JP Luijsterburg

Editor

JP Luijsterburg is editor.
Er zijn 31 films en 1 serie gevonden.

Kamp Holland

2016 | Oorlogsfilm

Nederland 2016. Oorlogsfilm van Boris Paval Conen. Met o.a. Yannick van de Velde, Matthijs van de Sande Bakhuyzen, Carolien Spoor, Lourens van den Akker en Kiefer Zwart.

Op een Nederlandse militaire basis in Afghanistan ontstaat sociale onrust nadat een onderzoek wordt ingesteld naar een schietincident waarbij een Afghaan is omgekomen. De prima groep acteurs laat zien hoe de kameraadschap waarmee de veelal jonge soldaten aan hun missie zijn begonnen, kan plaatsmaken voor achterdocht en verdeeldheid. De telefilm Kamp Holland, thematisch vergelijkbaar met het Deense drama Krigen, werd gebaseerd op materiaal van Leopold Witte en Geert Lageveen, die voor Orkater eerder een theatervoorstelling maakten met dezelfde titel.

Hollands Hoop

2014 | Misdaad, Televisieserie

Nederland 2014. Misdaad van Franky Ribbens. Met o.a. Marcel Hensema, Kim van Kooten, Martijn Lakemeier, Peter Van den Begin en Cynthia Abma.

Fokke Augustinus (Marcel Hensema), forensisch psychiater met een burn-out, staat op een kruispunt in zijn leven. Als hij het boerenbedrijf van zijn vader erft, verhuist hij met zijn vrouw (Kim van Kooten) en kinderen naar het Groningse platteland. Daar blijkt de boerderij een dekmantel voor een criminele organisatie. Langzaam rolt Fokke in een carrière als drugshandelaar. Zijn kennis van het criminele brein in combinatie met een afbrokkelend ethisch besef, brengt hem meer succes dan hij aan kan.

Ushi must Marry

2013 | Komedie

Nederland 2013. Komedie van Paul Ruven. Met o.a. Wendy van Dijk, Hiromi Tojo, Patrick Dempsey en Chris Noth.

Komedie van Paul Ruven over tv-personality Ushi (Wendy van Dijk) die acht dagen heeft om andere man te vinden dan de sumoworstelaar met wie ze van haar moeder moet trouwen.

Exit

2013 | Drama

Nederland 2013. Drama van Boris Paval Conen. Met o.a. Emmanual Ohene Boafo, Romijn Conen, Juda Goslinga, Sara De Bosschere en Hubert Fermin.

De negentienjarige asielzoeker Amadou (Boafo) woont al jaren in Nederland. Hij werkt hier enthousiast aan z'n toekomst. Maar helaas: hij is uitgeprocedeerd en wordt, tegelijk met een aantal lotgenoten, het land uitgezet. Al tijdens de tocht naar het vliegtuig blijkt dat de boel niet erg goed georganiseerd is. Aanklacht tegen kil en harteloos beleid met schrijnende, behoorlijk realistische beelden van zo'n uitzetting. Als het personage van IND-medewerker Arjan van Es (Conen) wat minder karikaturaal bot was opgeschreven, was deze telefilm sterker geweest, en wat minder een pamflet.

De Heineken ontvoering

2011 | Thriller

Nederland 2011. Thriller van Maarten Treurniet. Met o.a. Rutger Hauer, Reinout Scholten van Aschat, Teun Kuilboer, Gijs Naber en Korneel Evers.

Overtuigend misdaaddrama over de geruchtmakende ontvoering van Freddy Heineken en zijn chauffeur in 1983. Eigenschappen van zware jongen Willem Holleeder en kruimelcrimineel Martin Erkamps werden bij elkaar gebracht in de fictieve ontvoerder Rem Hubrechts. Dramatisch is Rem een meesterzet, de ingreep levert op alle mogelijke niveaus extra spanning op. Rutger Hauer als Freddy Heineken is fantastisch in zijn eerste Nederlandse hoofdrol in jaren, maar de grote verrassing van de film is de negentienjarige Reinout Scholten van Aschat (zoon van Gijs) als Rem.

Pizzamaffia

2011 | Drama, Komedie

Nederland 2011. Drama van Tim Oliehoek. Met o.a. Iliass Ojja, Mamoun Elyounoussi, Sabri Saad El-Hamus, Hakim Traïdia en Sallie Harmsen.

