Maurice Leroux: regie en muziek.
Er zijn 13 films gevonden.

Contes immoraux

1974 | Erotiek

Frankrijk 1974. Erotiek van Walerian Borowczyk. Met o.a. Lise Danvers, Fabrice Luchini, Charlotte Alexandra, Paloma Picasso en Pascale Christophe.

Schoonheid van vrouwelijke anatomie wordt gecelebreerd in vier episodes. Uiterst esthetische vormgeving en aankleding (van de decors, niet van de actrices) compenseert de zwakte van de scenario's waarvan alleen het deel over gravin Bathory die in maagdenbloed baadde om haar schoonheid te bewaren inhoudelijk boeiend is. Formele artisticiteit wordt op den duur eentonig door uitsluitend aandacht voor het lichaam en nauwelijks voor gezichtsexpressie, maar de eerste film van Borowczyk in dit genre blijft zijn meest geslaagde poging. Het camerawerk is van Bernard Daillencourt.

La Chamade

1968 | Drama, Komedie

Frankrijk 1968. Drama van Alain Cavalier. Met o.a. Catherine Deneuve, Michel Piccoli, Roger Van Hool, Irène Tunc en Jacques Sereys.

Jonge vrouw heeft oudere, vaderlijke en vooral rijke minnaar, als ze verliefd wordt op leeftijdgenoot. Een seksueel bevredigender relatie gaat echter samen met conflictsituaties en materiële problemen. Als ze zwanger blijkt vraagt ze ex-geliefde geld voor abortus en kiest opnieuw voor geruststellend comfort aan zijn zijde. Vermoedelijk beste verfilming van Françoise Sagan weet elegantie en ironie van haar proza in beelden te vertalen, maar de inhoud blijft voorspelbaar, zoals de acteurs ideaal, maar zonder enige verrassing zijn gecast.

La bien-aimée

1967 | Drama

Frankrijk 1967. Drama van Jacques Doniol-Valcroze. Met o.a. Michèle Morgan, Paul Guers, Jean-Marc Bory, Eléonore Hirt en Marc Eyraud.

Meer een herziening dan een bewerking van de roman [KL]Fanny[KLE] van Lucie Faure. Parijs aan het einde van de negentiende eeuw. Een bankier, de graaf van Frezac (Guers) wordt na een hartaanval op de vloer van zijn kantoor aangetroffen. Een vriend vertelt het trieste verhaal aan Fanny (Morgan), die al tien jaar lang een relatie met de graaf had, hoewel hij getrouwd was en kinderen had. Tenminste, dat dacht iedereen toch. De waarheid blijkt echter heel anders te zijn. Behalve met de subtiele dialogen en het hoogstaande spel van de acteurs hebben we hier te maken met een regisseur die het tv-gebeuren heeft weten te verrijken met zijn scheppende geest (1920-1989). Elk beeldt verwijst naar een schilderij van de impressionistische meesters van die tijd. 'Overdreven esthetiek' volgens sommigen, maar dat doet niks af aan het verhaal en aan de bijzonder betoverende helderheid van het geheel.

Vu du pont

1961 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1961. Drama van Sidney Lumet. Met o.a. Raf Vallone, Maureen Stapleton, Carol Lawrence, Jean Sorel en Vincent Gardenia.

Nogal banale filmversie naar het toneelstuk van Arthur Miller over geheime liefdes, jaloezie en kwesties van eer in een Italiaanse familie, die in Brooklyn woont. Het acteerwerk is uitstekend maar het scenario is zwak.

Les Mauvais coups

1961 | Drama

Frankrijk 1961. Drama van François Leterrier. Met o.a. Simone Signoret, Reginald Kernan, Alexandra Stewart, Marcello Pagliero en Marcelle Ranson.

De vrouw van een rokkenjager en autocoureur blijft in zijn afhankelijkheid geloven en troost zich met alcohol. Ze manoeuvreert een inwonende onderwijzeres tot een verhouding met haar man in een vergeefse poging hem verder te binden. Deze sobere, bijna dorre debuutfilm behoedt het aan Roger Vailland ontleende materiaal voor een melodramatische ontsporing. De bizarre psychologie is onvoldoende overtuigend in het acteren van Signoret en Stewart.

Le petit soldat

1960 | Drama, Experimenteel

Frankrijk 1960. Drama van Jean-Luc Godard. Met o.a. Michel Subor, Anna Karina, Henri-Jacques Huet, Paul Beauvais en László Szabó.

Een jonge geheim-agent werkt tijdens de Algerijnse oorlog voor FLN in Gen[KA2]eve en krijgt opdracht een radiocommentator te doden. Een aarzeling laadt de verdenking van verraad op hem en hij wordt gemarteld. Als een bekentenis uitblijft, wordt zijn vriendin (die ook voor FLN blijkt te werken) eveneens gemarteld en sterft. De klinische martelscènes werden door de politieke censuur aangegrepen om vertoning van de film tegen te houden. Bij de jaren vertraagde première was de actualiteit verloren gegaan van deze tweede Godard-film die ook formeel en dramatisch niet tot zijn beste behoort. Debuut van Karina tegenover de al te onzekere hoofdrol van Subor.

Jeunesses musicales de france: Poulenc

1959 |

Frankrijk 1959. Maurice Leroux.

