Roland Schäfer

Acteur

Roland Schäfer is acteur.
Er zijn 17 films gevonden.

Lilly unter den Linden

2002 | Drama

Duitsland 2002. Drama van Erwin Keusch. Met o.a. Suzanne von Borsody, Cornelia Gröschel, Roland Schäfer, Louisa Hefert en Tonias Unkauf.

Dit is de ongebruikelijke geschiedenis van de minderjarige Lilly Engelhart (Gr[KA3]oschel) uit Hamburg, die in 1988 haar moeder verloor en op de begrafenis haar tante Lena (Von Borsody) uit Jena in de DDR leerde kennen. Omdat Lilly`s moeder vijftien jaar daarvoor de DDR ontvlucht was, heeft Lilly kip noch kraai in de BRD en wil de jeugdrechter haar in een gezin plaatsen. Lilly rijdt met Pascal Plotin (Morgenroth), moeders laatste vriend, naar West-Berlijn en gaat door de muur naar Oost-Duitsland. Ze belandt in een harteloze bureaucratische mallemolen en begrijpt niet waarom zij gewoon niet naar tante Lena kan. Gelukkig voor Lilly duurde het niet lang voordat de Berlijnse Muur viel. Het scenario van Anne C. Voorhoeve is boeiend en het spel onder de degelijke regie van Keusch, heel goed. Het camerawerk is van Rudolf Blahacek.

Ich pfeif auf schöne Männer

2001 | Komedie, Romantiek

Duitsland 2001. Komedie van Helmut Metzger. Met o.a. Jennifer Nitsch, Robert Giggenbach, Stefan Jürgens, Peter Sattmann en Dieter Matthes.

Linda Lano (Nitsch) heeft succes op het werk en met haar carri[KA2]ere. Ze beoefent het `mondaine` beroep van art-director op een reclamebureau en produceert o.a. reclamefilmpjes. Ze heeft geen tijd voor mannen die haar zo vaak hebben teleurgesteld, maar wel een plezierige relatie met haar collega Donald (J[KA3]urgens), die homo is en geen gevaar oplevert om op het verkeerde en ongewenste moment in haar bed op te duiken. Ze kent Chris Meinart (Giggenbach) een speelgoedfabrikant, die weduwnaar is. Chris wil met Linda trouwen, maar zij wimpelt hem af. De teleurgestelde Chris besluit zijn zaak te verkopen en naar Amerika te gaan. Ondertussen ontmoet Linda Jo Bent (Matthes), die de reclamespots regisseert. Nu wordt ze verliefd, maar ontdekt dat ze het weer eens verkeerd heeft beoordeeld: Jo is getrouwd en heeft een gezin met kinderen. Omdat ze geen tweede viool wil spelen, probeert Linda haar verbroken relatie met die sympathieke Chris weer te lijmen - zou het lukken? Moderne soap in feestverpakking en minder banaal dan ROSAMUNDE PILCHER- of DANIELLE STEEL-verfilmingen. David Ungureit schreef het scenario naar de gelijknamige bestseller (in Duitsland) van Tina Grube, die de sfeer van de reclamebureaus goed kent uit persoonlijke ervaring. De hoofdrollen doen het onder de vaardige regie van Metzger heel aardig. Nitsch is een leuk snoepje van de week, maar het verhaal moet je maar net aanspreken. Het camerawerk is van Zivko Zalar.

Die Männer vom K3 - Harry's Pech

2000 | Misdaad

Duitsland 2000. Misdaad van Guido Pieters. Met o.a. Harald Dietl, Hartmut Reck, Wolfgang Müller, Alexander Pelz en Alexander Beyer.

Harry Bantz (Beyer) pikt in opdracht auto's om aan de kost te komen. Als hij in een zojuist gestolen Mercedes Coupé rijdt, wordt hij na een wilde achtervolging aangehouden. Niet alleen loopt Harry tegen de lamp als autodief, maar ook als moordenaar, want in de kofferbak ligt het lijk van een jonge vrouw met een bos rozen. Nu is de rozenmoordenaar gepakt, in ieder geval de pers wil het geloven, maar de heren uit de titel hebben zo hun twijfels. Wie bestelde de auto bij Harry? Het scenario van Gert Steinheimer houdt de aandacht van de kijker heus wel vast, maar het is zo conventioneel als het maar kan. De spelprestaties zijn van het gebruikelijk niveau. Het camerawerk is van Achim Hasse. De serie staat nog altijd op de negende plaats van de Duitse krimi-toptien.

