Amy J. Kaufman

Producer

Amy J. Kaufman is producer.
Er zijn 3 films gevonden.

Forever Mine

1999 | Romantiek, Mysterie, Thriller, Misdaad, Film noir, Drama, Komedie

Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 1999. Romantiek van Paul Schrader. Met o.a. Joseph Fiennes, Ray Liotta, Gretchen Mol, Vincent Laresca en Myk Watford.

Florida 1973. Alan Ripley (Fiennes) studeert aan de universiteit en verdient de kost als bungalowbediende bij een duur strandhotel. Zijn vriend Javier (Laresca) doet hetzelfde, maar handelt een beetje in drugs. Een van de gasten is Mark Brice (Liotta), met zijn jonge bruid Ella (Mol). Mark is een zakenman, die in New York in de politiek zit. Als Alan Ella uit het water ziet komen, is hij weg van al dat schoons en hij moet haar hebben. Hij heeft geluk, want Mark moet een paar dagen weg voor zaken en Ella laat zich door Alan inpalmen. In een goedkoop motel bedrijven ze de liefde, maar een toekomst met Alan is voor Ella uitzichtsloos. Ella keert met Mark terug naar New York. Alan breekt zijn studie af en volgt in de geleende auto van Javier, vindt een baantje bij een bank en zoekt Ella op. Wederom valt Ella en wederom meent zij dat ze geen toekomst hebben. Ella bekent haar avontuurtjes met Alan aan Mark, waarop Mark zorgt dat Alan opgepakt wordt wegens drugsbezit. Op weg naar de gevangenis laat Mark de arrestantenwagen in een val lopen op een bouwterrein, zodat Alan kan ontsnappen. Mark was hem echter gevolgd en zorgt ervoor dat hij Alan neerschiet, terwijl twee andere gevangenen hem in het verse beton moeten laten verdwijnen. Alan is echter niet dood en de gevangenen hebben te veel haast om weg te komen. Het lukt Alan om bij Javier te komen, zijn zwaar gewonde gezicht te laten verzorgen en opereren. Alan heet tegenwoordig Manuel Esquema. Javier en Manuel worden belangrijke jongens in het illegale geldcircuit en de drugshandel op Zuid- Amerika. Veertien jaar later is gemeenteraadslid Mark Brice in zware moeilijkheden geraakt door een corruptieschandaal. Alleen een gigantische schikking met justitie kan het ergste voorkomen. Manuel Esquema moet hem geld lenen en als dat van Miami is overgekomen naar New York, herkent hij Alan Ripley niet. Voor Manuel is het uur der wraak aangebroken, maar hij wil maar één ding: Ella. Schrader die vooral een goede naam heeft als scenarioschrijver, en die zijn steentje heeft bijgedragen om het film noir-genre te markeren, heeft behoorlijk naast het doel geschoten met zijn scenario dat de overbekende paden bewandelt en afgezaagde dialogen bevat. Daarbij komen ongeloofwaardige verhaalwendingen en onlogische situaties. Hoewel hoofdrol Fiennes gewicht in de schaal legt, werkt het tegenspel met de op Lana Turner lijkende Mol totaal niet, voornamelijk omdat Fiennes verkeerd gecast is en Mol, die wel heel erg mooi is, maar niet kan spelen. Liotta geeft een behoorlijke rol weg; helaas maakt dit allemaal het pulpachtige verhaal nog niet goed. Het camerawerk van John Bailey geeft de tijdsgeest goed weer en idem voor de vormgeving. Eigenlijk een behoorlijke misser van Schrader, die toch meer in zijn mars heeft. Zijn productiemaatschappij ging failliet, geen enkele distributeur wilde de film uitbrengen totdat kabelomroep Starz! Movie Channel de roplrent aantrof in het boedelpakket dat ze opgekocht hadden, en besloot hem uit te zenden. Deluxe color, Panavison widescreen, Dolby SRD.

Lulu on the Bridge

1998 | Thriller, Misdaad, Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1998. Thriller van Paul Auster. Met o.a. Harvey Keitel, Mira Sorvino, Willem Dafoe, Vanessa Redgrave en Mandy Patinkin.

Dit is de wonderlijke geschiedenis van de saxofonist Izzy (Keitel) die in de club waar hij speelde, getroffen werd door een kogel, die zijn longen binnendrong. Hij evolueert geleidelijk van slachtoffer tot schuldige. Hoewel hij het er levend vanaf gebracht heeft, kan hij niet meer spelen. Hij lijdt aan verschrikkelijke depressies, die zijn vrouw Hannah (Gershon) niet kan opvangen. Hij doolt `s nachts door de straten en ziet in een straat het levenloze lichaam van een man liggen. In een koffertje dat het slachtoffer bij zich had, vindt Izzy een telefoonnummer en een steen met een mysterieus oplichtende blauwe gloed. Door het nummer komt hij in contact met Celia (Sorvino) die actrice is, en hij wordt prompt verliefd op haar. Celia draait op het ogenblik een remake van de film LULU naar de veelvuldige verfilmde toneelstukken van Frank Wedekind [KL]Erdgeist[KLE] uit 1898 en [KL]Die Buchse der Pandora[KLE] uit 1903. Celia haakt echter af en vertrekt naar Dublin in Ierland. Intussen wordt Izzy gekidnapt door de bende van Dr. Van Horn (Dafoe), die hem onderwerpt aan een soort derdegraads verhoor over de kostbare steen. Izzy's ziel wordt ontbloot en het blijkt dat hij na het fatale schot in zijn longen, de man met het koffertje om zeep heeft gebracht. De zelfbespiegeling van de persoonlijkheid van de held is bepalend voor de film, die zich ontvouwt als de doos van Pandora, vol nare verrassingen. Het scenario is van de bekende schrijver Auster, die o.a. naam maakte met de scenario's voor de originele en intelligente films SMOKE en BLUE IN THE FACE. Hier debuteert hij als regisseur. De som van het geheel is op zijn zachtst gezegd raadselachtig en behoorlijk pretentieus, terwijl er in de film heel weinig gebeurt en nogal wat scène's verstoken zijn van de basiselementen die een beetje leven in de brouwerij hadden kunnen brengen. Het allerbedroevendst is de waterval van clichés die als artistiek en literair bedoeld zijn. De kijker wordt ermee overgoten en van hem wordt verwacht dat hij het allemaal serieus neemt. Jammer dat Auster de regels van de filmerij zo met voeten getreden heeft. Met zo'n competente cast had je heel wat beters kunnen maken. Het camerawerk is van Alik Sakharov.

Path to Paradise: The Untold Story of the World Trade Center Bombing

1997 | Drama

Verenigde Staten 1997. Drama van Larry Williams en Leslie Libman. Met o.a. Art Malik, Peter Gallagher, Ned Eisenberg, Andreas Katsulas en Marcia Gay Harden.

Deze film gaat over het ongelooflijke verhaal dat vooraf ging aan de bom onder het World Trade Center in New York en het gevangen nemen van de terroristen. Het verbazingwekkende feit is dat de FBI een informant tussen de terroristen had, maar weigerde om hem $ 500,- per week te betalen voor meer informatie. Uiteindelijk kostte deze informant $ 1.000.000,- omdat hij geplaatst werd in een speciaal programma ter bescherming van de getuige. Een verhaal over de incompetentie aan beide kanten.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Amy J. Kaufman op televisie komt.

Reageer