De Marokkaanse neven Bram en Haas werken als brommerkoeriers voor een Haagse pizzeria. Ze zijn goede vrienden, het botert echter niet zo tussen hun vaders. Amar, de eigenaar van het pizza-restaurant, denkt dat zijn broer en compagnon Faris geld achterover drukt. De vaders krijgen ruzie, wat ook leidt tot een breuk tussen Bram en Haas. Niet zo goed gelukte multiculti-komedie van Tim Oliehoek (Vet hard, Spion van Oranje). De actiescènes zijn net niet spannend, de grappen net niet leuk genoeg. Naar het boek van Khalid Boudou.

Kattenkwaad

2010 | Korte film

Nederland 2010. Korte film van Nova van Dijk. Met o.a. Michiel Bijmans, Eric van der Donk, Christine van Stralen en René de Wit.

De Marokkaanse neven Bram en Haas werken als brommerkoeriers voor een Haagse pizzeria. Ze zijn goede vrienden, het botert echter niet zo tussen hun vaders. Amar, de eigenaar van het pizza-restaurant, denkt dat zijn broer en compagnon Faris geld achterover drukt. De vaders krijgen ruzie, wat ook leidt tot een breuk tussen Bram en Haas. Niet zo goed gelukte multiculti-komedie van Tim Oliehoek (Vet hard, Spion van Oranje). De actiescènes zijn net niet spannend, de grappen net niet leuk genoeg. Naar het boek van Khalid Boudou.

First Mission

2010 | Drama

Nederland/Argentinië 2010. Drama van Boris Paval Conen. Met o.a. Anniek Pheifer, Tygo Gernandt, Mark Rietman, Leonardo Ramírez en Michiel Huisman.

Omdat haar leven in Nederland op de klippen is gelopen gaat Marina (Pheifer) voor Artsen Zonder Grenzen naar een Zuid-Amerikaans land, waar ze uitstekend werk verricht onder de van medische zorg verstoken bevolking. Maar de stress van het werk in een door geweld geteisterd gebied eist zijn tol. Gelukkig heeft ze haar collega's, onder wie de leuke veldwerker Barry (Gernandt). Gedeeltelijk gefinancierd voor het goede doel door de Postcodeloterij, wat de nodige bemoeienis bij het scenario meebracht. Al met al een nogal warrige en uitleggerige film.

Mafrika

2008 | Komedie, Avonturenfilm

Nederland 2008. Komedie van Paul Ruven. Met o.a. Frank Lammers, Mosa Kaiser, Terry Pheto, Ron Smerczak en Antonio David Lyons.

Op het ­Nederlands Film Festival geëerd met de publieksprijs, deze avonturenkomedie waarin Lammers karakteristiek mag schmieren als reclamemaker Frank, die vijftien jaar geleden een film opnam in Afrika en daar nu alsnog een prijs voor mag komen ophalen op het door hem verfoeide continent. Na een neerbuigende speech wil Frank zo gauw mogelijk naar huis, maar daar steekt een vijftienjarig meisje een stokje voor - ze beweert zijn dochter te zijn. Vermakelijk, maar de goede bedoelingen van de makers liggen er wel erg dik bovenop. Het ministerie van Buitenlandse Zaken en Plan Nederland betaalden mee aan de film, vandaar.

Dunya & Desie

2008 | Komedie

Nederland/België 2008. Komedie van Dana Nechushtan. Met o.a. Maryam Hassouni, Eva van de Wijdeven, Ilias Addab, Mahjoub Benmoussa en Tygo Gernandt.

Film naar de televisieserie over twee hartsvriendinnen uit Amsterdam-Noord. Op haar achttiende verjaardag krijgt Dunya tot haar grote schrik te horen dat ze uitgehuwelijkt wordt aan een Marokkaanse neef. Tegelijkertijd raakt Desie zwanger van haar rijschoolleraar. Ze weet niet of ze het kindje moet houden en besluit samen met Dunya op zoek te gaan naar haar biologische vader. Wanneer deze in Marokko blijkt te wonen, lijkt dit een uitweg voor hen allebei. In Marokko komen ze in komische, romantische en confronterende situaties terecht die hen uiteindelijk dwingen om keuzes in hun leven te maken.

De Zeven van Daran: De strijd om Pareo Rots

2008 | Familiefilm

Nederland 2008. Familiefilm van Lourens Blok. Met o.a. Johann Harmse, Ketrice Maitisa, Caroline Goodall en Hanna Verboom.

