Michael Günther

Regisseur, Acteur

Michael Günther is regisseur en acteur.
Er zijn 18 films gevonden.

Marga Engel kocht vor Wut

2003 | Komedie

Duitsland 2003. Komedie van Michael Günther. Met o.a. Marianne Sägebrecht, Gunter Berger, Michael Gwisdek, Eleonore Weisgerber en Ina Paule Klink.

Marga Engel (Sägebrecht) werkt sedert haar dispuut met onroerendgoed-speculant Ohrmann (Berger) in Marga Engel schlägt zurück al meer dan een jaar als kokkin in diens huishouden. Als Ohrmann zijn vrouw Nele (Weisgerber) bedriegt met zijn aantrekkelijke secretaresse Sybille (Wilde), wil Marga hem niet langer verwennen met haar kookkunst en neemt ze uit solidariteit met Nele ontslag. Als Marga zich realiseert dat ze geen dak meer boven haar hoofd heeft, is de redding gelukkig nabij: dochter Olga heeft nog een leegstaand pand op haar naam staan om belastingtechnische redenen. Het is een Gasthof en Marga maakt er snel een bloeiend restaurant van. Dan blijkt dat Ohrmann het wil slopen, omdat hij van het omliggende terrein een vliegveld voor sportvliegtuigjes wil maken en het Gasthof bevindt zich in de aanvliegroute van de start- en landingsbaan. Marga en Ohrmann gaan flink met elkaar bakkeleien. Daarbij is het lot Marga gunstig gezind als er in de bodem vroege Saksische pottenbakkunst wordt gevonden en de bouw gestopt moet worden. De kijkers waren enthousiast over het eerste deel, zodat er een nieuw deel uit de bakoven kwam. Helaas herhaalt Sägebrecht haar personage iets te veel, waardoor wij het opgewarmde kost vinden. Haar fans zullen daarover beslist anders oordelen.

Familiengeschichten: Montage

2001 |

Duitsland 2001. Hans-Henning Borgelt. Met o.a. Conrad Waligura, Kathrin Waligura en Michael Günther.

Marga Engel (Sägebrecht) werkt sedert haar dispuut met onroerendgoed-speculant Ohrmann (Berger) in Marga Engel schlägt zurück al meer dan een jaar als kokkin in diens huishouden. Als Ohrmann zijn vrouw Nele (Weisgerber) bedriegt met zijn aantrekkelijke secretaresse Sybille (Wilde), wil Marga hem niet langer verwennen met haar kookkunst en neemt ze uit solidariteit met Nele ontslag. Als Marga zich realiseert dat ze geen dak meer boven haar hoofd heeft, is de redding gelukkig nabij: dochter Olga heeft nog een leegstaand pand op haar naam staan om belastingtechnische redenen. Het is een Gasthof en Marga maakt er snel een bloeiend restaurant van. Dan blijkt dat Ohrmann het wil slopen, omdat hij van het omliggende terrein een vliegveld voor sportvliegtuigjes wil maken en het Gasthof bevindt zich in de aanvliegroute van de start- en landingsbaan. Marga en Ohrmann gaan flink met elkaar bakkeleien. Daarbij is het lot Marga gunstig gezind als er in de bodem vroege Saksische pottenbakkunst wordt gevonden en de bouw gestopt moet worden. De kijkers waren enthousiast over het eerste deel, zodat er een nieuw deel uit de bakoven kwam. Helaas herhaalt Sägebrecht haar personage iets te veel, waardoor wij het opgewarmde kost vinden. Haar fans zullen daarover beslist anders oordelen.

Familiengeschichte: Montage

2001 | Drama

Duitsland 2001. Drama van Hans-Henning Borgelt. Met o.a. Michael Günther, Kathrin Waligura, Conrad Waligura en Grischa Waligura.

