Michel Auclair

Acteur

Michel Auclair is acteur.
Er zijn 66 films gevonden.

Les héritiers: Les brus

1990 | Thriller

Frankrijk 1990. Thriller van Juan Luis Buñuel. Met o.a. Françoise Brion, Michel Auclair en Aïna Walle.

Geveld door een hartaanval sterft de bijzonder rijke oprichter van de warenhuisketen `Aux dames du Roy` op een leeftijd van vijfenzeventig jaar te midden van de zijnen op zijn verjaardagsfeestje. Zijn vier zonen en zijn vier schoondochters moeten zijn enorme erfenis delen en dus is de film niets dan een opeenvolging van intriges en stoten onder de gordel waarbij het woord `scrupules` alleen al belachelijk klinkt. Juan Bu[KA6]nuel, een zoon van Luis Bu[KA6]nuel zet zijn personages bijzonder handig en prachtig somber neer (je zou denken dat je naar Fran[KA10]cois Mauriac zat te kijken!). De titel ('brus' betekent schoondochters) past prima bij de film, want de mannen zitten bij hun vrouwen onder de plak. Een duidelijke portie vrouwenhaat van de regisseur en van scenario/dialoogschrijver Jacques Robert. De beschrijving van deze nieuwe adderkluwen heeft geleid tot één van de beste tvfilms van de serie Les héritiers.

Affectation spéciale

1990 | Misdaad, Actiefilm

Frankrijk 1990. Misdaad van Claude Grimberg. Met o.a. Yves Rénier, J.P. Derien, Michel Auclair, Jacky Venant en Gérard Boucaron.

Een aflevering uit de serie Commissaire Moulin. Het scenario van deze achtervolgingsfilm is in elkaar gezet door Paul Andréota, één van de meesters van het Franse detectivegenre. De hele film lang rent de eerder genoemde commissaris achter publieke vijand nummer één aan, die in de volksmond 'De Idioot' genoemd wordt, en ondertussen doen zich diverse verwikkelingen voor. Hij arresteert hem, maar dan ontsnapt de man weer en begint alles weer van voren af aan. De film zit niet echt vol verrassingen, maar de spanning wordt er handig in gehouden met een ritme dat altijd succes heeft. Wat willen we nog meer?

Torquemada

1988 | Historische film

Spanje/Frankrijk 1988. Historische film van Stanislav Barabas. Met o.a. Francisco Rabal, Jacques Breuer, Michel Auclair en Georges Claisse.

Aan het eind van de 15de eeuw wordt Spanje gedomineerd door de inquisitie, met de dominicaner Tomás Torquemada aan het hoofd. Een jonge monnik laat merken dat hij tegen de tirannie is. Hij wordt niet naar de brandstapel gestuurd, maar benoemd tot secretaris van de Grote Inquisiteur. Vanaf dat moment beginnen zijn ideeën te veranderen. Een slecht gemaakte film, met zeer slechte decors, en volgepropt met dialogen.

Preuve d'amour

1988 | Avonturenfilm, Mysterie, Film noir

Frankrijk 1988. Avonturenfilm van Michel Courtois. Met o.a. Gérard Darmon, Anaïs Jeanneret, Philippe Combenègre, Sylvie Orcier en Michel Auclair.

Martin is tijdens een treinreis op het eerste gezicht verliefd geworden op Lou. Zij sleept hem echter mee in een trieste meervoudige moordzaak, waarbij de schuldigen van hem af willen, met het risico dat hij op zijn beurt uit de weg wordt geruimd. Wie is Lou? Deze geschiedenis vol intriges is slecht geregisseerd, de mise-en-scène is al even weifelend en ook de acteurs presteren niet altijd even goed, want ze zijn slordig geregisseerd.

La Chine à Paris

1988 | Misdaad

Frankrijk 1988. Misdaad van François Martin. Met o.a. Jacques Debary, Marc Eyraud, Michel Auclair, Marion Peterson en Philippe Ogouz.

De grote baas van de Parijse glasmarkt is gescheiden. Hij komt er achter dat zijn ex-vrouw er in geslaagd is tijdens een veiling een Gall[KA1]e-lamp met een waarde van een ton te bemachtigen die hij zelf wil hebben. Natuurlijk ontstaat er trammelant en commissaris Cabrol (Debarry) en zijn trouwe inspecteur M[KA1]enardeau (Eyraud) gaan op onderzoek uit. Van de eindeloze (zo mogen we het toch wel stellen) serie Les cinq dernières minutes. Geen pretenties of originele filmische stijl, maar wel onderhoudend. De titel heeft niets te maken met China. Het betreft hier het Franse werkwoord 'chiner'. Een 'chineur' is iemand die alle uitdragers en openbare markten en verkopen afloopt op zoek naar zeldzame boeken en objecten!

Commissaire Moulin, police judiciaire: Affectation spéciale

1986 | Misdaad

Frankrijk 1986. Misdaad van Yves Rénier. Met o.a. Yves Rénier, Guy Montagné, Roland Bertin, Jean-Pierre Kérien en Michel Auclair.

Hoewel hij diverse series op zijn naam heeft staan, waaronder Belphegor, die hem het succes bracht en waarin hij de hoofdrol speelde, blijft Renier de rol vertolken van commissaris Moulin. Dit keer achtervolgt hij een gevaarlijke moordenaar, type 'volksvijand nummer 1', die hem trouwens eerst nog verwondt alvorens definitief gepakt te worden. Een film die haastig in elkaar is gezet met wat op dat moment voorhanden was en die slechts verstrooiing wil verschaffen. Scenario van Paul Andréota.

Le bon plaisir

1984 | Drama

Frankrijk 1984. Drama van Francis Girod. Met o.a. Jean-Louis Trintignant, Catherine Deneuve, Michel Serrault, Michel Auclair en Alexandra Stewart.

Een jonge dief komt bij toeval in het bezit van een brief waaruit een buitenechtelijke verhouding van de minister-president blijkt (waaruit ook nog een inmiddels tienjarige zoon is geboren). De zaak moet snel in de doofpot, vindt het staatshoofd, desnoods neemt hij wel drastische maatregelen. Gebaseerd op een roman van ex-minister Françoise Giroud. De hoofdpersoon heeft wel wat weg van oud-president François Mitterrand, die echter, toen hij door een journalist geconfronteerd werd met het bestaan van een buitenechtelijke dochter, juist heel onderkoeld reageerde: 'Nou en?'

Rue Barbare

1983 | Drama, Misdaad, Actiefilm, Thriller

Frankrijk 1983. Drama van Gilles Béhat. Met o.a. Bernard Giraudeau, Christine Boisson, Michel Auclair, Jean-Pierre Kalfon en Jean-Pierre Sentier.

