Andrés Vicente Gómez

1943 Producer

Andrés Vicente Gómez (1943) is producer.
Er zijn 24 films gevonden.

Io, Don Giovanni

2009 | Drama, Muziek

Italië/Spanje 2009. Drama van Carlos Saura. Met o.a. Lorenzo Balducci, Lino Guanciale, Tobias Moretti en Elena Cucci.

Kostuumdrama over de totstandkoming van Mozarts opera Don Giovanni, niet primair vanuit het gezichtspunt van de componist. Hoofdpersoon is Lorenzo da Ponte (Balducci), de schrijver van het libretto, die volgens de film rijkelijk uit zijn eigen ervaringen putte bij deze klus. Regisseur Saura (Carmen, Cría cuervos) schetst een kleurrijk beeld van achttiende-eeuws Wenen, waar ook de oude Casanova (Moretti) rondwandelt. Dat het scenario historisch niet helemaal correct is, wordt ruimschoots gecompenseerd door fraai production design (dat genomineerd werd voor een European Film Award), mooie fotografie en prima spel.

The Dancer Upstairs

2002 | Thriller, Romantisch drama

Verenigde Staten/Spanje 2002. Thriller van John Malkovich. Met o.a. Javier Bardem, Laura Morante, Juan Diego Botto en Elvira Mínguez.

Het sfeervolle regiedebuut van acteur Malkovich schakelt tussen politieke en romantische intriges met Javier Bardem in de hoofdrol als politierechercheur Rejas. Hij is belast met de speurtocht naar een groep terroristen in een niet nader benoemd Latijns-Amerikaans land. Terwijl hij meer leert over de groep slaat de twijfel toe over de beweegredenen van de danslerares (Laura Morante) van zijn dochter. Gebaseerd op de gelijknamige roman van Nicolas Shakespeare die zich liet inspireren door de zoektocht naar Guzman, de leider van Lichtend Pad.

Au plus près du paradis

2002 | Romantisch drama

Frankrijk/Spanje/Canada 2002. Romantisch drama van Tonie Marshall. Met o.a. Catherine Deneuve, William Hurt, Bernard Le Coq, Hélène Fillières en Patrice Chéreau.

Dit romantische drama is bedoeld als ode aan de klassieker An Affair to Remember, maar is vooral een zootje. Fanette (Deneuve), een Franse schrijfster van middelbare leeftijd, ontvangt een briefje van een oude vlam die haar boven op het Empire State Building in New York wil ontmoeten, net als in de genoemde film. Of stelt ze het zich slechts voor? Onderweg naar New York bouwt ze een curieuze band op met een Amerikaanse fotograaf (Hurt). Vergezocht verhaal met afstandelijke personages.

Son de mar

2001 | Romantisch drama

Spanje 2001. Romantisch drama van Bigas Luna. Met o.a. Jordi Mollà, Leonor Watling, Eduard Fernández, Neus Agulló en Pep Cortés.

Regisseur Bigas Luna: 'Son de mar gaat over stormachtige hartstochten waar iedereen naar verlangt maar als het je overkomt, kun je maar beter een reddingsvest aantrekken.' Een van de hoofdpersonages in deze zeer vrije bewerking van Vergilius' Aeneis mocht dat advies bijna letterlijk ter harte nemen. Want hij, Ulises (Mollà), is het die na een schipbreuk onverwacht weer opduikt om zijn plaats naast zijn inmiddels hertrouwde geliefde Martina (Watling) in te nemen. Martina blij, Ulises zo op het oog ook, en Martina's machtsbeluste en rijke man (Fernández) hoeft voorlopig van niets te weten. Melodrama over een onwaarschijnlijke ménage à trois onder de Spaanse zon is vooral aantrekkelijk door de sexy Watling, die later oa furore maakte in films van Pedro Almodóvar.

El juego de Luna

2001 | Drama

Spanje 2001. Drama van Mónica Laguna en Monica Laguna. Met o.a. Ana Torrent, Carlos Kaniowsky, José Pedro Carrión, Manuel San Martin en Jorge de Juan.