Katja (Waligura) uit Leipzig is kapster en haar man Uwe (Günther) werkt bij het filiaal van een keten voor autobenodigdheden uit Stuttgart als technicus. Ze leggen al hun spaarcenten bij elkaar om een eigen huis te laten bouwen. Ze besluiten tijdens de bouwwerkzaamheden in de zomer te gaan kamperen om de huur uit te sparen. Dan wordt het filiaal in Leipzig opgeheven en Uwe krijgt gelukkig een job op het hoofdkantoor aangeboden. Omdat hij zich niet kan permitteren om zonder werk te zitten, besluit hij de baan aan te nemen en doordeweeks in Stuttgart te verblijven, een forse afstand. Het leven valt hen niet mee, terwijl de eenzaamheid veroorzaakt dat zij beiden op nieuwe kennismakingen ingaan. Zullen ze hun huwelijk in stand kunnen houden? Het scenario van regisseur Borgelt is superieur aan de ongeloofwaardige, opgedirkte soap, die men meestel voorgeschoteld krijgt. Hij kon bovendien bogen op een bijna voltallige familie voor de voornaamste rollen. Het verhoogde de geloofwaardigheid, al is het spel niet altijd even perfect. Wordt meestal in twee delen uitgezonden. Stereo.

Herz über Bord - Wie angelt man sich einen Kapitän?

1999 | Romantiek, Komedie

Duitsland 1999. Romantiek van Michael Günther. Met o.a. Herbert Herrmann, Janette Rauch, Klausjürgen Wussow, Sebastian Gülck en Edda Leesch.

Kapitein Bodo Andersen (Herrmann) van het cruiseschip MS Berlin is een onvermoeibare vrouwenversierder. Hij heeft talloze affaires, waarvan er weleens een uit de hand loopt. De rederij plaatst hem over op het binnenschip Dresden. Voor zeekapitein Bodo is een dergelijk commando een degradatie. Hij maakt kennis met reisleidster Maike Conrad (Rauch), die hij wel leuk vindt en hij wordt voor het eerst van zijn leven echt verliefd. Hij weet niet dat Maike de moeder is van Philipp (G[KA3]ulck), een jongen van acht en de dochter van zijn baas, de grote reder. Deze relatie wordt hem opnieuw noodlottig en Bodo wordt overgeplaatst op de Princess de Provence, die op de Rh[KA4]one tussen Lyon en Marseille vaart. Hij zet evenwel zijn relatie met Maike voort, want de gevoelens zijn wederzijds. Ondertussen moet Philipp voor een oogoperatie naar het ziekenhuis en zo komt Bodo oog in oog te staan met Philipps grootvader die Bodo ontslaat, maar dankzij de kleine jongen komt Bodo weer terug op de Prinzessin von Preu[KL29]en die tussen W[KA3]urzburg en Regensburg in het Rhein- Main-Donaukanaal vaart en kan hij eindelijk met zijn Grote Liefde in het huwelijksbootje stappen. Een soort romantische road movie te water, waarin men op fraaie passagiersboten langs de Europese wateren vaart met prachtige, wisselende landschappen als achtergrond (en de werkelijke voorgrond van de film). In het land van herkomst noemt men de rivieren Traumstrassen en met die gedachte werd de film geconcipi[KA3]eerd. Het mooie camerawerk is van Gernot K[KA3]ohler en Olaf W. Myhr. Wie alleen gaat kijken voor het (flauwe) verhaaltje, komt bedrogen uit want het scenario van Marlies Ewald staat stijf van de clichés, incluis de voorspelbare afloop.

Von Arzt zu Arzt

1996 | Drama

Duitsland 1996. Drama van Michael Günther. Met o.a. Helmut Zierl, Fiona Schwartz, Margot Homeyer, Klaus Herm en Nicola Tiggeler.

Zierl lijdt al twee jaar aan een raadselachtige kwaal waarvoor geen van de artsen, die hij totnogtoe bezocht, een verklaring heeft. Wanneer hij met verlammingsverschijnselen in het ziekenhuis belandt, vindt men de oorzaak van zijn lijden: een ruggemergtumor. Zijn vriendin laat hem intussen in de steek, zijn ouders houden hem voor de ergste malade imaginaire sinds Moli[KA2]ere maar gelukkig is er zijn nieuwe liefje, Schwartz, die hem weer hoop geeft en alles eindigt op een happy end. Gebaseerd op waar gebeurde feiten, maar dat leidt niet meteen tot een geslaagd draaiboek (van regisseur Günther). Anderhalf uur tv-film-diagnoses met röntgen, sonografieën en maagweerspiegelingen zijn te langdurig. In de plaats van dialogen komt slechts wat medische oude wijven-praat van het niveau van wachtkamergezwets aan bod.

Die Männer vom K3 - Der Deichmörder

1996 | Misdaad

Duitsland 1996. Misdaad van Michael Günther. Met o.a. Harald Dietl, Hartmut Reck, Wolfgang Müller, Alexander Pelz en Ulrich Faulhaber.

