Willi Forst: regie, cast en scenario.
Er zijn 39 films gevonden.

Wien, du Stadt meiner Träume

1957 | Muziek

Oostenrijk 1957. Muziek van Willi Forst. Met o.a. Hans Holt, Erika Remberg, Paul Hörbiger, Adrian Hoven en Oskar Sima.

Het is aan alles te merken dat deze film over een in eigen land afgezette koning die voor de kost een populaire taxichauffeur in Wenen wordt, de allerlaatste produktie was die Forst heeft geregisseerd.

Kaiserjèger

1956 | Komedie

Oostenrijk 1956. Komedie van Willi Forst. Met o.a. Adrian Hoven, Judith Holzmeister en Erika Remberg.

Het is aan alles te merken dat deze film over een in eigen land afgezette koning die voor de kost een populaire taxichauffeur in Wenen wordt, de allerlaatste produktie was die Forst heeft geregisseerd.

Kaiserjäger

1956 | Romantiek, Romantisch drama

Oostenrijk 1956. Romantiek van Willi Forst. Met o.a. Adrian Hoven, Gunther Philipp, Erika Remberg, Oskar Sima en Judith Holzmeister.

In het oude Oostenrijk neemt een adellijk meisje dienst in het leger, maar de zaken lopen mis wanneer de liefde een woordje mee gaat spreken. De meesterhand van Willi Forst, die ook co-auteur van het scenario was, is maar moeilijk te herkennen in deze nogal clichématige romantische film.

Ein Mann vergißt die Liebe

1955 | Drama

Duitsland 1955. Drama van Volker von Collande. Met o.a. Willy Birgel, Maria Holst, Willi Forst, Annemarie Düringer en Heinrich Gretler.

Ouderwets drama over het dilemma waarvoor strafpleiter Dr. Rudolf Kadenberg (Birgel) komt te staan als de minnaar van zijn vrouw Brigitte (Holst), Alexander von Barender (Forst) gearresteerd is op de verdenking van moord op een woekeraar. Hoewel het scenario van Madeleine Paul en Werner Jörg Lüddecke bedoeld is als een huwelijksdrama - Dr. Kadenberg werkt te hard, verdient te weinig en verwaarloost zijn vrouw - is het misdaadelement - heeft Alexander von Barender het wel of niet gedaan - toch het sterkst. Het camerawerk is van Walter Krien en de acteurs doen hun best.

Weg in die Vergangenheit

1954 | Drama

Oostenrijk 1954. Drama van Karl Hartl. Met o.a. Paula Wessely, Attila Hörbiger, Willi Forst, Josef Meinrad en Rudolf Fernau.

Een verfilming van Wilfried Christensens toneelstuk Die Forelle over een getrouwde vrouw die in het uur van de nood een ware vriend nodig heeft. Een typische Hartl-Forst-Wessely- Hörbiger-produktie alsof de tijd in Wenen heeft stilgestaan.

Dieses Lied bleibt bei dir

1954 | Komedie, Muziek

Duitsland 1954. Komedie van Willi Forst. Met o.a. Paul Henreid, Eva Kerbler, Elma Karlowa, Fritz Schulz en Ernst Stankowski.

In een typisch Weens muziekcafé wordt een zangeres omstreeks 1910 verliefd op een componist, maar als WO-I uitbreekt, breken de sentimentaliteiten van Weense Schrammeln-filmer Forst pas goed los. Als een dijkdoorbraak.

Bei Dir war es immer so schön

1954 | Musical, Drama, Muziek

Duitsland 1954. Musical van Hans Wolff. Met o.a. Heinz Drache, Georg Thomalla, Ingrid Stenn, Grethe Weiser en Albrecht Schoenhals.

Een schlager-componist heeft groot succes, maar verwaarloost vrouwlief, die wegloopt, waarna hij troost zoekt in de fles. Typisch Duitse ongeloofwaardige, valse schmalz. Het scenario is van Paul H. Rameau naar een idee van Hans Wolff. Het camerawerk is van Hans Schneeberger.

