zorgt voor tragedie en komedie. Dun in de verf.

Die letzte Instanz

2013 | Misdaad, Drama

Duitsland 2013. Misdaad van Carlo Rola. Met o.a. Jan Josef Liefers, Stefanie Stappenbeck en Udo Samel.

Een oudere dame schiet op de dakloze Hans-Jörg Hellmer die ongedeerd weet te vluchten. Advocaat Joachim Vernau biedt haar tot verbazing van de politie haar hulp aan.

Die Schäferin

2011 | Drama, Romantiek

Duitsland 2011. Drama van Dagmar Damek. Met o.a. Stefanie Stappenbeck, Hans Werner Meyer en Katja Studt.

Als een schaapherder zijn been breekt, belt zijn nichtje Ute haar jeugdvriendin Svea, een werkloze advocate, voor hulp. Svea is het stadsleven in Frankfurt meer dan zat en keert dan ook maar al te graag terug naar het dorp van haar ouders. Daar aangekomen ontmoet ze haar oude liefde Hannes, inmiddels dierenarts van beroep en getrouwd met Ute. Natuurlijk keren de gevoelens van weleer terug in deze Heimat-film, die het vooral moet hebben van zijn degelijkheid. En van de schattig rondhuppelende lammetjes.

Der Mann an ihrer Seite

2008 | Drama

Duitsland 2008. Drama van Matthias Tiefenbacher. Met o.a. Stefanie Stappenbeck, Oliver Mommsen en Elena Uhlig.

va en Max zijn een gelukkig getrouwd stelletje, tot Max zijn baan kwijtraakt op de dag dat Eva's carrière van start gaat. Hoe langer zijn werkeloosheid duurt, hoe jaloerser hij wordt op het geluk van zijn vrouw.

Der Heckenschütze

2008 | Misdaad

Duitsland 2008. Misdaad van Manfred Stelzer. Met o.a. Fabian Busch, Stefanie Stappenbeck en Karl Kranzkowski.

De nieuwe commissaris Peter Heiland krijgt in zijn eerste zaak meteen met een seriemoordenaar te maken. Alle sporen wijzen naar Schwaben, waar Heiland vandaan komt. Na zelf neergeschoten te zijn begint een kat-en-muisspel tussen Heiland en de moordenaar.

Kein Geld der Welt

2007 | Komedie, Romantiek

Duitsland 2007. Komedie van Berno Kürten. Met o.a. Uwe Ochsenknecht, Steffen Groth en Stefanie Stappenbeck.

Schoenverkoopster Lisa wint, samen met haar vriendin Marie, een weekendtrip naar Majorca. Daar doet ze zich voor als rijke vrouw en ontmoet ze Jonas, de zoon van haar baas, en ze worden verliefd. Thuisgekomen moet ze echter doorgaan met haar rol als Jonas van plan blijkt langs te komen.

Vier Töchter

2006 | Drama

Duitsland 2006. Drama van Rainer Kaufmann. Met o.a. Dagmar Manzel, Tanja Schleiff en Stefanie Stappenbeck.

Een vrouw ontdekt op haar dertigste dat zij is geadopteerd en gaat op zoek naar haar biologische moeder.

Komm näher

2006 | Komedie, Drama, Romantiek

Duitsland 2006. Komedie van Vanessa Jopp. Met o.a. Meret Becker, Stefanie Stappenbeck, Heidrun Bartholomäus, Hinnerk Schönemann en Jana Pallaske.

Geïnspireerd door Mike Leigh liet Jopp haar acteurs al improviserend meewerken aan het script van dit tragikomische drama dat zich afspeelt in hedendaags Berlijn. Drie verhaallijnen worden losjes met elkaar verweven: een driehoeksverhouding tussen een taxichauffeur, een alleenstaande moeder en haar tienerdochter, een romance tussen een agent en een vrouw die hij komt waarschuwen de muziek zachter te zetten (een gegeven dat trouwens precies zo voorkomt in P.T. Andersons Magnolia), en het verhaal van haar financieel beperkte zus en zwager. Het beeld van eenzaamheid in de grote stad is treffend, al zijn niet alle verwikkelingen even geloofwaardig uitgewerkt.

Das Zimmermädchen

2005 | Komedie

Duitsland 2005. Komedie van Matthias Tiefenbacher. Met o.a. Angelika Thomas, Axel Milberg en Stefanie Stappenbeck.

De 23-jarige studente Carla maakt zich zorgen dat ze nog steeds maagd is. Ze besuit haar dromen over de ware liefde overboord te gooien en als kamermeisje in een hotel op het eiland Amrum te gaan werken. Haar keus valt al gauw op de daar verblijvende kinderarts dr. Andreas Pietras

Tatort - Schichtwechsel

2004 | Mysterie

Duitsland 2004. Mysterie van Jane Ainscough. Met o.a. Axel Milberg, Maren Eggert, Mehdi Moinzadeh, Stefanie Stappenbeck en Felix Eitner.

Het gaat niet goed met de scheepswerf Ostendorf in Kiel. Er moeten mensen worden ontslagen. De machtige Bruhns, die voorzitter is van de personeelskern, wil hooguit accoord gaan met vijftig man. Hij is onverzettelijk in het gesprek met directeur Ostendorf (Eitner), terwijl zijn collega Heise (Nimtz) zich soepel opstelt en naar een rationele oplossing zoekt. Onder de medewerkers heerst grote onrust, want niemand weet of hij of uit de boot zal vallen. Directiesecretaresse Tatjana Matthies (Stappenbeck) is zelfs bereid met Bruhns tussen de lakens te duiken als dat de arbeidsplaats van haar broer Benno (Schwering- Sohnrey) kan redden, want ze vreest dat Benno nimmer meer aan de slag komt. Haar vriend Holger (Voelklein), die ook op de werf werkt, is uiteraard niet erg gelukkig met haar houding. De volgende morgen wordt Bruhns levenloos uit het water opgevist. Kommissar Borowski (Milberg) begint een onderzoek en merkt dat de staking, waarmee Bruhns gedreigd had, is afgeblazen door tussenkomst van Heise. Er zijn vijftig verdachten met hetzelfde motief, maar het kan ook een crime passionnel of om een 'herenaccoord' gaan. De oplossing zit hem in de titel... Uitstekend gespeelde, sociaal getinte TATORT. Het sterke scenario is van Jan von der Bank. Het camerawerk is van Volker Tittel. Aflevering 261.