The Waiting Time

1999 | Thriller

Verenigd Koninkrijk 1999. Thriller van Stuart Orme. Met o.a. John Thaw, Zara Turner, Struan Rodger, Hartmut Becker en Colin Baker.

De film begint met een aanslag op de Duitse politicus Dieter Krause (Becker), tijdens diens bezoek aan Engeland, door Tracy Barnes (Turner) van de Britse geheimedienst. Tracy had geen opdracht en verdwijnt achter de tralies, hoewel de geheime dienst naar een motief voor de daad zoekt. Ondertussen heeft zij Joshua Mantle (Thaw), die op een advocatenkantoor werkt, leren kennen. Na haar vrijlating gaat Tracy naar Duitsland en begrijpt de kijker via Mantle, die Tracy achterna is gereisd, dat Tracy's minnaar door de Stasi was vermoord, vóór het vallen van de Muur van Berlijn. Het scenario van Patrick Harbinson is een typische spionagethriller, die - uiteraard - in het tijdperk na de Koude Oorlog speelt, maar een beeld verschaft, dat voldoening schenkt, van de smerige praktijken in het schemerwereldje tussen Oost en West tijdens het conflict. In het slot zit trouwens nog een aardige onverwachte wending. De Engels-Duitse rolverdeling geeft de film een authentiek karakter, maar draait natuurlijk om Turner en Thaw, die vooral bekend is door zijn rol als Inspector Morse en niet stuk kan bij zijn bewonderaars. De tv-film die meestal in twee delen wordt uitgezonden, is méér voer voor genrefans dan een algemene schotel voor liefhebbers van vlotte actie, flinke spanning en prikkelende vleugjes seks. Het camerawerk is van Peter Middleton.

Die Putzfraueninsel

1996 | Komedie

Duitsland 1996. Komedie van Peter Timm. Met o.a. Jasmin Tabatabai, Christine Oesterlein, Dagmar Manzel, Roland Schäfer en Kevin Ibeka.

Frivole Irma (Tabatabai) heeft een baantje als werkster in de huishouding van Frau Dr. Schwarz (Manzel), die rechter is. Meneer Schwarz heeft geen werk, zit onder de plak en kijkt alleen nog maar naar de sterretjes, terwijl de vroegrijpe dochters Sybille (Feurich) en Edith (Slawik) hun moeder met argusogen gadeslaan. Als de vrijpostige Irma eventjes het chique marmeren bad uitprobeert, wordt ze betrapt door de aangenomen, gekleurde zoon Eugen (Ibeka), maar daar zit Irma in het geheel niet mee; ze vinden elkaar best sympathiek. Irma ontdekt dat Nelly (Oesterlein), een krasse oude dame in de kelder gevangen wordt gehouden. Het is de schoonmoeder van Dr. Schwarz, die net zo lang binnen moet blijven tot zij haar centjes en het eigendomsbewijs van de kapitale villa afgeeft. Irma helpt Nelly ontsnappen, die aan Irma een volmacht geeft over haar bezit. Ondertussen is er een hechte vriendschap ontstaan tussen Irma en oma Nelly. Zij smeert hem naar het eiland uit de titel - het vakantie-oord bij uitstek van de Duitsers: Mallorca. Eugen en Irma reizen haar achterna naar het droomeiland. Het scenario is van Hansjörg Thurn en regisseur Timm, die de gelijknamige roman van Milena Moser over de harteloze generatie van veertigers en vijftigers rond 1995 bewerkten. Ze proberen op een vrolijke manier het materialisme aan de kaak te stellen. De spelprestaties zijn OK, maar de grappen doen het toch het beste in het land van oorsprong. Camerawerk van Fritz Seemann.

Einmal Macht und zurück - Engholms Fall

1995 | Drama, Biografie

Duitsland 1995. Drama van Heinrich Breloer. Met o.a. Burghart Klaußner, Roland Schäfer, Hermann Lause, Wolfgang Schenk en Ernst Jacobi.

