Chishû Ryû (1904-1993): cast.
Er zijn 23 films gevonden.

Late Spring

1949 | Drama

Japan 1949. Drama van Yasujirô Ozu. Met o.a. Chishû Ryû, Setsuko Hara, Yumeji Tsukioka, Jun Usami en Haruko Sugimura.

Subtiel psychologisch drama over een vrouw die alleenwoont met haar vader. Die meent dat zijn dochter niet wil trouwen omdat hij nog steeds bij haar inwoont en haar zorgen behoeft. Daarom kondigt hij zélf aan te zullen hertrouwen. De dochter, danig geschrokken, accepteert ook een huwelijksaanzoek. Samen gaan ze voor een laatste maal op reis. Bij hun terugkeer trouwt de dochter, en zal de vader alleen achterblijven. Naar westerse normen traag, maar voor de liefhebbers van Ozu beslist aan te raden.

Early Summer

1951 | Drama

Japan 1951. Drama van Yasujirô Ozu. Met o.a. Setsuko Hara, Chishû Ryû, Kuniko Miyake, Chikage Awashima en Chieko Higashiyama.

Een jonge vrouw (28 jaar) zorgt voor haar bejaarde ouders, terwijl haar broer nalaat een goede partij voor haar te zoeken. Ze trouwt uit liefde. Een scherpe observatie over het leven van alledag van gewone lui. Uit het buitengewoon omvangrijke oeuvre van de regisseur (de eerste film dateert uit 1927 en de laatste één jaar voor zijn dood, 1963) in de voor hem zo kenmerkende stijl gefilmd (kikvorsperspectieven, altijd zorgvuldig gevulde beelden etc.).

Tokyo Story

1953 | Drama

Japan 1953. Drama van Yasujirô Ozu. Met o.a. Chishû Ryû, Chieko Higashiyama, Setsuko Hara, Sô Yamamura en Haruko Sugimura.

‘Het verbaast me hoe kinderen veranderen, ze waren vroeger veel aardiger,’ verzucht zestiger Shukishi. Hij is dan net met zijn vrouw Tomi vertrokken uit Tokio, waar ze hun volwassen kinderen hebben bezocht. Drukke volwassenen, zonder tijd voor hun ouders. Onderweg naar huis wordt moeder ernstig ziek. De kinderen reizen haar achterna, richting een tweede en alleszeggende familiebijeenkomst. Want ‘Wat is het nut van familie, als je er niet bent voor elkaar?’, besluit de jongste dochter in tranen. Magnifiek drama en tijdsbeeld.

Akira Kurosawa's Dreams

1990 | Drama, Experimenteel

Japan​/​​Verenigde Staten 1990. Drama van Akira Kurosawa en Ishiro Honda. Met o.a. Akira Terao, Mitsuko Baisho, Mieko Harada, Chishû Ryû en Toshihiko Nakano.

Een achtluik, die steeds apocalyptischer wordt: de dromen van een tachtig-jarige, die door iedereen beschouwd wordt als de grootste in leven zijnde Meester van de Film. Het resultaat is uiteenlopend en wie het ziet zal het werk steeds weer verschillend waarderen. Toch draagt op z'n minst één schuifje klassieke Kurosawa-keur: de bergbeklimmers, die verzeild raken in een alles verzwelgende sneeuwjacht. Scorsese zet in een van de luiken Van Gogh neer en wie valt dan niet op dat hij het dialoog spreekt zoals we dit onmiskenbaar gewend zijn van Burt Lancaster? Camerawerk van Takao Saito.

Kazoku

1970 | Drama

Japan 1970. Drama van Yoji Yamada. Met o.a. Chieko Baisho, Hisashi Igawa, Chishû Ryû en Gin Maeda.

Na een tragisch verlopen treinreis arriveert een jong gezin op Hokkaido waar zij als landbouwers een toekomst hopen op te bouwen. Yamada's hoofdthema verliest aan geloofwaardigheid door het zeer snel verwerken van de dood van vader en kind, en rijmt niet altijd met het belang van het gezinsleven.

Nippon no Ichiban Nagai Hi

1969 | Oorlogsfilm

Japan 1969. Oorlogsfilm van Kihachi Okamoto. Met o.a. Toshirô Mifune, Sô Yamamura, Chishû Ryû, Takashi Shimura en Seiji Miyaguchi.