De vondst van het lijk van de niet onaantrekkelijke zeemansweduwe Marisa in een uiterwaard van de Elbe leidt aanvankelijk tot een routineonderzoek in haar kennissenkring. Terwijl de sensatiepers schrijft over een seriemoordenaar die de dijken onveilig maakt en het onderzoek van K3 hindert, blijven er twee verdachten: R[KA3]udiger Fuchs (Zapatka), de reder van de ms Iris, een cementschuit, die onder mysterieuze omstandigheden verging en waarbij Marisa`s man verdronk, en de excentrieke Herbert Franz (Faulhaber), die 's nachts de dijken afschuimt en jacht maakt op ratten. Verzekeringsfraude weegt uiteindelijk veel zwaarder dan rattenpelsen en Herbert Franz moet bij zijn nachtelijke escapade's het mogelijke gezien hebben. Wist Marisa soms teveel? Het scenario is voor de verandering niet eens van Harald Vock, maar van Raimund Weber. Verder is het pure routine, die echter voldoende verstrooiing biedt. Het camerawerk is van Henning Gaertner.

Die Männer vom K3: Ein friedliches Dorf

1994 | Thriller

Duitsland 1994. Thriller van Michael Günther. Met o.a. Wolfgang Müller, Hartmut Reck en Harald Dietl.

De vondst van het lijk van de niet onaantrekkelijke zeemansweduwe Marisa in een uiterwaard van de Elbe leidt aanvankelijk tot een routineonderzoek in haar kennissenkring. Terwijl de sensatiepers schrijft over een seriemoordenaar die de dijken onveilig maakt en het onderzoek van K3 hindert, blijven er twee verdachten: R[KA3]udiger Fuchs (Zapatka), de reder van de ms Iris, een cementschuit, die onder mysterieuze omstandigheden verging en waarbij Marisa`s man verdronk, en de excentrieke Herbert Franz (Faulhaber), die 's nachts de dijken afschuimt en jacht maakt op ratten. Verzekeringsfraude weegt uiteindelijk veel zwaarder dan rattenpelsen en Herbert Franz moet bij zijn nachtelijke escapade's het mogelijke gezien hebben. Wist Marisa soms teveel? Het scenario is voor de verandering niet eens van Harald Vock, maar van Raimund Weber. Verder is het pure routine, die echter voldoende verstrooiing biedt. Het camerawerk is van Henning Gaertner.

Die Männer vom K3 - Ein friedliches Dorf

1994 | Misdaad

Duitsland 1994. Misdaad van Michael Günther. Met o.a. Harald Dietl, Hartmut Reck, Wolfgang Müller, Alexander Pelz en Knut Hinz.

De goedboerende landbouwer Ulrich Herford (Teuscher) is het doelwit van aanslagen. Aanvankelijk leken ze op pesterijen zoals het kelen van de ganzen, maar als er een moord gepleegd wordt, gaat het team uit de titel de zaak uitkammen. Wie in een kleine gemeenschap de verhoudingen wil leren kennen, moet hulp van een insider hebben en zo krijgt de K3 assistentie van dorpskoddebeier Rupp (Hinz) en zijn collega. Hoewel heel vlot het beeld naar voren komt dat Herford meer vijanden dan vrienden heeft, valt de dader moeilijk te grijpen. Het scenario van Harald Vock leidde tot een tamelijk langdradige film en hij maakte wederom de bekende fout om interessante nevenintriges aan te snijden, maar ze niet uit te werken. Het geschilderde portret van Herford als dorpspotentaat daarentegen is raak.

Der Neger Weiß

1994 | Komedie

Duitsland 1994. Komedie van Michael Günther. Met o.a. Gunter Berger, Andrea L'Arronge, Kathrin Schrewe, Judith Klein en Ursela Monn.

Berger die de dubbelzinnige bijnaam Wei[KL29] heeft, haat alles en iedereen die een andere huidskleur heeft. Op een kwade dag (voor hem) botst hij tegen een heuse neger op en dat is nog niet het ergste, maar hij merkt de volgende morgen dat er een zwarte vlek op zijn lichaam zit. Deze plek breidt zich razend snel uit en binnen de kortste keren is Berger zelf roet zwart en kan hij aan den lijve ondervinden welke vooroordelen onze westerse maatschappij tegen kleurlingen heeft. Naïve komedie over het rassenprobleem die geen ogenblik een volwassen kijker kan boeien. Het is allemaal zo voor de hand liggend. Het scenario van Thomas Kirdorf had misschien nog doel kunnen treffen in de jaren 1960, maar tegen het jaar 2000 wil een kijker die een schoolopleiding heeft genoten, toch wel meer dan wat oppervlakkig idealisme.

