Yves Vincent: cast.
Er zijn 29 films gevonden.

Le notaire de Châteauneuf

1990 | Misdaad

Frankrijk 1990. Misdaad van Gérard Goslan. Met o.a. Jean Richard, Martine Sarcey, Yves Vincent en Caroline Seyrig.

Alain Franck bewerkte de roman van Georges Simenon voor de film. Commissaris Maigret (Richard) leidt een onderzoek rond de vermissing van kunstvoorwerpen in het kasteel van de notaris van Châteauneuf. Een levendig tempo en aardig om te zien. Een bijpassende regie.

Le Notaire De Chateauneuf

1987 | Thriller

Frankrijk 1987. Thriller van Gerard Goslan. Met o.a. Martine Sarcey, Yves Vincent en Jean Richard.

Alain Franck bewerkte de roman van Georges Simenon voor de film. Commissaris Maigret (Richard) leidt een onderzoek rond de vermissing van kunstvoorwerpen in het kasteel van de notaris van Châteauneuf. Een levendig tempo en aardig om te zien. Een bijpassende regie.

La rumba

1987 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1987. Misdaad van Roger Hanin. Met o.a. Roger Hanin, Michel Piccoli, Niels Arestrup, Guy Marchand en Corinne Touzet.

In het woelige Parijs van 1938 komen de fascistisch geori[KA3]enteerde politie, die lid is van de extreem-rechtse Cagoule en bonzen uit de onderwereld met elkaar in botsing. Deze laatsten nemen het op voor drie figuren die door het regime van Mussolini ter dood zijn veroordeeld. De zaak escaleert en ze moorden elkaar bijna allemaal uit. Regisseur Hanin heeft het fascisme willen laten zien door zijn onderwerp in het verleden te plaatsen maar ook - uiterst actuele (!) - verbanden naar het heden te leggen. En wat dit betreft is zijn film interessant. Het is een kundige reconstructie van die tijd, waarin (ook dankzij de decors van Bernard Evein) de sfeer van toen tot leven wordt gebracht. Het tempo is behoorlijk, evenals het spel. Daarentegen is de rol van het onderwereldje wat te heldhaftig gemaakt, zijn de personages dubbelzinnig (Piccoli en Hanin zelf maken zich de twee positieve rollen zonder problemen eigen...) en in hun gedrag clichématig. Scenario van Roger Hanin en Jean Curtelin.

Surprise Party

1983 | Familiefilm

Frankrijk 1983. Familiefilm van Roger Vadim. Met o.a. Caroline Cellier, Michel Duchaussoy, Robert Hossein, Mylène Demongeot en Maurice Ronet.

Een groep middelbare scholieren organiseert alvast een feestje om het nog te behalen succes van hun eindexamen te vieren, hetgeen voor sommigen uitmondt in een eerste verkenning op het terrein van de liefde en seks. Vadim - ooit koploper in de filmerotiek - loopt amechtig achter bij de bioscoopmode van tienerseks in een ouwelijke en vrij gluurderige optiek. Voor de oudere generatie is dit een aangenaam weerzien met sterren van weleer, zoals Ronet in zijn laatste rol. De jonge held wordt gespeeld door de zoon van de regisseur (en van Catherine Deneuve).

Impossible... pas français

1974 | Komedie

Frankrijk 1974. Komedie van Robert Lamoureux. Met o.a. Jean Lefebvre, Pierre Mondy, Pierre Tornade, Robert Lamoureux en Magali De Vendeuil.

Twee broers - Antoine (Mondy) en Louis (Lefebvre) Brisset - beginnen met hun zwager Albert Lombard (Tornade) een bedrijfje waar zij als privé-detectives werkzaam zijn. Ondanks hun absolute ongeschiktheid nemen ze een riskante opdracht aan die binnen 48 uur uitgevoerd moet worden. Lamoureux maakt met steeds hetzelfde groepje komieken een reeks kluchten waarin de onhandigheid uiteindelijk toch resultaten boekt. Als je er een hebt gezien, heb je ze allemaal gezien. Scenario van de regisseur en camerawerk van Marcel Grignon.

Je suis une nymphomane

1971 | Erotiek

Frankrijk 1971. Erotiek van Max Pécas. Met o.a. Sandra Jullien, Janine Raynaud, Yves Vincent, Patrick Verde en Antoinette Marin.