Dokudrama over de lastercampagne in Duitsland tegen de SPD- politicus Bj[KA3]orn Engholm (Klau[KL29]ner). Uwe Barschel (Sch[KA3]afer), de toenmalige minister-president van Schleswig- Holstein, beschuldigd van corruptie en machtsmisbruik, was verantwoordelijk voor die lastercampagne. Engholm op zijn beurt probeerde munt te slaan uit het zogenaamde Barschel-schandaal. Regisseur Breloer destilleerde zijn film uit tachtig uur bandmateriaal, dat bestond uit gefilmd onderzoek en interviews met de betrokkenen en mensen uit hun directe omgeving. Gespeelde fragmenten afgewisseld met journaalbeelden, behandelen de periode tussen Barschels vliegtuigongeval op 31 mei 1987 tot Engholms politieke aftreden op 3 mei 1993. Je moet ge[KA3]interesseerd zijn in Duitse politieke geschiedenis om deze film hoog te waarderen. Hij volgde op eerder politiek werk van Breloer, onder andere: KAMPFAUFNAME: WILLY BRANDT (1984) en WEHNER - DIE UNERZ[KA3]AHLTE GESCHICHTE (1993). Breloers grondige werkwijze is tamelijk uniek en beleefde een tweetal hoogtepunten met DIE MANNS - EIN JAHRHUNDERT ROMAN (2001) en SPEER UND ER (2005). Het scenario is van regisseur Breloer.

Der große Abgang

1995 | Drama, Thriller, Misdaad

Duitsland 1995. Drama van Nico Hofmann. Met o.a. Birgit Doll, Barbara Auer, Jörg Schüttauf, Joachim Dietmar Mues en Roland Schäfer.

Openbare aanklager Gudrun Lambert (Doll) slaagt er eindelijk in om de aan drugs verslaafde huurmoordenaar Axel Bode (Sch[KA3]uttauf) achter de tralies te krijgen. Hij heeft inmiddels vier moorden bekend, genoeg om hem levenslang in de bajes te houden. Voor de ambitieuze Gudrun is dit echter niet genoeg. Ze beschouwt Axel als een kleine vis. Ze is vooral ge[KA3]interesseerd in zijn opdrachtgever, maar Axel houdt stijf zijn mond. Ze verdenkt Jakob Glinz (Mues) en ze hoopt hem via Irmgard (Auer), Axels vrouw en hun dochter vast te nagelen. Vlak voor het begin van Axels proces, maakt Gudrun een grote tactische fout door Irmgard zonder visitatie Axel te laten bezoeken. Spannende thriller, gebaseerd op de ophefmakende zaak van de Hamburgse moordenaar Werner Pinzner. Auer, als de vrouw, is bijzonder indrukwekkend. Het bloedbad aan het einde is wat overdreven, maar het geeft de kijker wel een ernstige schok. Geschreven door Norbert Ehry en met camerawerk van Hans-Jörg Allgeier.

Wehner - Die unerzählte Geschichte

1993 | Drama, Biografie, Historische film

Duitsland 1993. Drama van Heinrich Breloer. Met o.a. Ulrich Tukur, Heinz Baumann, Susanne Schäfer, Barbara Nüsse en Esther Hausmann.

Gedramatiseerde documentaire over de vermaarde Duitse SPD-politicus Herbert Wehner (Tukur als jongeman en Baumann als eminence-grise), die het Willy Brandt (Hallwachs) mogelijk maakte om zijn positie als oppositieleider te verruilen voor het ambt van bondskanselier en die, na diens aftreden in verband met een spionageschandaal, de weg vrijmaakte voor Helmut Schmidt (Schäfer) als opvolger. Wehner die de vaardigheden bezat, om zelf bondskanselier te worden kon (toen) deze positie nooit verkrijgen op grond van zijn onduidelijke verleden als lid van de Duitse communistische partij, KPD, voor het uitbreken van WO II (1939-45) en zijn intensieve scholing in Moskou. Vijftig jaar later blijkt er in Europa veel veranderd te zijn, maar dat kwam te laat voor Wehner, die het niet meer mocht meemaken: communisten zitten in de Franse en Italiaanse regering, de 'erven' van Franco besturen Spanje en de helft van het aantal ministers van de Oostenrijkse regering bestaat uit neo-nazi's. Schrijver-regisseur Breloer was een der eersten, die na het vallen van de Muur van Berlijn toegang kreeg tot geheime archieven in Moskou en geeft de kijker inzicht in de persoonlijkheid van Wehner en vertelt een stuk recente Duitse politieke geschiedenis in beelden. Zeer interessant voor historici en geëngageerde kijkers in eigen land. Mooie spelpresaties. Overladen met prijzen. Camerawerk van Achim Poulheim.