Jena Paradies

2004 | Drama

Duitsland 2004. Drama van Marco Mittelstaedt. Met o.a. Stefanie Stappenbeck, Luca de Michieli en Hans-Jochen Wagner.

De ongeveer dertigjarige Jeanette woont met haar tienjarige zoontje Louis in de voormalige DDR-stad Jena. Haar hele wereld draait om Louis, die op zijn beurt ademruimte zoekt bij zijn grootouders en de lokale voetbalcoach. Een nieuwe buurman zorgt voor een frisse wind in Jeanettes benauwde leven. Veel opzienbarends gebeurt er verder niet in deze Duitse televisiefilm, maar regisseur en coscenarist Mittelstaedt - die ermee afstudeerde aan de filmacademie - weet met zijn fraaie plaatjes, authentieke personages en lome tempo toch een memorabele sfeer te schetsen.

Verkauftes Land

2003 | Drama, Documentaire

Duitsland 2003. Drama van Horst Königstein. Met o.a. Rudolf Kowalski, Angelika Thomas, Stefanie Stappenbeck, Maria Körber en Guntram Brattia.

De 61-jarige Klaus Schucht (Kowalski) wordt in 1991 gevraagd om voor de Duitse Treuhandanstalt de verkoop van de staatsondernemingen van de voormalige DDR op het gebied van de mijnbouw, de energie en de chemie te begeleiden. Schucht, afkomstig uit Pruisen, is een net mens, die het algemeen belang laat prevaleren bij zijn besluiten. Zijn assistent Frank Pauly (Brattia) is eerzuchtig en heeft uitsluitend oog voor zijn eigen carri[KA2]ere. Als Schucht de kalimijnen en de verouderde raffinaderijen van Leuna tracht te verkopen, ontdekt hij dat de Westduitse grootindustrie voornamelijk probeert de potenti[KA3]ele concurrentie te elimineren of de zakken te vullen ten koste van de werkloosheid, die in complete regio`s gaat ontstaan. Aan het eind van de rit vallen de raffinaderijen in handen van een Frans petrochemisch consortium, waarbij op grote schaal smeergelden werden betaald (maar dat komt in deze film nauwelijks aan de orde). De mijnen worden ondergebracht in één onderneming en de elektriciteitsbedrijven worden op een rationele manier gesaneerd ten koste van tienduizenden arbeidsplaatsen zonder voldoende alternatief om dit op te vangen. Vijftien jaar later was de werkloosheid in de ex-DDR bijna twee maal zo hoog als in de rest van de bondsrepubliek. Voor kijkers, die geïnteresseerd zijn in de privatisering van de BV Honecker, een uiterst boeiende film, waarin aangetoond wordt dat het communisme zijn land heeft uitgebuit, uitgezogen en volledig uitgeput, en dat het kapitalisme zoiets alleen maar op zeer lange termijn kan oplossen met alle betrekkelijkheden vandien. Dit is betreurenswaardig, want na de Duitse capitulatie in 1945 had het nooit zover mogen komen; helaas stak de oprichting van de DDR in 1948 hier een stokje voor. De echte Schucht overleed in 2001 op 71-jarige leeftijd en kon niet bepaald terugkijken op een 'geslaagde' onderneming. De vertelstem is van Susanne Daubner. Het scenario is van Claudius Crönert en Michael Esser. Het camerawerk is van Johannes Anders.

September

2003 | Drama

Duitsland 2003. Drama van Max Färberböck. Met o.a. Nina Proll, Catharina Schuchmann, Jörg Schüttauf, Moritz Rinke en Sólveig Arnarsdóttir.

Docudrama van cineast Max Färberböck (Jenseits) waarin vier Duitse paren worden gevolgd op en na 11 september 2001. Färberböck koos onder meer voor een Duitse vrouw die haar Pakistaanse echtgenoot wantrouwt, voor een jonge moeder die haar jarige zoontje probeert af te schermen en voor een nieuwslezer die het nieuws presenteert op de Duitse televisie. Färberböck begon een maand na de aanslagen met het scenario van September, naar eigen zeggen om zijn 'chaotische gevoelens geen tijd te geven'. Het resultaat is een overtuigende film die zich afspeelt in een vacuüm waar niemand een referentiekader paraat heeft.

Hotte im Paradies

2003 | Drama, Komedie

Duitsland 2003. Drama van Dominik Graf. Met o.a. Misel Maticevic, Birge Schade, Stefanie Stappenbeck, Nadeshda Brennicke en Isabell Gerschke.

Een geslaagde milieuschets van het rosse wereldje aan de zelfkant van de maatschappij, aan de hand van de voor- en meestal tegenspoed van de kleine, naïeve pooier Hotte (Maticevic). Hotte's vaste relatie heet Rosa (Schade), maar ook pezende Yvonne (Stappenbeck) brengt de nodige centjes in het laatje. Hotte droomt van een gouden Rolex en een Jaguar cabriolet, die hij kan aanschaffen als Jenny (Brennicke) erbij komt. In het scenario van Rolf Basedow is authentieke dialoog verwerkt, de rollen zijn voortreffelijk ingevuld en vooral de dames zijn heel uitbundig.

