Paul Carpita

Regisseur, Scenarist

Paul Carpita is regisseur en scenarist.
Er zijn 5 films gevonden.

Les sables mouvants

1996 | Drama

Frankrijk/Duitsland/Verenigd Koninkrijk 1996. Drama van Paul Carpita. Met o.a. Beppe Clerici, Daniel San Pedro, Ludivine Vaillat, Guy Belaïdi en Aurélia.

Carpita werd bekend door zijn sociale protestdrama RENDEZ- VOUS DES QUAIS, dat onmiddellijk na de premi[KA2]ere in 1955 door de censuur verboden werd vanwege sc[KA2]ene`s over dockers in Marseille die gingen staken omdat zij wapens weigerden te laden bestemd voor de oorlog in Indochina, later Vietnam (waar de Amerikanen in 1972 bakzeil haalden). Men vertelde aan Carpita dat zijn in beslag genomen negatief vernietigd was; een vergelijkbare situatie tot op zekere hoogte met saloncommunist Joris Ivens, die de kritische film INDONESIA CALLING (1946) maakte, wat hem problemen bezorgde met de Nederlandse overheid, waarop hij besloot uit te wijken naar de bakermat van de Verklaring van de Rechten van de Mens, Frankrijk... Veel in Parijs was hij trouwens niet, want de bemiddelde Ivens zwierf door de extreem-linkse wereld van onze aardbol, waar hij pamfletistische documentaires en portretten maakte. In 1988 `vond` men een kopie van Carpita`s verboden film, hetgeen hem tenslotte inspireerde tot het maken van een tweede lange film, die in 1995 uitkwam; lijdend onder het idiote besluit van 1955 had hij tot die tijd niet meer dan korte films en documentaires gedraaid. Deze film speelt in de Camargue omstreeks 1958 en gaat over Manuel (San Pedro), een voortvluchtige Spanjaard zonder papieren, die aan werk geholpen wordt door Roger (Clericci) een soort koppelbaas voor landarbeiders, die zijn mensen (Spanjaarden, Marokkanen en Italianen) uitbuit. Manuel is goed voor zijn werk en mag een hut delen met Mouloud (Bela[KA3]idi). Rogers huishouden wordt verzorgd door Madou (Vaillet), die ook de boel doet bij een architect. Manuel heeft wel een oogje op Madou, maar Roger en de architect zetten alles in het werk om te voorkomen dat ze niet te dicht bij elkaar komen. Het is verbazingwekkend dat Carpiti na zo`n lange tijd erin geslaagd is een speelfilm te maken die niet een soort kopie is van zijn eerste film. Behalve zijn sociale invalshoek is het een geheel ander thema (het uitzuigen, de natuur, misdadige- en politieke diepere achtergronden). De spelprestaties zijn gedreven onder de bezielende regie en de film is een geloofwaardig document met uitzondering van de finale. Het scenario is van regisseur Carpita. Het camerawerk is van Peter Chappell. De titel slaat op de levensgevaarlijke moerassen van de Camargue. Voor cinefielen is deze rolprent een must.

Le rendez-vous des quais

1990 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1990. Drama van Paul Carpita. Met o.a. Roger Manuta, André Maufray, Jeanine Moretti, Albert Mannac en Louisette Cavalino.

Deze film werd gemaakt tussen 1953 en 1955 en werd onmiddellijk verboden door de censuur. Werd vergeten en is weer teruggevonden (maar de lengte komt ongetwijfeld niet overeen met die van de originele versie). Motief: `Sc[KA2]enes van verzet tegen het openbaar gezag, die de orde kunnen verstoren`. Het gaat in feite om een simpel liefdesverhaal, dat als rode draad dient tijdens een staking van havenarbeiders in de haven van Marseille, gereconstrueerd (de anonieme acteurs spelen zichzelf) op grond van de ware feiten. Met bovendien politieke stellingname tegen de oorlog in Indochina, in werkelijkheid de reden voor het verbod. In het midden van de jaren 1990 maakte politiek Frankrijk vrede met het verleden en accepteerde de film als kunstwerk. De rolverdeling is nu niet meer anoniem, en er zijn nu namen opgenomen in de hierboven vermelde credits. Misschien enigszins verouderd, maar het blijft een interessante geromantiseerde documentaire.