Een verliefdheid-op-het-eerste-gezicht voor een passant in een trappehuis is er de oorzaak van dat een degelijke jongedame een fikse val maakt, waarna ze weer bij bewustzijn komt als nymfomane. Haar saaie verloofde jaagt ze in deze hoedanigheid de stuipen op het lijf. Haar onverzadigbaarheid drijft haar tot de meest uiteenlopende partners en tot een zelfmoordpoging. De behandelende arts blijkt degene voor wie ze letterlijk gevallen was. Een serieus ziektegeval kreeg een potsierlijke filmbehandeling die niet eens de bedoelde humor kan bieden. Wèl zien we Jullien in bijna voortdurende ontklede staat en veel close-ups van zweterig geknuffel. Ook bekend als CAROLE ET SES DÉMONS.

Le gendarme en balade

1970 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1970. Komedie van Jean Girault. Met o.a. Louis de Funès, Claude Gensac, Michel Galabru, Jean Lefebvre en Yves Vincent.

De gendarme op drift (Nederlandse titel) met eeuwige adjudant Galabru en inspecteur De Funès in flauwe situatiekomedie. Nou ja, eeuwig: dit keer wordt de oude politiemacht van St. Tropez op pensioen gestuurd. Vooral de inspecteur is aan de vut toe, want al in de eerste scène blijkt hij aan z'n bureau in slaap te zijn gevallen. Om het geheugen van een van de agenten op te frissen hijsen de mannen zich toch weer in uniform en vallen binnen bij nudisten.

Les Liaisons particulières

1969 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1969. Drama van Max Pécas. Met o.a. Astrid Frank, Yves Vincent en Nicole Debonne.

Een Zweeds meisje gaat in Parijs een lesbische verhouding aan, maar ziet later haar dwaling in. Zij redt een jonge schilder van een homofiele relatie - en samen worden zij gelukkig. Deze film staat op het standpunt dat homofilie ruggegraatsverweking en enge zweren veroorzaakt. Voor 1969 (en élk ander jaar) is het een waardeloze film.

Hibernatus

1969 | Komedie, Fantasy, Sciencefiction

Frankrijk​/​​Italië 1969. Komedie van Edouard Molinaro. Met o.a. Louis de Funès, Michael Lonsdale, Claude Gensac, Bernard Alane en Olivier de Funès.

Na een ietwat uitgelopen winterslaap van zeventig jaar in het Noordpoolijs wordt jong gebleven wetenschapper Fournier (Alane) eind jaren zestig ontdekt en ontdooid. Hij blijkt de overgrootvader van Edmée, echtgenote van heetgebakerde industrieel Hubert de Tartas, maar waant zich nog altijd in 1905. Krankjorume sciencefictionpremisse biedt meesterkomiek De Funès ampel voorzetten tot staccato verbaliteiten, verkleedpartijen en andere kluchtigheden in kleurig CinemaScope. Gensac, comédienne van de millimetertiming en De Funès’ echtgenote in diverse Gendarme-films, geeft uitstekend partij. De Tartas' kapitale residentie staat overigens in Le Vésinet, West-Parijse groenoase der zeer bevoorrechten.

La Vie conjugale

1963 | Drama

Frankrijk 1963. Drama van André Cayatte. Met o.a. Jacques Charrier, Marie-José Nat, Michel Subor, Macha Méril en Gianni Esposito.

Het verhaal van een mislukkend huwelijk in twee afzonderlijke films, vanuit de visie van de man Jean-Marc en vanuit de vrouw Françoise. De op papier interessante opzet faalt door de eenzijdigheid per deel. De vrouw is materialistisch ingesteld en heeft langs die weg een en ander bereikt en bedriegt hem uit armzalige oppervlakkigheid met mondaine heren, ofwel; de man is een verwende slappeling die zich niet door de vrouw laat stimuleren en een ongerechtvaardigd ziekelijke jaloezie ontwikkelt. De wisselwerking tussen beide visies functioneert niet door gebrek aan de èchte raakvlakken en de echtelieden hebben zo weinig zelfkritiek dat de interesse voor hen snel verslapt. Het Jean-Marc-deel is het boeiendst van de twee.

Il Terrore dei mantelli rossi

1963 | Avonturenfilm

Italië​/​​Spanje​/​​Frankrijk 1963. Avonturenfilm van Mario Costa. Met o.a. Tony Russel, Scilla Gabel, Jacques Dacqmine, Yves Vincent en Nerio Bernardi.

Een Middeleeuws Joegoslavisch dorp wordt geterroriseerd door gemaskerde bendes. De bedreigde hertog kan steun krijgen van een corrupte legeraanvoerder die in ruil met zijn dochter wil trouwen. Deze avonturenfilm is met vaart gemaakt, waarbij tussen achtervolgingen te paard en gevechten opvallend weinig ruimte is voor spel- en dialoogscènes, wat in dit genre meestal een voordeel is.