Debuterend regisseur Blok toog naar Zuid-Afrika en Namibië voor dit Engelstalige, ambitieus opgezette familiesprookje over een rijk, wat eenzaam blank jochie dat met een straatslim zwart meisje en een spierwitte babygiraffe in een exotisch avontuur verzeild raakt dat eindigt bij een heilige rots. Stevige actiescènes en fraaie achtergronden zorgen voor vermaak, maar ongemakkelijk hoe Blok strooit met Kuifje-achtige Afrika-impressies van loslopende wilde dieren en zwarte inwoners die elkaar met speren te lijf gaan en dolblij zijn met spiegeltjes en kraaltjes (en haardrogers).

Bikkel

2008 | Documentaire

Nederland 2008. Documentaire van Leo de Boer.

Documentaire van Leo de Boer over BNN grondlegger Bart de Graaff die ondanks zijn ziekte steeds maar weer doorzette.

Kicks

2007 | Drama, Misdaad

Nederland 2007. Drama van Albert ter Heerdt. Met o.a. Mimoun Oaïssa, Maryam Hassouni, Roeland Fernhout, Hadewych Minis en Mohammed Chaara.

Nadat in Amsterdam een Marokkaanse jongen wordt neergeschoten door een agent lopen de gemoederen hoog op. Was het een ongeluk of was er een racistisch motief? Het schietincident is de rode draad in een mozaïekfilm waarin regisseur Ter Heerdt de veranderde houding ten opzichte van de multiculturele samenleving uitbeeldt. Hij schetst een land dat ooit vermaard was om zijn tolerantie maar waar nu vooroordelen - bij autochtonen én allochtonen - welig tieren. Na zijn geestige Shouf shouf habibi heeft Ter Heerdt een serieuze boodschap: het multiculturele drama blijkt meer op misverstanden te stoelen dan op fundamentele verschillen.

Nachtrit

2006 | Drama

Nederland 2006. Drama van Dana Nechushtan. Met o.a. Frank Lammers, Fedja van Huêt, Peggy Jane de Schepper, Henk Poort en Hans Kesting.

Taxichauffeur Dennis van der Horst (Lammers) droomt ervan samen met zijn broer Marco (Van Huêt) een limousineservice te beginnen. Hij koopt een dure taxivergunning, maar als de regelgeving verandert is die niets meer waard en heeft hij grote schulden bij uiterst ongure types. Indringend, sociaal geëngageerd portret van een taxichauffeur die het slachtoffer wordt van een schimmig spel tussen boeven in maatkostuums, de politie en de politiek. Het camerawerk en de art direction maken de dreiging voortdurend voelbaar en regisseur Nechushtan haalt het beste naar boven in de hele cast. In alle opzichten overtuigend.

Offers

2005 | Thriller

Nederland 2005. Thriller van Dana Nechushtan. Met o.a. Jacob Derwig, Maryam Hassouni, Sabri Saad El-Hamus, Mimi Ferrer en Mark Scholten.

Een politieman met Libanese en Nederlandse wortels komt na een aanslag waarbij zijn ouders omkomen in aanraking met de geheime dienst en krijgt ongewild een kijkje in de wereld van zelfmoordacties en terrorismebestrijding: een slapende cel in Nederland zou een aanslag beramen tijdens Koninginnedag. Prettig actueel, voor televisie gemaakt drama met een prima Jacob Derwig in de hoofdrol. Hij krijgt sterk tegenspel van Maryam Hassouni, die voor haar rol werd onderscheiden met een Emmy Award. Hassouni was ook te zien in de door Nechushtan geregisseerde televisieserie en film Dunya & Desie.

De griezelbus

2005 | Jeugdfilm, Horror, Avonturenfilm, Familiefilm

Nederland 2005. Jeugdfilm van Pieter Kuijpers. Met o.a. Serge Price, Lisa Smit, Willem Nijholt, Romijn Conen en Sylvia Poorta.

De elfjarige Onnoval is een buitenbeentje op school. Hij wordt gepest, om zijn uiterlijk, maar vooral omdat hij romantische gedichten en griezelverhalen schrijft. Tijdens een schoolreis in een horrorpark lijken zijn verzinsels tot leven te komen. Pieter Kuijpers (Van God los, Riphagen) toont zich in deze griezelfilm voor de jeugd opnieuw een effectief regisseur. De griezelbus is leuk en redelijk spannend. Gebaseerd op de boeken van Paul van Loon, iets enger dan de verfilming van diens Dolfje Weerwolfje. Nijholt mag lekker los gaan als vampiergraaf Vlapono.

Morlang

2001 | Drama

Nederland 2001. Drama van Tjebbo Penning. Met o.a. Paul Freeman, Eric van der Donk, Marcel Faber en Diana Kent.