Sigaretten, whisky en poker. Doorgaans het domein van doorleefde mannen maar in El juego de Luna domineert de Iberische schoonheid Luna (Ana Torrent) de vilten tafel. Zij is een dertigjarige vrouw die zegt 'het leven als spel te zien' maar in werkelijkheid gedreven wordt door een traumatische jeugdervaring. Regisseur Laguna laat geen steek vallen met fraaie okerbeelden, stoïcijnse koppen en zwellende tragiek.

Chica de Río

2001 | Romantische komedie

Verenigd Koninkrijk/Spanje 2001. Romantische komedie van Christopher Monger. Met o.a. Hugh Laurie, Vanessa Nunes, Santiago Segura, Patrick Barlow en Lia Williams.

Britse stijfheid en Braziliaanse samba gaan best samen in Chica de Río, al moet er eerst een bank beroofd worden. De beheerste bankbediende Raymond (Laurie) is de onwaarschijnlijke dader, op gang gebracht door een baas die hem weer oversloeg voor promotie en zijn vrouw afpakte. Met de poet vlucht Raymond naar Rio, waar hij zijn samba-muze Orlinda (Nunes) zoekt en vindt. Het plotje is het tegendeel van onvergetelijk, maar komiek Laurie weet het in zijn eentje wel amusant te maken. Chica de Río was voor hem een opstapje naar medische serie House (2004), waarmee hij zowaar nog uitgroeide tot alternatief sekssymbool voor George Clooney.

La comunidad

2000 | Thriller, Komedie

Spanje 2000. Thriller van Álex de la Iglesia. Met o.a. Carmen Maura, Eduardo Atuña, Jesús Bonilla, Paca Gabaldón en Sancho Gracia.

De niet onaantrekkelijke, blonde Julia (Maura), ergens in de veertig, werkt voor een makelaarskantoor en moet aan potenti[KA3]ele kopers dikwijls hele fraaie woningen tonen, waarvan zijzelf alleen maar kan dromen. Haar man Ricardo (Bonilla) is werkloos en hun huwelijk dreigt op de klippen te lopen. In een onopvallende buurt staat al heel lang een appartement leeg in een onaantrekkelijk gebouw. Het is echter heel sfeervol ingericht en Julia besluit met Ricardo op een waterbed hun verwaterde huwelijksbanden eens fors aan te halen. Op dat moment vallen er kakkerlakken naar beneden uit een barst in het plafond. Als Julia een kijkje gaat nemen in de erboven gelegen woning, blijkt daar in het stof en allerlei andere troep het vergane lijk van de bewoner te liggen. Met behulp van de brandweer worden de stoffelijke resten weggehaald en Julia vindt bij toeval de portefeuille van de overledene. Daarin zit de aanwijzing - een soort schatkaart - waar hij driehonderd miljoen peseta`s (ruim twee miljoen euro) verborgen heeft, de winst van de voetbalpool. Er zit echter een forse adder onder het gras: het bedrag bestaat uit verouderde bankbiljetten, die alleen nog maar omgeruild kunnen worden bij de bank van Spanje. Niettemin voelt Julia zich eindelijk in goede doen. Ricardo kan de bons krijgen en zij kan het appartement kopen. Ze merkt echter dat de veertien medebewoners van het gebouw op de hoogte zijn van de hoofdprijs, maar dat zij zich nooit in de woning gewaagd hebben. Ze zijn echter niet van plan Julia als vreemde eend in de bijt de poet te laten krijgen. Ze bedenken allerlei manieren om Julia`s aandacht af te leiden. Zo sturen ze de verleidelijke Cubaan Oswaldo (Perdomo) op haar af, maar Julia is niet van gisteren. Dan wordt er naar ruigere middelen gezocht. Het Hitchcock-achtige scenario van Jorge Guerricaechevarr[KA1]ia en regisseur De la Iglesia is strak, spannend en vol zwarte humor. De eerste helft van de film is sprankelend, maar daarna ontspoort hij. Ten eerste wordt het verhaal voorspelbaar afgewerkt en ten tweede duurt het allemaal veel te lang. Dat is jammer want de spelprestaties zijn goed, vooral van hoofdrol Maura, ooit een van de fetisj actrices van Pedro Almod[KA1]ovar. Sommige personages zijn niet zo origineel zoals Emilio (Guti[KA1]errez Caba), de tamelijk gestoorde voorzitter van de vereniging van eigenaren (la comunidad - de titel) of moederszoontje Charly (Antuña), die Julia onder de douche begluurt. Op een gegeven moment moest Gutiérrez Caba volgens het script hoofdrol Maura een oplawaai verkopen. Nog weken daarna heeft Maura met bloeduitstortingen rondgelopen. De komedie wordt vooral in eigen land hoog gewaardeerd - de film kreeg een keur aan prijzen, maar buiten Spanje wordt hij toch een beetje gezien als een verfilmd stripverhaal met karikaturale figuren. Het camerawerk van Kiko de la Rica ziet er net zoals de vormgeving prachtig uit. Panavision widesscreen, Dolby Digital.