Na WO II besluit een groep officieren de oorlog vanuit Japan opnieuw te beginnen. Een oorlogsfilm die qua onderwerp boven de rest uitstijgt, die in de jaren 1960-1970 in Japan gemaakt werden, mmar ook deze verveelt algauw.

Yottsu no koi no Monogatari

1966 | Komedie

Japan 1966. Komedie van Katsumi Nishikawa. Met o.a. Sayuri Yoshinaga, Izumi Ashikawa, Chishû Ryû en Mitsuo Hamada.

Een welgestelde man besluit zijn vier dochters uit huis te sturen om ze te laten leren voor zichzelf te zorgen. Zwakke komedie die qua moraal te conformistisch is.

Kono Koe naki Sakebi

1966 | Drama

Japan 1966. Drama van Hirokazu Ichimura. Met o.a. Yoshiko Kayama, Masakazu Tamura, Keisuke Sonoi, Takashi Shimura en Chishû Ryû.

Een doofstomme jongen wordt ervan beschuldigd zijn moeder vergiftigd te hebben. Door zijn handicap kan hij zich niet verdedigen voor het gerecht. Een melodrama, gemaakt in de tijd dat dit genre hoogtij vierde. Vermeldenswaard is het spel van Chishu Ryu, bekend door zijn veelvuldige rollen in het werk van Ozu.

Ai to Shi o Mitsumete

1965 | Romantiek

Japan 1965. Romantiek van Buichi Saito. Met o.a. Mitsuo Hamada, Sayuri Yoshinaga, Chishû Ryû en Jukichi Uno.

Een meisje waarvan door een tumor haar halve gezicht misvormd is, wordt in het ziekenhuis verliefd op een jongen van haar leeftijd en hij beantwoordt haar gevoelens. Het klassieke melodrama van de Japanse film uit de jaren 1960-1970.

Futaridake no Toride

1963 | Misdaad

Japan 1963. Misdaad van Minoru Shibuya. Met o.a. Hiroyuki Nagaoka, Mariko Okada, Chocho Miyako, Chishû Ryû en I. George.

De gangster Seki besluit zijn gewelddadig verleden achter zich te laten en een nette zaak te openen met de hulp van zijn vrouw Mitsuko, de zus van een andere gangster. Een vrij redelijke maar onbelangrijke film uit het Yakuza-genre.

Samma no aji

1962 | Komedie, Drama

Japan 1962. Komedie van Yasujirô Ozu. Met o.a. Chishû Ryû, Shima Iwashita, Shin-Ichiro Mikami, Keiji Sada en Mariko Okada.

Weduwnaar Ryu woont in bij zijn dochter, Iwashita, die voor het huishouden zorgt. Tijdens een gesprek met vrienden krijgt Ryu te horen dat hij het leven van zijn dochter ruïneert door haar bij zich te houden. Hij bespreekt met haar een mogelijk huwelijk, wel beseffend dat hij hierdoor voor zijn eigen eenzaamheid tekent. In zijn laatste film behandelt Ozu het hem zo na aan het hart liggende thema van de onafwendbare scheiding tussen ouders en hun kinderen. Het is als het ware een opsomming van zijn denkwereld en filmstijl, vol bitterheid, maar ook vol humor. Het scenario van Ozu en Kogo Noda valt op door de eenvoud waarmee zij dit intense drama over Japanse moraal en familiestructuur ten tonele brengen. Gefilmd in warme kleuren door Yushun Atsuta. Gedraaid in J-D-C Scope. Ook bekend als LE GÔUT DU SAKÉ.

An Autumn Afternoon

1962 | Experimenteel

Japan 1962. Experimenteel van Yasujirô Ozu. Met o.a. Shima Iwashita, Chishû Ryû en Keiji Sada.

Weduwnaar Hirayama (Ryû) is vader van drie volwassen kinderen. Hij realiseert zich dat hij voor zijn dochter Michiko (Iwashita), die voor hem zorgt, een huwelijk moet regelen. De laatste film van grootmeester Ozu voordat hij in 1963 stierf. In zijn ‘impliciete melodrama’s’ staat Ozu stil bij de grote zaken in een mensenleven - liefde, geboorte, dood - door vooral oog te hebben voor de gevólgen ervan. Met grote gevoeligheid schetst hij eenzaamheid, blijdschap en vertwijfeling in de naoorlogse Japanse middenklasse. Let op Ozu’s typische ‘tatami shots’: gefilmd op de hoogte van een volwassene die geknield zit op een tatami-mat.