La récréation

1958 |

Frankrijk 1958. Nicolas Ribowski en Paul Carpita. Met o.a. Madeleine Robinson, Arnaud Chapelet, Antoine Duléry, Alain Lungo en Rose May.

Deze film werd gemaakt tussen 1953 en 1955 en werd onmiddellijk verboden door de censuur. Werd vergeten en is weer teruggevonden (maar de lengte komt ongetwijfeld niet overeen met die van de originele versie). Motief: `Sc[KA2]enes van verzet tegen het openbaar gezag, die de orde kunnen verstoren`. Het gaat in feite om een simpel liefdesverhaal, dat als rode draad dient tijdens een staking van havenarbeiders in de haven van Marseille, gereconstrueerd (de anonieme acteurs spelen zichzelf) op grond van de ware feiten. Met bovendien politieke stellingname tegen de oorlog in Indochina, in werkelijkheid de reden voor het verbod. In het midden van de jaren 1990 maakte politiek Frankrijk vrede met het verleden en accepteerde de film als kunstwerk. De rolverdeling is nu niet meer anoniem, en er zijn nu namen opgenomen in de hierboven vermelde credits. Misschien enigszins verouderd, maar het blijft een interessante geromantiseerde documentaire.

Marseille sans soleil

1955 |

Frankrijk 1955. Paul Carpita. Met o.a. Florent Munoz, Pierre Dorrel en Betty Pascal.

Deze film werd gemaakt tussen 1953 en 1955 en werd onmiddellijk verboden door de censuur. Werd vergeten en is weer teruggevonden (maar de lengte komt ongetwijfeld niet overeen met die van de originele versie). Motief: `Sc[KA2]enes van verzet tegen het openbaar gezag, die de orde kunnen verstoren`. Het gaat in feite om een simpel liefdesverhaal, dat als rode draad dient tijdens een staking van havenarbeiders in de haven van Marseille, gereconstrueerd (de anonieme acteurs spelen zichzelf) op grond van de ware feiten. Met bovendien politieke stellingname tegen de oorlog in Indochina, in werkelijkheid de reden voor het verbod. In het midden van de jaren 1990 maakte politiek Frankrijk vrede met het verleden en accepteerde de film als kunstwerk. De rolverdeling is nu niet meer anoniem, en er zijn nu namen opgenomen in de hierboven vermelde credits. Misschien enigszins verouderd, maar het blijft een interessante geromantiseerde documentaire.

The lunch date

-1 | Korte film

Verenigde Staten. Korte film van Paul Carpita. Met o.a. Jeanine Moretti, André Maufray en Roger Manunta.

Deze film werd gemaakt tussen 1953 en 1955 en werd onmiddellijk verboden door de censuur. Werd vergeten en is weer teruggevonden (maar de lengte komt ongetwijfeld niet overeen met die van de originele versie). Motief: `Sc[KA2]enes van verzet tegen het openbaar gezag, die de orde kunnen verstoren`. Het gaat in feite om een simpel liefdesverhaal, dat als rode draad dient tijdens een staking van havenarbeiders in de haven van Marseille, gereconstrueerd (de anonieme acteurs spelen zichzelf) op grond van de ware feiten. Met bovendien politieke stellingname tegen de oorlog in Indochina, in werkelijkheid de reden voor het verbod. In het midden van de jaren 1990 maakte politiek Frankrijk vrede met het verleden en accepteerde de film als kunstwerk. De rolverdeling is nu niet meer anoniem, en er zijn nu namen opgenomen in de hierboven vermelde credits. Misschien enigszins verouderd, maar het blijft een interessante geromantiseerde documentaire.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Paul Carpita op televisie komt.

Reageer