Een voormalig straatschoffie werkt bij de spoorwegen. Hij is verantwoordelijk voor een familie die uit kneusjes bestaat en houdt zich afzijdig van het toenemend geweld in zijn woonwijk, tót hij er zijns ondanks toch weer bij betrokken raakt en met de bendeleider wordt geconfronteerd. Een opzichtige - door MAD MAX geïnspireerde - verfilming van David Goodis' Street of the Lost. De onheilspellende locaties, de rituele karate-duels en het leer-fetisjisme geven de buitenkant een - negatieve - fascinatie. De inhoud en de toegewijde spelprestaties gaan echter vrijwel verloren in die verpakking. Het scenario is van Jean Herman naar de roman van Davvid Goodis.

El Señor Presidente

1983 | Drama

Frankrijk/Cuba/Nicaragua 1983. Drama van Manuel Octavio Gómez. Met o.a. Michel Auclair, Reynaldo Miravalles, Bruno Garcín en Florence Jaugey.

In een door een dictator geregeerd Latijnsamerikaans land sterft een lid van de regering. De tiran en zijn naaste medewerkers besluiten er een misdrijf van te maken om de de belangrijkste tegenstanders de schuld in de schoenen te schuiven. Bewerking van de gelijknamige roman van Miguel Angel Asturias, gekarakteriseerd door een zeer slechte mise-en- scène. Twijfelachtige regie en erg slecht neergezette karakters.

Deux heures moins le quart avant Jesus Christ

1982 | Komedie

Frankrijk 1982. Komedie van Jean Yanne. Met o.a. Michel Serrault, Jean Yanne, Coluche, Mimi Coutelier en Françoise Fabian.

Julius Caesar heeft tijdens een vakantie in Noord-Afrika een geheim rendez-vous met Cleopatra, terwijl vakbondsleider Ben Hur een manifestatie leidt tegen de energiecrisis en de Purperen Brigades aanslagen organiseren. De zouteloze anarchistische humor werkt helemaal niet buiten Frankrijk, waar alle in de handeling opduikende tv-presentatoren onbekend zijn. Het spektakel is lamlendig, de aankleding foeilelijk en Serraults Caesar als relnicht is een aanfluiting voor zijn talent. Andere topacteurs weten evenmin wat ze met hun rol aanmoeten, zelfs (regisseur/schrijver/componist) Yanne niet.

Pour la peau d'un flic

1981 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1981. Misdaad van Alain Delon. Met o.a. Alain Delon, Anne Parillaud, Michel Auclair, Daniel Ceccaldi en Jean-Pierre Darras.

Voor zijn regiedebuut koos aartsconservatief Delon, verbazingwekkend recalcitrant, een roman van de immer strijdbare communist en genre-innovator Jean-Patrick Manchette (1945-1995). Het boek Que d'os! en de adaptatie van Delon en Christopher Frank verschillen dus enigszins. Niettemin past de solide misdaadthriller, voorzien van enkele gepeperde scènes, naadloos in de Delon-filmografie van hardgekookte noir à la française. Als geroyeerd rechercheur werkt privédetective Choucas (Delon zelf) zich met de opsporingsklus van een verdwenen blind meisje flink in de nesten. Parillaud, later fenomenaal als verliefde huurmoordenares in Nikita, is het sexy pruillipje van dienst en het Oscar Benton-nummer 'Bensonhurst blues' werd een surprisehit.

3 hommes à abattre

1980 | Misdaad, Thriller, Actiefilm

Frankrijk 1980. Misdaad van Jacques Deray. Met o.a. Alain Delon, Dalila Di Lazzaro, Michel Auclair, Pascale Roberts en Pierre Dux.

Drie hooggeplaatste werknemers in de bewapeningsindustrie worden vermoord. Een man die een van de slachtoffers - denkend aan een ongeval - naar het ziekenhuis heeft gebracht, maakt zich daarmee tot doelwit van een complot dat de lastige getuige wil elimineren. Deze thriller voltrekt zich zonder oorspronkelijkheid, maar is bekwaam uitgevoerd en geacteerd. De humor uit de roman van Jean-Patrick Manchette is opgeofferd aan de heldenrol van Delon. Scenario van regisseur Deray en Christopher Frank. Camerawerk van Jean Tournier.

Le toubib

1979 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1979. Drama van Pierre Granier-Deferre. Met o.a. Alain Delon, Véronique Jannot, Bernard Giraudeau, Francine Bergé en Michel Auclair.

Na een mislukt huwelijk leidt een verbitterde chirurg tijdens WO III een front-hospitaal. Een jonge verpleegster, Harmonie (Jannot) heeft ondanks alle gruwelen hoop voor de toekomst bewaard en geeft hem ook weer vertrouwen tot ze het slachtoffer wordt van gifgassen. Een lofwaardige poging van Delon - tevens producent - om van zijn succesformule af te wijken, maar de film blijkt in zijn uitwerking een doorsnee doktersromance die door het decor van een toekomstige oorlog alleen pretentieuzer wordt gemaakt. Het scenario is van regisseur Granier-Deferre en Pascal Jardin naar een roman van Jean Freustié. Het camerawerk is van Claude Renoir.

Le coup de sirocco

1979 | Drama

Frankrijk 1979. Drama van Alexandre Arcady. Met o.a. Roger Hanin, Marthe Villalonga, Jacques Duby, Michel Auclair en Patrick Bruel.

Albert Narboni is gelukkig met zijn bestaan in Oran, waar hij met vrouw en zoon woont en waar hij zijn kruidenierszaak bestiert. Maar dan breekt in 1954 de Algerijnse Onafhankelijkheidsoorlog uit, en gaat deze pied-noir met zijn gezin terug naar het land van zijn voorouders, eerst naar Marseille, later naar Parijs. Ze zullen dus moeten inburgeren. Redelijk interessant drama met grappige momenten over een stuk geschiedenis waar in Frankrijk niet graag aan teruggedacht wordt. Verteld vanuit het perspectief van de zoon. Filmdebuut van zanger/hartenbreker Patrick Bruel.

Docteur Teyran : Le procès

1979 | Mysterie, Drama

Frankrijk 1979. Mysterie van Jean Chapot. Met o.a. Michel Piccoli, Nadine Alari, Pascale Bardet, Michel Auclair en Jean-Marc Thibault.

Derde en laatste deel van de serie. Vervolg en logisch einde in de rechtbank. De advocaat van de verdediging heeft een heel slim en logisch verhaal: dat het slachtoffer een jonge crimineel was en dat de moordenaar niemand anders kan zijn geweest dan de vader van zijn laatste vriendinnetje, en hiermee beschuldigt hij Teyran (Piccoli). De verrassende ontknoping doet het nogal statische karakter vergeten van deze epiloog, die vooral bestaat uit briljant optreden van acteurs. Meester Thor (Auclair) geeft staaltjes weg in de rechtszaal, terwijl Piccoli ondoorgrondelijker wordt dan ooit. Het totaal van de drie delen getuigt van degelijk vakmanschap, dat helemaal ten dienste is gesteld van een puik maar zeer klassiek scenario.