Kohayagawa-ke no aki

1961 | Drama

Japan 1961. Drama van Yasujirô Ozu. Met o.a. Ganjiro Nakamura, Setsuko Hara, Yoko Tsukasa, Keiju Kobayashi en Michiyo Aratama.

Een oude man, eigenaar van een grote fabriek die bestuurd wordt door zijn oudste dochter en haar echtgenoot, leeft samen met zijn uitgebreide familie. Hij bezoekt af en toe stiekem zijn minnares. Een familiedrama in de vertrouwde, subtiele Ozu-stijl. Goed gebruik van de kleuren. Het scenario is van Kogo Noda en Ozu Yasujiro. Camerawerk van Nakai Asaichi. Ook bekend als EARLY AUTUMN en THE END OF SUMMER.

Akibiyori

1960 | Drama, Experimenteel

Japan 1960. Drama van Yasujirô Ozu. Met o.a. Setsuko Hara, Yoko Tsukasa, Mariko Okada, Keiji Sada en Shin Saburi.

De weduwe Hara zoekt een man voor haar ongetrouwde dochter Tsukasa. Degelijk, zoals we van Ozu gewend zijn. Hij heeft hiermee een nieuwe bewerking gemaakt van zijn eerdere LATE SPRING. Scenario van Noda Kogo en Yasujiro Ozu. Camerawerk van Atsuta Yushin. Ook bekend als LATE AUTUMN.

Ohayo

1959 | Drama, Komedie

Japan 1959. Drama van Yasujirô Ozu. Met o.a. Chishû Ryû, Kuniko Miyake, Keiji Sada, Haruo Tanaka en Haruko Sugimura.

Een fijnzinnige, milde satire over een burenruzie die ontstaat als twee jongetjes het bevel van hun vader om stil te zijn letterlijk opvatten en dus ook het vriendelijke 'goeiemorgen' van hun buren niet meer beantwoorden. Aardig bedacht, maar uiteindelijk nogal mager als idee voor een speelfilm. Het scenario is van Kogo Noda en regisseur Ozu naar een roman van Ton Satomi. Het camerawerk is van Akira Aomatsu. Engelse titel: GOOD MORNING.

Tokyo Twilight

1957 | Drama

Japan 1957. Drama van Yasujirô Ozu. Met o.a. Ineko Arima, Chishû Ryû, Isuzu Yamada, Setsuko Hara en Nobuo Nakamura.

Een vader leeft alleen met zijn twee dochters. De oudste is gescheiden van haar man, de jongste blijkt na een flirt zwanger te zijn en durft dat aan niemand te vertellen. Behalve aan de vader van het kind dan, maar die neemt direct de benen. Ten einde raad belandt ze in een mahjong-salon, waar ze uiteindelijk een duister familiegeheim zal ontdekken. Superieur gemaakt melodrama van grootmeester Ozu, met wonderschone beelden, indringend spel van met name Setsuko Hara als de oudere zus en een overvloed aan rijke details. Een van de meest deprimerende films uit Ozu’s rijke oeuvre, en ook een van de allerbeste.

Man'in densha

1957 | Drama

Japan 1957. Drama van Kon Ichikawa. Met o.a. Hiroshi Kawaguchi, Michiko Ono, Chishû Ryû, Haruko Sugimura en Eiji Funakoshi.

Een jongeman, pas afgestudeerd aan de universiteit, wordt geconfronteerd met een hele reeks tegenslagen. Hij zal uiteindelijk eindigen als conciërge in een kleine basisschool in een afgelegen streek. Een vrij sterk, zij het bij vlagen nogal gechargeerd psychologisch drama over menselijke vereenzaming. Ook bekend als THE CROWDED TRAIN.

Early Spring

1956 | Drama

Japan 1956. Drama van Yasujirô Ozu. Met o.a. Ryo Ikebe, Chikage Awashima, Keiko Kishi, Chishû Ryû en Teiji Takashi.

Het leven van de onderbetaalde kantoormens gaat niet over rozen, zeker niet als hij verzeild raakt in overspel. Sugiyama, een slecht betaalde kantoorklerk, gaat in de avances van de afdelingsflirt, ook om de verveling in zijn passieloze huwelijk te verdrijven. Zijn vrouw komt erachter, maar probeert met Sugiyama een nieuwe start te maken. Na Early Summer, Late Spring en Tokyo Story schetst Ozu een portret van het familieleven van een eenvoudige Japanse ‘salary man’. Subtiel en visueel erg rijk, gefilmd in typische Ozu-stijl, maar ook wel erg lang.

