Marco Tullio Giordana

Regisseur, Scenarist

Marco Tullio Giordana is regisseur en scenarist.
Er zijn 9 films gevonden.

Quando sei nato non puoi piu nasconderti

2005 | Avonturenfilm, Drama

Italië 2005. Avonturenfilm van Marco Tullio Giordana.

La meglio gioventù

2003 | Drama

Italië 2003. Drama van Marco Tullio Giordana. Met o.a. Luigi Lo Cascio, Alessio Boni, Sonia Bergamasco, Maya Sansa en Adriana Asti.

Giordana kijkt in La meglio gioventu terug op de recente geschiedenis van zijn vaderland via de levens van twee Romeinse broers. De idealistische Nicola (Lo Cascio) ambieert een carrière in de psychiatrie, de meer getroebleerde Matteo (Boni) gaat bij de politie. Familieomstandigheden, maatschappelijke en politieke gebeurtenissen zorgen ervoor dat de twee afwisselend naar elkaar toe worden getrokken of juist weer ver uit elkaar worden gedreven. Eigenlijk bedoeld als een mini voor de tv, maar op festivals vertoond (en bekroond), waardoor deze indrukwekkende kroniek bioscoopstatus heeft verkregen.

I cento passi

2000 | Biografie, Drama, Misdaad, Thriller

Italië 2000. Biografie van Marco Tullio Giordana. Met o.a. Luigi Lo Cascio, Tony Sperandeo, Luigi Maria Burruano en Lucia Sardo.

Scenarist-regisseur Giordana toont graag klein drama in een grote context. In La meglio giuventù was dat voor iedereen zichtbaar. De film (miniserie) werd een wereldwijd succes, maar kijkers vonden het vaak wel moeilijk om zich in te blijven leven in de karakters tijdens de lesjes Italiaanse moderne geschiedenis. I cento passi kent die wisselwerking tussen micro-persoonlijk en macro-maatschappelijk ook - soms werkt het prachtig, soms niet. De macro-les gaat over politiek radicalisme in de jaren zestig en zeventig. Daarin beweegt zich Peppino Impastato (Lo Cascio), die op honderd passen afstand geboren wordt van maffiabaas Tano Badalamenti (Sperandeo), maar later een moedige kruistocht begint tegen de misdaad.

Oltre l'infanzia

1996 | Documentaire, Drama, Familiefilm

Italië 1996. Documentaire van Gianni Amelio, Marco Risi en Marco Tullio Giordana.

Ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag van UNICEF kregen drie Italiaanse cineasten de opdracht om een korte film te maken over kinderen in een crisis-gebied. Amelio gaat met NON É FINITA LA PACE, CIO É LA GUERRA naar het Sarajevo van 1996. Kinderen praten over de oorlog en over verloren familieleden en vrienden. Hun monologen zijn soms bijzonder emotioneel, maar dikwijls ook koel nuchter, zoals de jongen die de dood van zijn vader beschrijft. Op de achtergrond zie je beelden van het verwoeste Sarajevo. Risi opteerde voor een korte speelfilm met EYŸP, EYŸP, IL BAMBINO DELL' ANATOLIA. De twaalfjarige Eyüp is schaapsherder, die het grootste deel van zijn tijd doorbrengt met de dieren in het rotsachtige gebied van Anatolië. Ondanks het verbod van zijn vader ontvlucht hij de onherbergzame streek die hem geen toekomst kan bieden. Hij trekt naar Istanbul, maar het is niet eenvoudig om in de grote stad werk te vinden. Maar Eyüp is een doorzetter en langzaam maar zeker kan hij zich een plaats veroveren in de maatschappij. Samen met zijn vriendinnetje Selma droomt hij van een betere toekomst. In het derde luik, SCARPETTE BIANCHE, geeft Giordana ons een beeld van het hedendaagse Angola, dat jarenlang verscheurd werd door een bloedige burgeroorlog. Nu nog steeds liggen er duizenden mijnen verborgen in de streek rond Ciuto. Langs de ene kant maken opvoeders de kinderen het gevaar duidelijk van de mijnen en langs de andere kant praat een Amerikaanse expert over de werkwijze die hij gebruikt om de mijnen te vinden en onschadelijk te maken. Een mijn kost niet veel, maar kan vele levens verwoesten. Ontmijnen kost fortuinen, maar is broodnodig om de mensen en vooral de kinderen een leefbare toekomst te geven. Een schitterende film die de aandacht van het westen vestigt op het leven van kinderen in minder fortuinlijke streken van de wereld. De drie scenario's werden geschreven door de resp. regisseurs zelf. Internationale titel: BEYOND CHILDHOOD.

Pasolini, un delitto italiano

1995 | Drama, Documentaire, Thriller

Italië/Frankrijk 1995. Drama van Marco Tullio Giordana. Met o.a. Carlo De Filippi, Nicoletta Braschi, Toni Bertorelli, Andrea Occhipinti en Victor Cavallo.

