Tatiana Vilhelmová: cast.
Er zijn 8 films gevonden.

Empties

2007 | Komedie, Drama

Tsjechië​/​​Verenigd Koninkrijk 2007. Komedie van Jan Sverák. Met o.a. Zdenek Sverák, Tatiana Vilhelmová, Daniela Kolárová en Alena Vránová.

Een getrouwde docent op leeftijd heeft het helemaal gehad met zijn vervelende leerlingen. Het roer gaat om, richting een baantje als flesseninzamelaar in een buurtsuper. Een gouden greep, want de grijze muis bloeit op te midden van de dorpse grotestadssores van zijn collega's en klanten. Onder het mom 'soms moet je opnieuw beginnen om te leven zoals je wilde' ging het succesvolle vader-zoonduo Zdenek en Jan Sverák - de makers van Oscar-film Kolya (1996) - gericht voor de gevoelige snaar. En hun warmhartig Tsjechische recept pakte wederom goed uit.

Something Like Happiness

2005 | Drama

Tsjechië​/​​Duitsland 2005. Drama van Bohdan Sláma. Met o.a. Tatiana Vilhelmová, Pavel Liska, Anna Geislerová, Marek Daniel en Bolek Polívka.

Stestí (Tsjechisch voor Geluk) is een bitterzoet drama over jeugdvrienden Monika en Toník (Vilhelmová en Liska) die in een oude boerderij aan de rand van een industriegebied zorgdragen voor de jonge kinderen van een labiele vriendin. In 2001 won de Tsjechische filmmaker Bohdan Sláma (1967) een VPRO Tiger Award voor zijn regie- en scenariodebuut Wild Bees, een weldadige film over schilderachtige figuren in een verwaarloosd dorpje. In zijn tweede film Stestí perfectioneerde Sláma zijn rake observaties van goedhartige jongelingen die opbloeien temidden van ogenschijnlijke misère. Naturel acteerwerk van alle betrokkenen en fraaie locaties, met de vervallen boerderij naast oprukkende industrie als visueel hoogtepunt.

The Wild Bees

2001 | Drama, Komedie

Tsjechië 2001. Drama van Bohdan Sláma. Met o.a. Zdenek Rauser, Tatiana Vilhelmová, Pavel Liska, Marek Daniel en Vanda Hybnerová.

Lonkende jongelingen tussen drinkende vrouwen en filosoferende boeren op het drassige platteland; het universum van de Tsjechische regisseur Slama. The Wild Bees, zijn regie- en scenariodebuut, was goed voor een van de drie VPRO Tiger Awards op het Rotterdams Filmfestival in 2002. De internationale jury was zeer te spreken over de 'zeer delicate humor en genegenheid' en de regie 'waarin veel onvoorspelbare personages bijeengebracht worden.' Wat te denken van een eikelige local die op ieder willekeurig moment Michael Jackson imiteert en hunkert naar Pepsi in een alcohol doordrenkt dorp. Een bonte verzameling zonderlingen bevolkt de marge van een lieflijk verhaal over tieners in een verwaarloosd dorpje. Tieners die uitzien naar het jaarlijkse brandweerfeest waar hun heimelijke liefdes kunnen opbloeien. Slama cultiveert de illusie van een eerstehands realiteit door personen, plaatsen en objecten zonder introductie los te laten op de kijker.

Samotári

2000 | Drama, Komedie

Slowakije​/​​Tsjechië 2000. Drama van David Ondriček en David Ondricek. Met o.a. Jitka Schneiderová, Sasa Rasilov, Labina Mitevska, Ivan Trojan en Jirí Machácek.

Onder het motto 'film wat je weet' schoot David Ondricek (Praag, 1969) rond zijn 30ste verjaardag een bitterzoete komedie over het wel en wee van een groepje (bijna) dertigers. Het caleidoscopische scenario verhaalt onder meer van een geschminkte DJ (Sasa Rasilov) en zijn passie voor het hoestje van zijn voormalige vriendin (Jitka Schneiderová), een wietrokende verhuizer (Jírí Machácek) die vergeet dat hij een relatie heeft in deze 'gouden eeuw van de verhuizingen', een drugdealer (Mikulás Kren) met een permanent draaiende digitale videocamera, en een barmeisje (Labina Mitevska) dat wacht op UFO's en ondertussen tequila drinkt uit de navels van cafégangers. De sterkste verhaallijn is van de stalkende neurochirurg Ondrej (Ivan Trojan) die zijn gezin verlaat (tijdens een goocheltruc!) en de stad doorkruist om zijn ex - ook de ex van de DJ - 'toevallig' te ontmoeten. Theateracteur Trojan zet een fantastisch typetje neer dat doet denken aan een kruising tussen Atkinsons Mr Bean en De Niro's demonische Travis uit Taxi driver. De verhaallijnen worden nauwelijks verenigd maar dat mag met een titel als Eenlingen. De geroemde 'onconventionele structuur' (volgens juryrapport FIPRESCI prijs filmfestival Mannheim) is feitelijk een bevlogen sitcomscenario. (VM/VPRO Gids)

Návrat idiota

1999 | Komedie

Tsjechië 1999. Komedie van Sasa Gedeon en Sasa Gedeon. Met o.a. Jirí Langmajer, Jirí Machácek, Zdena Hadrbolcová, Jitka Smutná en Pavel Marek.