Muertos de risa

1999 | Komedie, Musical

Spanje 1999. Komedie van Álex de la Iglesia. Met o.a. Santiago Segura, El Gran Wyoming, Carla Hidalgo en Álex Angulo.

Spanje 1992. Nino (Segura) en Bruno (Wyoming), twee komieken op hun retour, schieten elkaar overhoop tijdens een rechtstreekse tv-show. Vanwaar deze haat tussen twee mannen die toch als goede vrienden begonnen? Een flashback brengt ons terug naar begin jaren 1970. Nino zingt covers in een nachtclub, terwijl Bruno een komiek is die maar niet aan de bak komt. Een verlopen manager brengt de twee samen en maakt van hen een populair duo. Maar de moeilijkheden beginnen als Nino verliefd wordt op de mooie Laura (Hidalgo), die hem vervolgens laat vallen voor Bruno. Met haar als katalysator groeit de rivaliteit en jaloezie tussen het duo en hoe beroemder ze worden hoe meer ze elkaar gaan haten. Toch slaagt hun manager erin hen samen te houden ondanks de wreedheden die ze elkaar doorheen de jaren aandoen. Een pathetische kijk op de showbizz in Spanje tijdens de jaren 1970-80. De humor is cynisch en alles behalve plezierig. Bovendien wordt het steeds veel te dik in de verf gezet. Het enige dat we missen is een lachband die zegt wanneer we moeten lachen. Nino en Bruno worden zeker geen concurrenten voor Laurel en Hardy of Abbott en Costello. Pijnlijk zwak scenario van De La Iglesia en Jorge Guerricaechevaria. Fotografie is van Flavio Martinez Laviano. Dolby Stereo.

Goya

1999 | Biografie, Historische film

Italië/Spanje 1999. Biografie van Carlos Saura. Met o.a. Francisco Rabal, José Coronado, Dafne Fernández, Eulalia Ramón en Joaquin Climent.