Julius Morlang is een succesvol beeldend kunstenaar. Hij is al vijftien jaar getrouwd met Ellen, zijn muze en persoonlijk manager. Morlang voelt zich bedreigd door de opkomend kunstenaar, Robert Jansen. Zeker wanneer Ellen hem vertelt dat zij een korte affaire met hem heeft gehad. Morlang trekt zich terug en gaat in op de avances van een jonge bewonderaarster, Ann. De relatie tussen Julius en Ellen wordt nog eens extra op de proef gesteld wanneer zich onverwacht een ingrijpende gebeurtenis voordoet in hun leven. Beiden worden gedwongen tot een onvoorwaardelijk vertrouwen in elkaar.

Wilde mossels

2000 | Drama, Komedie

Nederland 2000. Drama van Erik de Bruyn. Met o.a. Fedja van Huêt, Frank Lammers, Freek Brom, Will van Kralingen en Josse De Pauw.

De uit Zeeland afkomstige Erik de Bruyn leverde met de door hem geschreven Wilde mossels zijn eerste speelfilm af, een overrompelend portret van drie jongens die in de Zeeuwse polders rondhangen en niet goed weten hoe het nu verder moet met het leven. Van Huêt heeft een mooie, langharige rol als Leen, die ongedurig op zijn motor heen en weer rijdt, maar niet aan vertrekken toekomt. Met liefdevolle streken schetst De Bruyn, onderscheiden door de Nederlandse filmcritici, het mooie, open landschap dat de jonge mannen alle ruimte voor dagdromen biedt.

Jeff Wall

1999 |

Nederland 1999. Alexander Oey.

De uit Zeeland afkomstige Erik de Bruyn leverde met de door hem geschreven Wilde mossels zijn eerste speelfilm af, een overrompelend portret van drie jongens die in de Zeeuwse polders rondhangen en niet goed weten hoe het nu verder moet met het leven. Van Huêt heeft een mooie, langharige rol als Leen, die ongedurig op zijn motor heen en weer rijdt, maar niet aan vertrekken toekomt. Met liefdevolle streken schetst De Bruyn, onderscheiden door de Nederlandse filmcritici, het mooie, open landschap dat de jonge mannen alle ruimte voor dagdromen biedt.

Tot 8 uur

1998 |

Nederland 1998. Marco Niemeyer. Met o.a. Leopold Witte en Saskia Temmink.

De uit Zeeland afkomstige Erik de Bruyn leverde met de door hem geschreven Wilde mossels zijn eerste speelfilm af, een overrompelend portret van drie jongens die in de Zeeuwse polders rondhangen en niet goed weten hoe het nu verder moet met het leven. Van Huêt heeft een mooie, langharige rol als Leen, die ongedurig op zijn motor heen en weer rijdt, maar niet aan vertrekken toekomt. Met liefdevolle streken schetst De Bruyn, onderscheiden door de Nederlandse filmcritici, het mooie, open landschap dat de jonge mannen alle ruimte voor dagdromen biedt.

Sonic Acts

1998 |

Nederland 1998. Frank Scheffer.

De uit Zeeland afkomstige Erik de Bruyn leverde met de door hem geschreven Wilde mossels zijn eerste speelfilm af, een overrompelend portret van drie jongens die in de Zeeuwse polders rondhangen en niet goed weten hoe het nu verder moet met het leven. Van Huêt heeft een mooie, langharige rol als Leen, die ongedurig op zijn motor heen en weer rijdt, maar niet aan vertrekken toekomt. Met liefdevolle streken schetst De Bruyn, onderscheiden door de Nederlandse filmcritici, het mooie, open landschap dat de jonge mannen alle ruimte voor dagdromen biedt.

The oath

1997 | Korte film, Drama

Nederland 1997. Korte film van Tjebbo Penning. Met o.a. Serge-Henri Valcke, Frank Ogilvie en Johan Ooms.

De uit Zeeland afkomstige Erik de Bruyn leverde met de door hem geschreven Wilde mossels zijn eerste speelfilm af, een overrompelend portret van drie jongens die in de Zeeuwse polders rondhangen en niet goed weten hoe het nu verder moet met het leven. Van Huêt heeft een mooie, langharige rol als Leen, die ongedurig op zijn motor heen en weer rijdt, maar niet aan vertrekken toekomt. Met liefdevolle streken schetst De Bruyn, onderscheiden door de Nederlandse filmcritici, het mooie, open landschap dat de jonge mannen alle ruimte voor dagdromen biedt.

Schokoladenseiten

1997 | Korte film, Drama

Nederland 1997. Korte film van Elsbeth Dijkstra.