Im Weißen Rößl

1952 | Muziek

Duitsland 1952. Muziek van Willi Forst. Met o.a. Johanna Matz, Johannes Heesters, Walter Müller, Rudolf Forster en Paul Westermeier.

Een vrolijke Eric Charell-productie van de beroemde operette over een kelner die verliefd is op de waardin van 'Im Weißen Rößl'. Het scenario is van Horst Budjahn, Henry Halm en Charell. Het camerawerk is van Günther Anders.

Es geschehen noch Wunder

1951 | Musical

Duitsland 1951. Musical van Willi Forst. Met o.a. Hildegard Knef, Willi Forst, Werner Fuetterer, Marianne Wischmann en Hans Leibelt.

Typisch Willy Forst-niemendalletje over een componist en een pianiste, en hun gemeenschappelijk levensliedje.

Die Sünderin

1951 | Drama

Duitsland 1951. Drama van Willi Forst. Met o.a. Hildegard Knef, Gustav Fröhlich, Jochen-Wolfgang Meyn, Robert Meyn en Aenne Bruck.

De kansels waren voor protestant en katholiek te klein om tegen deze film te protesteren. Knef speelt een meisje, van wie de vader door de Gestapo wordt meegenomen en dat om te overleven prostituée wordt. Onbegrijpelijk dat de Weense- operettefilmer Forst ook een drama kon maken, zijn eerste naoorlogse film met 'n schitterende rol van Knef. Het gerechtshof te Karlsruhe besloot overigens na aanklachten tegen 'Die Sünderin' dat film een kunstuiting was, zodat het de politie onmogelijk was geworden tegen de vertoningen ervan op te treden.

Wiener Mädeln

1945 | Muziek

Oostenrijk 1945. Muziek van Willi Forst. Met o.a. Willi Forst, Dora Komar, Hans Moser, Vera Schmid en Judith Holzmeister.

Een charmante biografie van Carl Michael Ziehrer, een vak- en tijdgenoot van Johann Strauss. Aardig muzikaal hoogtepunt: een duel tussen muziekkorpsen die driekwarts- respectievelijk vierkwartsmaat spelen. De opnames waren in '45 in Wenen en Praag gemaakt, maar officieel beleefde de film in 1950 zijn première.

Frauen sind keine Engel

1943 | Komedie

Duitsland 1943. Komedie van Willi Forst. Met o.a. Marte Harell, Hedwig Bleibtreu, Margot Hielscher, Axel von Ambesser en Curd Jürgens.

Een beroemd filmregisseur wordt tijdens een bootreis omgeven door vrouwen die op eigenbelang uit zijn. Minder flitsend verfilmd dan men van Forst gewend is, maar toch heel amusant en met prima muziek van Mackeben. Gedraaid in Oostenrijk, dat door de Anschlu[KL29] (1938-1945) Duits geworden was. Het scenario is van Geza von Cziffra. Het camerawerk is van Jan Stallich.

Wiener Blut

1942 | Muziek

Duitsland 1942. Muziek van Willi Forst. Met o.a. Hans Moser, Theo Lingen, Maria Holst, Willy Fritsch en Fred Liewehr.

Tijdens het Congres van Wenen geniet een Duitse graaf met volle teugen van het Weense leven. Een charmante bewerking van Johann Strauss` gelijknamige operette, waarin de komieken Lingen en Moser alle ruimte krijgen, zonder uit de toon te vallen. Gedraaid in Oostenrijk, dat door de Anschlu[KL29] (1938-1945) Duits geworden was.

Operette

1940 | Muziek

Duitsland 1940. Muziek van Willi Forst. Met o.a. Willi Forst, Maria Holst, Paul Hörbiger, Dora Komar en Leo Slezak.