Auf eigene Gefahr

1993 | Actiefilm, Thriller

Duitsland 1993. Actiefilm van Dieter Berner. Met o.a. Thekla Carola Wied, Roland Schäfer, Günther Naumann, Ulrich Pleitgen en Max Herbrechter.

Wied vult de dagelijkse society-rubriek in de Bonner Zeitung. Bij de opening van een nieuwe casino ontmoet ze een hoge ambtenaar die zich vijandig tegenover haar uitlaat. Wat later pleegt een meisje dat in zijn gezelschap vertoefde zelfmoord. Voor haar is dit genoeg om op onderzoek uit te gaan. Routineuze actie-thriller met een journaliste die zelf op onderzoek gaat en een moorddadig complot op het spoor komt. Deze pilot-film voor een tv-reeks kreeg als ondertitel PECH IM SPIEL...UND GLŸCK IN DER LIEBE. Het scenario van Berner en Hilde Berger, naar de roman Grenzfälle van Christine Grän biedt spanning en heeft een goede climax, maar bevat tevens een eindeloos aantal afgezaagde clichés. Fotografie van Walter Kindler en Karl Hohenberger. De leuke score is van de hand van Pino Donaggio.

Verlorene Landschaft

1992 |

Duitsland 1992. Andreas Kleinert. Met o.a. Sylvester Groth, Friederieke Kammer en Roland Schäfer.

Wied vult de dagelijkse society-rubriek in de Bonner Zeitung. Bij de opening van een nieuwe casino ontmoet ze een hoge ambtenaar die zich vijandig tegenover haar uitlaat. Wat later pleegt een meisje dat in zijn gezelschap vertoefde zelfmoord. Voor haar is dit genoeg om op onderzoek uit te gaan. Routineuze actie-thriller met een journaliste die zelf op onderzoek gaat en een moorddadig complot op het spoor komt. Deze pilot-film voor een tv-reeks kreeg als ondertitel PECH IM SPIEL...UND GLŸCK IN DER LIEBE. Het scenario van Berner en Hilde Berger, naar de roman Grenzfälle van Christine Grän biedt spanning en heeft een goede climax, maar bevat tevens een eindeloos aantal afgezaagde clichés. Fotografie van Walter Kindler en Karl Hohenberger. De leuke score is van de hand van Pino Donaggio.

Gerichtstag

1992 | Drama

Duitsland 1992. Drama van Eberhard Itzenplitz. Met o.a. Dieter Kirchlechner, Hans-Peter Korff, Donata Höffer, Hans Peter Hallwachs en Ulrich Gebauer.

Het huis van de politicus Hallwachs wordt beklad en de ruiten worden ingegooid. Betreft het hier een serieuze bedreiging of heeft een en ander te maken met psychologische terreur van krakers? Een van de daders komt voor het gerecht, en sympathisanten veranderen de rechtszaal in een heksenketel. Heel anders dan de vertrouwde Amerikaanse courtroom-drama's. Geschreven door Horst Bieber en gebaseerd op waar gebeurde zaken in Hamburg. Een bittere parabel over zwakke politici, opportunistische rechtspraak en een zinloos offer waarvan niemand zich iets aantrekt.

Ein Mord danach

1992 | Mysterie, Thriller

Duitsland 1992. Mysterie van Wolfgang Storch. Met o.a. Roland Schäfer, Eleonore Weisgerber, Peter Mati[KA1]c, Kirsten Block en Florian Martens.

Nadat de oorbel van een vermoorde jonge vrouw, wiens lijk in een bos werd aangetroffen, in een huurauto is gevonden, meent commissaris Mati[KA1]c met een routine geval van lustmoord te doen te hebben. De zaak begrenst zich tot een viertal verdachten, maar deze wie-is-de-dader wordt toch nog gecompliceerd als de politie Schäfers naam aan de pers laat uitlekken. Peter Hemmer schreef het scenario voor dit geïjkte werkje en Michael Steinke verzorgde de fotografie.

Das vergessene Tal

1990 | Fantasy

Duitsland/Zwitserland/Nederland 1990. Fantasy van Clemens Klopfenstein. Met o.a. Roland Schäfer, Corinna Kirchhoff, Silvia Reize en Corinna Kirchhof.