De uit Zeeland afkomstige Erik de Bruyn leverde met de door hem geschreven Wilde mossels zijn eerste speelfilm af, een overrompelend portret van drie jongens die in de Zeeuwse polders rondhangen en niet goed weten hoe het nu verder moet met het leven. Van Huêt heeft een mooie, langharige rol als Leen, die ongedurig op zijn motor heen en weer rijdt, maar niet aan vertrekken toekomt. Met liefdevolle streken schetst De Bruyn, onderscheiden door de Nederlandse filmcritici, het mooie, open landschap dat de jonge mannen alle ruimte voor dagdromen biedt.

Let love rule

1997 | Documentaire

Nederland 1997. Documentaire van Marieke van der Lippe. Met o.a. D.J. Wooldrik, F. Tan, F. de Putter, K. van der Lippe en N. Leopold.

De uit Zeeland afkomstige Erik de Bruyn leverde met de door hem geschreven Wilde mossels zijn eerste speelfilm af, een overrompelend portret van drie jongens die in de Zeeuwse polders rondhangen en niet goed weten hoe het nu verder moet met het leven. Van Huêt heeft een mooie, langharige rol als Leen, die ongedurig op zijn motor heen en weer rijdt, maar niet aan vertrekken toekomt. Met liefdevolle streken schetst De Bruyn, onderscheiden door de Nederlandse filmcritici, het mooie, open landschap dat de jonge mannen alle ruimte voor dagdromen biedt.

Ik zal je leven eren

1997 | Documentaire

Nederland 1997. Documentaire van Colette Bothof en Cyrus Frisch.

Zeer persoonlijk en soms schokkend filmisch afscheid dat filmmaker Cyrus Frisch maakte van en voor zijn vriend, mentor en leermeester Hans Saaltink. Saaltink, cinefiel, filmcriticus, festival-programmeur en distributie-adviseur, stierf aan een hartaanval op zijn achtenzestigste verjaardag en Frisch was als buurman in de buurt op het meest intieme moment van zijn leven: zijn dood. De filmmaker liet de camera lopen, wat een brutale vorm van cinema verité opleverde, die uiteraard niet iedereen kon waarderen.

Beyond Ultra Violence.. Uneasy Listening by Merzbov

1997 |

Nederland 1997. Ian Kerkhof (aka Aryan Kaganof).

Zeer persoonlijk en soms schokkend filmisch afscheid dat filmmaker Cyrus Frisch maakte van en voor zijn vriend, mentor en leermeester Hans Saaltink. Saaltink, cinefiel, filmcriticus, festival-programmeur en distributie-adviseur, stierf aan een hartaanval op zijn achtenzestigste verjaardag en Frisch was als buurman in de buurt op het meest intieme moment van zijn leven: zijn dood. De filmmaker liet de camera lopen, wat een brutale vorm van cinema verité opleverde, die uiteraard niet iedereen kon waarderen.

Techno: Space and Flow in the Radical Frame

1996 | Documentaire, Muziek

Nederland 1996. Documentaire van Ian Kerkhof (aka Aryan Kaganof).

Zeer persoonlijk en soms schokkend filmisch afscheid dat filmmaker Cyrus Frisch maakte van en voor zijn vriend, mentor en leermeester Hans Saaltink. Saaltink, cinefiel, filmcriticus, festival-programmeur en distributie-adviseur, stierf aan een hartaanval op zijn achtenzestigste verjaardag en Frisch was als buurman in de buurt op het meest intieme moment van zijn leven: zijn dood. De filmmaker liet de camera lopen, wat een brutale vorm van cinema verité opleverde, die uiteraard niet iedereen kon waarderen.

Naar de klote!

1996 | Drama, Muziek, Misdaad

Nederland 1996. Drama van Ian Kerkhof (aka Aryan Kaganof). Met o.a. Fem van den Elzen, Afke Reijenga, Mike Libanon, Hugo Metsers en Thom Hoffman.