Een jonge geheim-agent werkt tijdens de Algerijnse oorlog voor FLN in Gen[KA2]eve en krijgt opdracht een radiocommentator te doden. Een aarzeling laadt de verdenking van verraad op hem en hij wordt gemarteld. Als een bekentenis uitblijft, wordt zijn vriendin (die ook voor FLN blijkt te werken) eveneens gemarteld en sterft. De klinische martelscènes werden door de politieke censuur aangegrepen om vertoning van de film tegen te houden. Bij de jaren vertraagde première was de actualiteit verloren gegaan van deze tweede Godard-film die ook formeel en dramatisch niet tot zijn beste behoort. Debuut van Karina tegenover de al te onzekere hoofdrol van Subor.

Les mistons

1957 | Drama

Frankrijk 1957. Drama van François Truffaut. Met o.a. Bernadette Lafont, Gérard Blain en Les Mistons.

Deze korte film wordt beschouwd als het debuut van Truffaut. De film was omstreden, want hij is onorthodox (lees: origineel) en veel te vrij van geest (lees: erotische geladen) voor zijn tijd, maar wie het oeuvre van Truffaut wil bestuderen moet dit werk kennen. Mistons is provencaals voor pesterige pubers; van een van hen (het zijn er vijf) vrijt een opgeschoten zus met een jongeman, die niet uit hun kringen komt. De rotzakken kwellen hem net zolang totdat hij van een berg afstort en omkomt. Dan sturen de plaaggeesten de zus een gore ansichtkaart. Sommige cinefiele vorsers menen, dat hiermede de Antoine Doinel-cyclus begint. Wordt soms op de tv vertoond met (helaas) een bekorting van bijna 6m. Naar een novelle van Maurice Pons.

Bitter Victory

1957 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten​/​​Frankrijk 1957. Oorlogsfilm van Nicholas Ray. Met o.a. Richard Burton, Curd Jürgens, Ruth Roman, Raymond Pellegrin en Anthony Bushell.

Ray maakte Bitter Victory in Frankrijk, waar hij meer dan in Amerika als auteur gevierd werd. En inderdaad ontstijgt Ray opnieuw de Hollywood-clichés in dit oorlogsdrama. Zelfs de slechteriken zijn menselijk in een thematiek die vooruitloopt op klassiekers The Bridge on the River Kwai en Lawrence of Arabia. De Libische woestijn is het decor waarin kapitein Leith (Burton) en majoor Brand (Jürgens) documenten uit handen van de nazi's moeten stelen. Maar Brand heeft een hekel aan zijn officier Leith, omdat die iets met zijn vrouw (Roman) heeft gehad.

Le ballon rouge

1956 | Korte film, Familiefilm, Fantasy

Frankrijk 1956. Korte film van Albert Lamorisse. Met o.a. Pascal Lamorisse, Georges Sellier, Vladimir Popov, Paul Perey en René Marion.

In Le ballon rouge - bekroond met de Gouden Palm voor beste korte film en een Oscar voor het beste scenario - vindt een jochie (gespeeld door Pascal Lamorisse, de zoon van de regisseur) een enorme, knalrode ballon, die vervolgens niet meer van zijn zijde wijkt. Met prachtige Technicolor-opnamen opnamen van een ontwakend, in blauw licht badend Parijs. Simpel en ontroerend.

Le Salaire du péché

1956 | Drama, Thriller

Frankrijk 1956. Drama van Denys de La Patellière. Met o.a. Danielle Darrieux, Jean-Claude Pascal, Jeanne Moreau, Jean Debucourt en Michel Etcheverry.

Een man vermoordt zijn schoonvader om de erfenis en wordt daarbij betrapt door een jonge vrouw, die hij tot zijn medeplichtige en minnares maakt. De echtgenote ontdekt geleidelijk aan de waarheid en weet hem door haar sterke karakter tot een vrijwillige bekentenis aan de politie te brengen. De goede en contrasterende rollen van Darrieux en Moreau worden bijna teniet gedaan door het houterige spel van Pascal, die de profiterende slappeling geen moment overtuigend of interessant weet te maken. De regie past zich bij hem aan, helaas.

Les Possedées

1955 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1955. Drama van Charles Brabant. Met o.a. Raf Vallone, Magali Noël, Madeleine Robinson, Dany Carrel en Julien Carette.

De weduwe van een oorlogsheld woont met haar dochter en een schoonzuster op een afgelegen boerderij, als een bezoeker zich aanmeldt en zegt dat de man in zijn armen is gestorven en hem als opvolger heeft aangewezen. Hij verleidt zowel de boerin als de schoonzuster en maakt ook de dochter het hof, tot de veroorzaakte rivaliteit en jaloezie zich tegen hem keren. De sfeervol gefotografeerde verfilming van Ugo Betti's toneelstuk is niet vrij van gekunsteldheid, maar de acteurs zorgen voor een broeierige spanning.

Les Mauvaises rencontres

1955 | Drama

Frankrijk 1955. Drama van Alexandre Astruc. Met o.a. Anouk Aimée, Jean-Claude Pascal, Claude Dauphin, Philippe Lemaire en Gaby Sylvia.

Een jonge vrouw wordt op het politiebureau verhoord om een bewijs tegen een van abortus verdachte arts te krijgen. Ze vertelt haar tragische leven en desillusies met mannen sinds haar komst naar Parijs, maar als ze de abortus bekent blijkt de arts net gestorven. De gedateerde en overdadige triestheid van het verhaal kreeg een literaire scenariostructuur en een opmerkelijke fotografie waarmee Astruc de voorloper van de nouvelle vague zou blijken. Het historisch belang maakt de film nu nog maar betrekkelijk interessant, maar Aimée tilt hem boven de inhoud uit.