Jan Novák: cast, camera en muziek.
Er zijn 5 films gevonden.

Heimatmuseum

1988 | Drama

Duitsland 1988. Drama van Egon Günther. Met o.a. Jiri Strach, Helmut Zierl, Dana Moráková, Dolly Dollar en Jan Novák.

Deze lange tv-film is vrijelijk ge[KA3]inspireerd op de roman van Siegfried Lenz. Het verhaal beslaat een periode van ruim vijftig jaar en begint in de Masuren, in Oost Pruisen. Drie kinderen, Zygmunt (Strach als kind, Zierl als volwassene) en de zusters Conny (Nov[KA1]ak als kind, Kirschstein als volwassene) en Edith (Mor[KA1]akov[KA1]a als kind, Dollar als volwassene) sluiten vriendschap met elkaar, die nog hechter wordt als zij hun ouders verliezen. De gebeurtenissen beginnen voor WO I (1914-18) en duren tot in de jaren na WO II (1939-45). Ze eindigen in Egenlund in Schleswig-Holstein in West-Duitsland. Zygmunt is de zoon van een pillendraaier, die bij de Russische invasie in WO I om het leven komt. Conny en Edith zijn de kinderen van de directeur van de plaatselijke gevangenis, die in Russische krijgsgevangenschap raakt en sterft. Op zichzelf aangewezen gaan het drietal de moeizame weg der volwassenheid op. Zygmunt is verliefd op Edith, maar komt daar pas achter als ze van elkaar gescheiden zijn. De Polen willen de Masuren bij hun eigen land laten aansluiten, maar de stembus wijst anders uit. Dan komen de nazi's met hun terreur tegen de Polen en later breekt WO II uit, waardoor Polen door de Russen en Duitsers van de kaart geveegd wordt. Zygmunts oom laat hem een volkenkundig museum na dat grotendeels verwoest wordt in WO II. Zygmunt, herenigd met Edith, besluit wat er van over is op te bouwen in Egenlund nadat ze voor de Russen gevlucht zijn en hun geboortegrond voorgoed hebben achtergelaten. Als men vele jaren later het museum wil verheffen tot een nationaal monument denkt Zygmunt 'niemals, wieder' en steekt het in brand. Duits-Duitse geschiedenis over Oost-Pruisen, de Poolse deling en het verlangen naar rustige tijden zonder oorlog en onderdrukkende regimes. Regisseur Günther schreef zelf het scenario, dat talloze subplots bevat en motiveerde zijn rolverdeling tot mooie, geloofwaardige prestaties. Het camerawerk van Gérard Vandenberg is prachtig. Wordt meestal in drie delen uitgezonden, getiteld: 1. SCHÖNE TAGE IN MASUREN, 2. ZYGMUNT UND EDITH en 3. DIE TRENNUNG.

Velke trapeni

1974 | Familiefilm

Tsjechoslowakije 1974. Familiefilm van Jirí Hanibal. Met o.a. Renata Masková, Marie Vrábalova, Zuzana Fiserová, Marek Vasut en Stanislav Winter.

Jana (Maskova[KA1]a) is veertien. Haar ouders zijn gescheiden. Haar zusje is met moeder (Martinkov[KA1]a) in de provincie gaan wonen en zij werd toegewezen aan haar vader (Cupak). Ze zit op een internaat, omdat vader het te druk heeft met zijn werk en een nieuwe vriendin. Vader komt haar nauwelijks bezoeken en Jana heeft vriendschap gesloten met Lenka (Vrábalova), maar dat is tot op een zekere hoogte surrogaat. Als vader uiteindelijk naar veel afstel op bezoek komt met zijn nieuwe vriendin, is Jana diep teleurgesteld in vaders egoïsme. Ze verlaat de kostschool om naar haar moeder en zusje te gaan. Deze film zit voor de jonge kijker die nog op de basisschool zit, nogal complex in elkaar en verheerlijkt het instituut ten koste van het gezin. Scenario van Bohumila Zelenková en Otto Zelenka. Camerawerk van Jan Novák.

Ukradená Vzducholod

1966 | Avonturenfilm, Sciencefiction, Familiefilm

Tsjechoslowakije​/​​Italië 1966. Avonturenfilm van Karel Zeman. Met o.a. Michael Pospisil, Hanus Bor, Jan Cizek, Josef Stráník en Jan Malát.