Het schoolvoorbeeld van een Weense operettefilm met een stroom van melodie[KA3]en van Strauss, Mill[KA3]ocker en Supp[KA1]e en het bekende verhaaltje over een theaterdirectrice en een operetteregisseur. Gedraaid in Oostenrijk, dat door de Anschlu[KL29] (1938-1945) Duits geworden was.

Ich bin Sebastian Ott

1939 | Thriller

Duitsland 1939. Thriller van Willi Forst. Met o.a. Willi Forst, Trude Marlen, Otto Tressler, Paul Hörbiger en Gustav Diessl.

Een thriller over een kunstvervalser, geregisseerd en gespeeld door Forst in nota bene een dubbelrol. Een alleraardigste, serieuze Krimi.

Bel Ami

1939 | Muziek, Komedie, Drama

Duitsland 1939. Muziek van Willi Forst. Met o.a. Willi Forst, Johannes Riemann, Olga Tschechowa, Ilse Werner en Hilde Hildebrand.

Guy de Maupassant`s roman, spelend in Parijs omstreeks 1880 (Duitse titel van het boek: 'Der Schöne Georg') krijgt van Forst een wrang einde: de op vrouwtjes beluste avonturier wordt tenslotte een deugdzaam burgermannetje, en daarmee kon de film bij Goebbels en de zijnen door de beugel, al werd De Maupassants vrolijke satire er deerlijk door verkracht. Liedje: 'Du hast Glück bei den Frau'n, bel ami' van Theo Mackeben. Parijs lijkt hier trouwens verdacht veel op het film-Wenen waar anti- nazi Forst zo mee vertrouwd was.

Es leuchten die Sterne

1938 | Musical

Duitsland 1938. Musical van Hans H. Zerlett. Met o.a. Ernst Fritz Fürbringer, Vera Bergman, Carla Rust, La Jana en Fridtjof Mjoen.

Een film voor La Jana-fans want deze actrice spant de kroon in enkele schitterend uitgevoerde nummers. Het verhaal van het secretaresje dat filmster wil worden is omspoeld door schlagers als 'Das ist Berlin, Berlin', 'Es leuchten die Sterne' en 'Du muszt die Wahrheit recht verstehen'. Meer dan vijftig persoonlijkheden uit de film- en sportwereld hebben korte bijrolletjes of een gastoptreden.

Serenade

1937 | Drama

Duitsland 1937. Drama van Willi Forst. Met o.a. Igo Sym, Walter Janssen, Fritz Odemar, Hilde Krahl en Albert Matterstock.

Verfilming van Theodor Storms novelle Viola tricolor met de Peter Kreuder-schlager 'Schön war die Zeit' over een meisje dat met een violist trouwt en hem zijn eerste vrouw probeert te doen vergeten.

Burgtheater

1936 | Drama

Duitsland 1936. Drama van Willi Forst. Met o.a. Werner Krauss, Willy Eichberger, Olga Tschechowa, Hans Moser en Karl Paryla.

Wenen anno 1900: Friedrich Mitterer (Werner Krauß) is hopeloos verliefd en wil zelfs het theater vaarwel zeggen. Maar de ware toneelkunst vraagt offers. Een aardig melodramaatje.

Allotria

1936 | Komedie, Romantiek

Duitsland 1936. Komedie van Willi Forst. Met o.a. Renate Müller, Heinz Rühmann, Jenny Jugo, Adolf Wohlbrück en Hilde Hildebrand.

Het lukt maar niet om tot het altaar te geraken met de paartjes Müller-Wohlbrück en Jugo-Rühmann. Schitterende rolletjes van met name Jugo en Rühmann, prachtige Art Déco-decors en een prima scenario van Jochen Huth en Willi Forst. Camerawerk van Ted Pahle en Werner Bohne.

Mazurka

1935 | Drama, Romantiek

Duitsland 1935. Drama van Willi Forst. Met o.a. Pola Negri en Albrecht Schoenhals.