In de nacht van 2 november 1975 wordt Pino Pelosi (De Filippi) aangehouden in een gestolen auto. Hij bekent de eigenaar ervan vermoord te hebben. Op een braakliggend stuk grond nabij Ostia wordt het lichaam gevonden van Pier Paolo Pasolini. De jongen beweert dat de cineast zich aan hem wou vergrijpen en dat hij uit zelfverdediging handelde. Dit verhaal kwam het openbaar ministerie en het establishment goed uit; de zaak kon dus geseponeerd worden. In zijn film (en het gelijknamige boek) gaat Giordana op zoek naar de ware toedracht, waarbij Pasolini om het leven kwam. Hij stelt daarbij de corruptie van de Italiaanse justitie op pijnlijke wijze aan de kaak en schildert een ontnuchterend beeld van Pasolini en van Italië. Hij schreef het documentaire-achtige scenario met Sandro Petraglia en Stefano Rulli. Fotografie van Franco Lecca.

La domenica specialmente

1991 | Fantasy

België/Frankrijk/Italië 1991. Fantasy van Giuseppe Tornatore, Giuseppe Bertolucci, Marco Tullio Giordana en Francesco Barilli. Met o.a. Maddalena Fellini, Chiara Caselli, Ivano Marescotti, Philippe Noiret en Ornella Muti.

Vier verhalen, vier grote Italiaanse regisseurs en een puike internationale cast. De verhalen spelen zich af aan de Adriatische kust en zijn aan elkaar gelijmd door Tonino Guerra, de vaste schrijver van Federico Fellini. In LA NEVE SUL FUOCO (SNOW ON FIRE) debuteert Maria, Fellini`s zuster, in een verrukkelijke rol van een dame, die haar zoon bespioneert als hij vrijt met zijn vrouw. Het is geregisserd door Giordana. In IL CANE BLU (THE BLUE DOG) van Tornatore zien we Noiret als een hondenhater, die achtervolgd wordt door de liefde van een grappig bastaardhondje. Het surrealistische LA DOMENICA SPECIALMENTE (ESPECIALLY ON SUNDAY) van Bertolucci gaat over aantrekkingskracht die maar niet tot intimiteit leidt. In LE CHIESE DI LEGNO (WOODEN CHURCHES) van Francesco Barilli lonkt iemand naar al het bloot in het door seks geobsedeerde Rimini, als er plotseling drie fraai verlichte, drijvende kerken verschijnen.

Appuntamento a Liverpool

1988 | Drama

Italië 1988. Drama van Marco Tullio Giordana. Met o.a. Isabella Ferrari, John Steiner, Nigel Court en Valeria Ciangottini.

Gebaseerd op de tragische gebeurtenissen van 29 mei 1985 in het Heyzel-stadion, toen er voorafgaand aan de Europa Cup I-finale tussen Juventus en Liverpool een vechtpartij uitbrak. Engelse voetbalfans waren de aanstichters van de vechtpartij die 39 mensen het leven kostte, waaronder 32 Italianen. Drie jaar na het drama herkent de dochter van een van de Italiaanse slachtoffers de man die verantwoordelijk is voor de dood van haar vader. Ze vertelt niets aan de politie, maar gaat naar Liverpool om de man te vermoorden. Ferrari lijkt te slaapwandelen in deze zwakke film.

La Caduta degli angeli ribelli

1981 | Drama

Italië 1981. Drama van Marco Tullio Giordana. Met o.a. Clio Goldsmith, Vittorio Mezzogiorno, Yves Beneyton en Alida Valli.

Een getrouwde bourgeoise komt toevallig in contact met een terrorist, begint een verhouding met hem en vergezelt hem op zijn vlucht, tot ze terug wil naar haar geordende bestaan en de minnaar doodt. De film, een poging tot onbestemde gevoelsverkenning à la Antonioni, blijft steken in niet-waargemaakte pretenties, met irritant oppervlakkige en dubbelzinnige politieke referenties. Goldsmith is absoluut niet tegen haar rol opgewassen, maar krijgt goed tegenspel.

Maledetti, vi amero!

1980 | Drama

Italië 1980. Drama van Marco Tullio Giordana. Met o.a. Flavio Bucci, Michaela Pignatelli, Biagio Pelligra, Agnès de Noblecourt en Alfredo Pea.

Een linkse militante Italiaan komt, na jaren in Venezuela, terug in Italië en vindt de kameraden van weleer ontgoocheld in hun vertrouwen in de revolutie en door de moord op Aldo Moro terug als bourgeois of als drugsverslaafde. Zijn eigen ontreddering leidt tot het uitgelokt neerschieten door een politieman. De film blijft beneden de interessante ambities, zowel door het scenario dat geen van de personages een eigen bestaansrecht geeft, maar tot spreekbuizen van mislukte ideeën maakt, als door de regie die een saaie registratie afwisselt met een misplaatste quasi-virtuositeit. Dit portret van een generatie biedt desondanks soms boeiende herkenningspunten.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Marco Tullio Giordana op televisie komt.

Reageer