L'Amour en question

1978 | Drama, Thriller

Frankrijk 1978. Drama van André Cayatte. Met o.a. Annie Girardot, Bibi Andersson, Michel Galabru, Michel Auclair en Georges Géret.

De Zweedse vrouw van een Franse industrieel wordt samen met haar Britse minnaar verdacht van de moord op haar echtgenoot. Zij komt in handen van de Franse justitie, hij van de Engelse, en ze worden totaal anders gevonnist. Het aan de kaak stellen van het absurde verschil in rechtspraak wordt ontkracht door het in flashbacks vertelde, opgeklopte liefdesdrama. Opmerkelijk spel van Andersson als de verdachte, Girardot is als de met haar sympathiserende rechter van instructie een cliché van zichzelf. Scenario van André Cayatte en Jean Laborde. Camerawerk van Jean Badal.

Le juge Fayard dit le Shériff

1977 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1977. Drama van Yves Boisset. Met o.a. Patrick Dewaere, Aurore Clément, Philippe Léotard, Jacques Spiesser en Jean Bouise.

Verknopingen tussen Franse politiek, zakenleven en georganiseerde misdaad staan centraal in deze messcherpe thriller van genrespecialist Boisset. Wanneer de strijdbare, onomkoopbare onderzoeksrechter Fayard een gewapende overval uitpluist, steekt hij zich in een fataal wespennest. Dewaere, tijdens de opnamen in Saint Étienne doodongelukkig door de verbroken relatie met actrice Miou-Miou, excelleert op de rand van ongezond. De figuur Fayard is geïnspireerd op de in 1975 vermoorde François Renaud, magistraat in Lyon. Verbazingwekkend défilé bijrolspelers: Jean Bouise, Bernard Giraudeau, Marcel Bozzuffi, Myriam Mézières, Henri Garcin en Roland Blanche. Prix Louis Delluc 1976.

Souvenirs d'en France

1975 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1975. Oorlogsfilm van André Téchiné. Met o.a. Jeanne Moreau, Michel Auclair, Marie-France Pisier, Claude Mann en Orane Demazis.

Hector (Auclair), de oudste zoon van een familie-onderneming in het Z.W. van Frankrijk (dat bekend staat als de Grand Sud Ouest of denigrerend behoort bij het `basse France`) trouwt tegen de wil van zijn verwanten in met Berthe (Moreau), die een eenvoudige wasvrouw is. Deze buitenstaanster zal tijdens de oorlog en de economische veranderingen erna het bedrijf draaiende weten te houden totdat ook zij niet meer tegen de moderne tijd is opgewassen. Deze familiekroniek gedurende veertig jaar wordt gebracht in een reeks ironisch gestileerde tableaux die Téchiné als opmerkelijk talent deden kennen. Veel aandacht voor de vrouwelijke personages, naast de kordate Moreau is Pisier verrukkelijk als de frivole schoonzuster Régina die zich op háár manier subversief in de familie werkt. Het scenario is van Marylin Goldin en regisseur Téchiné. Het camerawerk is van Bruno Nuytten. Eastmancolor, Mono.

Sept morts sur ordonnance

1975 | Thriller, Misdaad

Frankrijk/Duitsland/Spanje 1975. Thriller van Jacques Rouffio. Met o.a. Michel Piccoli, Gérard Depardieu, Jane Birkin, Marina Vlady en Charles Vanel.

Een familieclan van chirurgen in de provincie ziet zijn hegemonie en inkomen bedreigd door de vestiging van een andere, begaafde chirurg die ze in diskrediet willen brengen, zodat hij een gewone artsenpraktijk moet beginnen. Hij ontdekt dat tien jaar eerder een voorganger als gevolg van een soortgelijke zenuwoorlog zelfmoord heeft gepleegd, na eerst vrouw en kinderen te hebben gedood. Een film over maffia-achtige praktijken in de medische wereld lijkt onvoorstelbaar, maar is op ware gebeurtenissen gebaseerd. Sterk spel van Piccoli, Depardieu en vooral Vanel als machtig hoofd van de clan.

Les guichets du Louvre

1974 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1974. Drama van Michel Mitrani. Met o.a. Christian Rist, Christine Pascal, Henri Garcin, Judith Magre en Michel Auclair.

Kort voor La Grande Rafle van 16 juli 1942, de razzia waarin de nazi's in samenwerking met de politieprefectuur zo'n 13.000 Parijse Joden zullen oppakken, tracht student Paul leeftijdgenote Jeanne van een wisse dood te redden. Eerste Franse fictiefilm over die inktzwarte donderdag schematiseert en melodramatiseert Roger Boussinots autobiografische werk waarop het verhaal is gebaseerd. Charismatisch en kwetsbaar actrice Pascal (1953-1996) springt eruit als Jeanne, de enige in de Joodse Marais-wijk die Pauls vluchtpleidooien ter harte neemt. Garcin vertolkt de Duitse schrijver/oorlogschroniqueur/legerofficier Ernst Jünger.

The Day of the Jackal

1973 | Thriller

Verenigd Koninkrijk/Frankrijk 1973. Thriller van Fred Zinnemann. Met o.a. Edward Fox, Michael Lonsdale, Derek Jacobi, Alan Badel en Tony Britton.

Zinnemans verfilming van de bestseller van Frederick Forsyth heeft in de slotscènes veel weg van een spannend documentair verslag. Een waardige afsluiting van een strak geregisseerde film waarin Edward Fox de rol speelt van de Jackal, een huurmoordenaar die De Gaulle moet omleggen. Ook al is op voorhand bekend dat de aanslag zal mislukken, toch weet Zinnemann er de spanning tot in de laatste minuten goed in te houden. In een rumoerige remake uit 1997 van Michael Caton-Jones neemt Bruce Willis compleet met computergestuurd wapentuig de rol van Jackal voor zijn rekening.

L'impossible objet

1973 | Drama

Frankrijk/Verenigde Staten 1973. Drama van John Frankenheimer. Met o.a. Alan Bates, Dominique Sanda, Michel Auclair, Evans Evans en Lea Massari.