The Hideout

1961 |

1961. Raoul André. Met o.a. Francis Blanche, Yves Vincent en Marcel Mouloudji.

Een Middeleeuws Joegoslavisch dorp wordt geterroriseerd door gemaskerde bendes. De bedreigde hertog kan steun krijgen van een corrupte legeraanvoerder die in ruil met zijn dochter wil trouwen. Deze avonturenfilm is met vaart gemaakt, waarbij tussen achtervolgingen te paard en gevechten opvallend weinig ruimte is voor spel- en dialoogscènes, wat in dit genre meestal een voordeel is.

Les Nouveaux aristocrates

1961 | Drama

Frankrijk 1961. Drama van Francis Rigaud. Met o.a. Paul Meurisse, Maria Mauban, Charles Belmont, Yves Vincent en Catherine Sola.

Een scholier die door zijn ouders veronachtzaamd wordt, is een rebelse dwarsligger op een jezuïetencollege. Na zijn verwijdering van school en de ontdekking dat zijn vader een minnares heeft, doet hij een zelfmoordpoging, maar een idealistische priesterleraar brengt hem weer op het juiste spoor. Het overbekende generatiekloof-drama kreeg een nadrukkelijke regie van de debutant. De acteurs weten weinig raad met hun rollen en hun associatie met eerdere komedies en gangsterfilms maakt het extra moeilijk deze belerende smartlap serieus te nemen.

Y'en a marre

1959 | Misdaad, Actiefilm

Frankrijk 1959. Misdaad van Yvan Govar. Met o.a. Pierre Trabaud, Dominique Willms, René Dary, Yves Vincent en Danielle Godet.

Een agent van Interpol probeert, vermomd als journalist, een bende handelaars in drugs en blanke slavinnen te bestrijden en dringt zich via relaties met vrouwen in hun milieu binnen. Deze onhandige misdaadthriller propeert het gebrek aan spanning te maskeren met nodeloos uitgesponnen schietpartijen en onfris sadisme.

La Dragée haute

1959 | Mysterie, Drama

Frankrijk 1959. Mysterie van Jean Kerchner. Met o.a. Odile Versois, Michel Piccoli, Yves Vincent, Dany Saval en Alain Bouvette.

Een ambitieuze journalist ziet in de moord op een mannequin stof voor een sensationele reportage en komt op het spoor van een juwelensmokkel. Het resultaat is arrestatie èn een primeur, maar hij heeft nodeloze slachtoffers veroorzaakt. Een mislukte poging tot psychologische uitdieping gaat ten koste van de suspense, zodat doelloze achtervolgingen en schietpartijen verveling moeten verdrijven. Kenmerkend voor het soort films en rollen waarmee Piccoli vijftien jaar vóór zijn doorbraak zijn brood verdiende.

Babette s'en va-t-en guerre

1959 | Komedie, Oorlogsfilm

Frankrijk 1959. Komedie van Christian-Jaque. Met o.a. Hannes Messemer, Ronald Howard, Yves Vincent, Jacques Hilling en Mona Goya.

Naïef boerenmeisje belandt min of meer per ongeluk bij uitbreken van WO II in Engeland en wordt werkster op Frans hoofdkwartier aldaar. Hoofd van geheime dienst constateert opvallende gelijkenis met ex-geliefde van Duitse generaal en stuurt haar als spionne terug naar Frankrijk. Wens van Bardot om film zonder sex resulteerde in vermakelijke, hoewel lang uitgesponnen spionage-komedie die gestolen wordt door ironisch flegma van Messemer als generaal en karikaturale Schmiere van Blanche als andere nazi-officier.

O.S.S. 117 n'est pas mort

1956 |

Frankrijk 1956. Jean Sacha. Met o.a. Yvan Desny, Magali Noël, Jacqueline Pierreux, Marie Déa en Danik Patisson.

Een politicus wordt verdacht van het ontvreemden van belangrijke documenten. Geheim agent 117 moet bewijzen tegen hem verzamelen, maar ontdekt dat diens dochter de schuldige is. Deze eerste film naar de spionageromans van Jean Bruce biedt onderhoudende actie, dichter bij huis dan de latere afleveringen (die overigens pas nà het succes van James Bond gemaakt zouden worden).

Circuit de minuit

1956 | Sportfilm, Drama, Romantiek

België 1956. Sportfilm van Yvan Govar. Met o.a. Blanchette Brunoy, Yves Vincent, Albert Préjean, Raoul de Manez en Georges Randax.