Karumen kyoko ni Kaeru

1951 | Komedie

Japan 1951. Komedie van Keisuke Kinoshita. Met o.a. Hideko Takamine, Chishû Ryû, Toshiro Kobayashi, Kuniko Igawa en Takeshi Sakamoto.

Lily Carmen (Takamine) is stipteaseuse in Tokio. Ze heeft succes en is mondain. Ze keert met haar vriendin en collega Maya (Ryu) terug naar haar traditionele geboortedorp. Daar voeren beide frivole dames een staaltje van kunnen op dat het dorp in rep en roer brengt, en wekt het afgrijzen van Carmens vader Shoichi (Sakamoto), die vindt dat zij niet lager had kunnen zakken. Carmen ziet zichzelf echter als een kunstenares. De film, die breekt met de Japanse traditie, is een curiositeit die de tand des tijds doorstaan heeft in die zin dat hij nog even verfrissend als toen is. Geïnspireerd op Amerikaanse muzikale komedies, is hij vlot en vrolijk, ook al lijkt hij een halve eeuw later tamelijk gedateerd aangekleed. Het scenario werd door regisseur Kinoshita in een maand tijd geschreven en de film werd in tien maanden gedraaid. Het was een experiment voor de Japanse Kodak-firma, Fuji: de eerste kleurenfilm in Fujicolor. Voor alle zekerheid werd er tegelijkertijd een zwart-wit versie gedraaid. Beide hoofdrollen geven een nummertje van jewelste ten beste. De muziek is van Chuji Kinoshita en Toshiro Mayuzumi en het camerawerk is van Hiroshi Kusuda. Voor liefhebbers van de Japanse cinema een must, juist vanwege zijn afwijkende benadering.

Kaze no naka no mendori

1948 | Drama

Japan 1948. Drama van Yasujirô Ozu. Met o.a. Kinuyo Tanaka, Shûji Sano, Chishû Ryû, Chieko Murata en Takeshi Sakamoto.

Een typisch Ozu-melodrama over een vrouw die, terwijl haar man in dienst zit, zich moet prostitueren om aan geld te komen voor haar zieke zoontje. Als ze alles aan haar echtgenoot opbiecht smijt die haar van de trap. Vervolgens heeft hij daar heel veel spijt van. Ook bekend als A HEN IN THE WIND.

Nagaya shinshi roku

1947 | Drama

Japan 1947. Drama van Yasujirô Ozu. Met o.a. Chishû Ryû, Choko Iida, Takeshi Sakamoto, Reikichi Kawamura en Hoki Aoki.

Een mooi melodrama met Ryu als een alleenwonende 50-jarige vrouw die op een dag door de bewoners van haar wijk een klein jongetje krijgt toevertrouwd. Iedereen neemt aan dat het om een zwervend weeskindje gaat, en Ryu voelt zich, na een eerste onwennigheid, meer en meer betrokken bij het kind. Een paar maanden later duikt de vader van het kind op.

There Was a Father

1942 | Drama

Japan 1942. Drama van Yasujirô Ozu. Met o.a. Chishû Ryû, Shûji Sano, Haruhiko Tsuda, Takeshi Sakamoto en Mitsuko Mito.

Rustig, melancholiek familiedrama van de legendarische maker van oa Tokyo Story. Een arme weduwnaar offert zijn werk als leraar op een plattelandsschool op voor een drukke baan in de stad, om zijn zoon een goede opleiding te kunnen bieden. Dit zorgt voor een permanente verwijdering tussen de twee, zo blijkt als we een aantal jaren vooruit springen. De inmiddels volwassen zoon wil graag voor zijn vader zorgen, maar deze drukt hem op het hart de plicht - in dit geval zijn carrière - altijd voor te laten gaan. Of Ozu de fanatieke Japanse loyaliteit aan de kaak stelt of propagandeert is aan de kijker.

Hitori Musuko

1936 | Drama

Japan 1936. Drama van Yasujirô Ozu. Met o.a. Choko Iida, Shinichi Himori, Yoshiko Tsubouchi, Chishû Ryû en Mitsuko Yoshikawa.

Een stijlvol melodrama over een alleenstaande moeder die zich opoffert om haar enige zoon een goede opvoeding te kunnen geven. Ontroerend en oprecht. De eerste sprekende film van Ozu. Ook bekend als THE ONLY SON.