Een succesvolle schrijver en de vrouw van een tv-producent verlaten hun echtgenoten om samen in Marokko te gaan leven. Hun schuldbesef wordt gevoed door het verongelukken van hun baby. Ze gaan uit elkaar en als ze elkaar jaren later toevallig terugzien - elk in hun oude gareel - hebben ze niets meer samen gemeen dan een vage herinnering. Dit simpel romantisch gegeven kreeg van de gewoonlijk bekwame Hollywood-regisseur een 'Europese stylering' vol barokke symboliek, die potsierlijk overkomt en vooral doet denken aan sjieke reclamefilms van het ergste soort. De acteurs doen hun best, maar het mag niet baten.

Décembre

1973 | Oorlogsfilm

Algerije/Frankrijk 1973. Oorlogsfilm van Mohammed Lakhar-Hamina. Met o.a. Michel Auclair, Geneviève Page, Ali Kouiret, Jacques François en Julien Guiomar.

Een Franse kolonel probeert een Algerijnse verzetsstrijder in 1960 te laten praten zonder gebruik te maken van de gebruikelijke martelpraktijken, waar alleen hij gewetensbezwaren over heeft. Hij neemt vijftien gegijzelden (onder wie een idealistisch familielid van de gevangene) en dreigt met het vuurpeleton om zo informatie los te krijgen. Tegen zijn bedoeling in worden ze echter werkelijk gedood. De opzet om het recente Algerijnse verleden geschikt te maken voor de internationale bioscoop verleidt de regisseur tot een misplaatst melodrama en visueel effectbejag die de interessante reconstructie overtuigingskracht ontnemen, zodat slechts enkele indringende authentieke momenten overblijven.

Les mariés de l'an II

1971 | Komedie, Avonturenfilm, Romantiek

Frankrijk/Italië/Roemenië 1971. Komedie van Jean-Paul Rappeneau. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Marlène Jobert, Laura Antonelli, Michel Auclair en Julien Guiomar.

De naar Amerika uitgeweken Nicolas (Belmondo) keert na de Franse Revolutie terug naar het vaderland om van zijn vrouw te scheiden. Hij moet wel want een voorgenomen tweede huwelijk met een rijke Amerikaanse erfgename liep al spaak tijdens de kerkelijke inzegening. Een jaloerse concurrent beschuldigde hem van bigamie waarop een vechtpartij - de eerste uit een lange reeks - volgde. Deze uitbundige en sierlijke avonturenkomedie wordt gecombineerd met een temperamentvol liefdesverhaal. Belmondo doet wat van hem verwacht kan worden, veel knokken en verbaasd kijken, alsof hij er eigenlijk niet bij wil horen.

Le Coeur fou

1969 | Drama

Frankrijk 1969. Drama van Jean-Gabriel Albicocco. Met o.a. Ewa Swann, Michel Auclair, Madeleine Robinson, Brigitte Auber en Marc Michel.

Een tweederangs journalist laat zich door een sensatieblad overhalen tot een interview met zijn ex-vrouw, een beroemde actrice die met een zenuwinzinking is opgenomen. In de inrichting wordt hij verliefd op een jonge patiënte. Hij ontfermt zich over haar nadat zij uit de inrichting ontsnapt is. Irritante mooifilmerij en opgeklopte regie van op zich bekwame acteurs maken de film tot een zeer vermoeiend en gekunsteld geheel waarom niet eens gelachen kan worden.

Sous le signe du taureau

1968 | Drama

Frankrijk 1968. Drama van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Suzanne Flon, Michel Auclair, Colette Déréal en Franca Valery.

Na een mislukte raketlancering zegt zijn omgeving opeens aan de uitvinder het vertrouwen op - opdrachtgevers, financiers, naaste en aangetrouwde verwanten - en tolereert ook zijn gedrag niet meer, waar ze vroeger mokkend in berustten. Een interessant uitgangspunt kreeg een vlakke scenario-uitwerking en ongeïnspireerde regie waardoor de sterke rolbezetting ook ver beneden haar eigen maat blijft.

Sous le signe de Monte-Cristo

1968 | Avonturenfilm, Drama

Frankrijk 1968. Avonturenfilm van André Hunebelle. Met o.a. Paul Barge, Anny Duperey, Pierre Brasseur, Raymond Pellegrin en Michel Auclair.

Het scenario volgt het verhaal van Alexandre Dumas` roman vrij getrouw, maar verplaatst het verraad van Edmond Dant[KA2]es naar winstbejag binnen een verzetsgroep tijdens WO II en laat de held na 1947 een schat vinden in Zuid-Amerika. Deze eigentijdse bewerking is niet origineel genoeg om een overbekend verhaal verrassend te maken en plaatst de helden en schurken ongenuanceerd zwartwit tegenover elkaar (al zijn de laatsten kleurrijker en boeiender dan de eersten)

Le Voyage de père

1966 | Drama

Frankrijk/Italië 1966. Drama van Denys de La Patellière. Met o.a. Fernandel, Lilli Palmer, Laurent Terzieff, Madeleine Robinson en Michel Auclair.

Een boer uit de Jura gaat na twee jaar zijn dochter opzoeken die kapster is in Lyon, samen met haar verloofde. Ze blijkt als prostituée naar Parijs vertrokken. Teruggekeerd verzinnen de mannen een geruststellende leugen voor de moeder. Fernandel is in deze voor Jean Gabin geschreven dramatische rol een verrassing, in een oppervlakkige en uiterst voorspelbare smartlap waarin veel acteurstalent wordt verspild.

La chance et l'amour

1964 | Komedie, Erotiek

Frankrijk/Italië 1964. Komedie van Bertrand Tavernier, Eric Schlumberger, Charles Bitsch en Claude Berri. Met o.a. Michel Auclair, Bernard Blier, Iran Eory, Bob Morel en Gérard Tichy.

Een episodenfilm, waarmee een kwartet van jonge regisseurs hun bioscoopdebuut maakte. I (Tavernier): Een killer is door zijn opdrachtgever met vals geld betaald, maar wreekt zich tijdens het pokeren. II (Schlumberger): Een jong stel lijkt halfbroer en halfzuster te zijn, maar niet alleen de vader, maar [KA1]o[KA1]ok de moeder heeft destijds een slippertje gemaakt. III (Bitsch): Een journalist wint onder pseudoniem de loterij van zijn eigen krant, maar kan de prijs niet incasseren zonder zich bloot te geven. IV (Berri): Smoesjes van soldaten over hun nalatigheid komen uit, maar het Duitse leger dient zich aan vóór de disciplinaire straf. Het kort bestek geeft de debutanten niet veel kans om hun talent te etaleren - zeker niet als schrijvers - maar het spel van Blier en Piccoli tillen de episodes van Tavernier en Bitsch boven de beperkingen uit.

Vacances portugaises

1963 | Drama, Komedie

Frankrijk 1963. Drama van Pierre Kast. Met o.a. Françoise Arnoul, Michel Auclair, Jean-Pierre Aumont, Jean-Marc Bory en Françoise Brion.