De Spaanse schilder Francisco Jos[KA1]e de Goya y Luciente leefde van 1746 tot 1828. De laatste vier jaar van zijn leven bracht hij door in exil in de Franse stad Bordeaux. Hij was begonnen met het schilderen van portretten en volkstaferelen. Hij werd hofschilder, ging veldslagen afbeelden toen de Napoleontische legers Spanje binnen vielen en legde de sociale ellende van zijn tijd vast in etsen. Hij is wellicht het beroemdst om [KL]La maja vestida[KLE] (De Naakte Maja) en [KL]Desnuda[KLE]. Op zijn 46ste was hij doof. Saura liep heel lang rond met plannen om de biopic van Goya te maken en hij heeft dit op een bijzondere wijze gedaan, die kenmerkend is voor zijn stijl. Het resultaat is verbluffend, gedraaid in de studio`s van Cinecitt[KA2]a in Rome en met tableaux vivants opgevoerd door de Catalaanse groep La Fura des Baus. Het verhaal wordt in flashback veteld, waarbij de oude Goya gespeeld wordt door Rabal en de jongere door Coronado. We gaan van de levensavond in Bordeaux, die hij doorbrengt met de veel jongere Leocadia (Ram[KA1]on) en hun dochter Rosario (Fern[KA1]andez), terug naar zijn tijd in Spanje. We zijn getuige van zijn romance met de hertogin van Alba (Verd[KA1]u) en voelen zijn sociale bewogenheid door de ellende van de oorlog en de behoudendheid van de adel. We ontdekken dat Goya een vooruitziende blik had, die trouwens ook duidelijk uit zijn schilderijen spreekt. De meester werd tegen het einde van zijn leven steeds somberder. Deze film is ongeschikt voor het grote publiek, maar liefhebbers van het werk van Saura en degenen die ge[KA3]interesseerd zijn in de grote Spaanse schilder, kunnen hun hart ophalen. De film draaide in vijf bioscopen in Amerika en leverde ruim zevenhonderdduizend dollar op. Het hoeft niemand te verbazen dat deze film vier van de tien Spaanse Oscars, de Goya`s, in de wacht sleepte: Beste Film, Beste Acteur (Rabal), Beste Vormgeving en Beste Make-up. Het scenario is van regisseur Saura. Het prachtige camerawerk is van Vittorio Storaro. Ook bekend als GOYA IN BORDEAUX en GOYA EN BURDEOS.

Torrente, brazo tonto de la ley

1998 | Komedie, Thriller

Spanje 1998. Komedie van Santiago Segura. Met o.a. Santiago Segura, Javier Cámara, Neus Asensi, Chus Lampreave en Tony Leblanc.

Torrente (Segura) is alles behalve wat je van een politieman zou verwachten. Hij is racistisch, drinkt overmatig, beschouwt vrouwen als vlees om zijn lusten op bot te vieren en kan met moeite een druppel whiskey in de fles laten. Tot overmaat van ramp is hij een vurige supporter van de legendarische voetbalploeg Atletico Madrid. Als Torrente ontdekt dat de maffia zijn wijk gebruikt om drugs te dealen en zwart geld wit te wassen kan hij dit niet ongestraft laten gebeuren. Hij moet kost wat kost zijn territorium verdedigen en wie weet hangt er nog een mooie promotie aan vast? Een krankzinnige misdaadkomedie van en met de Spaanse cultfiguur Segura, die hiermee zijn eerste langspeler inblikte. De humor is niet steeds even fijnzinnig, maar in zijn beste momenten is hij kostelijk absurd. Iets kennen van de plaatselijke Spaanse actualiteit is niet noodzakelijk, maar zal het cynisme van bepaalde grappen wel duidelijker maken. Segura schreef zelf het scenario. Carles Gusi stond in voor de fotografie.

La niña de tus ojos

1998 | Drama

Spanje 1998. Drama van Fernando Trueba. Met o.a. Penélope Cruz, Antonio Resines, Jorge Sanz, Karel Dobry en Loles León.

In 1938 wordt een groepje filmmakers uit Franco's Spanje naar nazi-Duitsland gehaald om een vrolijke musical op te nemen - of eigenlijk twee: een Spaanse en een Duitse versie tegelijk. De operatie wordt geleid door propagandaminister Goebbels, die zijn oog laat vallen op de mooie hoofdrolspeelster Macarena (Cruz). De filmploeg gaat aanvankelijk met naïef enthousiasme aan de slag, maar beseft al snel dat het klimaat in Duitsland minstens zo verstikkend is als de dictatuur thuis. Vermakelijk, tamelijk lichtvoetig drama is gebaseerd op ware gebeurtenissen, die plaatsvonden tijdens het filmen van de films Carmen, la de triana en Andalusische Nächte.