Betty - Schön wie der Tod

2003 | Misdaad, Thriller, Mysterie

Duitsland 2003. Misdaad van Peter Keglevic. Met o.a. Claudia Michelsen, Udo Kier, Erol Sander, Jenny Schily en Stefanie Stappenbeck.

Het scenario van Christian Schnalke is gebaseerd op het verhaal dat de vijftig-jarige Petra Hammesfahr schreef, die sedert 1991 suspense-romans publiceert. Helaas garandeert dit niet dat we met een originele thriller te maken hebben. Betty Theissen (Michelsen) bestiert het grote bouwbedrijf van haar schoonvader (Kleinert). Haar man Herbert (Burmeister) voert geen bal uit. Hij zuipt, drinkt en snolt. Hij gooit verschrikkelijk veel geld over de balk. Dit is Betty en Thomas Lohner (Sander), de adjunct-directeur, een doorn in het oog. Betty vindt dat Herbert uit de weg geruimd moet worden en Thomas wil best een handje helpen, want hij heeft een oogje op haar. Ze zorgen ervoor dat Herbert de nodige drank met drugs naar binnen krijgt. De dosis is hem fataal. Vervolgens zetten ze in sc[KA2]ene, dat het lijkt alsof Herbert fysiek geweld tegen Betty heeft gebruikt, en dat hij er met een grote som geld vandoor is gegaan. Zijn lijk wordt voorlopig niet gevonden, maar ligt op zijn buik in het water - dat is voor later. Smeris Georg Wassenberg (Kier) komt de charmante Betty horen, want dit hoort nu eenmaal bij een verdwijning. Hij vindt Betty best aantrekkelijk en Betty heeft er belang bij om zijn fantasie eventjes op hol te laten slaan. Georgs assistente Dina (Stappenbeck, die in TATORT ervaring opdeed) wijst hem op ongerijmdheden in Betty's verhaal. Georg kijkt met een roze bril naar Betty, maar als Herbert opgedregd wordt, zijn er te veel zaken die niet kloppen. Dan past het om Thomas voor de moordenaar te houden, maar daar past Thomas dan weer voor. Ondanks het feit dat Georg een nachtje heel plezierig met Betty geslapen heeft, moet hij haar in de finale toch de handboeien omleggen. De regie en het spel zijn best goed, maar de film houdt absoluut geen verrassingen in. Hij werd opgenomen in de winter van 2001/2002 in en om Berlijn en lag eerst een jaartje op de plank voordat hij in première ging tijdens een tv- uitzending.

Stahlnetz: Innere Angelegenheiten

2001 |

Duitsland 2001. Ernst Josef Lauscher. Met o.a. Zacharias Preen, August Zirner en Stefanie Stappenbeck.

Het scenario van Christian Schnalke is gebaseerd op het verhaal dat de vijftig-jarige Petra Hammesfahr schreef, die sedert 1991 suspense-romans publiceert. Helaas garandeert dit niet dat we met een originele thriller te maken hebben. Betty Theissen (Michelsen) bestiert het grote bouwbedrijf van haar schoonvader (Kleinert). Haar man Herbert (Burmeister) voert geen bal uit. Hij zuipt, drinkt en snolt. Hij gooit verschrikkelijk veel geld over de balk. Dit is Betty en Thomas Lohner (Sander), de adjunct-directeur, een doorn in het oog. Betty vindt dat Herbert uit de weg geruimd moet worden en Thomas wil best een handje helpen, want hij heeft een oogje op haar. Ze zorgen ervoor dat Herbert de nodige drank met drugs naar binnen krijgt. De dosis is hem fataal. Vervolgens zetten ze in sc[KA2]ene, dat het lijkt alsof Herbert fysiek geweld tegen Betty heeft gebruikt, en dat hij er met een grote som geld vandoor is gegaan. Zijn lijk wordt voorlopig niet gevonden, maar ligt op zijn buik in het water - dat is voor later. Smeris Georg Wassenberg (Kier) komt de charmante Betty horen, want dit hoort nu eenmaal bij een verdwijning. Hij vindt Betty best aantrekkelijk en Betty heeft er belang bij om zijn fantasie eventjes op hol te laten slaan. Georgs assistente Dina (Stappenbeck, die in TATORT ervaring opdeed) wijst hem op ongerijmdheden in Betty's verhaal. Georg kijkt met een roze bril naar Betty, maar als Herbert opgedregd wordt, zijn er te veel zaken die niet kloppen. Dan past het om Thomas voor de moordenaar te houden, maar daar past Thomas dan weer voor. Ondanks het feit dat Georg een nachtje heel plezierig met Betty geslapen heeft, moet hij haar in de finale toch de handboeien omleggen. De regie en het spel zijn best goed, maar de film houdt absoluut geen verrassingen in. Hij werd opgenomen in de winter van 2001/2002 in en om Berlijn en lag eerst een jaartje op de plank voordat hij in première ging tijdens een tv- uitzending.

Stahlnetz - Innere Angelegenheiten

2000 | Misdaad

Duitsland 2000. Misdaad van Ernst-Josef Lauscher. Met o.a. Stefanie Stappenbeck, August Zirner, Zacharias Preen, Ernst Stötzner en Jenny Gröllmann.