De `verdienste` van Kerkhof, een angry young man, is dat hij de eerste, echte house-film heeft gemaakt: het portret van een subcultuur, waarin vriendschap, seks, roes, geweld en easy-money centraal staan. Jacqueline (debutante Van den Elzen) en Martijn (Gernandt in zijn speelfilmdebuut na de tv-serie [KL]Fort Alfa[KLE]) vormen een stel uit Tilburg dat verhuist naar Amsterdam. Zij zijn beiden negentien jaar. Jacqueline vindt er al snel werk en maakt twee vriendinnen, DD (debutante Reijenga) en Yoyo (debutante Moll), die alles op alles zetten om een hitsingle te maken. Zij nemen Jacqueline mee naar house-parties en wijden haar in in het gebruik van magic mushrooms. Martijns interesse gaat eerder uit naar het Internet, voetbal, weed kweken en blowen. Jacqueline en Martijn groeien uit elkaar. Op haar werk ontmoet Jacqueline de oudere, rijke JP (Metsers III), een sinistere boef annex drugshandelaar. Ze begint een geheime relatie met hem en als Martijn hierachter komt, gaat hij bij haar weg. Door haar contact met JP, het drugsgebruik en het heftige doorfeesten komt Jacqueline in de problemen. Zij wordt wanhopig en probeert van JP af te komen. Hij dreigt haar met geweld en als Jacqueline geen uitweg meer ziet duikt Martijn weer op. Het sluimerende conflict tussen JP en Martijn komt tot een gewelddadige ontknoping, die een `verrassende` wending krijgt doordat Martijn `onverwacht` hulp krijgt van een groep gabbers. Het onbenullige verhaaltje is van Kerkhof en Ton van der Lee (`zomaar even verzonnen, stoned als een garnaal` vertrouwde Kerkhof de pers toe). Het is tergend kinderachtig en bevat onwerkelijke dialogen, die bolstaan van dikdoenerij en aan alle kanten rammelen. De merendeels onervaren acteurs moeten van dit jongerendrama aanvaardbare spelprestaties leveren, maar worden gehinderd door ondermaatse clich[KA1]es. Bijzonder pijnlijk om te zien is de geroutineerde Hoffman als een bekende DJ met een spraakje uit de randstad. Dit is de eerste film in Nederland die van Dolby Digital-geluid (SRD) is voorzien, maar slechts house- adepten zullen de 'muziek', gaande van 'techno', 'house', 'trip- hop' tot 'trance' met de oorverdovende drum- en bass-partijen van The Party Animals, The Tribe of Issachar, Indian Vibes van King Bee en 'pure' Amsterdamse 'groove' waarderen. Voor alle andere kijkers is het een klote film, die een waardering verdient, die nog minder is dan nul.

The Turner Revelation

1995 | Drama

Nederland 1995. Drama van Ian Kerkhof (aka Aryan Kaganof). Met o.a. Stacey Grace en Kain.

De `verdienste` van Kerkhof, een angry young man, is dat hij de eerste, echte house-film heeft gemaakt: het portret van een subcultuur, waarin vriendschap, seks, roes, geweld en easy-money centraal staan. Jacqueline (debutante Van den Elzen) en Martijn (Gernandt in zijn speelfilmdebuut na de tv-serie [KL]Fort Alfa[KLE]) vormen een stel uit Tilburg dat verhuist naar Amsterdam. Zij zijn beiden negentien jaar. Jacqueline vindt er al snel werk en maakt twee vriendinnen, DD (debutante Reijenga) en Yoyo (debutante Moll), die alles op alles zetten om een hitsingle te maken. Zij nemen Jacqueline mee naar house-parties en wijden haar in in het gebruik van magic mushrooms. Martijns interesse gaat eerder uit naar het Internet, voetbal, weed kweken en blowen. Jacqueline en Martijn groeien uit elkaar. Op haar werk ontmoet Jacqueline de oudere, rijke JP (Metsers III), een sinistere boef annex drugshandelaar. Ze begint een geheime relatie met hem en als Martijn hierachter komt, gaat hij bij haar weg. Door haar contact met JP, het drugsgebruik en het heftige doorfeesten komt Jacqueline in de problemen. Zij wordt wanhopig en probeert van JP af te komen. Hij dreigt haar met geweld en als Jacqueline geen uitweg meer ziet duikt Martijn weer op. Het sluimerende conflict tussen JP en Martijn komt tot een gewelddadige ontknoping, die een `verrassende` wending krijgt doordat Martijn `onverwacht` hulp krijgt van een groep gabbers. Het onbenullige verhaaltje is van Kerkhof en Ton van der Lee (`zomaar even verzonnen, stoned als een garnaal` vertrouwde Kerkhof de pers toe). Het is tergend kinderachtig en bevat onwerkelijke dialogen, die bolstaan van dikdoenerij en aan alle kanten rammelen. De merendeels onervaren acteurs moeten van dit jongerendrama aanvaardbare spelprestaties leveren, maar worden gehinderd door ondermaatse clich[KA1]es. Bijzonder pijnlijk om te zien is de geroutineerde Hoffman als een bekende DJ met een spraakje uit de randstad. Dit is de eerste film in Nederland die van Dolby Digital-geluid (SRD) is voorzien, maar slechts house- adepten zullen de 'muziek', gaande van 'techno', 'house', 'trip- hop' tot 'trance' met de oorverdovende drum- en bass-partijen van The Party Animals, The Tribe of Issachar, Indian Vibes van King Bee en 'pure' Amsterdamse 'groove' waarderen. Voor alle andere kijkers is het een klote film, die een waardering verdient, die nog minder is dan nul.

