Michèle Hubinon: montage.
Er zijn 12 films gevonden.

En amont du fleuve

2016 | Drama

België​/​​Nederland​/​​Kroatië 2016. Drama van Marion Hänsel. Met o.a. Olivier Gourmet, Sergi López, John Lynch en Igor Kovac.

De zwijgzame halfbroers Homer (Gourmet) en Joé (López) worden pas na de dood van hun vader geïnformeerd over elkaars bestaan. Samen besluiten ze af te reizen naar de plek in de Kroatische wildernis waar zijn lichaam is gevonden. Is pa verongelukt of vermoord? Het raadsel is van ondergeschikt belang in dit bescheiden drama, dat alle ruimte biedt aan de hoofdrolspelers. Zoals Gourmet (bekend uit diverse films van de gebroeders Dardenne) en López (Harry, un ami qui vous veut du bien) hun gedesillusioneerde personages stukje bij beetje onthullen, is van grote klasse.

Problemski Hotel

2015 | Drama

België 2015. Drama van Manu Riche. Met o.a. Tarek Halaby, Evgenia Brendes en Lydia Indjova.

Een gigantische kerstboom wordt in een Brussels asielzoekerscentrum van hot naar her gesleept zonder ogenschijnlijk einddoel: symbolisch voor wat er met de vluchtelingen zelf gebeurt, aldus regisseur Manu Riche. In zijn theatrale bewerking van de gelijknamige roman van Dimitri Verhulst toont hij het falen van het systeem aan de hand van Bipul: een jongeman die geen flauw benul heeft waar hij vandaan komt, en dus ook niet weet waar hij heen wilt. Te gekunsteld en afstandelijk om echt te raken, maar tevens een actueel en belangwekkend drama.

La tendresse

2013 | Drama, Komedie

België​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 2013. Drama van Marion Hänsel. Met o.a. Marilyne Canto, Olivier Gourmet, Adrien Jolivet, Sergi López en Margaux Châtelier.

Als hun jongvolwassen zoon zijn been breekt bij een snowboardongeluk, zoeken zijn gescheiden vader en moeder hem samen op. Tijdens de lange autorit naar de Alpen en hun overnachting in het skihotel wordt duidelijk hoe de twee zich tot elkaar verhouden, wat ze nog voor elkaar voelen, en hoe hun kind over hen denkt. Opmerkelijk lichtvoetige, losse film van de Belgische Marion Hänsel, met een prachtig rolletje van de Spaanse acteur Sergi López als liftende zeeman die laat zien dat het raadzaam is het leven te nemen zoals het is.

Salt of This Sea

2008 | Romantisch drama

Palestijnse gebieden​/​​België​/​​Frankrijk​/​​Spanje​/​​Zwitserland 2008. Romantisch drama van Annemarie Jacir. Met o.a. Suheir Hammad, Saleh Bakri en Riyad Ideis.

Soraya (Hammad), in Brooklyn geboren en opgegroeid, reist naar Israël om de bezittingen van haar Palestijnse grootvader, verloren toen hij in 1948 zijn huis moest verlaten, te claimen. Ter plekke lopen de zaken anders dan verwacht: tijdens een road trip met een taxichauffeur (Bakri) en een filmmaker (Ideis) ziet Soraya het door haar geïdealiseerde land door andere ogen. Visueel aantrekkelijk drama rond gevoelige thema's komt niet zo geloofwaardig over: het drietal komt in nogal uitzonderlijke situaties terecht. Palestijnse inzending voor de Oscars.

Si le vent soulève les sables

2006 | Drama

België​/​​Frankrijk 2006. Drama van Marion Hänsel. Met o.a. Issaka Sawadogo, Carole Karemera, Asma Nouman Aden en Emile Abossolo M'Bo.

Af en toe verwaardigen grote westerse filmmaatschappijen en dito acteurs zich aandacht te besteden aan Afrika (Blood Diamonds, The Constant Gardener). De ontginning van misère is gewoonlijk de gemene deler, met Afrikanen als reddeloze figuranten en een westerling als lichtend baken. In het poëtisch verstilde Si le vent soulève les sables blijft Franse cineast Hänsel dichtbij de realiteit met een onrustbarend verhaal over een ontwortelde familie die onder het oog van gewapende milities door de woestijn trekt op zoek naar water. Een oprecht drama zonder hardvochtig effectbejag. Muziek van componist René-Marc Bini, gezongen door Cathy Renoir. Gefilmd op locatie in Djibouti.

