Marcel Achard (1899-1974): regie, cast, scenario en schrijver.
Er zijn 11 films gevonden.

Patate

1964 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1964. Komedie van Robert Thomas. Met o.a. Pierre Dux, Sylvie Vartan, Jean Marais, Danielle Darrieux en Anne Vernon.

Lang ontgaat de ploeterende speelgoeduitvinder Léon Rollo het één-tweetje tussen dochter Alexa en zijn succesvolle jeugdvriend Noël Carradine, aan wie hij een lening heeft gevraagd. Toch is het een kwestie van tijd voordat de op stand gehuwde Noël, die Léon 'Patate' ('Kluns') noemt, de boemerang van zijn neerbuigendheid terugkrijgt. Dynamische komedie, bezienswaardig vanwege Dux als blijmoedige schlemiel en Vartan als diens kekke tienerdochter. Wanneer de heerlijke yéyé-chanteuse in beeld verschijnt, knallen energie, inventiviteit en charme van het scherm. Trivia: op Alexa's schoolbank ligt stripweekblad Spirou (Robbedoes).

La femme et le pantin

1959 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1959. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Brigitte Bardot, Antonio Vilar, Michel Roux, Lila Kedrova en Jacques Mauclair.

De dochter van een Franse banneling in Sevilla werkt als flamencodanseres in morsige nachtclubs. Daar wordt ze aangesproken door een rijke aristocraat die haar voorstelt zijn minnares te worden. Naar de roman van Pierre Louÿs. Regisseur Luis Buñuel, die aanvankelijk voor het project was uitgezocht, weigerde BB in de hoofdrol en staakte zijn medewerking. Vervanger Duvivier brengt er weinig van terecht; Bardot is geen femme fatale, maar de ergste ramp is Vilar als de (verondersteld) geobsedeerde held. Eerder, in 1935, door Josef Von Sternberg verfilmd met Marlene Dietrich, onder de titel The Devil is a Woman.

Mam'zelle Nitouche

1954 | Komedie, Musical, Muziek

Frankrijk 1954. Komedie van Yves Allégret. Met o.a. Fernandel, Pier Angeli, François Guérin, Michèle Cordoue en Jean Debucourt.

Deze nieuwe versie in kleur van de vooroorlogse muzikale komedie van Marc Allégret uit 1931 met dezelfde titel en met in de hoofdrollen Raimu en Janie Marèse, rond de stiekeme operettecomponist, werd geregisseerd door Yves, de jongere broer van Marc, die de remake lang zo luchtig niet heeft aangepakt. De frisheid en inzet van de rolverdeling, Fernandel en Pier Angeli voorop, redden het simpele verhaaltje. Het scenario is van Marcel Achard, Jean Aurenche en regisseur Allégret naar het verhaal van Henri Meilhac, Albert Maillaud en Ernest Blum. Het camerawerk is van Armand Thirard. Eastmancolor, Mono.

Madame de...

1953 | Komedie, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1953. Komedie van Max Ophüls. Met o.a. Danielle Darrieux, Charles Boyer, Vittorio De Sica, Jean Debucourt en Jean Galland.

Vermaard meesterwerk over schone schijn en hol decorum, gebaseerd op de roman van Louise de Vilmorin. Actrice Darrieux (8 Femmes) overtuigt als de verveelde titelheldin die haar verstandshuwelijk in Parijs anno 1900 verlucht met nutteloze aankopen en dito minnaars terwijl haar vooraanstaande echtgenoot zich vermaakt met een buitenvrouw. Geen vuiltje aan de geparfumeerde lucht, totdat de echtelieden hun sociale positie zien wankelen vanwege de escapades. Een topstuk uit het rijke oeuvre van Ophüls, bewonderd vanwege het inventieve gebruik van camerakranen en -rails die de jaren 50-kijker een uniek perspectief gaven.

La Valse de Paris

1949 | Biografie

Frankrijk 1949. Biografie van Marcel Achard. Met o.a. Pierre Fresnay, Yvonne Printemps, Noëlle Norman, Denise Provence en Jacques Charon.

De operette-componist Offenbach brengt een jonge zangeres tot roem en helpt haar over haar wantrouwen jegens mannen heen - gemotiveerd door eerder liefdesverdriet. Het resultaat is dat ze hem bedriegt met haar talrijke bewonderaars, zodat hij voor haar 'La belle Hélène' componeert als een spottend portret. Deze ironische muzikale biografie is zowel in regie als door het acteren nogal toneelmatig gebleven, waardoor de geluidsband meer bezieling heeft dan het beeld. Scenario van Marcel Achard. Camerawerk van Christian Matras.

Jean de la Lune

1948 | Komedie

Frankrijk 1948. Komedie van Marcel Achard. Met o.a. Danielle Darrieux, Janette Batti, Lucienne Granier, Geneviève Morel en Françoise Prévost.