The Bitch Is Back

1995 |

Nederland 1995. Tjebbo Penning. Met o.a. Leanne Littlestone en Marcel Faber.

De `verdienste` van Kerkhof, een angry young man, is dat hij de eerste, echte house-film heeft gemaakt: het portret van een subcultuur, waarin vriendschap, seks, roes, geweld en easy-money centraal staan. Jacqueline (debutante Van den Elzen) en Martijn (Gernandt in zijn speelfilmdebuut na de tv-serie [KL]Fort Alfa[KLE]) vormen een stel uit Tilburg dat verhuist naar Amsterdam. Zij zijn beiden negentien jaar. Jacqueline vindt er al snel werk en maakt twee vriendinnen, DD (debutante Reijenga) en Yoyo (debutante Moll), die alles op alles zetten om een hitsingle te maken. Zij nemen Jacqueline mee naar house-parties en wijden haar in in het gebruik van magic mushrooms. Martijns interesse gaat eerder uit naar het Internet, voetbal, weed kweken en blowen. Jacqueline en Martijn groeien uit elkaar. Op haar werk ontmoet Jacqueline de oudere, rijke JP (Metsers III), een sinistere boef annex drugshandelaar. Ze begint een geheime relatie met hem en als Martijn hierachter komt, gaat hij bij haar weg. Door haar contact met JP, het drugsgebruik en het heftige doorfeesten komt Jacqueline in de problemen. Zij wordt wanhopig en probeert van JP af te komen. Hij dreigt haar met geweld en als Jacqueline geen uitweg meer ziet duikt Martijn weer op. Het sluimerende conflict tussen JP en Martijn komt tot een gewelddadige ontknoping, die een `verrassende` wending krijgt doordat Martijn `onverwacht` hulp krijgt van een groep gabbers. Het onbenullige verhaaltje is van Kerkhof en Ton van der Lee (`zomaar even verzonnen, stoned als een garnaal` vertrouwde Kerkhof de pers toe). Het is tergend kinderachtig en bevat onwerkelijke dialogen, die bolstaan van dikdoenerij en aan alle kanten rammelen. De merendeels onervaren acteurs moeten van dit jongerendrama aanvaardbare spelprestaties leveren, maar worden gehinderd door ondermaatse clich[KA1]es. Bijzonder pijnlijk om te zien is de geroutineerde Hoffman als een bekende DJ met een spraakje uit de randstad. Dit is de eerste film in Nederland die van Dolby Digital-geluid (SRD) is voorzien, maar slechts house- adepten zullen de 'muziek', gaande van 'techno', 'house', 'trip- hop' tot 'trance' met de oorverdovende drum- en bass-partijen van The Party Animals, The Tribe of Issachar, Indian Vibes van King Bee en 'pure' Amsterdamse 'groove' waarderen. Voor alle andere kijkers is het een klote film, die een waardering verdient, die nog minder is dan nul.

Reflections on dead weight

1995 |

Nederland 1995. Ian Kerkhof (aka Aryan Kaganof).