Een onwaarschijnlijk verhaal over een Zwitsers dal, dat al eeuwen van de 'beschaafde' buitenwereld is afgesloten en op geen enkele landkaart voorkomt, maar bij toeval ontdekt wordt door een ingenieur van de spoorwegen bij de aanleg van een tunnel. Een variatie op een geliefd thema dat al eerder gefilmd werd door deze regisseur. Naar een scenario van François Cartier.

Die Staatskanzlei - Barschels Fall

1989 |

Duitsland 1989. Heinrich Breloer. Met o.a. Hermann Lause, Roland Schäfer en Burghart Klaußner.

Een onwaarschijnlijk verhaal over een Zwitsers dal, dat al eeuwen van de 'beschaafde' buitenwereld is afgesloten en op geen enkele landkaart voorkomt, maar bij toeval ontdekt wordt door een ingenieur van de spoorwegen bij de aanleg van een tunnel. Een variatie op een geliefd thema dat al eerder gefilmd werd door deze regisseur. Naar een scenario van François Cartier.

Der wiedergefundene Freund

1989 | Romantiek

Frankrijk/Duitsland/Verenigd Koninkrijk 1989. Romantiek van Jerry Schatzberg. Met o.a. Jason Robards, Christian Anholt, Samuel West, Françoise Fabian en Mauren Kerwin.

Hans Strauss, de zoon van een joodse arts, werd als kind naar familie in Amerika gestuurd om zo aan de vervolging van de nazi's te ontkomen. Na vele jaren keert hij terug om een jeugdvriend op te zoeken. De film laat door middel van flash-backs zien hoe het leven was ten tijde van het Derde Rijk; helaas is dit een te simplistisch beeld van de werkelijke historische gebeurtenissen geworden; iets wat zeker niet de bedoeling van de regisseur is geweest. Harold Pinter bewerkte een roman van Fred Uhlman. Camerawerk van Bruno De Keyzer.

Das Beil von Wandsbek

1982 | Documentaire, Drama, Oorlogsfilm

Duitsland 1982. Documentaire van Horst Königstein en Heinrich Breloer. Met o.a. Roland Schäfer, Angelika Thomas, Vera Tchekowa, Gisela Trowe en Hildegard Schmahl.

Met de roman van Arnold Zweig in de hand verkennen de makers van deze film de wijk Altona in Hamburg, waar op 31 juli 1932 een ware veldslag plaatsvond tussen nazi`s en communisten. De dag werd bekend als de `bloedige zondag van Altona`. Centraal staat het personage van Bruno Tasch, een van de vier terechtgestelde communisten. Parallel hiermee loopt het fictieve verhaal van Zweig over een kleine middenstander, de slager Teetjen (Schäfer), die gecharmeerd door het gedachtengoed van het nationaal-socialisme de idealen van Hitler aanhangt. Wanneer hij zijn fout inziet, is het reeds te laat. Zijn klanten blijven weg en hij raakt geruïneerd. Zweig, zelf joods, haalde zijn inspiratie uit een waargebeurd feit en improviseerde hierop. Zijn slager is niet de stereotiepe sadistische SS-er, maar een meelopende idealist en het was uit dit slag mensen dat Hitler zijn macht puurde. Het geheel wordt regelmatig geïllustreerd met archiefbeelden en interviews. De regisseurs zijn tevens verantwoordelijk voor het scenario, dat door Klaus Brix indrukwekkend in beeld werd gebracht.

Frauen morden leichter

-1 | Korte film

. Korte film van Met o.a. Konstantin Graudus, Roland Schäfer en Sabine Postel.

1. Nackte Tatsachen. Officier van justitie Meerbaum heeft een hartstochtelijke relatie met kunstenares Annette, totdat zijn belangrijke partijgenoot Von Krampenhausen hem voorstelt aan zijn dochter en Annette in de krant moet lezen dat Meerbaum zich met deze vrouw verloofd heeft. 2. Liebe geht durch den Magen. Terwijl haar vriendinnen zich in het uitgaansleven storten, brengt Anna de meeste weekends in eenzaamheid door, totdat ze bij de supermarkt door een man wordt aangesproken die meteen doet alsof hij haar vriend is.

op televisie
1 uitzending

Ich pfeif auf schöne Männer (2001) is deze week eenmaal op televisie. Log in om een abonnement aan te maken

Datum
Zender
Tijd
maandag 11 december
ARD
09:05 - 10:35

Reageer