Boris Tenin: cast.
Er zijn 4 films gevonden.

Novhvive pokhozdeniya Syeika

1943 |

USSR 1943. Sergei Joetkevitsj. Met o.a. Boris Tenin, Sergei Martinson, Faina Ranevskaya, N. Nikotina en P. Springfeld.

In deze amusante en populaire satire naar Haseks bekende boek over soldaat Schwejk is het oorlogsgebeuren verwerkt en verschijnt de held - ongeschikt voor discipline - als een fascistische soldaat. De film is een verlengde versie van de korte oorlogspropagandafilm Schwejk in het concentratiekamp uit 1941.

Tsjelovek s roezhjom

1938 | Drama

USSR 1938. Drama van Sergei Joetkevitsj. Met o.a. Boris Tenin, Maxim Strauch, Zoya Fyodorova, Vladimir Lukin en Mark Bernes.

Een historisch drama over de rol van Lenin en Stalin in de Oktoberrevolutie, gezien door de ogen van de held, een eenvoudige boer, die aanvankelijk a-politiek is, maar gaandeweg een actief voorvechter van de Bolsjewistische zaak wordt. Joetkevitsj ontving een hoge Russische onderscheiding voor deze film die voorzien is van muziek van Sjostakovitsj.

Vstretsjnji

1932 | Komedie

USSR 1932. Komedie van Friedrich Ermler en Sergei Joetkevitsj. Met o.a. Vladimir Gardin, Maria Blumenthal-Tamarina, T. Goeretskaja, Andrei Abrikosov en Boris Tenin.

Een moralistische komedie over het conflict tussen een oudere en een jongere generatie arbeiders, tegen de achtergrond van de industrialisatie in het kader van het eerste vijf-jaren plan. Een van de eerste films over het nieuwe thema van socialistische opbouw die nog niet zozeer besmet was met het schematisme dat het socialistisch realisme kenmerkte. Deze nieuwe lijn werd door de Partij officieel gesteund en gold als tegenhanger van de avant-gardistische films van o.a. Eisenstein en Poedovkin. De muziek is van Dimitri Sjostakovitsj.

Kruzheva

1928 | Drama

USSR 1928. Drama van Sergei Joetkevitsj. Met o.a. Nina Shaternikova, Boris Poslavsky, K. Gradopolov en Boris Tenin.

Een idealistisch verhaal over de Komsomol (communistische Sovjet-jeugd) die poogt een eind te maken aan het ruwe gedrag van jonge arbeiders. De politieke betekenis van de film wordt door de schematische karakterschetsen en de voorliefde voor een gezochte vormgeving enigszins verdoezeld. Het is de tweede film van deze regisseur.