Science Fiction

2002 | Jeugdfilm, Thriller, Familiefilm, Avonturenfilm

België​/​​Nederland​/​​Duitsland 2002. Jeugdfilm van Danny Deprez. Met o.a. David Geclowicz, Fran Michiels, Wendy van Dijk, Koen De Bouw en Liesbeth Kamerling.

De ouders van de tienjarige Andreas (Geclowicz) doen een beetje raar. Ze verbergen hun ogen voortdurend achter zonnebrillen en sluiten zich dag en nacht in hun laboratorium op, ver van hun zoon. Het is alsof ze denken dat het een vergissing was een kind te nemen, maar volgens Andreas' buurmeisje Vero zijn het aliens. De kinderen gaan op onderzoek uit. Het scenario is niet erg goed: de film volgt steeds hetzelfde stramien, er is weinig karakterontwikkeling en de dialogen zijn stroef. Maar door de goed getroffen sfeer is de film van regisseur Deprez (De bal) toch een degelijke kinderthriller.

Clouds

2001 | Documentaire

Duitsland​/​​België 2001. Documentaire van Marion Hänsel. Met o.a. Charlotte Rampling, Catherine Deneuve, Barbara Auer en Antje de Boeck.

Scenariste-regisseuse Hänsel leeft haar fascinatie voor wolken ongeremd uit in deze bijzondere half-documentaire. Hänsel laat een (onzichtbare) moeder haar brieven aan haar zoon voorlezen. Terwijl we luisteren naar haar filosofische moederschapsverhaal over intimiteit, geluk en verdriet, kijken we naar wolkenformaties die emoties lijken te weerspiegelen. Dromen moeten we van Hänsel. Dat is niet moeilijk met de schitterende natuurbeelden van Pio Corradi, opgenomen in IJsland, Madagascar, Schotland en Zuid-Afrika. En op het moment dat we even rationeel dreigen te worden, grijpt de muziek van Mike Galasso als een gevangenbewaarder in.

Ya Rayay

2000 |

Luxemburg​/​​Frankrijk 2000. Claudio Pazienza. Met o.a. David Giaccone en André Baccanelli.

Scenariste-regisseuse Hänsel leeft haar fascinatie voor wolken ongeremd uit in deze bijzondere half-documentaire. Hänsel laat een (onzichtbare) moeder haar brieven aan haar zoon voorlezen. Terwijl we luisteren naar haar filosofische moederschapsverhaal over intimiteit, geluk en verdriet, kijken we naar wolkenformaties die emoties lijken te weerspiegelen. Dromen moeten we van Hänsel. Dat is niet moeilijk met de schitterende natuurbeelden van Pio Corradi, opgenomen in IJsland, Madagascar, Schotland en Zuid-Afrika. En op het moment dat we even rationeel dreigen te worden, grijpt de muziek van Mike Galasso als een gevangenbewaarder in.

Wild Blue: notes à quelques voix

2000 |

België 2000. Thierry Knauff. Met o.a. Françoise Guiguet, Mojgan Cahen, Kaïga Kayiganwa, Sanja Vranes en Dalila Amali.

Scenariste-regisseuse Hänsel leeft haar fascinatie voor wolken ongeremd uit in deze bijzondere half-documentaire. Hänsel laat een (onzichtbare) moeder haar brieven aan haar zoon voorlezen. Terwijl we luisteren naar haar filosofische moederschapsverhaal over intimiteit, geluk en verdriet, kijken we naar wolkenformaties die emoties lijken te weerspiegelen. Dromen moeten we van Hänsel. Dat is niet moeilijk met de schitterende natuurbeelden van Pio Corradi, opgenomen in IJsland, Madagascar, Schotland en Zuid-Afrika. En op het moment dat we even rationeel dreigen te worden, grijpt de muziek van Mike Galasso als een gevangenbewaarder in.

The Quarry

1998 | Thriller, Drama

Nederland​/​​Frankrijk​/​​Spanje​/​​België 1998. Thriller van Marion Hänsel. Met o.a. John Lynch, Jonny Phillips, Serge-Henri Valcke, Sylvia Esau en Oscar Petersen.

