Phil Jutzi: regie en camera.
Er zijn 4 films gevonden.

Lockspitzel Asew

1935 |

Oostenrijk 1935. Phil Jutzi. Met o.a. Fritz Rasp, Olga Tschechowa, Wolfgang Liebeneiner en Ellen Frank.

Een dubbelagent werkt in tsaristisch Rusland zowel voor de revolutionairen als voor de geheime politie. Een van de twee Oostenrijkse films - de andere is DER KOSAK UND DIE NACHTIGALL - die Jutzi maakte alvorens hij het regisseren opgaf en cameraman werd. De film staat op het niveau van zijn MUTTER KRAUSENS FAHRT INS GLŸCK en BERLIN ALEXANDERPLATZ.

Der Kosak und die Nachtigall

1935 |

Oostenrijk 1935. Phil Jutzi. Met o.a. Jarmila Novotna, Gerda Maurus, Alexa von Porembsky, Ivan Petrovich en Rudolf Klein-Rogge.

Deze spionage-affaire in het kunstenaarsmilieu is niet van hetzelfde kaliber als LOCKSPITZEL ASEW, maar op zijn minst historisch interessant als een van de laatste films die Jutzi regisseerde.

Berlin-Alexanderplatz

1931 | Drama, Misdaad

Duitsland 1931. Drama van Phil Jutzi. Met o.a. Heinrich Georg, Margarete Schlegel, Bernhard Minetti, Maria Bard en Gerhard Bienert.

Heinrich Georg als Biberkopf, de beroemde figuur uit Alfred Döblin's roman, staat dicht bij het literaire origineel en maakte boek zowel als film klassiek. Door de ingewikkelde structuur consequent melodramatisch naar zich toe te halen wist R. W. Fassbinder vijftig jaar later met de tv-serie 'Berlin-Alexanderplatz' het welhaast onmogelijke te bereiken: een nog betere versie. De schildering van de sociale onrust in Berlijn in de jaren dertig wordt wrang getekend als gangsters Biberkopf uit de auto gooien na een mislukte inbraak waarbij hij een arm kwijtraakt.

Mutter Krausen's Fahrt ins Glück

1929 | Zwijgende film, Drama

Duitsland 1929. Zwijgende film van Phil Jutzi. Met o.a. Alexandra Schmidt, Holmes Zimmermann, Ilse Trautschold en Gerhard Bienert.

Stomme film uit de Weimarrepubliek ter verheerlijking van het proletariaat, die zelfs voor de geoefende kijker wel heel traag en gedateerd zal aanvoelen. Centraal staan Mutter Krause en haar twee volwassen kinderen, voor wie de ellende zich maar blijft opstapelen. De nieuwe liefde van haar dochter, een arbeider die zich bij de communisten heeft aangesloten, biedt echter nieuwe hoop. Regisseur Jutzi zegde zelf niet veel later zijn lidmaatschap van de communistische partij op, en werkte vervolgens in dienst van de nazi's.