Sus ojos se cerraron

1997 | Drama, Muziek

Spanje/Argentinië 1997. Drama van Jaime Chávarri. Met o.a. Aitana Sánchez-Gijón, Dario Grandinetti, Juan Echanove en Ulises Dumont.

Gustavo (Echanove), de vriend van fabrieksarbeidster Juanita (S[KA1]anchez-Gij[KA1]on) speelt in een tango-orkestje. Juanita is een onvoorwaardelijke fan van Carlos Gardel, de Argentijnse tangolegende, die in 1935 bij een vliegtuigongeluk om het leven kwam, net als Buddy Holly later. Renzo Franchi (Grandinetti) zingt in het bandje en doet verschrikkelijk zijn best om er uit te zien als Gardel en imiteert zelfs diens stem. Juanita geilt behoorlijk op zijn act en valt ervoor, waarop Gustavo het nakijken heeft. Renzo beleeft algauw een hoogtepunt als hij voor Gardel mag invallen bij een reclamespotje op de radio. Verblind door het succesje en inhakend op Gardels immense populariteit gaat de band op toernee door eigen land en de buurlanden, met Juanita als groupie. De zaken vallen Juanita als eerste behoorlijk tegen en ze taait af naar huis. Kort erop verlaat Gustavo de band. Renzo gaat intussen volledig uit zijn dak als hij in Colombia de kans krijgt om in te vallen voor Carlos Gardel, maar ook Renzo wacht een duister noodlot... Kijkers, die van tangomuziek houden en op de hoogte zijn van het sfeertje zullen met volle teugen genieten van deze rolprent; anderen laten zich best vermaken door de mooi geproduceerde film, al zullen zij vinden dat het scenario van Oscar Plasencia en Raul Brambilla teveel zijpaden bewandelt, waardoor de personages onderontwikkeld blijven. De spelprestaties van Sánchez-Gijón en Dumont staan echter op een hoog peil en veteraan Chávarri laat zien dat hij zijn vak als regisseur beheerst. Gemaakt met geld van o.a. de Spaanse en Argentijnse tv. Sfeervol camerawerk van Carlos Cusi. Dolby.

Perdita Durango

1997 | Actiefilm, Misdaad, Horror, Romantiek

Spanje/Verenigde Staten/Mexico 1997. Actiefilm van Álex de la Iglesia. Met o.a. Rosie Perez, Javier Bardem, James Gandolfini, Harley Cross en Aimee Graham.

In 2007 won Javier Bardem een Oscar voor zijn rol als ijzige killer in No Country for Old Men. Tien jaar eerder speelde hij een maniakale versie in Perdita Durango, een film die mede dankzij onstuimig tegenspel van Rosie Perez als gangsterliefje en James Gandolfini als rechercheur hoog staat aangeschreven bij de late night pulp-aficionado. Het flinterdunne verhaaltje, over de ontvoering van een stel tieners en de smokkel van een lading foetussen, is slechts een excuus voor uitzinnig zinloos geweld.

Sólo se muere dos veces

1996 | Horror, Komedie

Spanje 1996. Horror van Esteban Ibarretxe. Met o.a. Juan Inciarte, Álex Angulo, Rosana Pastor, Saturnino García en Angel De Andres Lopez.

Tete Moran (Inciarte) is een ambitieuze jonge acteur die echter nergens aan de bak komt. Hierin lijkt verandering te komen als hem een hoofdrol wordt aangeboden in een succesvolle tv- serie. Maar tegenslag blijft hem volgen. Een jaloerse collega verwijt hem dat hij de rol afsnoepte die hem toekwam en korte tijd later wandelt Tete aan de hand van de Dood (Garcia) naar zijn laatste rustplaats. Op een moment dat deze even niet oplet kan Tete ontsnappen, maar zijn lichaam begint te ontbinden, zodat er voor hem niets anders opzit dan zombierollen te spelen in griezelfilms. Ondertussen is zijn gebochelde vriend Gaston Pallin (Angulo) in de handen gevallen van een geleerde die hem wil gebruiken voor zijn geschifte experimenten. Krankzinnige griezelkomedie geschreven door de gebroeders José Miguel, Esteban en Javier Ibarretxe, die bekend staan als Monty Python van het Baskenland. Je houdt van hun absurde, chaotische humor of niet, maar van subtiliteit kan je hen zeker niet beschuldigen. Naar het einde toe verliezen ze helemaal controle over de situaties. Achter de camera stond Kiko De la Rica.