Een weinig bekende, Belgische romantische visie op het leven van autocoureur Gordini met de 12 uur van Francorchamps van 1956 als decor. Vincent is race-autocontructeur die zijn laatste centen investeert in een nieuw prototype waarmee hij eerst faalt maar tenslotte triomfeert. Hij verlaat daarop zijn vrouw en trekt bij zijn knappe secretaresse Bruney in Brussel in. Gedraaid met voor die tijd indrukwekkende middelen op en rond het circuit van Francorchamps.

Spartacus

1952 | Avonturenfilm, Historische film

Italië​/​​Frankrijk 1952. Avonturenfilm van Riccardo Freda. Met o.a. Massimo Girotti, Gianna Maria Canale, Ludmilla Tchérina, Yves Vincent en Carlo Ninchi.

Een bevrijde slaaf voert een leger van lotgenoten aan tegen Rome. De onderhandelingen met het stadsbestuur worden gesaboteerd door de senatorsdochter die verliefd is op de held en door hem wordt versmaad. Door verraad in eigen kring vindt hij de dood. Deze decoratieve en vooral in actiescénes suggestief gefilmde spektakelfim schenkt veel aandacht aan de amoureuze intriges die echter worden ondermijnd door een plechtstatige dialoog. Niettemin onderhoudend, al wordt de vergelijking met Kubrick's film in geen enkel opzicht doorstaan. Scenario van Jean Ferry, M. Bori en Renzo Rossellini.

Ouvert contre X...

1952 | Drama, Mysterie

Frankrijk 1952. Drama van Richard Pottier. Met o.a. Elina Labourdette, Marie Déa, Yves Vincent, Yves Deniaud en Jean Debucourt.

Een rijke notabele is vermoord en hoewel concrete bewijzen ontbreken, wijzen alle bevooroordeelde getuigenverklaringen zijn jonge geliefde als de schuldige aan. Voor de politie-inspecteur is daarmee de zaak rond, maar zijn adjunct zet op eigen initiatief het onderzoek voort. Deze interessante, hoewel gedateerde, film over de aanvechtbare plaats die getuigenissen in de rechtspraak innemen is dor geregisseerd. De bijrol- en karakterspelers spelen een grotere rol dan gewoonlijk en krijgen daardoor boeiende kansen.

Grand Gala

1952 | Drama

Frankrijk 1952. Drama van François Campaux. Met o.a. Yves Vincent, Ludmilla Tchérina, Odile Versois, Pierre Larquey en André Gabriello.

Een beroepsmilitair die van zijn ouders met zijn geliefde, een danseres, heeft moeten breken vindt haar terug in Marokko. Er lijken geen obstakels meer voor hun liefde, maar zij wil haar balletcarrière niet opgeven. Deze zoveelste en simplistische film over het dilemma tussen liefde en kunst blijft vlak en oninteressant, maar biedt gelegenheid om Tchérina o.a. 'De stervende zwaan' te zien dansen.

Méfiez-vous des blondes

1950 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1950. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Raymond Rouleau, Martine Carol, Claude Farrell, Yves Vincent en Bernard Lajarrige.

Een luchthartige journalist moet de diefstal van geheime dossiers en een moord verslaan en ontplooit detective-kwaliteiten waarmee hij de politie te snel af blijkt. Deze parodi[KA3]erende spionage-thriller heeft met de jaren en na veel andere (en betere) films in het genre nogal wat aan effect verloren, maar blijft redelijk onderhoudend. Carol is als het spreekwoordelijke domme blondje beter op dreef dan in haar latere romantische en dramatische succesrollen. Vervolgfilm: MASSACRE EN DENTELLES.

La maternelle

1949 | Familiefilm, Romantiek

Frankrijk 1949. Familiefilm van Henri Diamant-Berger. Met o.a. Blanchette Brunoy, Marie Déa, Annette Poivre, Louise Fouquet en Denise Kerny.

Een plichtmatige en weinig persoonlijke verfilming van de roman, die Léon Frapier ervoor behoedde helemaal in de vergetelheid te raken. De film straalt iets verwelkts uit maar ook iets betoverends, te danken aan het spel van jonge en minder jonge acteurs. Kenmerkend voor de kwaliteitsfilm van die tijd.

La femme nue

1949 | Drama

Frankrijk 1949. Drama van André Berthomieu. Met o.a. Giselle Pascal, Michèle Philippe, Paulette Dubost, Germaine Charley en Yves Vincent.

