René Jayet: regie en camera.
Er zijn 8 films gevonden.

Moumou

1951 | Komedie

Frankrijk 1951. Komedie van René Jayet. Met o.a. Raymond Bussières, Robert Murzeau, Nathalie Nattier, Jeanette Batti en Annette Poivre.

Om zijn jaloerse echtgenote om de tuin te leiden haalt een hotelier zijn vriend over om voor de echtgenoot van zijn minnares te spelen, wier èchte wederhelft voor de politie onderduikt in hetzelfde hotel en het theater met opgekropte wrok moet aanzien. De verwarring wordt nog groter als de pseudo-echtgenoot verliefd wordt op een nieuwe gaste. Theater-van-de-lach op film; met animo geacteerd.

Ma Tante d'Honfleur

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van René Jayet. Met o.a. Suzanne Dehelly, Mona Goya, Paulette Dubost, Dorette Ardenne en Jeanne Fusier-Gir.

Nog zo'n vlakke bewerking van een van die toendertijd succesvolle stukken, die daarna voorgoed in het vergeetboek zijn terechtgekomen. Cinematografisch van weinig waarde maar een klassiek voorbeeld van de 'vaudeville'. Bij gelegenheid gaan zien vanwege de zeden en gewoonten van die tijd.

Mandrin

1948 | Avonturenfilm

Frankrijk 1948. Avonturenfilm van René Jayet. Met o.a. Mona Goya, Hélène Pépée, Anne Bruslay, Jane Berretta en Joëlle Robin.

De avonturen van de beroemde Franse bandiet uit de 18e eeuw, gebracht in de stijl van Robin Hood en zijn trouwe schildknaap Sansonnet. De opnamen vonden in twee periodes plaats: `Le Liberateur` en `La trag[KA1]edie d`un si[KA2]ecle`. Verwacht geen historisch verantwoord verhaal. La Pompadour komt er bijvoorbeeld niet bepaald goed vanaf. Maar er is veel beweging en het leeft enorm voordat Mandrin wordt terechtgesteld (ietwat overdreven!) en de eerste tekenen van de Franse Revolutie (in 1755!?) zich aandienen. Typerend voorbeeld van een populaire film uit de jaren veertig.

Bichon

1948 | Komedie

Frankrijk 1948. Komedie van René Jayet. Met o.a. Jeanne Fusier-Gir, Suzy Carrier, Claire Olivier, Daisy Daix en Colette Georges.

Een stuk van Jean de Létraz verfilmd door een duistere klungelaar: dat zegt genoeg! Een meesterwerk in het onbeduidende op zowel het gebied van toneel als film. Niet helemaal onbenullig dankzij Alerme, die een autoritaire baas speelt.

L' Homme de la Nuit

1947 | Mysterie

Frankrijk 1947. Mysterie van René Jayet. Met o.a. Junie Astor, Albert Préjean, Francine Bessy, Maurice Lagrenée en Madeleine Suffel.

Gebaseerd op de roman van Jean-Louis Sanclaume. Een privé-detective heldert een misdaad op. Heel wat personen worden verdacht. De toeschouwer ontdekt aan het slot dat de ware schuldige de genoemde detective is. Een 'politiefilm' zoals er zovele zijn, gefilmd door een regisseur van het tweede plan. De behoorlijke spelregie maakt echter veel goed.

Le Cabaret du grand large

1946 | Misdaad

Frankrijk 1946. Misdaad van René Jayet. Met o.a. Suzy Prim, Simone Cerdan, Martine Lancel, Reine Thomas en Sessue Hayakawa.

Verhaal over louche zaakjes in een ordinair havencafé gerund door een Aziaat die uiteindelijk neergeschoten wordt terwijl de politie de buurt schoonveegt. De film is niet erg geloofwaardig en komt niet boven het niveau van strips uit die tijd uit. Groots uitgebracht maar toch even onbekend gebleven als de naam van de regisseur.

Deuxième bureau contre Kommandantur

1938 | Oorlogsfilm

Frankrijk 1938. Oorlogsfilm van René Jayet en Robert Bibal. Met o.a. Léon Mathot, Gabriel Gabrio, Jean Max, Henry Roussell en Paul Azaïs.

Bewerking van de roman van Pierre Nord, die mede verantwoordelijk is voor scenario en dialogen. Deze geschiedenis over Franse heldenmoed komt uiteraard erg gedateerd over; daarnaast steekt hij povertjes af bij de meesterwerken binnen dit genre, zoals die van Pabst of Milestone. Vanwege de kwaliteit van het spel nog wel de moeite van het bekijken waard.

Passeurs d'hommes

1937 | Romantiek, Oorlogsfilm

Frankrijk 1937. Romantiek van René Jayet. Met o.a. Junie Astor, Myno Burney, Dora Casati, Rita Francis en Jane De Carol.

Boer Nelissen (Remy) en zijn dochter Elisabeth (Astor) helpen tijdens de Duitse bezetting in WO I heel wat mensen ontsnappen van België naar Nederland. Als boer Nelissen verraden wordt, wordt hij gefusilleerd door de Duitse bezetter. Zijn dochter zet het werk in d'r eentje voort. Als ze kapitien Galland moet overzetten, wordt ze op hem verliefd. Romantisch melodrama tegen de achtergrond van verraad, angst en krijgsrumoer. Er zitten enkele meters celluloid in, die met de hand zijn ingekleurd. Georges Asselin en Marius Roger bemanden de camera. Jean-Louis Bouquet schreef het scenario naar de roman van Martial Lekeux.