De STAHLNETZ-serie die omstreeks 1965 toen nog in zwart-wit het licht aanschouwde, valt te beschouwen als een voorloper van de veel kleurrijkere TATORT. De oorspronkelijke films hadden een bijna documentair karakter als het erom ging misdaden uit te pluizen en daders te ontmaskeren. De afleveringen werden soms gesierd door jong talent dat later in de Duitse film hoge ogen gooide. De films gaven als bijkomstigheid een aardig beeld van de toenmalige Wirtschaftswundermaatschappij. Omroep NDR die de serie begon, heeft gepoogd een vervolg te cre[KA3]eren onder het oude label en tegelijkertijd de reeks een nieuw leven in te blazen. Hoewel de films niet slecht zijn, onderscheiden zij zich niet enorm van hun huidige collega`s zoals voornoemde TATORT, POLIZEIRUF 110 enz., al liggen de accenten op verschillende details. In deze aflevering gaat het om corruptie binnen de politie, waar een groentje komt werken, die net van de politieacademie af is. Het gaat om Sandra Bienek (Stappenbeck), dochter van een smeris, die zich verheugt op het weerzien met collega Sabine, maar na aankomst hoort zij dat Sabine zelfmoord gepleegd heeft. Sandra heeft de nodige moeite om in het korps te worden opgenomen en zet kwaad bloed als zij gewelddadig optreden aangeeft van een collega van de mobiele eenheid bij een demonstratie. Geleidelijk lukt het haar om te integreren en het lijkt met collega Joachim Quandt (Zirner) best te boteren totdat Sandra de plaats onderzoekt waar Sabine zelfmoord beging. Hier belanden we op het tamelijk zwakke punt in het niet zo geweldige scenario van Orkun Ertener en regisseur Lauscher, want Sandra vindt de kogel die afkomstig zou zijn uit het pistool van Sabine. Een ballistisch onderzoek toont algauw aan dat het projectiel niet uit Sabine's dienstwapen afkomstig was, maar wel van een wapen dat in het korps thuishoort en de dader is dan snel gevonden. De rollen zijn niet slecht, Lauscher's regie is redelijk, maar het scenario wringt zich in te veel bochten en haalt de film, respectievelijk de serie omlaag. Jammer. Het camerawerk is van Martin Stingl.

Deutschlandspiel

2000 | Drama, Historische film, Documentaire

Duitsland 2000. Drama van Hans-Christoph Blumenberg. Met o.a. Peter Ustinov, Udo Samel, Lambert Hamel, Rudolf Wessely en Michael Mendl.

Lang docudrama over wat er zich afgespeeld zou hebben hoge politieke kringen in het jaar vóór de val van de Muur van Berlijn in 1989 en hoe de Duitse hereniging een jaar later op 3 oktober 1990 een feit was. Historisch gezien een der belangrijkere gebeurtenissen van de 20ste eeuw. Sommige figuren uit de politiek zijn heel goed gecast, Heesters als Thatcher en Samel als Gorbatsjov, maar Hamel als Kohl en Kowalski als Krenz zijn minder, maar dit is niet afstotend. Het geloofwaardige scenario is van regisseur Blumenberg, die het als een soort thriller heeft geschreven. Het is zoveel mogelijk op de historische feiten gebaseerd dankzij de inbreng van Guido Knopp, die de redactie van deze film voor zijn rekening nam. Knopp geldt als een grote autoriteit op het gebied van moderne Duitse geschiedenis. Drama wordt afgewisseld met veel en lange journaalopnames, wat beslist niet storend is, maar juist verhelderend werkt. De verschillen tussen de rolverdeling en de werkelijke kopstukken uit de geschiedenis is evenwel opvallend. De naïviteit van de Engelsen en hun behoudendheid over gebeurtenissen is verbazingwekkend. De toenmalige Franse president François Mitterand is door Blumenberg en Knopp te flatteus afgeschilderd, want juist Mitterand door zijn gevorderde leeftijd en de geheim gehouden slopende en sluimerende kanker verloor in die tijd zijn grip op de werkelijkheid en toonde te weinig besef voor wat er gebeurde. Dit was aan het begin van de tweede ambtstermijn van Mitterand. Het camerawerk is van Hartmut E. Lange. Wordt meestal in twee delen uitgezonden. Deel één is getiteld AUF DIE STRAßE en deel twee EILIG VATERLAND. Interessant om inzicht te krijgen in de gebeurtenissen.

008 - Agent wider Willen

2000 | Actiefilm, Komedie

Duitsland 2000. Actiefilm van Olaf Götz. Met o.a. Marco Hofschneider, Stefanie Stappenbeck, Udo Schenk, Klaus Schindler en Falk-Willy Wild.

De hoofdrol in deze film, compleet met exploderende vrachtwagens in het centrum van Berlijn, wordt eigenlijk gespeeld door een metallic blauwe BMW 523i cabriolet, die voorzien is van allerlei technische snufjes, die de Batmobil en de auto van James Bond zouden moeten evenaren. Verder in de hoofdrollen een held- tegen-wil-en-dank Serafim Schr[KA3]oder (Hofschneider), een na[KA3]ief broekie bij de politie die in feite een angsthaas is en tegengewerkt wordt door zijn superieuren, en zijn lieve vriendin Maria Gorbes (Stappenbeck) die nog studente is. Inzet van dit verhaal (met de hoop op een tv-serie) is de geplande roof van de Britse kroonjuwelen, die in Berlijn tentoongesteld worden. Wie niet al teveel nadenkt kan zich best door deze grotendeels clichématige actie met stereotiepe personages laten vermaken. Het scenario is van Andreas Föhr en Thomas Letocha. Wellicht is het aller opwindenste aan deze film de geroutineerde muziek van Peter Thomas, die in het grijze verleden de Duitse EDGAR WALLACE- en JERRY COTTON-verfilmingen alsmede series zoals Der Alte van gemakkelijk in het gehoor liggende klanken voorzag. De hoofdrollen doen hun best onder de regie van de 35-jarige regisseur Götz, die geboren is in de voormalige DDR.

Tatort: Der Duft des Geldes

1999 | Thriller

Duitsland 1999. Thriller van Helmut Förnbacher. Met o.a. Kurt Hart, Charles Brauer, Manfred Krug en Stefanie Stappenbeck.