Een Frans echtpaar nodigt kennissen uit voor een weekend in hun villa bij Lissabon om de huwelijksverveling te doorbreken. De logeerpartij heeft een beslissende invloed op de amoureuze relaties van de gasten en na hun vertrek zijn gastvrouw en gastheer ook weer wat meer tevreden met de eigen situatie. Dit elegante en intelligente stratego van de liefde wordt afstandelijk geobserveerd, waarbij de architectuur van de woning een beslissende rol speelt bij het ontwijken en ontmoeten van de verschillende partners. Het spel wordt voornamelijk op dialoogniveau gespeeld, maar de uitgelezen rolbezetting en de contrasten in toonaard zorgen ervoor dat de film geen moment dor is.

Trafics dans l'ombre

1963 | Misdaad

Frankrijk 1963. Misdaad van Antoine d'Ormesson. Met o.a. Michel Auclair, Anne Doat, Claudine Coster, Jo Davray en Alain Quercy.

In de auto van een laborant verbergt men een lijk. Op voorwaarde dat hij eerst enkele papieren ontvreemdt, wil een meisje hem op het spoor van de daders brengen. Een debuutfilm die meer gebaseerd is op mooie beelden en origineel camerawerk dan op de ontwikkeling van het verhaal. Regie-debuut van d'Ormesson.

Symphonie pour un massacre

1963 | Drama, Thriller

Frankrijk/Italië 1963. Drama van Jacques Deray. Met o.a. Michel Auclair, Claude Dauphin, José Giovanni, Michèle Mercier en Daniela Rocco.

Een vijftal nachtclub-exploitanten beraamt een perfecte misdaad met cocaïnehandel, maar door onvoorziene foutjes wordt er onderling wantrouwen gewekt en worden de handlangers één voor één geliquideerd, tot de wraak van de weduwe ook de laatste overlevende fataal wordt. Het vernuftig geconstrueerde scenario geeft veel meer aandacht aan de karakterisering dan gewoonlijk, zodat goede spelprestaties - helaas niét van de actrices - samenvallen met een gespannen en franjeloze vormgeving die het fatale handelingsverloop een onafwendbare logica geeft.

Rice Girl

1963 |

1963. Raffaello Matarazzo. Met o.a. Susanne Levesy, Michel Auclair, Rik Battaglia, Elsa Martinelli en Folco Lulli.

Een vijftal nachtclub-exploitanten beraamt een perfecte misdaad met cocaïnehandel, maar door onvoorziene foutjes wordt er onderling wantrouwen gewekt en worden de handlangers één voor één geliquideerd, tot de wraak van de weduwe ook de laatste overlevende fataal wordt. Het vernuftig geconstrueerde scenario geeft veel meer aandacht aan de karakterisering dan gewoonlijk, zodat goede spelprestaties - helaas niét van de actrices - samenvallen met een gespannen en franjeloze vormgeving die het fatale handelingsverloop een onafwendbare logica geeft.

Mort, où est ta victoire?

1963 | Drama

Frankrijk 1963. Drama van Hervé Bromberger. Met o.a. Pascale Audret, Laurent Terzieff, Diane Letvrier, Michel Auclair en Philippe Noiret.

Het trieste leven van een weesmeisje dat na tal van ontgoochelingen vrede en rust zal vinden in een klooster. Naar het gelijknamige boek van Daniel-Rops draaide de cineast een ontroerende, menselijke film en wist hij zijn acteurs stevig in de hand te houden.

Le Rendez-vous de minuit

1961 | Drama

Frankrijk 1961. Drama van Roger Leenhardt. Met o.a. Lilli Palmer, Michel Auclair, Maurice Ronet, José Luis de Vilallonga en Alvaro Gheri.

Een ooit mislukte aspirant-actrice slaagt er niet in de zin van haar bestaan te vinden. In de bioscoop ziet ze een film waarvan de ster opvallend op haar lijkt en in haar rol ook zelfmoord overweegt. Deze interessante mengeling van fictie en werkelijkheid is alleen gedateerd omdat invloed van idolen tegenwoordig op àndere terreinen speelt dan de film. Een knappe dubbelrol van Palmer.

L' Education sentimentale

1961 | Drama

Frankrijk/Italië 1961. Drama van Alexandre Astruc. Met o.a. Jean-Claude Brialy, Marie-José Nat, Michel Auclair, Dawn Addams en Carla Marlier.

Jonge provinciale student wordt in Parijs verliefd op getrouwde vrouw, die uit plichtsbesef toch voor echtgenoot kiest. Beroemde roman van Gustave Flaubert over verlies van romantische illusies is bij plaatsing in tegenwoordige tijd banaler en onwaarschijnlijker geworden. Verzorgde vormgeving weegt niet op tegen weinig gelukkige acteurskeuze.

Murder At 45 R.p.m.

1960 |

1960. Etienne Périer. Met o.a. Michel Auclair, Jean Servais en Danielle Darrieux.

Jonge provinciale student wordt in Parijs verliefd op getrouwde vrouw, die uit plichtsbesef toch voor echtgenoot kiest. Beroemde roman van Gustave Flaubert over verlies van romantische illusies is bij plaatsing in tegenwoordige tijd banaler en onwaarschijnlijker geworden. Verzorgde vormgeving weegt niet op tegen weinig gelukkige acteurskeuze.

Une Fille pour l'été

1959 | Komedie

Italië/Frankrijk 1959. Komedie van Edouard Molinaro. Met o.a. Pascale Petit, Michel Auclair, Micheline Presle, Georges Poujouly en Claire Maurier.

Een meisje maakt in een bar aan de Côte d'Azur kennis met een man die in haar een ideaal vakantievriendinnetje ziet. Als ze onverwachts verdwijnt, beseft hij echt van haar te houden. Hij kan haar echter niet meer terugvinden. Simpele tragikomedie kreeg door de regie en rolbezetting een ongewone en vanzelfsprekende charme, die blijft hangen, ook als het verhaaltje al volledig vergeten is. Auclair speelt de voor Gérard Philipe bestemde rol die vlak voor de opnamen stierf.

Meurtre en 45 tours

1959 | Thriller

Frankrijk 1959. Thriller van Etienne Périer. Met o.a. Danielle Darrieux, Michel Auclair, Jean Servais, Henri Guisol en Raymond Gérôme.

Een zangeres is getrouwd met een ziekelijk jaloerse componist en heeft een verhouding met haar pianist. De dood van de componist zaait tweespalt en verdenking tussen de geliefden. Dit ingenieuze verhaal (naar een roman van Boileau en Narcejac) kreeg een sterke vertolking, maar de regie is nogal traag en nadrukkelijk.

