Frédéric Andréi (1959): regie en cast.
Er zijn 6 films gevonden.

La chambre des dames

1989 | Komedie, Historische film

Frankrijk 1989. Komedie van Yannick Andréi. Met o.a. Marina Vlady, Henri Virlojeux, Sophie Barjac, François Duval en Frédéric Andréi.

Een zorgvuldige en getrouwe bewerking van de succesvolle roman van Jeanne Bourin, die zich afspeelt in de dertiende eeuw, in het milieu van rijke Parijse weeskinderen. Een prima tijdsreconstructie, maar er zit een beetje weinig beweging in. Overtuigende acteurs en Marina Vlady is verrukkelijk. Een punt van kritiek evenwel: de produktieve Cosma kan met zijn indeling misschien eens wat variëren, en er een meer persoonlijke draai aan geven.

Una Vittoria

1988 | Drama

Duitsland​/​​Italië 1988. Drama van Luigi Perelli. Met o.a. Marthe Keller, Remo Girone, Corinne Clery, François Marthouret en Simona Cavallari.

Keller geeft een schitterende vertolking van een kunsthistorica die verneemt dat zij kanker heeft. De Italiaanse schatten op het gebied van kunst en architectuur bieden een prachtige achtergrond voor het fraaie camerawerk van Marcello Gatti. De echtgenoot van de heldin is verliefd op haar beste vriendin, waarop ze hem verlaat en terug gaat naar Normandië. Daar ontmoet zij haar dochter en een vroegere liefde. Een goede dramatische tv-film, zonder sentimentaliteit. Ook bekend als A VICTORY.

Paris Minuit

1985 | Avonturenfilm, Misdaad

Frankrijk 1985. Avonturenfilm van Frédéric Andréi. Met o.a. Frédéric Andréi, Isabelle Texier, Gabriel Cattand, Philippe Malignon en Michel Creton.

Twee `aardige`, gewonde vandalen spelen `s nachts kat en muis met de politie in Parijs. Het is allemaal wel aardig en in het geheel helemaal niet tragisch, met gedichten (o.a. van Apollinaire) ter ondersteuning. De grenzen van onbenulligheid zijn wel bereikt, maar misschien is dit iets voor de liefhebbers van nachtelijk Parijs.

Diva

1981 | Misdaad, Mysterie, Romantiek, Muziek, Thriller

Frankrijk 1981. Misdaad van Jean-Jacques Beineix. Met o.a. Frédéric Andréi, Wilhelmenia Fernandez, Richard Bohringer, Thuy An Luu en Jacques Fabbri.

De jonge brommerkoerier Jules (Andréi) heeft een passie voor opera. Hij slaagt erin een clandestiene opname te maken van een optreden van de Amerikaanse diva Cynthia Hawkins (Fernandez). Al snel zijn criminelen op jacht naar de bijzondere tape. Het is niet het enige bandje waar men naar op zoek is: op een andere cassette doet een vermoorde prostituee onthullingen over een politiecommissaris. Visueel verbluffend speelfilmdebuut van Beineix (37°2 le matin), die het vak leerde als assistent van Claude Berri, René Clément, Claude Zidi en Jerry Lewis. Vier Césars, waaronder eentje voor de prachtige muziek.

Pause café

1980 | Komedie

Frankrijk 1980. Komedie van Serge Leroy. Met o.a. Véronique Jannot, Jacques François, Georges Werler, Corinne Aissy en Frédéric Andréi.

De voor- en tegenspoed van een jonge maatschappelijk werkster die aan haar eerste baan op een middelbare school begint. De leerlingen komen in opstand tegen de rector. Het scenario en de dialogen, beide van Georges Coulonges, zitten degelijk in elkaar. Een tamelijk stijve regie.

Le Voyage en douce

1979 | Komedie, Erotiek

Frankrijk 1979. Komedie van Michel Deville. Met o.a. Dominique Sanda, Geraldine Chaplin, Jacques Zabor, Jean Crubelier en Valérie Masterson.

Na een echtelijke ruzie zoekt een vrouw onderdak bij een oude vriendin die op het punt staat om naar de Provence te vertrekken. Tijdens dat uitstapje wisselen de vrouwen erotische ervaringen en herinneringen uit en hebben een aantal ontmoetingen, waardoor ze bij terugkeer elk anders tegenover de huwelijkssituatie staan. Deville heeft zes vrouwelijke en acht mannelijke schrijvers om erotische anekdotes gevraagd en die uiterst behendig tot een scenario uitgebouwd. De film blijft niettemin al te literair, met over-esthetische beelden die aan kwasi-artistiek gegluur van David Hamilton doen denken. Het temperamentvol acteren van Sanda is een verrassing, Chaplin compenseert gebrek aan diepte van haar rol soms met overdreven spel. De actrices zijn aangenaam om naar te kijken, maar film blijft aan de buitenkant.