De hoofdrol in deze film, compleet met exploderende vrachtwagens in het centrum van Berlijn, wordt eigenlijk gespeeld door een metallic blauwe BMW 523i cabriolet, die voorzien is van allerlei technische snufjes, die de Batmobil en de auto van James Bond zouden moeten evenaren. Verder in de hoofdrollen een held- tegen-wil-en-dank Serafim Schr[KA3]oder (Hofschneider), een na[KA3]ief broekie bij de politie die in feite een angsthaas is en tegengewerkt wordt door zijn superieuren, en zijn lieve vriendin Maria Gorbes (Stappenbeck) die nog studente is. Inzet van dit verhaal (met de hoop op een tv-serie) is de geplande roof van de Britse kroonjuwelen, die in Berlijn tentoongesteld worden. Wie niet al teveel nadenkt kan zich best door deze grotendeels clichématige actie met stereotiepe personages laten vermaken. Het scenario is van Andreas Föhr en Thomas Letocha. Wellicht is het aller opwindenste aan deze film de geroutineerde muziek van Peter Thomas, die in het grijze verleden de Duitse EDGAR WALLACE- en JERRY COTTON-verfilmingen alsmede series zoals Der Alte van gemakkelijk in het gehoor liggende klanken voorzag. De hoofdrollen doen hun best onder de regie van de 35-jarige regisseur Götz, die geboren is in de voormalige DDR.

Tatort - Der Duft des Geldes

1999 | Mysterie

Duitsland 1999. Mysterie van Helmut Förnbacher. Met o.a. Manfred Krug, Charles Brauer, Stefanie Stappenbeck, Sebastian Rudolph en Julia Richter.

Milena Radenko (Richter), een werkster, ontdekt als eerste het stoffelijk overschot van bloemist Raguse. Binnen de kortste keren zitten Paul Stoever (Krug) en zijn collega Peter Brockm[KA3]oller (Brauer) met een hele rits van verdachten: Milena`s vriend, Raguse`s overspelige weduwe Bianca (Arndt) of haar minnaar J[KA3]org (Graudus). Een getuigenverklaring ontlast Bianca en voor de anderen zijn er wel de nodige motieven, maar geen harde bewijzen. Het onderzoek zit muurvast. Als Stoever en Brockmöller weer van voren af aan begonnen zijn, stuiten ze in hun tweede ronde op dubieuze aandelen, pandbrieven en obligaties. Zij besluiten om Raguse's beleggingsadviseur eens aan de tand te voelen - geen slecht idee. Het scenario van Lienhard Wawrzyn is een tamelijk conventionele wie-is-de-dader, maar het spel is heel aardig, terwijl Krug en Brauer zoals gewoonlijk heel genietbaar zijn. Het camerawerk is van Hartwig Strobel. Aflevering 420.

Dunkle Tage

1999 | Drama

Duitsland 1999. Drama van Margarethe von Trotta. Met o.a. Suzanne von Borsody, Stefanie Stappenbeck, Siggi Kautz, Steffen Groth en Andreas Friscay Kali Son.

Door de dood van haar man begint Angela Rinser (Von Borsody) te drinken. Ze heeft twee kinderen. Als Max (Kautz) zestien en Felicitas (Stappenbeck) achttien is, kan Angela het niet langer verborgen houden. Het tweetal schaamt zich voor hun moeder en probeert te voorkomen dat de verslaving van hun moeder aan de buitenwereld bekend wordt, want als het zou uitkomen, lopen ze de kans in een tehuis te belanden. Terwijl moeder zich steeds meer verwaarloost, dalen ze met z'n allen in vlot tempo de sociale ladder af. Tenslotte weet Max zich van thuis los te maken, maar Felicitas gaat meedrinken na een ongelukkige liefde. Somber drama dat gedragen wordt door de fraaie rol van Von Borsody en de uitstekende regie van Von Trotta. Het camerawerk is van Franz Rath.

Bleib bei mir

1999 | Drama

Duitsland 1999. Drama van Dirk Oetelshoven, Markus Busch en Lars Montag. Met o.a. Volker Hartung, Sabine Grabis, Ruth Ellerich, Wilhelm Wieben en Stefanie Stappenbeck.

Drie films in [KA1]e[KA1]en, van de Duitse regionale omroep NDR met de opdracht een beeld te geven van de grote stad, i.c. Hamburg, vlak voor het jaar 2000. Drie jonge regisseurs kregen de kans een korte impressie te maken. De eerste is REN[KA1]E UND ELISABETH. Het gaat over een jonge loser, Ren[KA1]e (Hartung) die in de trein naar de hanzestad Elisabeth (Grabis) leert kennen, die binnenkort bij haar vriend, een dominee, wil intrekken. Ren[KA1]e en Elisabeth zijn beiden STAR TREK-fan. Ze komen elkaar weer tegen en de vraag is of het Rene[KA1]e zal lukken het hartje van Elisabeth te veroveren. Het scenario is van regisseur Oetelshoven. Het tweede verhaal is getiteld ANDREA UND ROGER. Ze vormen een stel: Andrea (Stappenbeck) zit in de bloemen en Roger (Brucker) prikt tatoeages. Ze zijn al geruime tijd bij elkaar (wat heet lang voor een duo dat rond de 25 is!), het is zomer en het is warm. Ze vervelen zich en ze zijn op hun relatie uitgekeken en beginnen elkaar uit te dagen met ontrouw, maar de vraag is of dat soms bluf is. Na een spel van aantrekken en afstoten, besluiten ze bij elkaar te blijven maar of ze elkaar de waarheid vertellen, is vers twee. Het scenario is van regisseur Busch. Het camerawerk van de eerste twee films is van Johannes Anders. Het laatste bedrijf heet TOBI en gaat over de titelfiguur (Stenschke), die negentien is. Hij is een bekende soapster (in werkelijkheid is Stenschke bekend op de thuisbuis uit de soapseries [KL]Uli Prozesski[KLE] en [KL]Verbotene Liebe[KLE]), die een wandeling maakt door de uitgaanswijk van Hamburg. Op zijn tocht ontmoet hij diverse voorbijgangers, die hun ogen niet kunnen geloven. Hieronder bevinden zich een oudere heer (Lerche) en twee jonge meisjes, Isabelle (Bertheau) en Maike (Augustin), die hun idool het liefst voor zich gehouden zouden hebben, maar dat gaat nu eenmaal niet. Het scenario van TOBI is van de regisseur Montag en Dirk Kämper. Het camerawerk van TOBI is van Jan Bahls. Interessante kijk op de stad, maar niet bepaald opwindend of diepgaand.