Verfilming van het stijve en ouderwetse drama van Henri Bataille. Met het verstrijken der jaren is dit verhaal 'waarin men zich uit smart van het leven berooft' onbedoeld grappig geworden.

La Danseuse de Marrakech

1949 | Drama, Avonturenfilm, Romantiek

Frankrijk 1949. Drama van Léon Mathot. Met o.a. Siren Adjemove, Katia Lova, Gina Manès, Aimé Clariond en Yves Vincent.

De tragische liefde van een Franse kapitein en een danseres in Marokko. Zij wordt uiteindelijk doodgestoken door de slechte Arabische bediende. Een melodramatisch scenario en niet zonder het voor die tijd gebruikelijke, onbedoelde racisme. Komt uit de reeks films in de stijl van het Vreemdelingenlegioen, 'het rode bloed in het hete zand'. Vreselijk verouderd, maar we kunnen nog steeds genieten van een goede regie van de acteurs.

Bal Cupidon

1949 | Mysterie, Komedie

Frankrijk 1949. Mysterie van Marc-Gilbert Sauvajon. Met o.a. Simone Renant, Maria Mauban, Pierre Blanchar, Marion Tourrès en Marcelle Praince.

Een amateur-detective en een advocaat moeten hun krachten bundelen naar aanleiding van een moord die in een nachtclub is gepleegd. Het gevolg is gezochte taal met een afloop zoals het hoort in deze pretentieloze komedie. De regisseur is vooral een schrijver van boulevardtoneel en heeft enkele van zijn stukken voor het witte doek bewerkt. Ook heeft hij enkele originele scenario's geschreven, zoals deze, die overigens niets origineels bevat. Het probleem is dat hij precies zo filmt als hij een toneelstuk regisseert. Zijn film is daarom nauwelijks nog uit te zitten, maar dankzij de spelers lukt dat nog wel.

Requins de Gibraltar

1947 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1947. Oorlogsfilm van Emile E. Reinert. Met o.a. Annie Ducaux, Marcelle Geniat, Geneviève Aumont, Louis Salou en Jacques Berthier.

Om belangrijke documenten van de Britse admiraliteit te te kunnen verkrijgen verandert een spion een alcoholistische slet uit een cabaret tot een deftige lady. Wij hebben dit al gezien in het toneelstuk [KL]Pygmalion[KLE] van Bernhard Shaw (1913). Een vorm van plagiaat met het verschil dat de heldin naar de verlopen café's terugkeert om haar liefdesverdriet te vergeten. Een somber en akelig melodrama over omstandigheden gedraaid door een zeer obscure filmer, ondanks de dialogen van Norbert Carbonneaux.

La Taverne du poisson couronné

1946 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1946. Misdaad van René Chanas. Met o.a. Michel Simon, Jules Berry, Blanchette Brunoy, Michèle Martin en Yves Vincent.

De zwager van een marinecommandant exploiteert een havenkroeg en heeft een verhouding met de zangeres die voor hem de marinier verliet. Als de marine weer in de haven is, wordt de kroegbaas vermoord. Alleen de keuze van het milieu kan oorspronkelijk worden genoemd, voor de rest is het een doorsnee en mat verfilmd misdaaddrama. Door de ironische dialogen van Henri Jeanson en het spel van de topbezetting wordt het geheel toch nog op smaak gebracht.

La Foire aux chimères

1946 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1946. Drama van Pierre Chenal. Met o.a. Madeleine Sologne, Claudine Dupuis, Margo Lion, Annette Poivre en Dora Doll.

Een naargeestig en somber verhaal over een man die geld vervalst in ruil voor de liefde van een jonge, blinde vrouw. Nadat ze haar gezichtsvermogen terug heeft, verlaat zij hem uiteraard om er met een messenwerper vandoor te gaan. De politie brengt zijn zaak aan het licht. De valsemunter pleegt zelfmoord. Zo`n thema loopt het gevaar onbedoeld komisch uit te vallen. Niets is minder waar. De niet te definie[KA3]eren Pierre Chenal schept hier weer de duistere, troebele en beklemmende sfeer van zijn politiefilms van voor de oorlog, die hij maakte onder zijn ware naam Pierre Cohen (geboren in 1903); hij moet naderhand ongelukkiger zijn geweest. Zoals te doen gebruikelijk doet de glansrijke rolbezetting veel maar de beelden van Pierre Montazel mogen er ook wezen en de decors van Jean d'Eaubonne al evenzeer. Scenario van Jacques Companeez en Ernest Neubach.