Carmelo Bernaola: muziek.
Er zijn 4 films gevonden.

Ernesto

1978 | Drama, Historische film, Erotiek

Italië 1978. Drama van Salvatore Samperi. Met o.a. Martin Halm, Michele Placido, Virna Lisi, Lara Wendel en Stefanio Madia.

Ernesto (Halm), een joodse jongen in Tri[KA3]est anno 1911 - die uit rebellie zijn thuis heeft verlaten en het socialisme aanhangt - ontdekt de homoseksualiteit door een arbeider (Placido) in de handelsfirma waar hij werkt, en benut die subversief tegen de heersende klasse in zijn relaties met een tweelingbroer en -zus (beiden gespeeld door Wendel), met als resultaat een rijk huwelijk. Meer op suggestie gebouwd dan bij Samperi gebruikelijk, boeit de film door het hanteren van seks als anarchistisch strijdmiddel; de verbeelde periode wordt echter vooral als kleurrijk decor gebruikt en nauwelijks als sociaal en moreel tijdsbeeld. Goed spel, vooral van Placido als aan zijn titelrol verslingerde arbeider - hij kreeg er de Zilveren Beer voor op het filmfestival van Berlijn. Het scenario is van Barbara Alberti, Amedeo Pagani en Salvatore Samperi naar de roman van Umberto Saba. Het camerawerk is van Camillo Bazzoni. Technicolor, Mono.

Un Hombre llamado Flor de Oto[KA4]no

1977 | Drama

Spanje 1977. Drama van Pedro Olea. Met o.a. José Sacristian, Carmen Carbonell, Paco Algora, Carlos Pineiro en Francisco Algora.

Een jong academicus leidt een vermoeiend dubbelleven. Overdag is hij een vooraanstaand advocaat, s' avonds een overtuigd artiest in een travestietencabaret. Uit onvrede met deze onleefbare situatie wendt hij zich tot het anarchisme en komt tot daden die hem tenslotte naar de ondergang voeren. De film slaagt er op voortreffelijke wijze in een betrekkelijk controversieel onderwerp goed te bespreken.

El Jorobado de la morgue

1973 | Horror

Spanje 1973. Horror van Javier Aguirre. Met o.a. Paul Naschy, Rossana Yanni, Maria Perschy, Alberto Dalbes en Vic Winner.

Een gebochelde is het manusje-van-alles in het lijkenhuis van een Beiers ziekenhuis en assisteert bij de autopsie. Als een door hem aanbeden patiënte sterft, ontvoert hij haar lijk en laat zich misleiden door een geleerde, die zegt haar weer tot leven te kunnen brengen, zodat hij hem lijken uit het ziekenhuis brengt en als die niet toereikend zijn zelf aan het moorden slaat. Deze barokke Spaanse horror grijpt terug op de Amerikaanse traditie uit de jaren dertig en veertig - het is gepeperd met perversiteiten - maar Naschy, die het uiterlijk transformatievermogen opmerkelijk beheerst, kan zijn rol niet het noodzakelijke pathos geven.

El Gran amor del conde Dracula

1972 | Horror, Thriller

Spanje 1972. Horror van Javier Aguirre. Met o.a. Paul Naschy, Haydée Politoff, Rossana Yanni, Mirta Miller en Ingrid Garbo.

Ongeluk met een diligence noodzaakt de jeugdige passagiers tot overnachting in een verlaten hospitaal waar Graaf Dracula resideert. Ze worden allen tot vampiers gemaakt op [KA1]e[KA1]en meisje na, op wie Dracula echt verliefd wordt en van wie hij vrijwillige overgave verlangt. Ze weerstaat hem en pleegt zelfmoord. De op zichzelf interessante toevoeging van romantische passie aan de bekende horror, wordt n[KA2]og minder overtuigend uitgewerkt dan de `verplichte sc[KA2]enes` in hun doorzichtige trucages en (duidelijk mediterrane in plaats van Middeneuropese) lokalisering. Naschy - zonder het verhullende masker van zijn andere horror-rollen - etaleert ook alleen Spaans pathos.