Ben & Maria - Liebe auf den zweiten Blick

1999 | Komedie, Drama

Duitsland 1999. Komedie van Uwe Janson. Met o.a. Stefanie Stappenbeck, Hanns Zischler en Matthias Koeberlin.

Drie films in [KA1]e[KA1]en, van de Duitse regionale omroep NDR met de opdracht een beeld te geven van de grote stad, i.c. Hamburg, vlak voor het jaar 2000. Drie jonge regisseurs kregen de kans een korte impressie te maken. De eerste is REN[KA1]E UND ELISABETH. Het gaat over een jonge loser, Ren[KA1]e (Hartung) die in de trein naar de hanzestad Elisabeth (Grabis) leert kennen, die binnenkort bij haar vriend, een dominee, wil intrekken. Ren[KA1]e en Elisabeth zijn beiden STAR TREK-fan. Ze komen elkaar weer tegen en de vraag is of het Rene[KA1]e zal lukken het hartje van Elisabeth te veroveren. Het scenario is van regisseur Oetelshoven. Het tweede verhaal is getiteld ANDREA UND ROGER. Ze vormen een stel: Andrea (Stappenbeck) zit in de bloemen en Roger (Brucker) prikt tatoeages. Ze zijn al geruime tijd bij elkaar (wat heet lang voor een duo dat rond de 25 is!), het is zomer en het is warm. Ze vervelen zich en ze zijn op hun relatie uitgekeken en beginnen elkaar uit te dagen met ontrouw, maar de vraag is of dat soms bluf is. Na een spel van aantrekken en afstoten, besluiten ze bij elkaar te blijven maar of ze elkaar de waarheid vertellen, is vers twee. Het scenario is van regisseur Busch. Het camerawerk van de eerste twee films is van Johannes Anders. Het laatste bedrijf heet TOBI en gaat over de titelfiguur (Stenschke), die negentien is. Hij is een bekende soapster (in werkelijkheid is Stenschke bekend op de thuisbuis uit de soapseries [KL]Uli Prozesski[KLE] en [KL]Verbotene Liebe[KLE]), die een wandeling maakt door de uitgaanswijk van Hamburg. Op zijn tocht ontmoet hij diverse voorbijgangers, die hun ogen niet kunnen geloven. Hieronder bevinden zich een oudere heer (Lerche) en twee jonge meisjes, Isabelle (Bertheau) en Maike (Augustin), die hun idool het liefst voor zich gehouden zouden hebben, maar dat gaat nu eenmaal niet. Het scenario van TOBI is van de regisseur Montag en Dirk Kämper. Het camerawerk van TOBI is van Jan Bahls. Interessante kijk op de stad, maar niet bepaald opwindend of diepgaand.

Tatort - Engelchen flieg

1998 | Mysterie, Thriller

Duitsland 1998. Mysterie van Hartmut Griesmayr. Met o.a. Ulrike Folkerts, Andreas Hoppe, Hans-Günter Martens, Stefanie Stappenbeck en Birol Ünel.

Een klein kind valt vanaf de zesde verdieping van een flat naar beneden. Een ongeluk? Hoofdcommissaris Lena Odenthal heeft zo haar twijfels. De ouders van het meisje hullen zich in stilzwijgen. Dan krijgt de sensatiepers er lucht van en tekent zich een verschrikkelijk familiedrama af....

Rot wie das Blut

1998 | Actiefilm, Misdaad

Duitsland 1998. Actiefilm van Markus Fischer. Met o.a. André Eisermann, Stefanie Stappenbeck, Ludwig Boettger, Marcus Signer en Annekatrin Bürger.

Zodra Ronnie (Eisermann) over een paar centen beschikt of ergens op de pof wat kan verkrijgen, wordt hij door zijn wraakzuchtige ex-vrouw Thekla (Rapsch) in zijn nek geblazen: ze maakt hem het geld afhandig of ze zorgt ervoor dat zijn krediet wordt ingetrokken. Ronnie heeft verstand van diamanten. In de groezelige Pianobar, waar hij rondhangt, is dit algemeen bekend en zo moet hij regelmatig voor geldwitters de waarde van edelstenen schatten. Ronnie ontmoet er Ginnie (Stappenbeck). Ze is een leuke meid met een wat onkies verleden, maar ze is nu de assistente van Alain Demar[KA1]e (Boettger), een dubieuze Belg die illegaal in diamanten handelt. Ze vraagt Ronnie robijnen te taxeren en hij ziet onmiddellijk dat er een paar valse bij zitten. Ronnie houdt zijn mond en laat de weinig prominente koper, een pooier, erin tuinen. Zo raakt hij betrokken bij een bizar kidnapverhaal dat hem naar Knokke aan Zee voert om Simone Demar[KA1]e (B[KA3]urger) los te krijgen uit de klauwen van Oberst Tawarnata (Chinn), een enge Birmees, te bevrijden. Het scenario van Frank Grützbach zit vol onwaarschijnlijkheden en zwart- wit personages, maar de aantrekkelijke cast en het vlotte regietempo van Fischer zorgen ervoor dat de kijker zich niet verveelt. Camerawerk van Jörg Schmidt-Reitwein.