Op de luchtvaarttentoonstelling van 1891 in Praag is het luchtschip van `Findejs and Comp` de absolute sensatie. Vijf avontuurlijke jongens, Jaboubek (Pospisil), Tom[KA1]as (Bor), Martin (Cizek), Petr (Stranik) en Pavel (Malat), kruipen aan boord en vliegen meer door een toeval dan door iets anders weg en maken een omzwerving om de wereld. Tijdens de reis beleven zij van alles en nog wat en komen na een vliegende storm, waarin het luchtschip onherstelbaar beschadigd wordt, terecht in een grot, waar kapitein Nemo ooit de onderzee[KA3]er Nautilus aanmeerde. Jaboubek heeft last van heimwee en gooit een brief met een noodkreet in een fles in zee. Op een goede dag doemt er een schip op aan de kim, dat aanloopt en Katka (Zelenohorsk[KA1]a) aan boord blijkt te hebben. Na een spannende strijd tegen piraten kunnen zij eindelijk weer naar huis. Hoewel de film al behoorlijk oud is en de speciale effecten ingehaald zijn door de tijd, is en blijft hij aardig vooral door de originele vondsten, waaraan jonge kinderen best het nodige plezier kunnen beleven voordat ze zich gaan vergapen aan de zeer knap gemaakte en verpakte massacultuur van Disney. Het scenario, dat vrijelijk is ge[KA3]inspireerd op de boeken van Jules Verne (toen inmiddels vrij van auteursrechten) is van regisseur Zeman en Radovan Krátký. Het camerawerk is van Josef Novotný en Bohuslav Pikhart.

Kocár do Vidne

1966 | Oorlogsfilm

Tsjechoslowakije 1966. Oorlogsfilm van Karel Kachyna. Met o.a. Iva Janzurová, Jaromir Hanzlík en Ludek Munzar.

Als WO II (1939-45) ten einde loopt maken twee jonge Wehrmachtsoldaten zich uit de voeten en willen van bezet (en geannexeerd) Tsjecho-Slowakije vluchten naar Wenen wat niet al te ver is. Omdat een van hen (Munzar) zwaar gewond is, vorderen ze de wagen van een jonge vrouw (Janzurov[KA1]a) en dwingen haar hen te vervoeren. Onderweg bezwijkt de soldaat aan zijn verwondingen en zijn kameraad (Hanzl[KA1]ik) begraaft hem langs de kant van de weg. Uitgeput valt de soldaat neer en moet rusten. De vrouw stort zich op hem om te stompen, want haar echtgenoot was door Duitse soldaten gefusilleerd, maar haar aanval verandert in een liefkozing, want beiden, gefrustreerd als de onvrijwillige lustobjecten van perverse macht, hunkeren naar gewone genegenheid, die geen vijandigheid kent. De volgende morgen worden zij uit ruw hun slaap gewekt door ongeregelde partizanen, die de soldaat doodschieten en haar als moffenhoer bestempelen. Als de `verzetshelden` weg zijn, laadt de vrouw het dode lichaam op haar wagen en diep bedroefd keert huiswaarts om haar minnaar te begraven. De film werd in het premi[KA2]ere jaar bekroond op het festival van Karlovy Vary, maar toen in 1968 de Praagse Lente door de inval van de Warschaupactroepen onder aanvoering van de Sovjet-Russen definitief voorbij was, werd de film wegens zijn kritiek op het `heldhaftige` verzet verboden door de communisten die weer in het zadel geholpen waren (en nog ruim twintig jaar bleven zitten). De film ging nauwelijks in roulatie, ook niet in het buitenland, maar het is een integer gemaakt werk dat geloofwaardig en realistisch gespeeld wordt. Het uitstekende scenario is van Jan Procházka en de sombere maar passende zwart-wit beelden zijn van Josef Illík.

Blaznova kronika

1963 | Historische film, Avonturenfilm

Tsjechoslowakije 1963. Historische film van Karel Zeman. Met o.a. Petr Kostka, Miroslav Holub, Emília Vašáryová, Jiři Holý en Valentina Thielová.

Kostka is een pummel uit een Boheems dorpje die in 1625 tijdens de Dertig-jarige Oorlog door de Deense troepen geronseld wordt, hoewel hij lang geprobeerd heeft zich aan de wapenrok te onttrekken. Algauw wordt hij door het keizerlijke leger gevangen genomen, daar ziet hij zijn ronselaar weer, die een zelfde lot getroffen heeft. Kostka deserteert; zijn aanwerver sluit zich aan bij Wallenstein's legerschare. Kostka ontmoet de schone Vašáryová met wie hij zich aan het verdere oorlogsgeweld tracht te onttrekken. Ze beleven daarbij de nodige avonturen. Regisseur Zeman schreef samen met Pavel Juráček het scenario voor deze als satirisch bedoelde anti-oorlogsfilm. Het zijn een reeks op zichzelf staande pamfletten geworden, waarbij de gedramatiseerde sequenties afgewisseld worden door animatiefilm. Voor kijkers uit Mitteleuropa wellicht interessanter dan daarbuiten; vooral wie niet heeft opgelet bij de geschiedenisles, moet het uitsluitend hebben van het entertainment en voor die toeschouwer is het maar naïef en tam gedoe. Camerawerk van Václav Hanus.