Tijdens de rechtszaak tegen een zangeres die een pianist vermoord heeft, worden allerlei argumenten voor en tegen haar aangehaald in verband met de geëiste vijftien jaar tuchthuis. Daarbij wordt echter helemaal voorbijgegaan aan haar eigen motivatie. Alleen het einde van de film licht een tip van de sluier op. Een sentimenteel melodrama, waarin te veel aspecten onuitgesproken blijven.

Königswalzer

1935 | Romantiek

Duitsland 1935. Romantiek van Herbert Maisch. Met o.a. Willi Forst, Hell Finkenzeller, Paul Hörbiger, Carola Höhn en Curd Jürgens.

De Oostenrijkse keizer Franz Joseph stuurt een van zijn officieren naar Maximiliaan II van Beieren om op die manier de hand te vragen van diens dochter, Sissy. Een melodieuze film met het nodige vuurwerk, die inspireerde tot een mindere herverfilming van Tourjanski in 1955 met dezelfde titel. In dat jaar kwam ook de immens polpulaire rolprent SISSI (met Romy Schneider) uit, die nog twee vervolgen zou krijgen.

So endete eine Liebe

1934 | Drama

Oostenrijk 1934. Drama van Karl Hartl. Met o.a. Paula Wessely, Willi Forst, Gustaf Gründgens, Gustav Waldau en Maria Koppenhöfer.

Hoewel Hertog Franz von Modena haar grote liefde is, geeft Prinses Marie-Luise toch gehoor aan het 'verzoek' met Napoleon te trouwen. Een uitstekend geregisseerde film met geweldige rollen van Wessely, Forst en vooral Gründgens.

Maskerade

1934 | Drama, Komedie

Duitsland​/​​Oostenrijk 1934. Drama van Willi Forst. Met o.a. Paula Wessely, Adolf Wohlbrück, Olga Tschechowa, Hans Moser en Peter Petersen.

Wenen 1905. De echtgenote van een chirurg laat zich in schilderen, slechts gekleed in een minkstola die de verloofde van haar overspelige zwager toebehoort. Een groot schandaal breekt uit als het portret af is. Dit elegante melodrama was Forsts tweede film en wereldwijd een succes. Scenario van regisseur Forst. Camerawerk van Franz Planer.

Ich kenn' Dich nicht und liebe Dich

1934 | Komedie

Duitsland 1934. Komedie van Géza von Bolváry. Met o.a. Magda Schneider, Willi Forst, Trude Haefelin, Max Gülstorff en Theo Lingen.

Een bekend componist (Forst) wordt verliefd op een meisje (Schneider). Om haar beter te leren kennen neemt hij bij haar ouders een baantje aan als kamerdienaar. Als het meisje het bedrog ontdekt is ze eerst kwaad, omdat ze zich bespied voelt, maar later komt toch alles weer goed. Zoals alle films van Bolvary is ook deze amusant, onderhoudend en vol leuke details. Naast de hoofdrollen is het vooral Theo Lingen die je bijblijft. De muziek van Franz Grothe heeft ook een belangrijke bijdrage geleverd aan het succes van deze film, waarvan ook een Franse versie werd gemaakt: TOI QUE J'ADORE.

Leise fliehen meine Lieder

1933 | Biografie, Muziek

Duitsland​/​​Oostenrijk 1933. Biografie van Willi Forst. Met o.a. Hans Jaray, Martha Eggerth, Luise Ullrich, Hans Moser en Raoul Aslan.