Maigret et l'affaire Saint-Fiacre

1959 | Mysterie, Drama

Frankrijk 1959. Mysterie van Jean Delannoy. Met o.a. Jean Gabin, Valentine Tessier, Michel Auclair, Robert Hirsch en Michel Vitold.

De oude comtesse de Saint-Fiacre (Tessier) roept de hulp in van commissaris Maigret (Gabin) omdat ze schriftelijk met de dood bedreigd is. Ze krijgt een fatale hartaanval na een vals bericht over de zelfmoord van haar zoon, Maurice (Auclair). Deze combinatie van politiefilm en familiedrama maakt dit een van de sterkere Maigret-verfilmingen (naar een van de betere Simenon- romans) door uitstekende acteursprestaties, vooral van Auclair en Hirsch als mogelijke verdachten. Scenario van de regisseur, R.M. Arlaud en Michel Audiard. Camerawerk van Louis Page.

Les Amants de demain

1958 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1958. Misdaad van Marcel Blistène. Met o.a. Édith Piaf, Michel Auclair, Armand Mestral, Raymond Souplex en Joëlle Bernard.

Een componist wordt verliefd op de vrouw van een caféhouder die een verhouding heeft met zijn serveerster. Hij bekent haar zelf al een crime passionnel op zijn geweten te hebben en helpt haar de echtgenoot te doden. De film lijkt zowel qua stijl, fatalistische strekking als door de weergave van het milieu twintig jaar vòòr de première gemaakt te zijn. Piaf speelt hierin de laatste van haar weinige filmrollen.

The Fanatics

1957 |

1957. Alex Joffe. Met o.a. Michel Auclair, Pierre Fresnay en Grégoire Aslain.

Een componist wordt verliefd op de vrouw van een caféhouder die een verhouding heeft met zijn serveerster. Hij bekent haar zelf al een crime passionnel op zijn geweten te hebben en helpt haar de echtgenoot te doden. De film lijkt zowel qua stijl, fatalistische strekking als door de weergave van het milieu twintig jaar vòòr de première gemaakt te zijn. Piaf speelt hierin de laatste van haar weinige filmrollen.

Les Fanatiques

1957 | Thriller

Frankrijk 1957. Thriller van Alex Joffé. Met o.a. Pierre Fresnay, Michel Auclair, Françoise Fabian, Grégoire Aslain en Tilda Thamar.

Generaal die Zuidamerikaanse revolutie bloedig gaat onderdrukken moet tijdens overtocht door tijdbom worden gedood, maar hij kiest op het laatste moment voor een lijnvliegtuig in plaats van een privévliegtuig. Ondanks bedenkingen besluiten de samenzweerders het belang van de revolutie te laten gaan boven het lot van passagiers, maar een fatale hartaanval van de generaal maakt aanslag overbodig als er nauwelijks nog tijd is om bom onklaar te maken. Film houdt de spanning goed vast, al is de situatie daarna vaker en spectaculairder gebruikt voor rampenfilms. Dialogen over ideologie en gewetensconflicten zijn weinig overtuigend.

Funny Face

1957 | Musical, Romantiek, Komedie

Verenigde Staten 1957. Musical van Stanley Donen. Met o.a. Audrey Hepburn, Fred Astaire, Kay Thompson, Michel Auclair en Robert Flemyng.

Een boekenwurm uit Greenwich Village wordt door modefotograaf (Astaire) omgetoverd tot topmodel. Voor de transformatie oogt ze een beetje als Juliette Gréco, een slonzige, maar hoogst aantrekkelijke existentialiste in zwarte trui en overgooier. De beroemde modefotograaf Richard Avedon - die model stond voor Astaires rol - gaf adviezen voor de wat elegantere outfit. Astaire en Hepburn aan de Seine zijn als liefdespaar onvergetelijk, en niemand rende ooit zo gracieus en roekeloos de trappen van het Louvre af als Hepburn. Leuke liedjes van George Gershwin.

Meurtre à Montmartre

1956 | Film noir, Misdaad

Frankrijk 1956. Film noir van Gilles Grangier. Met o.a. Paul Frankeur, Annie Girardot en Michel Auclair.

De verfilming van een niet erg bijzondere roman uit een griezelserie: de titel zegt genoeg. Een minder interessante film die nog iets heeft door de goede sfeertekening en een fatsoenlijke vertolking, die de platvloersheid van het script een beetje doen vergeten.

La risaia

1956 | Drama

Italië 1956. Drama van Raffaello Matarazzo. Met o.a. Elsa Martinelli, Folco Lulli, Rik Battaglia en Michel Auclair.

Pietro (Lulli) herkent zijn dochter Elena (Martinelli) tussen de rijstwieders in zijn rijstveld. Ze werd geboren uit een relatie met een vrouw, die hij ooit verleidde en vervolgens in de steek liet. Hij durft niet tegen Elena te zeggen dat hij haar vader is, en zijn aandacht voor haar wordt verkeerd uitgelegd. Ze is verliefd op Gianni (Battaglia). Mario (Auclair), Pietro's neef, is buitenzinnig jaloers. Pietro weet een manier om haar te helpen en zijn fout goed te maken. Na zich voor haar te hebben opgeofferd, onthult hij de waarheid. Onevenwichtig spel met Lulli in een overtuigende rol. Martinelli ziet er leuk uit maar is niet geloofwaardig.

La Risaia

1956 | Drama

Italië 1956. Drama van Raffaele Mattarazzo. Met o.a. Elsa Martinelli, Folco Lulli, Michel Auclair, Rik Battaglia en Lilla Brignone.

De eigenaar van rijstvelden in de Po-vlakte meent in een seizoenarbeidster de dochter van zijn jeugdliefde te herkennen. Het meisje wordt onderwerp van rivaliteit tussen twee mannen, die d.m.v. een gevecht, resulteert in doodslag. De vader neemt de schuld op zich om de dochter met haar geliefde te kunnen laten trouwen. Deze poging om het succes van Mangano en Loren in de rijstoogst te herhalen met Martinelli strandt op het drakerig verhaal, maar de film heeft de kleurfotografie van het landschap voor op zijn voorgangers.

Reproduction interdite

1955 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1955. Misdaad van Gilles Grangier. Met o.a. Michel Auclair, Annie Girardot, Gianni Esposito, Paul Frankeur en Jacqueline Noëlle.

Een kunsthandelaar, een oplichter en een weinig succesvol schilder denken samen hun slag te slaan met een Gauguin- vervalsing, maar het loopt voor alle drie noodlottig af. Na een amechtig begin een geroutineerd gemaakte misdaadfilm die redelijk onderhoudend blijft en goed gespeeld wordt.

