Margaret Smilow

Producer

Margaret Smilow is producer.
Er zijn 3 films gevonden.

Busby Berkeley: Going Through The Roof

1997 | Documentaire, Biografie

Canada/Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 1997. Documentaire van David Thompson. Met o.a. Kenneth Anger, Esther Williams, Tony Thomas, Jerome Delamater en J. Hoberman.

Een portret van de legendarische Busby Berkeley (William Berkeley Enos, 1895-1976) die, na een carri[KA2]ere als choreograaf op Broadway in 1930 door Eddie Cantor naar Hollywood gehaald werd voor de muzikale nummers in WHOOPIE. Hij kreeg een contract van Warner Bros voor wie hij de spektakulaire choreografie verzorgde voor o.a. 42nd STREET en de GOLDDIGGER- Films. Hij bracht een optimistische noot in deprimerende tijden, ook al ging hij de werkelijkheid niet steeds uit de weg. Zijn dansuitvoeringen gingen, voor die tijd, erg ver de erotische toer op en toen hij aan DAMES begon kreeg hij af te rekenen met het Hays-office (censuurdienst) en de kerk. Na gerechtelijke moeilijkheden door een auto-ongeval waarbij drie doden vielen, verloor W.B. interesse in Busby, die naar M.G.M. ging, waar hij vooral routineklussen voorgeschoteld kreeg. Na nog een opvallende beurt met THE GANG'S ALL HERE voor Fox, viel hij in een diepe put na de dood van zijn moeder. Hij trachtte zelfmoord te plegen, bracht een tijd door in een psychiatrische instelling, maar kon in de jaren 1950 toch nog enkele malen zijn genialiteit bewijzen. De film stelt zich erg kritisch op t.o.v. Berkeley, maar tekent toch een menselijk portret, bijgekleurd door een aantal vrouwen die nog met hem werkten, w.o. Esther Williams en de chorus-girls Dorothy Wellman, Toby Merrill en Pat Gill. Een groot aantal fragmenten uit zijn bekendste films werden uiteraard ook opgenomen. Thompson schreef het scenario en de teksten van Berkeley worden ingesproken door Larry Robinson. Kate Hirson tekende voor de montage en Kramer Morgenthau bediende de camera voor het nieuwe materiaal. Een grondig beeld van een uiterst complex en interessant man die mee het aangezicht van Hollywood bepaalde in de jaren 1930.

Musicals, Great Musicals

1996 | Documentaire, Musical

Australië/Verenigde Staten/Frankrijk/Verenigd Koninkrijk 1996. Documentaire van David Thompson. Met o.a. Cyd Charisse, Hugh Fordin, Stanley Donen, André Previn en Betty Comden.

Eind jaren 1930, toen de Amerikaanse filmmusical virtueel dood was, verscheen eensklaps liedjesschrijver Arthur Freed ten tonele. Met zijn eerste twee producties voor M.G.M., BABES IN TOYLAND en THE WIZARD OF OZ, gaf hij het genre een nieuw gezicht. Gedaan met het dunne draadje dat zang en dans moest bijeen houden. Een goed verhaal, opgeluisterd met aangenaam klinkende songs, was zijn kenmerk. Toen hij in 1949 op lokatie wou draaien in New York dacht iedereen dat hij gek was geworden. Hij kreeg geen toestemming, maar draaide toch in het geheim en ON THE TOWN werd een wereldhit. In elke film wou hij een ballet en dit bereikte een hoogtepunt in AN AMERICAN IN PARIS en zijn meesterwerk SINGIN` IN THE RAIN. De film geeft een uitstekend overzicht van de carri[KA2]ere van Freed en van zijn betekenis binnen het specifieke genre van de filmmusical. Een aantal van zijn medewerkers getuigt over de samenwerking met dit uniek talent (soms zelfs postuum met een fragment uit een vroeger interview). Verder de onvermijdelijke filmuittreksels en archiefopnamen. Niet te missen voor de liefhebbers. Thompson schreef het scenario, Kate Hirson tekende voor de montage en achter de camera stond Bill Megalos.

Music For The Movies: Bernard Herrmann

1992 | Documentaire, Muziek

Frankrijk/Verenigd Koninkrijk 1992. Documentaire van Joshua Waletzky. Met o.a. Lucille Fletcher, James Stewart, Louis Kaufman, Don Cristlieb en David Raksin.

Een goed gedocumenteerd portret van Bernard Herrmann (1911- 1975), de componist die vooral bekendheid verwierf door zijn samenwerking met Orson Welles en Alfred Hitchcock. Op zijn twee[KA3]entwintigste begon hij te componeren voor de radio. Zo kwam hij in contact met Welles en diens Mercury-Theater. Toen deze met CITIZEN KANE debuteerde in Hollywood nam hij Herrmann mee. Al vlug werd hij een gerespecteerd componist die echter gevreesd werd voor zijn driftbuien. In 1956 begon zijn samenwerking met Hitchcock voor THE TROUBLE WITH HARRY, een partnership dat eerst in 1966 met ruzie zou eindigen toen Hitch een liefdesthema vroeg voor TORN CURTAIN en Herrmann dit weigerde. Hij trok zijn hele score terug en John Addison kreeg de opdracht een nieuwe te schrijven. In deze documentaire wordt een sc[KA2]ene uit die film getoond zoals Hitch ze in de film bracht en zoals Herrmann ze zag met zijn muziek. Een hele reeks mensen die Herrmann goed kenden komen aan het woord en maken hiervan een onthullend beeld dat ons de man achter de kunstenaar toont. Waletzky schreef het scenario en monteerde de film. Fragmenten uit o.a. CITIZEN KANE, THE GHOST AND MRS. MUIR, ON DANGEROUS GROUND, CAPE FEAR (1961), NORTH BY NORTHWEST, THE MAN WHO KNEW TOO MUCH, PSYCHO, TORN CURTAIN, LA MARIEE ETAIT EN NOIRE, SISTERS en TAXI DRIVER (zijn laatste score). Nieuw beeldmateriaal is van Mark Daniels en Jeffrey Feldman.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Margaret Smilow op televisie komt.

Reageer