Een film over de achtste symfonie van Schubert, die we kennen als de [KL]Unvollendete[KLE]. Schubert (Jaray), huisleraar aan het hof van Esterhazy, wordt verliefd op de oudste dochter (Eggerth) van de vorst (Treßler). Maar het standsverschil staat hun romance in de weg. Als het meisje met een ander trouwt verscheurt Schubert het derde deel van het aan haar opgedragen werk. Net als zijn liefde voor haar, zal ook zijn compositie geen einde hebben. In deze eerste regie laat Willy Forst zijn meesterschap al zien. Met veel inzicht en gevoel heeft hij deze film geschreven en geregisseerd, zonder in kitsch te vervallen. Jaray is prachtig als de in zichzelf gekeerde Schubert. Er werd tegelijkertijd een Engelse versie gedraaid, getiteld: THE UNFINISHED SYMPHONY.

Ihre Durchlaucht, die Verkäuferin

1933 | Muziek

Duitsland 1933. Muziek van Karl Hartl. Met o.a. Willi Forst, Liane Heid, Paul Kemp, Hubert von Meyerinck en Theo Lingen.

Omdat de man op wie zij verliefd is, niets van adellijke dames moet hebben, wordt gravin Liane Heid een schoenverkoopstertje. Met assistentie van Henri-Georges Clouzot maakte Hartl een Franse versie, CAPRICE DE PRINCESSE, met Albert Préjean en Marie Belle in de hoofdrollen.

Brennendes Geheimnis

1933 | Drama

Duitsland 1933. Drama van Robert Siodmak. Met o.a. Willi Forst, Hilde Wagner, Hans Joachim Schaufuss, Alfred Abel en Lucie Höflich.

Een moeder dreigt te bezwijken voor de charmes van een baron, maar haar dertienjarige zoon redt haar huwelijk. Een delicate verfilming van een novelle van Stefan Zweig met een prachtige rol van Forst als de baron.

Ein Blonder Traum

1932 | Musical

Duitsland 1932. Musical van Paul Martin. Met o.a. Lilian Harvey, Willy Fritsch, Willi Forst, Trude Hersterberg en Paul Hörbiger.

Willi Forst en Willy Fritsch dingen als glazenwassers beiden naar Lilian's hand in een luchtig, vluchtig, allercharmantst filmverhaal van Billy Wilder en Walter Reisch met aanstekelijke muziek en liedjes als 'Irgendwo auf der Welt' en 'Wir zahlen keine Miete mehr'. Natuurlijk draaide UFA tegelijk een Engelse en Franse versie waarin Lilian tegenover Jack Hulbert en Sonnie Hale respectievelijk Pierre Brasseur en Henri Garat speelde. Het scenario is van Walter Reisch en Wilder. Het camerawerk is van Günther Rittau en Otto Baecker.

Der Prinz von Arkadien

1932 | Avonturenfilm, Muziek

Oostenrijk 1932. Avonturenfilm van Karl Hartl. Met o.a. Willi Forst, Liane Haid, Hedwig Bleibtreu, Herbert Hübner en Ingeborg Grahn.

Een prins wordt afgezet en trouwt met een actrice. Typische Forst-Stolz-produktie.

Die Lustigen Weiber von Wien

1931 | Muziek

Duitsland 1931. Muziek van Géza von Bolváry. Met o.a. Paul Hörbiger, Willi Forst, Lee Parry, Irene Eisinger en Lilian Ellis.

De dochters van Hofrat Anselm Leitner verlaten het huis omdat ze het niet met hun a.s. tweede moeder kunnen vinden en vormen onder de naam 'Die lustigen Weiber von Wien' een revueballet. Forst en Parry als liefdespaar, Hörbiger als Hofrat en Sima als minister plus de muziek van Stolz zijn de ingrediënten voor een, door Von Bolvary vaardig gemixte, operettecocktail.

Der Raub der Mona Lisa

1931 | Komedie

Duitsland 1931. Komedie van Géza von Bolváry. Met o.a. Willi Forst, Gustaf Gründgens, Fritz Odemar, Paul Kemp en Trude von Molo.