Two Much

1995 | Romantische komedie

Verenigde Staten/Spanje 1995. Romantische komedie van Fernando Trueba. Met o.a. Antonio Banderas, Melanie Griffith, Daryl Hannah, Danny Aiello en Joan Cusack.

Trage, domme romantische komedie naar de roman van Donald E. Westlake. Latin-lover Banderas speelt een mislukte kunstschilder, nu een onbetrouwbare galeriehouder in Miami. Zelfs zijn naam klinkt vals: Art Dodge. Hij wordt verliefd op twee zusters: Betty (Griffith) en Liz Kerner (Hannah). Om ze allebei te versieren neemt hij een dubbele identiteit aan, die van een tweeling. Hoewel Griffith en Banderas offscreen een relatie hadden die de sensatiepers enkele jaartjes zoet hield, is daarvan op het scherm nauwelijks wat te merken. De film moet het hebben van de getalenteerde karakterspelers: Aiello is leuk als Betty's pathetisch toegewijde ex. Art Dodge's loyale assistente Gloria wordt charmant gespeeld door Cusack. En de eerbiedwaardige Wallach speelt met verve Dodge's chronisch luidruchtige vader.

The Killer Tongue

1995 | Horror, Fantasy

Verenigd Koninkrijk/Spanje 1995. Horror van Alberto Sciamma. Met o.a. Melinda Clarke, Jason Durr, Robert Englund, Mapi Galan en Doug Bradley.

Twee bankrovers Candy (Clarke) en Johnny (Durr) hebben een grote slag geslagen en willen hun medeplichtigen bedriegen. Ze verbergen het geld, Johnny geeft zich aan en krijgt enkele jaren gevangenisstraf. Terwijl hij de grillen ondergaat van de sadistische Chief Screw (Englund) vindt Candy met haar vier poedels een onderkomen in een klooster. Met de vrijlating van Johnny nakend en hun ex-trawanten die haar ontdekt hebben op de hielen, verbergt Candy zich in een verlaten bordeel. In de woestijn slaat een meteoriet in en een brokstukje wordt onbewust door Candy opgegeten. De gevolgen zijn dramatisch. Op haar tong groeit een vreemd wezen met een eigen wil. Een film die gelijktijdig absurd, griezelig, grappig en wreed is, bevolkt door de meest bizarre personages. Voor zijn debuut als regisseur/scenarist kon Sciamma trouwens rekenen op een hele monstergalerij als acteurs: Clarke (uit RETURN OF THE LIVING DEAD III), 'Freddy' Englund, 'Pinhead' Bradley en punk-idool Tudor Pole. Geen film voor een algemeen publiek, maar liefhebbers zullen hem op prijs stellen. Fotografie is van Denis Crossman. Dolby Stereo.

La teta y la luna

1994 | Komedie, Romantiek

Spanje/Frankrijk 1994. Komedie van Bigas Luna. Met o.a. Biel Durán, Mathilda May, Gérard Darmon, Miguel Poveda en Javier Bardem.

'Ik heb een borst nodig voor mijzelf,' mijmert de tienjarige Catalaan Tete (Durán) wanneer hij zijn nieuwe broertje aan de borst van zijn moeder ziet. Het object van zijn verlangen wordt danseres Estrellita (May), een teerhartige Franse schone die rondreist met haar circuscollega en minnaar Maurice (Darmon). Regisseur en coscenarist Bigas Luna (Jamón, jamón) treft de onschuld van het jongetje met kinderlijk aseksuele observaties van volwassen handelingen. Het resultaat is een intelligente opgroeifilm gedrenkt in Catalaans machismo en gelardeerd met aangenaam surrealistische details. La teta i la lluna won goud voor Beste Scenario op het filmfestival van Venetië.