Die einzige Chance

1998 | Drama

Duitsland 1998. Drama van Hartmut Griesmayr. Met o.a. Moritz Bleibtreu, Stefanie Stappenbeck, Leslie Malton, Nina Hoger en Thomas Goritzki.

Mike (Moritz Bleibtreu) en Lena (Stappenbeck) maken deel uit van de undergroundscene in Berlijn. Ze hebben geen werk. Lena is in verwachting. Hun uitzicht op de toekomst is grauw en vaal. Ze besluiten de nog ongeboren baby illegaal ter adoptie af te staan. Er zijn kopers, de prijs is goed en op die manier hopen Lena en Mike op een rooskleuriger toekomst. Als de baby geboren wordt - een klein meisje dat ze Marie noemen, gebeurt er (natuurlijk) iets met het gemoed van Lena. Ze loopt weg en Mike wordt desperaat, want hij houdt veel van haar. Het daagt bij hem dat Lena naar Marie verlangt en het spoor voert naar Frankfurt, waar ze te maken krijgen met meedogeloze handelaren in levende zieltjes. Spannende momenten (w.o. een benauwende scène, waarin een auto te water is geraakt) als ze zich weren tegen wat blijkt de Russische maffia te zijn. Film voor het kleine scherm die het vooral moet hebben van de aantrekkelijke jonge hoofdrollen en niet zozeer van het scenario van regisseur Griesmayr. Het camerawerk van Charly Steinberger is goed. De vijandige vrouw in de villa wordt gespeeld door Monica Bleibtreu, die in werkelijkheid de moeder van hoofdrol Moritz Bleibtreu is.

Verdammt, er liebt mich

1996 | Komedie, Familiefilm

Duitsland 1996. Komedie van Sven Severin. Met o.a. Corinna Harfouch, Helmut Berger, Susanne Bormann, Timothy Peach en Günther Jerschke.

Emma (Bormann) is een lekkere meid en nog maar net zeventien. Ze is smoorverliefd op haar geschiedenisleraar Adrian (Peach). Zij wendt alle middelen aan om hem te versieren, maar dat lukt niet zo best. Adrian is immers een beruchte rokkenjager en heeft het gemunt op Emma`s knappe moeder Paula (Harfouch). Tragikomisch verhaal over relaties met personages die weinig voorstellen. Het scenario is van Annemarie Schoenle, schrijfster van jeugdboeken naar haar gelijknamige verhaal. Te braaf en ontgoochelend. Heel wat minder geslaagd dan haar debuut NUR EINE KLEINE AFFÄRE. Het camerawerk is van Nicolas Joray en Daniel Zuta Filmproduktion produceerde voor het ZDF, die tevens coproducent waren. Tweede film van Bormann, die in werkelijkheid zeventien is en op veertien-jarige leeftijd debuteerde en daarvoor toen de Adolf Grimme-prijs kreeg. Harfouch leerde het vak in de voormalige DDR.

Das Recht auf meiner Seite

1996 | Drama

Duitsland 1996. Drama van Hartmut Griesmayr. Met o.a. Friedrich von Thun, Ursela Monn, Simone Thomalla, Jakob Karte en Stefanie Stappenbeck.

Rechter Wentland heeft het kind Tomi aan zijn biologische moeder toegewezen, waarna de pleegmoeder zelfmoord gepleegd heeft. De rechter kan deze zaak maar niet vergeten en gaat op zoek naar Doris, de moeder van het kind, die als fotomodel werkt en Tomi in een internaat ondergebracht blijkt te hebben. Wentland wordt verliefd op de vrouw en trouwt met haar. Niets lijkt het familiegeluk in de weg te staan, totdat Doris een ander ontmoet en Wentland alleen nog als vader gewenst is.

Als wèr's der letzte Tag

1996 | Korte film

Duitsland 1996. Korte film van Klaus Krämer. Met o.a. Peter Pauli, Stefanie Stappenbeck en Thomas Schmidt.

Rechter Wentland heeft het kind Tomi aan zijn biologische moeder toegewezen, waarna de pleegmoeder zelfmoord gepleegd heeft. De rechter kan deze zaak maar niet vergeten en gaat op zoek naar Doris, de moeder van het kind, die als fotomodel werkt en Tomi in een internaat ondergebracht blijkt te hebben. Wentland wordt verliefd op de vrouw en trouwt met haar. Niets lijkt het familiegeluk in de weg te staan, totdat Doris een ander ontmoet en Wentland alleen nog als vader gewenst is.

Als wär's letzte Tag

1996 | Korte film

Duitsland 1996. Korte film van Klaus Krämer. Met o.a. Peter Pauli, Stefanie Stappenbeck en Thomas Schmidt.

Rechter Wentland heeft het kind Tomi aan zijn biologische moeder toegewezen, waarna de pleegmoeder zelfmoord gepleegd heeft. De rechter kan deze zaak maar niet vergeten en gaat op zoek naar Doris, de moeder van het kind, die als fotomodel werkt en Tomi in een internaat ondergebracht blijkt te hebben. Wentland wordt verliefd op de vrouw en trouwt met haar. Niets lijkt het familiegeluk in de weg te staan, totdat Doris een ander ontmoet en Wentland alleen nog als vader gewenst is.

King of Evergreen

1995 | Drama

Duitsland 1995. Drama van Dietmar Klein. Met o.a. Diether Krebs, Tilo Prückner, Kristin Maria Derfler, Max Volkert Martens en Teresa Harder.