Willi Forst steelt de Mona Lisa om indruk op Von Molo te maken. Als de dief wordt ontmaskerd, blijkt hij voor de Italianen een nationale held te zijn geworden.

Zwei Herzen im Dreivierteltakt

1930 | Muziek

Duitsland 1930. Muziek van Géza von Bolváry. Met o.a. Walter Janssen, Willi Forst, Oskar Karlweis, Gretl Theimer en Paul Hörbiger.

Von Bolvary's eerste geluidsfilm. Een rasechte, spitse filmoperette met muziek van Robert Stolz die zo populair werd, dat er ditmaal van de film een theaterbewerking werd gemaakt. Uiteraard gaat het over een componist en een mooi meisje dat hem inspireert.

Ein Tango für dich

1930 | Muziek

Duitsland 1930. Muziek van Géza von Bolváry. Met o.a. Willi Forst, Paul Otto, Fee Malten, Oskar Karlweis en Ernst Verebes.

Mady Smith dweept met de stem van de zanger Maxim Merblanc zonder te weten dat hij haar onbekende vader is. Een prima rol van Forst als de ober die voor de zanger moet invallen. De indertijd befaamde Lewis Ruth Band en het niet minder beroemde tango-orkest van Juan Llossas werkten aan deze film mee. De melodieën van Stolz hebben uiteraard een belangrijk aandeel in deze vrolijke operettefilm.

Ein Burschenlied aus Heidelberg

1930 | Romantiek

Duitsland 1930. Romantiek van Karl Hartl. Met o.a. Betty Bird, Hans Brausewetter, Willi Forst en Ida Wüst.

Twee Duitse studenten strijden om de gunst van een Amerikaanse. Met zijn eerste film, vol oud-Heidelberg romantiek, schoot Hartl nu niet bepaald meteen in de roos.

Der Herr auf Bestellung

1930 | Muziek

Duitsland 1930. Muziek van Géza von Bolváry. Met o.a. Willi Forst, Paul Hörbiger, Else Elster, Trude Lieske en Elma Bulla.

Carry Clips, beroepsfeestredenaar, helpt een professor met een spraakgebrek. Forst als Clips en Hörbiger als de professor vormen een geweldig paar, waarmee Von Bolvary net zo goed raad weet als met de liedjes van Stolz.

Das Lied ist aus

1930 | Muziek

Duitsland 1930. Muziek van Géza von Bolváry. Met o.a. Liane Haid, Willi Forst, Hedwig Bleibtreu, Fritz Odemar en Otto Wallburg.

Een operettezangeres is verliefd op haar secretaris, die echter weigert zich aan haar te binden. Liane Haid en Willi Forst zijn prima in dit trieste verhaal, waarvoor Robert Stolz het beroemde 'Adieu, mein kleiner Gardeoffizier' componeerde.

Gefahren der Brautzeit

1929 |

Duitsland 1929. Fred Sauer. Met o.a. Marlene Dietrich en Willi Forst.

Een operettezangeres is verliefd op haar secretaris, die echter weigert zich aan haar te binden. Liane Haid en Willi Forst zijn prima in dit trieste verhaal, waarvoor Robert Stolz het beroemde 'Adieu, mein kleiner Gardeoffizier' componeerde.

Atlantic

1929 | Avonturenfilm

Verenigd Koninkrijk​/​​Duitsland 1929. Avonturenfilm van Ewald André Dupont. Met o.a. Fritz Kortner, Elsa Wagner, Heinrich Schroth, Willi Forst en Julia Serda.

Als de 'Atlantic' op een ijsberg vaart is er nog drie uur tijd voor iedereen om het vege lijf te redden in het koude water. De film werd naar het toneelstuk 'The Berg' van Ernest Raymond in de Londense Elstree-studio's tegelijk in drie talen opgenomen: Engels, Duits en Frans met wisselende acteurs. De Duitse versie geldt als de beste. De film was ondanks een toneelmatige aanpak een zeer groot kassucces.