Huevos de oro

1993 | Komedie, Drama, Erotiek

Italië/Frankrijk/Spanje 1993. Komedie van Bigas Luna. Met o.a. Javier Bardem, Maria de Medeiros, Maribel Verdú, Elisa Touati en Rachel Bianca.

Tijdens zijn dienstplicht wordt bouwvakker Benito (Bardem) bedrogen door zijn vriendin Rita (Touati) die aanpapt met zijn beste vriend. Gek van jaloezie wordt hij cynisch en eerzuchtig. Hij zweert zich te wreken door het grootste en hoogste gebouw van Benidorm te bouwen. Maar dan moet hij eerst nog de belangrijkste bouwondernemer worden. Om dit doel te bereiken besluit hij de vrouwen te versieren die hem hogerop kunnen helpen. Dat begint bij Marta (De Medeiros), de dochter van een machtige bankier. Ten slotte smijt zij hem eruit en dat wordt toch zijn ondergang. Bijtend cynische satire over een kerel die zonder schroom vrouwen gebruikt om zijn doel te bereiken. De humor is niet steeds even fijnzinnig en komt soms zelfs over als een regelrechte vuistslag. Bardem is schitterend in zijn rol van macho. Spitsvondig scenario van Luna en Cuca Canals. Achter de camera stond José Luis Alcaine.

La femme et le pantin

1992 | Romantiek

Frankrijk/Zwitserland/Spanje 1992. Romantiek van Mario Camus. Met o.a. Pierre Arditi, Maribel Verdú, José Manuel Cervino, Thierry Gimenez en Antonio Flores.

In een Parijse bar vertelt Matthieu (Arditi) aan zijn ex- chauffeur het romantische avontuur dat zijn leven vernietigde. Matthieu werd naar Spanje gezonden met de opdracht een gebouw op te knappen. Tijdens een wandeling ontmoet hij Estrella (Verd[KA1]u), een jonge, sensuele vrouw met een intrigerende schoonheid. Hoewel Matthieu twintig jaar ouder is dan Estrella, gaat hij voor haar volledig door de knie[KA3]en. Zij onderwerpt hem vervolgens aan haar grillen en maakt van hem een speelbal in een bijna onverdragelijke verhouding van aantrekken en afstoten. De vijfde verfilming van dit liefdesdrama, na Jacques de Banoncelli`s erotisch geladen gelijknamige film (1928) met Conchita Montenegro en Andr[KA1]e Conti, Joseph von Sternberg`s surrealistische THE DEVIL IS A WOMAN (1935) met Marlene Dietrich en Lionel Atwill, Julien Duvivier`s gelijknamige film (1958) met Brigitte Bardot en Antonio Vilar, en Luis Bu[KA6]nuel`s CET OBSCUR OBJECT DU D[KA1]ESIR (1977) met Carole Bouquet en Fernando Rey. Evenals Buñuel weet Camus gebruik te maken van de zwoele, verdorven sfeer die schitterend verpersoonlijkt wordt door Verdú, met Arditi als het gewillige, hulpeloze slachtoffer. Het scenario is van Jean-François Goyet en Edouard Niermans naar de roman van Pierre Louÿs. Het camerawerk is Jaume Peracaula en bevat stemmige, donkere beelden.

Jamón, jamón

1992 | Romantiek, Komedie, Erotiek

Spanje 1992. Romantiek van Bigas Luna. Met o.a. Stefania Sandrelli, Penélope Cruz, Javier Bardem, Anna Galiena en Jordi Mollà.