Nadat zijn film Indianske leto de kassa's van Tsjechische bioscopen gekraakt had, durfde scenarist-regisseur Gedeon het aan om met Dostojevski's thema's aan de haal te gaan. Gedeon verplaatste 'De Idioot' van het 19de-eeuwse Rusland naar het moderne Tsjechië; hij nam eigenlijk alleen de essentie mee en dat is bewonderenswaardig. Franticek (Liska) is de idioot die vrij komt na een leven lang in een geestelijke instelling gewoond te hebben. Hij bekijkt de wereld met een frisheid en openheid die 'gewone' mensen niet kennen. Hij houdt van iedereen evenveel, kijkt verlangend naar kleinburgerlijk leven waarin mensen handen schudden en zoenen. Eenmaal aangekomen bij familie raakt hij wel flink in de war: zijn verwanten hebben ingewikkelde dubbelrelaties. Tussen Kerst en Nieuwjaar, een tijd waarin iedereen gelukkig, barmhartig en zelfkritisch moet zijn, bekommert niemand zich werkelijk om Franticek. Maar ongewild vertrouwt men hem wel en leert men van hem. The Return of the Idiot is met een blik aanstormende topacteurs, overdachte kadrering en wat Jezus-elementen een van de betere Tsjechische films.

Die Rückkehr des Idioten

1999 |

Tsjechië 1999. Saša Gedeon. Met o.a. Pavel Liska, Tatiana Vilhelmová, Anna Geislerová, Jiri Langmajer en Jiri Machácek.

Nadat zijn film Indianske leto de kassa's van Tsjechische bioscopen gekraakt had, durfde scenarist-regisseur Gedeon het aan om met Dostojevski's thema's aan de haal te gaan. Gedeon verplaatste 'De Idioot' van het 19de-eeuwse Rusland naar het moderne Tsjechië; hij nam eigenlijk alleen de essentie mee en dat is bewonderenswaardig. Franticek (Liska) is de idioot die vrij komt na een leven lang in een geestelijke instelling gewoond te hebben. Hij bekijkt de wereld met een frisheid en openheid die 'gewone' mensen niet kennen. Hij houdt van iedereen evenveel, kijkt verlangend naar kleinburgerlijk leven waarin mensen handen schudden en zoenen. Eenmaal aangekomen bij familie raakt hij wel flink in de war: zijn verwanten hebben ingewikkelde dubbelrelaties. Tussen Kerst en Nieuwjaar, een tijd waarin iedereen gelukkig, barmhartig en zelfkritisch moet zijn, bekommert niemand zich werkelijk om Franticek. Maar ongewild vertrouwt men hem wel en leert men van hem. The Return of the Idiot is met een blik aanstormende topacteurs, overdachte kadrering en wat Jezus-elementen een van de betere Tsjechische films.

Šeptej

1996 | Romantiek, Drama

Tsjechië 1996. Romantiek van David Ondřiček. Met o.a. Tatiana Vilhelmová, Jan P. Muchow, Jan Čechtický, Martin Myšička en Kateřina Winterová.

Nadat zijn film Indianske leto de kassa's van Tsjechische bioscopen gekraakt had, durfde scenarist-regisseur Gedeon het aan om met Dostojevski's thema's aan de haal te gaan. Gedeon verplaatste 'De Idioot' van het 19de-eeuwse Rusland naar het moderne Tsjechië; hij nam eigenlijk alleen de essentie mee en dat is bewonderenswaardig. Franticek (Liska) is de idioot die vrij komt na een leven lang in een geestelijke instelling gewoond te hebben. Hij bekijkt de wereld met een frisheid en openheid die 'gewone' mensen niet kennen. Hij houdt van iedereen evenveel, kijkt verlangend naar kleinburgerlijk leven waarin mensen handen schudden en zoenen. Eenmaal aangekomen bij familie raakt hij wel flink in de war: zijn verwanten hebben ingewikkelde dubbelrelaties. Tussen Kerst en Nieuwjaar, een tijd waarin iedereen gelukkig, barmhartig en zelfkritisch moet zijn, bekommert niemand zich werkelijk om Franticek. Maar ongewild vertrouwt men hem wel en leert men van hem. The Return of the Idiot is met een blik aanstormende topacteurs, overdachte kadrering en wat Jezus-elementen een van de betere Tsjechische films.

Septej

1996 | Familiefilm

Tsjechië 1996. Familiefilm van David Ondricek. Met o.a. Katherina Winterova, Jan Cechticky, Martin Mysicka, Jan P. Muchow en Tatiana Vilhelmová.

Nadat zijn film Indianske leto de kassa's van Tsjechische bioscopen gekraakt had, durfde scenarist-regisseur Gedeon het aan om met Dostojevski's thema's aan de haal te gaan. Gedeon verplaatste 'De Idioot' van het 19de-eeuwse Rusland naar het moderne Tsjechië; hij nam eigenlijk alleen de essentie mee en dat is bewonderenswaardig. Franticek (Liska) is de idioot die vrij komt na een leven lang in een geestelijke instelling gewoond te hebben. Hij bekijkt de wereld met een frisheid en openheid die 'gewone' mensen niet kennen. Hij houdt van iedereen evenveel, kijkt verlangend naar kleinburgerlijk leven waarin mensen handen schudden en zoenen. Eenmaal aangekomen bij familie raakt hij wel flink in de war: zijn verwanten hebben ingewikkelde dubbelrelaties. Tussen Kerst en Nieuwjaar, een tijd waarin iedereen gelukkig, barmhartig en zelfkritisch moet zijn, bekommert niemand zich werkelijk om Franticek. Maar ongewild vertrouwt men hem wel en leert men van hem. The Return of the Idiot is met een blik aanstormende topacteurs, overdachte kadrering en wat Jezus-elementen een van de betere Tsjechische films.