One Step To Eternity

1955 |

1955. Henri Decoin. Met o.a. Michel Auclair, Corinne Calvet en Danielle Darrieux.

Een kunsthandelaar, een oplichter en een weinig succesvol schilder denken samen hun slag te slaan met een Gauguin- vervalsing, maar het loopt voor alle drie noodlottig af. Na een amechtig begin een geroutineerd gemaakte misdaadfilm die redelijk onderhoudend blijft en goed gespeeld wordt.

Andrea Chenier

1955 | Historische film, Romantiek, Drama

Frankrijk/Italië 1955. Historische film van Clemente Fracassi. Met o.a. Michel Auclair, Antonella Lualdi, Raf Vallone, Rina Morelli en Catherine Valnay.

Een vreedzame revolutionair wordt in het Parijs van 1789 verliefd op de dochter van een aristocraat en haalt zich de jaloezie van de ook op haar verliefde bediende op de hals. De laatste slaagt erin de rivaal bij de revolutie verdacht te maken en te laten arresteren. Het smeken van het meisje brengt hem te laat tot inkeer, maar hij weet haar in de Bastille te brengen waar ze samen met haar minnaar op het schavot eindigt. De in opera-verfilmingen gespecialiseerde regisseur Fracassi inspireert zich opnieuw op libretto, maar laat de zang vervallen. De inzet van de acteurs behoedt de voortdurende pathos van belachelijkheid.

Quai des blondes

1954 | Misdaad

Frankrijk 1954. Misdaad van Paul Cadéac. Met o.a. Michel Auclair, Barbara Laage, Madeleine Lebeau, Darío Moreno en René Blancart.

Een triest en vaag verhaal over sigarettensmokkel in Tanger, waaraan een einde komt wanneer een slimme commissaris de hele bende achter slot en grendel zet. Erg gedateerde film, die vooral flink gebruik maakt van de toen bij de Franse kijker nauwelijks bekende Middellandse Zee-stranden (beelden van Marcel Grignon). Dat is ongeveer het enige interessante aan deze film, die een stompzinnig scenario heeft. Opmerkelijk is wel nog Hossein, die zijn eerste echte rolletje speelde, als schietende gangster: 'Ik speelde toen als Brando. Of liever gezegd, ik speelde alsof ik als Brando speelde.' Er bestaan kopieën met een andere lengte.

Das Zweite Leben

1954 | Drama

Duitsland 1954. Drama van Victor Vicas. Met o.a. Barbara Rütting, Michel Auclair, Simone Simon, Gert Fröbe en Bernhard Wicki.

Een niet al te originele bewerking van erg bekende filmstof: een Franse soldaat verliest door een verwonding aan het front zijn geheugen, maar de Duitsers denken dat hij een van hen is. Zijn Parijse verloofde zet hem later op het goede spoor.

Bonnes à tuer

1954 | Drama, Thriller

Italië/Frankrijk 1954. Drama van Henri Decoin. Met o.a. Michel Auclair, Danielle Darrieux, Corinne Calvet, Myriam Petacci en Lyla Rocco.

Man nodigt vier vrouwen uit die een belangrijke rol in zijn leven spelen, met het voornemen één van hen te doden: zijn eerste en tweede ex-echtgenote, zijn verloofde en een vriendin die zelf ook een moord op haar geweten heeft. De morele kracht van zijn eerste vrouw blijkt echter sterker en doet hem van zijn voornemen afzien. Bekwaam gemaakte thriller heeft troebele sfeer en suggestieve spanning (en soms venijnige humor) die - zolang film duurt - het bezwaar van de weinig overtuigende psychologie wegneemt.

3 hombres van a morir

1954 | Avonturenfilm

Spanje/Frankrijk 1954. Avonturenfilm van Feliciano Catalán. Met o.a. Emma Penella, Michel Auclair, Julio Peña, Marcel Dalio en Dany Carrell.

Het tragische verhaal van drie avonturiers die door de woestijn trekken op zoek naar goud. De film is best de moeite van het bekijken waard.

Si Versailles m'était conté

1953 | Historische film, Romantiek

Frankrijk 1953. Historische film van Sacha Guitry. Met o.a. Michel Auclair, Jean-Pierre Aumont, Jean-Louis Barrault, Bourvil en Gino Cervi.

De geschiedenis van het paleis van Versailles, verteld van de bouw onder Lodewijk XIII tot en met 1919 als het in de feestroes na WO-I een toeristenattractie is geworden. Dit luxueus opgezet fresco haalt zoveel anekdotes uit het leven van diverse vorsten overhoop dat in de vluchtigheid de ironie van Guitry's eerdere, verwante films grotendeels verloren gaat en alleen een fraai aangeklede presentatie van bijna alle Franse acteurs en actrices overblijft.

Unter den tausend Laternen

1952 | Misdaad

Duitsland 1952. Misdaad van Erich Engel. Met o.a. Hanna Rucker, Michel Auclair, Gisela Trowe, René Deltgen en Inge Meysel.

Een aardige, vakkundige politiefilm over de moord op een componist wiens muziek in feite door een ander werd geschreven. Ook bekend als DIE STIMME DES ANDEREN.

La fête à Henriette

1952 | Komedie

Frankrijk 1952. Komedie van Julien Duvivier. Met o.a. Dany Robin, Michel Auclair, Hildegard Knef, Michel Roux en Louis Seigner.

Regisseur, producent en secretaresse werken aan filmscenario over gelieven die tijdens veertiende juli-feestdag onder bekoring raken van circusartiste en jonge gangster. Simpel verhaaltje kreeg sierlijke vormgeving en ironisch commentaar in het overleg van de filmmakers die hun inspiratie betwijfelen. Opnieuw gefilmd als PARIS WHEN IT SIZZLES. Scenario van de regisseur en Henri Jeanson. Roger Hubert stond achter de camera.

Le Due verità

1951 | Drama, Misdaad

Frankrijk/Italië 1951. Drama van Alberto Leonviola. Met o.a. Michel Auclair, Anna-Maria Ferrero, Michel Simon en Valentine Tessier.

Een jongeman staat terecht voor moord op een meisje dat hij op het slechte pad zou hebben gebracht. Een geschorste advocaat trekt zich zijn zaak aan en toont aan dat het precies andersom was. Goed spel in dit rechtbankdrama dat te geconstrueerd is in een al te diametrale tegenstelling tussen schijn en werkelijkheid en dat aan het eind melodramatisch ontspoort.

Justice est faite

1950 | Drama

Frankrijk 1950. Drama van André Cayatte. Met o.a. Claude Nollier, Michel Auclair, Raymond Bussières, Jacques Castelot en Jean Debucourt.