De `verdienste` van Kerkhof, een angry young man, is dat hij de eerste, echte house-film heeft gemaakt: het portret van een subcultuur, waarin vriendschap, seks, roes, geweld en easy-money centraal staan. Jacqueline (debutante Van den Elzen) en Martijn (Gernandt in zijn speelfilmdebuut na de tv-serie [KL]Fort Alfa[KLE]) vormen een stel uit Tilburg dat verhuist naar Amsterdam. Zij zijn beiden negentien jaar. Jacqueline vindt er al snel werk en maakt twee vriendinnen, DD (debutante Reijenga) en Yoyo (debutante Moll), die alles op alles zetten om een hitsingle te maken. Zij nemen Jacqueline mee naar house-parties en wijden haar in in het gebruik van magic mushrooms. Martijns interesse gaat eerder uit naar het Internet, voetbal, weed kweken en blowen. Jacqueline en Martijn groeien uit elkaar. Op haar werk ontmoet Jacqueline de oudere, rijke JP (Metsers III), een sinistere boef annex drugshandelaar. Ze begint een geheime relatie met hem en als Martijn hierachter komt, gaat hij bij haar weg. Door haar contact met JP, het drugsgebruik en het heftige doorfeesten komt Jacqueline in de problemen. Zij wordt wanhopig en probeert van JP af te komen. Hij dreigt haar met geweld en als Jacqueline geen uitweg meer ziet duikt Martijn weer op. Het sluimerende conflict tussen JP en Martijn komt tot een gewelddadige ontknoping, die een `verrassende` wending krijgt doordat Martijn `onverwacht` hulp krijgt van een groep gabbers. Het onbenullige verhaaltje is van Kerkhof en Ton van der Lee (`zomaar even verzonnen, stoned als een garnaal` vertrouwde Kerkhof de pers toe). Het is tergend kinderachtig en bevat onwerkelijke dialogen, die bolstaan van dikdoenerij en aan alle kanten rammelen. De merendeels onervaren acteurs moeten van dit jongerendrama aanvaardbare spelprestaties leveren, maar worden gehinderd door ondermaatse clich[KA1]es. Bijzonder pijnlijk om te zien is de geroutineerde Hoffman als een bekende DJ met een spraakje uit de randstad. Dit is de eerste film in Nederland die van Dolby Digital-geluid (SRD) is voorzien, maar slechts house- adepten zullen de 'muziek', gaande van 'techno', 'house', 'trip- hop' tot 'trance' met de oorverdovende drum- en bass-partijen van The Party Animals, The Tribe of Issachar, Indian Vibes van King Bee en 'pure' Amsterdamse 'groove' waarderen. Voor alle andere kijkers is het een klote film, die een waardering verdient, die nog minder is dan nul.

Nice To Meet You, Please Don't Rape Me

1994 |

Nederland 1994. Ian Kerkhof (aka Aryan Kaganof). Met o.a. Winnie Ryall, Bill Curry, Gustav Grass, Matthew Oats en Eric Meyeni.

De `verdienste` van Kerkhof, een angry young man, is dat hij de eerste, echte house-film heeft gemaakt: het portret van een subcultuur, waarin vriendschap, seks, roes, geweld en easy-money centraal staan. Jacqueline (debutante Van den Elzen) en Martijn (Gernandt in zijn speelfilmdebuut na de tv-serie [KL]Fort Alfa[KLE]) vormen een stel uit Tilburg dat verhuist naar Amsterdam. Zij zijn beiden negentien jaar. Jacqueline vindt er al snel werk en maakt twee vriendinnen, DD (debutante Reijenga) en Yoyo (debutante Moll), die alles op alles zetten om een hitsingle te maken. Zij nemen Jacqueline mee naar house-parties en wijden haar in in het gebruik van magic mushrooms. Martijns interesse gaat eerder uit naar het Internet, voetbal, weed kweken en blowen. Jacqueline en Martijn groeien uit elkaar. Op haar werk ontmoet Jacqueline de oudere, rijke JP (Metsers III), een sinistere boef annex drugshandelaar. Ze begint een geheime relatie met hem en als Martijn hierachter komt, gaat hij bij haar weg. Door haar contact met JP, het drugsgebruik en het heftige doorfeesten komt Jacqueline in de problemen. Zij wordt wanhopig en probeert van JP af te komen. Hij dreigt haar met geweld en als Jacqueline geen uitweg meer ziet duikt Martijn weer op. Het sluimerende conflict tussen JP en Martijn komt tot een gewelddadige ontknoping, die een `verrassende` wending krijgt doordat Martijn `onverwacht` hulp krijgt van een groep gabbers. Het onbenullige verhaaltje is van Kerkhof en Ton van der Lee (`zomaar even verzonnen, stoned als een garnaal` vertrouwde Kerkhof de pers toe). Het is tergend kinderachtig en bevat onwerkelijke dialogen, die bolstaan van dikdoenerij en aan alle kanten rammelen. De merendeels onervaren acteurs moeten van dit jongerendrama aanvaardbare spelprestaties leveren, maar worden gehinderd door ondermaatse clich[KA1]es. Bijzonder pijnlijk om te zien is de geroutineerde Hoffman als een bekende DJ met een spraakje uit de randstad. Dit is de eerste film in Nederland die van Dolby Digital-geluid (SRD) is voorzien, maar slechts house- adepten zullen de 'muziek', gaande van 'techno', 'house', 'trip- hop' tot 'trance' met de oorverdovende drum- en bass-partijen van The Party Animals, The Tribe of Issachar, Indian Vibes van King Bee en 'pure' Amsterdamse 'groove' waarderen. Voor alle andere kijkers is het een klote film, die een waardering verdient, die nog minder is dan nul.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer JP Luijsterburg op televisie komt.

Reageer