Magdolna Rokob

Editor

Magdolna Rokob is editor.
Er zijn 5 films gevonden.

Regilaul

2011 | Documentaire

Zwitserland 2011. Documentaire van Ulrike Koch.

Documentaire van Ulrike Koch over de mysterieuze muziektraditie genaamd Regilaul aan de oevers van de Finse Golf.

Die Liebe kommt selten allein

2006 | Drama

Duitsland 2006. Drama van Jan Ruzicka. Met o.a. Thekla Carola Wied, Florian Martens en Peter Sattmann.

Het leven van een alleenstaande Berlijnse weduwe krijgt een verrassende wending als zij een politiecommissaris en een huisschilder ontmoet en tijdelijk voor haar 16-jarige buurjongen moet zorgen.

Ässhäk - Geschichten aus der Sahara

2003 | Documentaire

Duitsland/Nederland/Zwitserland 2003. Documentaire van Ulrike Koch.

Bij de islamitische Toeareg verbergen de mannen hun gezicht achter een sluier, de vrouwen niet. De mannen berijden kamelen, de vrouwen zijn de baas in de tent en zorgen voor de kinderen, de geiten en de ezels. Ze bespelen ook de imzad, een eensnarige viool. Het zijn enkele van de snippers kennis die regisseuse Koch uitdeelt in haar documentaire over het Toearegvolk. Koch had eerder veel succes met haar fraaie documentaire Die Salzmänner von Tibet. Ook Ässhäk ziet er schitterend uit maar over de Toeareg - of onszelf - komen we niet veel meer te weten.

Otomo

2000 | Drama

Duitsland 2000. Drama van Frieder Schlaich. Met o.a. Eva Mattes, Barnaby Metschurat, Hanno Friedrich, Sigrid Burkholder en Lara Kugler.

Otomo (De Bankol[KA1]e) is een middelloze azielzoeker, die in Stuttgart beland is. Hij gaat schamel gekleed en is op weg naar het arbeidsbureau in de hoop op werk. Hiervoor neemt hij de S- Bahn. Tijdens de rit worden de plaatsbewijzen gecontroleerd en Otomo wordt door de controleur ten onrechte beschuldigd met een ongeldig kaartje te reizen. Er ontstaat een woordenwisseling, die ermee eindigt dat Otomo de provocerende controleur een kopstoot geeft en de sneltram verlaat. De controleur doet aangifte bij de politie wegens het opzettelijk toebrengen van lichamelijk letsel, maar verzwijgt daarbij uiteraard dat hij zich op minstens drie punten strafbaar had gemaakt door de wet te overtreden: racisme, uitlokking en valse beschuldigingen. De politie, die ook niet vrij van onpartijdigheid is, gaat op zoek naar de zwarte man, hetgeen geen onmogelijke taak is, ondanks het feit dat Stuttgart best groot is. Ondertussen is Otomo wanhopig en probeert naar Holland te gaan, maar een vrachtwagenchauffeur is uitsluitend bereid hem een lift te geven tegen betaling van vierhonderd mark (bijna tweehonderd euro). Otomo ontmoet een vrouw, die hem best een warm hart toedraagt, maar niet bij machte is iets te doen. Tegen de middag signaleert de politie Otomo op een brug en wil hem aanhouden, waarop Otomo in paniek raakt. Hij trekt een mes en verwondt twee politemannen, waarop een derde smeris hem zonder pardon doodschiet. Het laatste incident in deze tragische geschiedenis, waarin de politie duidelijk laat zien de situatie niet aan te kunnen en weinig te geven voor het leven van een zwarte man, is op ware feiten gebaseerd. Wat er tussen de tramrit en de schietpartij gebeurd is, is fictie. Deze tragedie zou zich in iedere Europese stad hebben kunnen afspelen, maar is vooral een blamage voor Duitsland dat toch al zo'n belast verleden heeft. Onderscheiden met de Gouden Roos op het filmfestival van Bergamo en gedraaid in het kader van de serie Fremd in Deutschland in de prestigieuze reeks Das kleine Fernsehspiel van omroep ZDF. Door festivalvertoning heeft de film bioscoopstatus, wordt goed vertolkt en is zeer geschikt om over te discussiëren op scholen. Het scenario is van Klaus Pohl en regisseur Schlaich. Het camerawerk is van Volker Tittel.

Die Salzmänner von Tibet

1997 | Documentaire

Duitsland/Zwitserland 1997. Documentaire van Ulrike Koch.

Ulrike Koch, die eerder samenwerkte met Bernardo Bertolucci, kreeg veel voor elkaar om iets moois te maken. Ze werkte een camera over de grenzen van Tibet, mocht optrekken met een geïsoleerde nomadenstam hoog in de Himalaya, legde de geheime zouttaal van de nomaden vast en mocht zelfs opnamen laten maken van het heilige zoutmeer waar naartoe vier nomaden ieder jaar een pelgrimstocht maken en er zout halen dat ze later ruilen voor graan. Die Sälzmänner von Tibet bevat geen voice-over, spreekt louter in de taal van rituelen, de betoverende zangstem van een voordraagster van Tibetaanse lyriek en onaards weidse beelden. Tv-grootte zal geen goed doen, maar er is vast nog wel te zien waarom deze film zo´n grote hit werd in de Nederlandse filmhuizen.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Magdolna Rokob op televisie komt.

Reageer