Die Donauprinzessin - Die Jungfernfahrt

1992 | Drama

Duitsland/Oostenrijk 1992. Drama van Michael Günther. Met o.a. Gaby Dohm, Brigitte Karner, Oliver Tobias, Marianne Schönauer en Sibylle Widauer.

Piloot-film voor de serie van twaalf tv-films rond de plezierboot uit de titel, die met passagiers tussen Wenen en het kasteel annex hotel Wachau heen en weer pendelt. Kapitein Tobias is betoverd door de charme van slotvrouwe Dohm, een weduwe, maar aan boord wordt zijn oog gestreeld door de oogverblindende stewardess Karner. In deze aflevering zien we hoe Tobias als voormalig kapitein van een dergelijk schip op de Nijl, op de Donau terechtkomt. Pretentieloos vermaak en poging tot het Love Boat-succes op Europa's langste rivier. Scenario Barbara Piazza. Camerawerk van Henning Gaertner.

Die Donauprinzessin - Die Farbe der Göttin

1992 | Drama

Oostenrijk/Duitsland 1992. Drama van Michael Günther. Met o.a. Gaby Dohm, Brigitte Karner, Oliver Tobias, Marianne Schönauer en Sibylle Widauer.

Charmante kapitein Tobias van het Donauschip uit de titel helpt als verloskundige op het kasteel van gravin Dohm. Vervolgens wordt de grond hem te heet onder de voeten en zoekt hij in Wenen troost bij de mooie Karner. Tweede, onafhankelijke aflevering van de tv-serie, die gezellig voortkabbelt. Scenario van Barbara Piazza. Camerawerk van Henning Gaertner.

Wer lacht schon über Rosemann

1987 |

Duitsland 1987. Michael Günther. Met o.a. Michael Degen, Heike Faber, Knut Hinz, Krista Stadler en Hans-Jürgen Schatz.

Aardige parodie op Duitse dorpspolitiek, waarin pittige bakkersdochter Faber met de stemgerechtigde jeugd buitenstaander Degen helpt gekozen te worden in de gemeenteraad. Aanvankelijk had de gevestigde orde hen niet serieus genomen, maar moet nu naar alle middelen grijpen om terug te slaan, als de frisse wind hun langs de oren suist. Moraal van het verhaal: niks is zeker, maar winnen is beslist niet alles, want de politiek is ook een vak. Scenario van Peter M. Thouet. Achter de camera stond Lothar Gerber.

Weißblaue Geschichten

1987 | Drama

Duitsland 1987. Drama van Michael Günther. Met o.a. Gustl Bayrhammer, Ilse Neubauer, Willy Schultes, Werner Abrolat en Angelika Rossaro.

Vier onbenullige, korte filmpjes rond karakterspeler Bayrhammer met het noodlot als deus ex machina. In DER BAZI speelt hij een weduwnaar, die gepensioneerd is. Hij houdt een tekkel in zijn flat, wat niet mag volgens het huurcontract. In DER SCHWAN speelt hij een oude kermisgast, die bij een carrousel werkt; z'n baas zegt hem op, omdat de draaimolen verkocht is en Bayrhammer ziet zichzelf niet de rest van zijn dagen slijten bij de achtbaan. In DER HACKER wordt hij als keuterboertje, die geen nieuwe tractor betalen kan, geholpen door een vriend van zijn zoon, die een computerfreak is. In DER DICKSCHÄDEL speelt hij een eigenwijze apotheker, die respect krijgt voor de ouderdom en natuurgeneeswijze. Voor de fans. Scenario van Michael Baier en camerawerk van Henning Gaertner.

Frau Juliane Winkler

1983 | Drama

Duitsland 1983. Drama van Michael Günther. Met o.a. Inge Meysel, Axel von Ambesser, Wolfgang Wahl, Eleonore Weisgerber en Edith Schollwer.