Marcel Achard maakte zelf een nieuwe bewerking van zijn succesvolle toneelstuk. De eerdere bewerking uit 1931 van Jean Choux blijft evenwel overend: Achard heeft niets van een filmregisseur en Dauphin (in de hoofdrol) is een zwakke afspiegeling van Michel Simon die in 1931 de hoofdrol speelde. Alleen het spel van Périer maakt deze film de moeite waard.

Monsieur La Souris

1942 | Misdaad, Drama, Thriller

Frankrijk 1942. Misdaad van Georges Lacombe. Met o.a. Raimu, Paul Amiot, Aimé Clariond, René Bergeron en Micheline Francey.

Op een regenachtige avond in Parijs schnabbelt Monsieur La Souris, een vriendelijke clochard, bij cabaret Le Gai Moulin als parapluman. Dan treft hij achter het stuur van een auto een levenloze man aan. Nadat hij hulp heeft gehaald rijdt de auto voor zijn neus weg, maar even later vindt Monsieur La Souris een goedgevulde portefeuille met een gezinskiekje erin. Typisch gelaagd Georges Simenon-verhaal werd ietwat lusteloos verfilmd. Reddende factoren zijn acteerfenomeen Raimu en de sfeerrijke fotografie. In de simpel-effectieve openingstitels regenen de letters weg. Regieassistent was Gilles Grangier.

Alibi

1942 | Thriller

Verenigd Koninkrijk 1942. Thriller van Brian Desmond Hurst. Met o.a. Margaret Lockwood, Hugh Sinclair, James Mason, Raymond Lovell en Enid Stamp-Taylor.

Een helderziende in een nachtclub dwingt de eigenares hem een alibi voor een moord te geven. Een zwakke thriller, beslist inferieur aan het Franse origineel van Piere Chenal met Erich von Stroheim en Louis Jouvet. Naar het boek van Marcel Achard.

L'alibi

1937 | Misdaad

Frankrijk 1937. Misdaad van Pierre Chenal. Met o.a. Erich von Stroheim, Louis Jouvet, Albert Préjean, Jany Holt en Margo Lion.

Een helderziende in een nachtclub vermoordt de minnaar van zijn vrouw en verschaft zich tegen betaling een alibi bij een animeermeisje, waar een politiecommissaris aanvankelijk niet doorheen weet te breken. De regie van Chenal steunt op inmiddels verouderde en doorzichtige effecten, maar het verhaal en vooral het acteerduel tussen Von Stroheim en Jouvet houden de aandacht vast. Het scenario is van Marcel Achard.

L'homme des Folies-Bergère

1935 | Komedie

Frankrijk 1935. Komedie van Marcel Achard. Met o.a. Maurice Chevalier, Nathalie Paley en Sim Viva.

Dit is de Franse en Franstalige versie van in zelfde jaar in Hollywood gedraaide FOLIES-BERG[KA2]ERE, ook met Chevalier. Hij speelt dubbele rol: die van baron Cassini, gereputeerd bankier en van de musicalartiest Eug[KA2]ene Charlier, die heel wat succes heeft met o.m. zijn imitaties van de baron. De echte baron komt voor dilemma te staan wanneer hij tegelijkertijd op twee verschillende plaatsen moet zijn: een bal in aanwezigheid van een minister en een vergadering met geheime zaken. Charlier wordt gevraagd als dubbelganger van de baron op vergadering aanwezig te zijn. Niemand heeft wat in de gaten, zelfs Cassini`s vrouw (Paley) niet. Als film enkel interessant om Chevalier aan het werk te zien in beide films. De Amerikaanse, gedraaid door Del Ruth, met Ann Sothern en Merle Oberon, haalt het moeiteloos op de Franse.

Entr'acte

1924 | Korte film, Experimenteel, Zwijgende film

Frankrijk 1924. Korte film van René Clair. Met o.a. Jean Borlin, Inge Fries, Francis Picabia, Man Ray en Marcel Duchamp.

Een opeenvolging van surrealistische beelden, zonder plot, bevolkt door een reeks bevreemdende personages die gekke toeren uithalen op bekende sites in Parijs. Dit alles eindigt met een krankzinnige begrafenisstoet waarbij de lijkwagen voortgetrokken wordt door een kameel. Deze verdwijnt eensklaps en de wagen slaat op hol. Deze korte film is niet enkel belangrijk omdat hij een nieuw jong talent reveleerde, maar vooral doordat een hele reeks bekende avant garde-figuren uit die periode er hun medewerking aan verleenden. Een puur filmische dadaïstische grap uitgewerkt door de dichter en schilder Francis Picabia en op muziek gezet door Erik Satie (wiens partituur in 1967 olv Henri Sauguet vast op de film gesynchroniseerd werd). Clair maakt gebruik van alle mogelijke cinematografische snufjes die op dat ogenblik 'en vogue' waren. Hij draaide de film op drie weken tijd op bestelling van Rolf de Maré, die deze projecteerde tussen twee actes van het Zweedse ballet Relâche. Schitterende fotografie van Jimmy Berliet.