Een vrouw staat terecht wegens euthanasie op een ongeneeslijk zieke geliefde. Persoonlijke vooroordelen en problemen van de juryleden bepalen hun uitspraak, zodat ze schuldig wordt bevonden. De eerste film waarin ex-advocaat Cayatte de justitie kritisch aanpakte is een van zijn beste, omdat hij méér dan in zijn latere films melodramatische onwaarschijnlijkheden onder controle wist te houden. Goed spel maakt de betrekkelijkheid van de objectiviteit van het jury-oordeel overtuigend.

Singoalla

1949 | Drama, Romantiek

Frankrijk/Zweden 1949. Drama van Christian-Jaque. Met o.a. Viveca Lindfors, Michel Auclair, Vibeke Falk, Marie-Hélène Dasté en Henri Nassiet.

Een middeleeuwse kasteelheer verlaat familie en slot om met een zigeunerin te trouwen, waarna de leden van haar karavaan het kasteel beroven en hem als gijzelaar uitleveren in ruil voor vrije doortocht. Hij denkt dat de bruid verantwoordelijk is en onderneemt jaren later een wraakactie waarbij zijn eigen kind slachtoffer wordt. Deze Zweedse legende kreeg een fraaie vormgeving en heeft een temperamentvolle titelrol van de beeldschone Lindfors. (Simultaan werd een volledig Zweedse versie opgenomen met Alf Kjellin in de rol van Auclair).

Manon

1948 | Drama, Misdaad, Erotiek

Frankrijk 1948. Drama van Henri-Georges Clouzot. Met o.a. Cécile Aubry, Serge Reggiani, Michel Auclair, Gabrielle Dorziat en Henry Gilbert.

Een ex-verzetsstrijder wordt hopeloos verliefd op een frivole jonge vrouw die onder invloed van haar inhalige broer van een modehuis in een bordeel belandt en daar een Britse officier leert kennen die met haar wil trouwen. Als haar aanbidder de broer vermoordt kiest ze toch voor hem en vlucht met hem. Clouzot verplaatste de roman Manon Lescot naar de woelige naoorlogse jaren en stopte er al zijn niet van sensatie vrij zijnde zwartgalligheid in. De film overtuigt daardoor nauwelijks, maar blijft boeien. Debutante Aubry kan niet acteren, maar is ideaal als gemanipuleerde ledenpop.

Le Paradis des pilotes perdus

1948 | Drama

Frankrijk 1948. Drama van Georges Lampin. Met o.a. Henri Vidal, Michel Auclair, Daniel Gélin, Paul Bernard en Andrée Debar.

Een militair vliegtuig met diverse passagiers moet door panne een noodlanding maken in de woestijn en heeft geen radiocontact meer. Dorst leidt tot uitbarstingen, conflicten en sterfgevallen totdat het vliegtuig eindelijk gerepareerd kan worden. Deze kleinschalige rampenfilm concentreert zich vooral op de verschillende reacties van de personages op de ontberingen, maar blijft daarbij steken in vlakke clichés, waardoor de op papier interessante rolbezetting steeds op dezelfde wijze acteert.

Les maudits

1947 | Thriller, Avonturenfilm, Oorlogsfilm

Frankrijk 1947. Thriller van René Clément. Met o.a. Paul Bernard, Marcel Dalio, Henri Vidal, Florence Marly en Michel Auclair.

Vlak voor het einde van WO II (19 april 1945) gaat een groep fascisten en collaborateurs van diverse nationaliteiten aan boord van een onderzee[KA3]er om naar Zuid-Amerika te vluchten. Ter hoogte van de Franse kust noodzaakt de verwonding van een van hen de ontvoering van de Franse arts Guilbert (Vidal), die als enige de gewelddadige onderlinge conflicten zal overleven. De film geeft op knappe wijze het gevoel van opgeslotenheid weer, maar de ontwikkeling van de personages en hun animositeit blijft fragmentarisch en zonder dramatische logica. Het overleven van de 'goede Fransman' ondermijnt het laatste restant aannemelijkheid. Bekroond met een intertijd op het festival van Cannes bestaande prijs voor avonturen- en politiefilms. Het scenario is van Jacques Rémy en regisseur Clémant, die een verhaal van Victor Alexandrov en Jacques Companéez bewerkten. de dialogen zijn van Henri Jeanson. Het camerawerk is van Henri Alekan. Mono.

Eternel conflit

1947 | Drama

Frankrijk 1947. Drama van Georges Lampin. Met o.a. Annabella, Fernand Ledoux, Michel Auclair, Louis Salou en Line Noro.

Een geleerde van middelbare leeftijd geeft zijn kleurloos sleurbestaan op voor een circusacrobate, die wordt onderhouden door een financier en uitgebuit door een jonge dompteur. De professor probeert haar leven in banen te leiden en de rijke minnaar tot een huwelijksaanzoek te brengen, met tragische gevolgen. Dit zwaar aangezette drama was de Franse come-back van Annabella na haar Amerikaanse film- en theaterjaren, maar ze heeft noch het temperament noch de juiste leeftijd voor haar rol. Goed spel van Ledoux als een Franse 'Professor Unrath'

Les Malheurs de Sophie

1946 | Komedie

Frankrijk 1946. Komedie van Jacqueline Audry. Met o.a. Madeleine Bousset, José Conrad, Marguerite Moreno, Michel Auclair en André Alerme.

Een bewerking (niet helemaal letterlijk) van de beroemde roman van de gravin de S[KA1]egur, die beter is dan de reputatie die zij heeft verworven. Hetzelfde verhaal gaat op voor het onterecht vergeten werk van Audry (1908-1977), die als assistente een goede leerschool had: Pabst en Ophüls. In feite schetst zij, zoals elders, fijntjes en nauwkeurig de psychologie van de vrouw, het eigenlijke onderwerp van al haar films. Zoals altijd werkte zij nauw samen met haar scenario-schrijver en echtgenoot Pierre Laroche. Nog eens verfilmd in 1980.

La belle et la bête

1946 | Fantasy, Familiefilm, Romantiek, Actiefilm

Frankrijk 1946. Fantasy van Jean Cocteau en René Clément. Met o.a. Jean Marais, Josette Day, Marcel André, Mila Parély en Nane Germon.

In een geheimzinnig kasteel loopt een armlastige koopman een monster, half mens, half dier, tegen het lijf. Het beest dreigt hem van zijn leven te beroven, tenzij een van zijn drie dochters op het kasteel komt wonen. De vriendelijke Bella offert zich op, valt flauw bij het zien van het monster, maar ontwaart na enige tijd de nobele inborst van het beest. Interessant, fraai surrealistisch vormgegeven sprookje van de veelzijdige Cocteau. De romantiek en ironie hebben niets van hun werking verloren, alleen het acteren van Marais in een driedubbele rol oogt inmiddels wat gedateerd.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Michel Auclair op televisie komt.

Reageer