In een Spaans provinciestadje loopt de temperatuur hoog op wanneer de echtgenote van een fabriekseigenaar wil beletten dat haar zoon met een meisje van laag allooi trouwt. Deze rijke Conchita (Sandrelli) huurt de lokale hengst, tevens onderbroekenmodel (Bardem), in om de jonge Silvia (Cruz), dochter van de plaatselijke bordeelhoudster, van haar geliefde los te weken. Dat gaat fout wanneer Conchita zelf voor hem valt en haar zoon niet zo keurig blijkt als hij lijkt. Geestig-grimmige verwikkelingen worden met flair verbeeld door de Spaanse regisseur Bigas Luna, die met deze film de carrières van Penélope Cruz en Javier Bardem een stevige duw gaf.

Las edades de Lulú

1990 | Drama, Erotiek

Spanje 1990. Drama van Bigas Luna. Met o.a. Francesca Neri, Oscar Ladoire, Javier Bardem, María Barranco en Fernando Guillén Cuervo.

De Spaanse regisseur Bigas Luna, werkzaam in uiteenlopende genres (met Angustia maakte hij slasher, Jamón, jamón was een zwoel drama) richt zich ditmaal op seks. Las edades de Lulú, naar het boek van Almudena Grandes, is een soort coming of age verhaal over de rusteloze Lulu die blijft houden van Pablo, haar eerste vriendje, maar ook allerlei seksuele avonturen met anderen heeft. Ze begeeft zich daarbij steeds meer in de duistere kringen van Madrid. In de Italiaanse hoofdrolspeelster Francesca Neri herkennen we de operaminnende vrouw van de Florentijnse rechercheur, die Hannibal in de gelijknamige film dwars zit.

La intrusa

1990 | Romantiek, Historische film

Spanje 1990. Romantiek van Jaime Chávarri. Met o.a. Amparo Muñoz, Joaquin Hinojosa, Angel Alcazar, Rosario Flores en Raul Freire.

Andalousi[KA3]e in de negentiende eeuw. Rafael (Hinojosa) en Frasquillo (Alcazar) zijn twee broers die niet enkel dezelfde woning delen, maar die reeds sinds hun prilste jeugd geen enkel geheim hebben voor elkaar en zich strikt houden aan onuitgesproken regels. Tot op een dag Frasquillo de mooie Gracia (Muñoz) leert kennen. Ook Rafael wordt verliefd op haar en voor de eerste keer in hun leven is het evenwicht in de verhouding van de twee broers uit zijn balans. Een leuke romantische satire die in vraag stelt wat het belangrijkste is in het leven: broederschap of liefde. De dialogen zijn schitterend, maar de verfilming is eerder aan de statische kant. Het geheel is een uitstekende illustratie van het satirische verhaal van Jorge Luis Borges, waarop het gebaseerd is, en waarin de auteur de zuiverheid van de bedoelingen van de mensen op de korrel neemt. Het scenario werd geschreven door Fernando F. Gomez en Raul de la Torre. Achter de camera nam Carlos Suarez plaats.

El Dorado

1987 | Historische film

Spanje 1987. Historische film van Carlos Saura. Met o.a. Omero Antonutti, Lambert Wilson, Eusebio Poncela, Gabriela Roel en Jose Sancho.

Het verhaal van de Spaanse veroveraar Lope de Aguirre. Deze film heeft niets te maken met Herzog's AGUIRRE, DER ZORN GOTTES, zowel kwalitatief als wat wat rolbezetting betreft, hoewel de film voor Spaanse begrippen een groot budget had. Een commerciële flop, afgekraakt door de critici, van een van de zogenaamde topregisseurs van Spanje. Heel slecht. Scenario van de regisseur en het camerawerk is van Teo Escamilla.

Matador

1986 | Komedie, Misdaad, Experimenteel

Spanje 1986. Komedie van Pedro Almodóvar. Met o.a. Assumpta Serna, Nacho Martínez, Antonio Banderas, Eusebio Poncela en Julieta Serrano.

Rondom een instituut waar stierenvechters worden opgeleid, worden misdaden gepleegd. Een onuitstaanbare mengelmoes van filmische onmacht en overladen pretenties: de meest waardeloze en smadelijke film uit de hedendaagse Spaanse cinema.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Andrés Vicente Gómez op televisie komt.

Reageer