The Quarry is na Dust uit 1984 de tweede film van Marion Hänsel die in Zuid-Afrika is gesitueerd. Dust was een drama over de invloed van apartheid op een gezin, The Quarry is een morele detective-film die zich afspeelt op het platteland. Ook al is Mandela aan het bewind gekomen, de oude ziektes van de apartheidssamenleving woekeren hier - meer nog dan in de grote stad - nog voort. De uitstekend geacteerde film opent met fraaie beelden van een korenveld met daarin een rennende blanke jongen die duidelijk op de vlucht is. Deze jongen vermoordt een gefrustreerde homoseksuele dominee en slaagt erin zijn plaats in te nemen. Zijn eerste preek gaat over een de bijbeltekst 'Ik heb leed gekend' uit Jeremia. De achtergrond van de moordenaar blijft echter duister. De moord heeft echter gevolgen: een blanke politieagent arresteert een aantal zwarten die marihuana kweken (voor eigen gebruik, zoals dat heet) en dus wel schuldig zullen zijn. De moordenaar komt steeds meer in gewetensnood. Het prachtige weidse en dorre landschap waarin de film (in cinemascope) gedraaid werd, levert het gevoel op van een western. Tegelijkertijd gebruikt Hänsel voor haar universele speurtocht naar integriteit in een paranoïde samenleving ook het klassieke Hitchcock-idioom van de schuldige onschuldige en de vluchteling. Daarnaast is de film een aanklacht tegen de voortdurende schijnheiligheid waarvan de zwarten nog altijd het eerste slachtoffer zijn.

Painting with Falls

1997 |

België 1997. Claudio Pazienza. Met o.a. Noël Godin, Carmela Locantore en Claude Semal.

The Quarry is na Dust uit 1984 de tweede film van Marion Hänsel die in Zuid-Afrika is gesitueerd. Dust was een drama over de invloed van apartheid op een gezin, The Quarry is een morele detective-film die zich afspeelt op het platteland. Ook al is Mandela aan het bewind gekomen, de oude ziektes van de apartheidssamenleving woekeren hier - meer nog dan in de grote stad - nog voort. De uitstekend geacteerde film opent met fraaie beelden van een korenveld met daarin een rennende blanke jongen die duidelijk op de vlucht is. Deze jongen vermoordt een gefrustreerde homoseksuele dominee en slaagt erin zijn plaats in te nemen. Zijn eerste preek gaat over een de bijbeltekst 'Ik heb leed gekend' uit Jeremia. De achtergrond van de moordenaar blijft echter duister. De moord heeft echter gevolgen: een blanke politieagent arresteert een aantal zwarten die marihuana kweken (voor eigen gebruik, zoals dat heet) en dus wel schuldig zullen zijn. De moordenaar komt steeds meer in gewetensnood. Het prachtige weidse en dorre landschap waarin de film (in cinemascope) gedraaid werd, levert het gevoel op van een western. Tegelijkertijd gebruikt Hänsel voor haar universele speurtocht naar integriteit in een paranoïde samenleving ook het klassieke Hitchcock-idioom van de schuldige onschuldige en de vluchteling. Daarnaast is de film een aanklacht tegen de voortdurende schijnheiligheid waarvan de zwarten nog altijd het eerste slachtoffer zijn.

La complainte du progrès

1997 |

Frankrijk 1997. Claudio Pazienza. Met o.a. Serge Cremer en Monique Cremer.

The Quarry is na Dust uit 1984 de tweede film van Marion Hänsel die in Zuid-Afrika is gesitueerd. Dust was een drama over de invloed van apartheid op een gezin, The Quarry is een morele detective-film die zich afspeelt op het platteland. Ook al is Mandela aan het bewind gekomen, de oude ziektes van de apartheidssamenleving woekeren hier - meer nog dan in de grote stad - nog voort. De uitstekend geacteerde film opent met fraaie beelden van een korenveld met daarin een rennende blanke jongen die duidelijk op de vlucht is. Deze jongen vermoordt een gefrustreerde homoseksuele dominee en slaagt erin zijn plaats in te nemen. Zijn eerste preek gaat over een de bijbeltekst 'Ik heb leed gekend' uit Jeremia. De achtergrond van de moordenaar blijft echter duister. De moord heeft echter gevolgen: een blanke politieagent arresteert een aantal zwarten die marihuana kweken (voor eigen gebruik, zoals dat heet) en dus wel schuldig zullen zijn. De moordenaar komt steeds meer in gewetensnood. Het prachtige weidse en dorre landschap waarin de film (in cinemascope) gedraaid werd, levert het gevoel op van een western. Tegelijkertijd gebruikt Hänsel voor haar universele speurtocht naar integriteit in een paranoïde samenleving ook het klassieke Hitchcock-idioom van de schuldige onschuldige en de vluchteling. Daarnaast is de film een aanklacht tegen de voortdurende schijnheiligheid waarvan de zwarten nog altijd het eerste slachtoffer zijn.