Juliane Winkler (Meysel) is weduwe geworden. Na een teleurstellende ervaring in een bejaardentehuis komt ze terecht in het pension Coppelia van een voormalige balletdanser (Wahl), met wie het meteen klikt. Ze leert er G[KA3]unther Sillmann (Von Ambesser) kennen en Günther valt voor haar en begint zijn verovering. Juliane is gevleid, maar wil niet met hem gaan hokken. Ze heeft een beter idee: samen ondernemen en ze beginnen een grootouderdienst. Ze gaan hun klanten via kleine advertenties werven. Het resultaat is echter een grote janboel. Allemaal teveel van het goede voor de verliefde Günther, die in de armen van zijn Juliane sterft. Juliane laat zich niet uit het veld slaan, want ze barst nog van de energie. Als Coppelia, zo noemt zij haar pensionhouder, in de financiële problemen geraakt, wordt zij partner in de zaak. De 72-jarige Meysel in de hoofdrol laat zien dat er ook nog in de levensavond heel veel lol te beleven valt en zij zou nog lang, tot op zeer hoge leeftijd, dergelijke rollen spelen. Ze heeft een beroep, waarin je gelukkig nooit te oud bent - heerlijk. Het scenario is van Peter M. Thouet. Het camerawerk is van Dieter Perschke.

Zuhaus in fremden Betten

1981 | Romantiek, Familiefilm

Duitsland 1981. Romantiek van Michael Günther. Met o.a. Siegfried Kernen, Thessy Kuhls, Mick Werup, Rudolf Strobl en Hannelore Fischer-Knuth.

De familie Kuntner uit Innsbruck en de familie Fuglsang met thuishaven het eiland Sylt hebben hun woningen voor de vakantie geruild. Zo vindt de negentien-jarige Jens Fuglsang (Werup) toevallig het dagboek van Klaramaria Kuntner (Mayr). Het lijkt hem een best aardig meisje en hij besluit haar een briefje te sturen, hopend op een idylle. Als kijker lach je niet zozeer uit leedvermaak maar uit medelijden. Het scenario is van Hans Borgelt naar diens gelijknamige roman. Het camerawerk is van Henning Gaertner.

Der Pfingstausflug

1979 | Komedie

Duitsland 1979. Komedie van Michael Günther. Met o.a. Elisabeth Bergner, Martin Held, Gaby Gasser, Edda Seipel en Dagmar Biener.

Een fijne rol van de inmiddels eenentachtigjarige Bergner als bewoonster van een bejaardenoord die er met Held tussenuit knijpt om een afspraakje voor de pinksterdagen na te komen, waarna beiden door de politie worden opgepakt en teruggebracht voordat ze hun bestemming bereiken.

Vor uns liegt das Leben

1948 | Drama, Familiefilm

Duitsland 1948. Drama van Günther Rittau. Met o.a. Hermann Speelmanns, Helga Zülch, Michael Günther en Carl Kuhlmann.

Naoorlogs melodrama dat zich afspeelt in een havenplaats. Men heeft honger en het ontbreekt aan alles. Een ex-kapitein kan het niet verkroppen dat hij niet meer vaart. Zijn vrouw geeft hem nieuwe levensmoed, door zijn oude schuit vlot te maken. Typerend voor de films uit de tijd na de oorlog: hoop en opbouw aan het eind. Ook bekend als DIE FŸNF VOM TITAN.

Die Mörder sind unter uns

1946 | Drama

DDDE 1946. Drama van Wolfgang Staudte. Met o.a. Wilhelm Borchert, Hildegard Knef, Arno Paulsen, Erna Sellmer en Michael Günther.

Voormalig legerchirurg Mertens leeft na de nazicapitulatie in een zwaargehavend Berlijns appartementsgebouw. Daar ontmoet de aspirant-alcoholist concentratiekampoverlevende Susanne, de eigenlijke huurster. Dan duikt ook Mertens' vroegere commandant Brückner op, een gewetenloze oorlogsmisdadiger en opportunist. Eerste Duitse productie na WO II werd onder geallieerde scenariocensuur van eigenrichtingfinale ontdaan. Gedraaid op de surreëel ogende krijgspuinhopen, en daarom bekend als 'Trümmerfilm'. Staudte, die een bijrolletje speelde in Jud Süss, rehabiliteerde zich met dit drama en zou nog prachtige films als Kirmes (1960) regisseren.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Michael Günther op televisie komt.

Reageer