Het zangduo Ted White (Krebs) en Robby Kane (Martens) had in hun jonge jaren veel succes. Ted werd zenuwachtig van zijn partner en ging solo. Ted wist zich in leven te houden met kluchtige optredens, verkleedpartijen en voordrachten in achterafzaaltjes voor bejaarden, personeelsverenigingen, etc., etc. Ondertussen weet Robby zich te handhaven als zanger al ziet men de sporen op zijn gezicht die de angst en de drugs hebben nagelaten. Op een goede dag wordt Ted opgebeld door manager Lennie (Prückner) voor een engagement. Ted hoopt dat dit na al die jaren zijn come-back is. Hij bevindt zich echter in een troep die bestaat uit net zulke derderangs artiesten als hijzelf en die de ster waar het omgaat, moeten opluisteren en gewichtig maken. En die ster is... Robby. Toch krijgt Ted die alle hoop had laten varen, zijn kans om naar Las Vegas te gaan. Aardig portret van het kommervolle en moeizame artiestenbestaan. Scenario van regisseur Klein en Jiri Pollak. Ciro Cappellari bediende de camera.

Der andere Wolanski

1995 | Mysterie

Duitsland 1995. Mysterie van Hartmut Griesmayr. Met o.a. Hans-Peter Korff, Jürgen Holtz, Andrea L'Arronge, Bernd Michael Lade en Holger Handtke.

Korff is het schoolvoorbeeld van een keurige boekhouder. Ogenschijnlijk weliswaar, want sinds jaren drukt hij geld van de firma achterover. Hij is bang dat hij bij een controle tegen de lamp zal lopen en smeert hem met een koffertje vol bankbiljetten. Op het station loopt hij Holtz tegen het lijf die eveneens op de vlucht is. Deze heeft zojuist, na een overval, zijn handlanger koelbloedig afgemaakt. Als ieder zijns weegs gaat, worden de koffertjes verwisseld. Korff vindt het adres van Holtz en gaat naar diens huis. Hij treft er een meisje dat net uit een jeugdinrichting is ontsnapt en het pand heeft gekraakt. Het plot is verwarrend en de personages zijn veel te dik aangezet, waardoor ze soms karikaturen lijken. Veel spanning zit er niet in, het enige dat op de zenuwen werkt is de nadrukkelijke muziek die onophoudelijk de actie begeleidt. Scenario van Detlef Michel en fotografie van Charly Steinberger. Formaat 16/9.

Der Bruch

1994 | Familiefilm, Avonturenfilm, Komedie

Duitsland 1994. Familiefilm van Jürgen Brauer. Met o.a. Christian Nähte, Stefanie Stappenbeck, Barbara Dittus, Madeleine Lierck en Bang Pham Viet.

Na lange afwezigheid keert de vrijgevochten Harald (N[KA3]athe) terug naar zijn geboortedorp in gezelschap van zijn vriendin Sofie (Stappenbeck). Ze breken in in wat hij noemt het huis van een vriend waar het bulkt van de luxe. Als echter blijkt dat Harald het huis maar al te goed kent en ze een T-shirt vindt met zijn foto op, verlaat Sofie ziedend van woede het huis. In werkelijkheid is het het huis van zijn grootmoeder en Harald neemt zijn oude fiets mee. De enige getuige van het gebeurde is Duan (Viet), een Vi[KA3]ietnamees kind wiens moeder onlangs zelfmoord pleegde en die nu in huis genomen werd door Haralds grootmoeder (Dittus). De jongen zwijgt echter halsstarrig, zelfs wanneer Harald de volgende dag zijn oma komt begroeten. In zijn vertwijfeling loopt Duan weg van huis. Harald roept de hulp in van de bende jongeren waarmee hij vroeger optrok om de jongen te zoeken. Een zwakke sequel op OLLI IN DER UNTERWELT die zo weinig aantrekkelijks te bieden heeft dat de meeste kinderen vlug zullen afhaken. Hij mist het spontane, avontuurlijke van zijn voorganger en Harald is teveel 'halbstarke' om sympathiek te zijn. De volwassenen zetten ditmaal echter geen karikaturen neer. Manfred Freitag en Jochen Nestler schreven het scenario. Fotografie is van regisseur Brauer.

Biologie

1990 | Romantiek, Drama

DDDE 1990. Romantiek van Jörg Foth. Met o.a. Stefanie Stappenbeck, Cornollus Schulz, Carl Heinz Choynski, Katrin Klein en Peter Pragor.

Een op de valreep gemaakte, oninteressante DDR-prul over een liefdesrelatie die dreigt stuk te lopen vanwege een soort milieu-conflict over een beekje dat tegen een winstgevende forellenteelt voor de natuur beschermd moet worden. Huilerig.

Die Weihnachtsgans Auguste

1988 | Familiefilm

DDDE 1988. Familiefilm van Bodo Fürneisen. Met o.a. Dietrich Körner, Barbara Dittus, Käthe Reichel, Daniel Mewes en Peter Bause.

Peter L[KA3]owenhaupt (Mewes) is de zoon van een belangrijke zanger van de prestigieuze Semper Oper in Dresden. Peters vader Ludwig heeft de eretitel Kammers[KA3]anger. Vader Ludwig verheugt zich op de vetgemeste kerstgans, die tijdens de feestdagen op zijn bord zal komen. Peter krijgt echter medelijden met het dier en laat het vroegtijdig ontsnappen. En z[KA1]o kon het gebeuren dat er zaken misgingen tijdens [KL]Lohengrin[KLE], de opera van Richard Wagner, en dat er een gans rondwaggelde op het station van Dresden. Manfred Freitag en Joachim Nestler herschreven het verhaal van Friedrich Wolf en verplaatsten het in de `huidige` tijd van de DDR (die inmiddels geschiedenis is). Lotti Schawohl bewerkte het verhaal tot scenario en R[KA3]udiger Pelikan stond achter de camera. Verschrikkelijk (Oost-)Duits en echt niet veel aan.

op televisie
2 uitzendingen

Mit Burnout durch den Wald (2014) is deze week tweemaal op televisie. Log in om een abonnement aan te maken

Datum
Zender
Tijd
maandag 27 november
WDR Fernsehen
03:00 - 04:30
zondag 26 november
WDR Fernsehen
16:45 - 18:15

Reageer