Eugen Thomass: muziek.
Er zijn 19 films gevonden.

Die Kaltenbach Papiere

1991 | Thriller

Duitsland 1991. Thriller van Rainer Erler. Met o.a. Mario Adorf, Gudrun Landgrebe, Simona Cavallari, Ulrich Tukur en Dietrich Mattausch.

Een wapenhandelaar (Adorf) levert een z.g. pesticidenfabriek aan een land in het Midden-Oosten. De Duitse overheid weet heel goed dat het om chemische wapens gaat en stelt een dossier samen, de `Kaltenbach Papiere`, die in een kluis bewaard worden, waardoor zij hem kunnen chanteren en inzetten bij de opsporing van kernwapenbezit in de derde wereld. Een onderzoeksreporter Tukur, [KA2]a la [KL]De Gouden Bergen[KLE] (een getrouwd man), ontdekt dat een aantal Koerden door gifgas om het leven zijn gekomen. Hij komt Kaltenbach (Adorf) op het spoor en papt aan met diens dochter (Cavallari), die verliefd op hem wordt. Naar het schijnt, wil Kaltenbach van de ijzeren greep af en het is in zijn belang om de speurende verslaggever te helpen. Er wordt een ontmoeting gearrangeerd in Lissabon, maar de journalist wordt doodgeschoten en de dochter ontvoerd. Er ligt op dat moment een luxueus jacht in de haven met een steenrijke eigenaar uit het Midden-Oosten. De vrouw van de verslaggever, zelf journaliste, is vastbesloten de zaak te ontrafelen. Het verloop laat zich raden. Een goede mini-serie, zij het wat clich[KA1]ematig, die in twee delen wordt uitgezonden, van de hand van de regisseur van onderhoudende films zoals FLEISCH en OPERATION GANYMED. Het eerste deel heet [KLE]Sharon[KLE] (de dochter van wapenhandelaar Kaltenbach) en het tweede Eva naar de vrouw vrouw van de vermoorde krantenman, Tukur. Gefilmd op locatie in Portugal, Casablanca, Marokko en Algerije.

Der Bettler vom Kurfürstendamm

1990 | Komedie

Duitsland 1990. Komedie van Claus Peter Wilt. Met o.a. Hans Clarin, Maria Körber, Evelyn Meyka, Margret Homeyer en Peter Schiff.

August Paumbauer (Clarin) is een voormalig ambtenaar uit Magdeburg in de DDR, die vlak voor de bouw van de Muur (1961) naar Berlijn is verhuisd. Zijn vrouw Ida (Körber) is ziekelijk. Zijn buren in Pankow, waar hij in een kleurloze arbeidersflat woont, zijn nieuwsgierig en bang voor de Stasi. August zou naar West-Berlijn willen verhuizen om Ida een betere verzorging te geven, maar krijgt geen uitreisvisum. Zijn zuster Anna Münzer woont in West-Berlijn, maar kan ook niet helpen. Hij komt op een idee: hij gaat overdag bedelen op de Kurfürstendamm en vergaart een hoop harde marken bij elkaar. Anna zet een deel op de spaarbank. Als de Muur eenmaal voltooid is, kan hij niet meer naar het Westen reizen. Toch lukt het om hem uiteindelijk te drossen en zo krijgt hij de status van vluchteling, waardoor hij op 63-jarige leeftijd niet meer hoeft te werken en van een pensioen kan genieten. Typisch Duits-Duits verhaal met een scenario van Hans Borgelt. De film zal buiten de landsgrenzen geen groot publiek bekoren. Nette spelprestaties onder de routinematige regie. De vormgeving en de rekwisieten zijn keurig in orde.

Zucker - Eine wirklich süße Katastrophe

1989 | Komedie

Duitsland 1989. Komedie van Rainer Erler. Met o.a. Helmut Lohner, Bruce Spence, Sally Sander, Emily Waere en Janine Jones.

Lydia Kaminski (Sander) is de geleerde, eerzuchtige echtgenote van Prof. Dr. Dr. Dr. Leo Kaminski (Lohner), die genomineerd is voor de Oskar Flobell-prijs. Ze ontwikkelt een recycling-bacterie, waardoor de vuilnisbelt definitief tot het verleden zal behoren. Door een onhandigheidje ontsnapt een bacterie en wat blijkt: papier verandert in suiker; een nationale ramp: kostbare incunabelen, bibliotheken, papiergeld, wetsteksten, parlementaire verslagen, dagbladen en zelfs wc- papier wordt omgezet. Ook het proefschrift van Robert Flemming (Spence) wordt geslachtofferd. Hij is echter niet van plan zijn wetenschappelijke arbeid van zich af te laten snoepen. Oubollige persiflage op de idiote, nimmer te stuiten voortgang van de wetenschap en techniek, en de gekke geleerden die de kijker evenwel doen hunkeren naar de electronische, dus papierloze maatschappij. De film is gesitueerd in Engeland, maar werd opgenomen met een geheel Australische cast, behoudens hoofdrol Lohner en down-under gedraaid in de steden Perth en Fremantle in West-Australië. Het camerawerk is van Simon Akkerman.

Das Schöne Ende dieser Welt

1984 | Avonturenfilm

Duitsland 1984. Avonturenfilm van Rainer Erler. Met o.a. Robert Atzorn, Claire Oberman, Judy Winter, Götz George en Werner Kreindl.

Michael Brandt (Atzorn) is chemicus. Hij wordt door zijn bedrijf naar Australi[KA3]e gestuurd om land in de wildernis op te kopen, waarop een fabriek gebouwd moet worden, die insecticiden en pesticiden zal gaan produceren. Deze bestrijdingsmiddelen kunnen met uitstekende winsten worden verkocht in derde wereldlanden. Michael leert Elaine Murray (Oberman) kennen, een stewardess, die hem duidelijk maakt hoe immoreel zijn werk is. Tenslotte keert hij zich tegen zijn bazen en ontmoet daarbij flinke weerstand van locale investeerders. Modieuze milieu-thriller met een weinig geloofwaardig en oppervlakkig scenario van regisseur Erler. De film mocht een jaar na de uitzending op de thuisbuis, toch nog in première in de Duitse bioscopen, waar hij kortstondig liep. Camerawerk van Wolfgang Grasshoff en Peter Mathes.

Tiefe Wasser

1983 | Thriller

Oostenrijk​/​​Duitsland 1983. Thriller van Franz Peter Wirth. Met o.a. Peter Bongartz, Constanze Engelbrecht, Laurie Philips, Klaus Wildbolz en Franziska Bronnen.

De zonderling Bongartz houdt van esoterische literatuur, verzamelt slakken en vergeeft zijn vrouw haar misstappen. Hij erft een fortuin en kan eindelijk doen waar hij zin in heeft. Zijn vrouw vindt het zo langzamerhand welletjes, komt met de zoveelste minnaar thuis en besluit haar man te verlaten. Naar de in 1957 gepubliceerde misdaadroman [KL]Deep Water[KLE] van Patricia Highsmith (Stille Waters) met bezeten, geobsedeerde protagonisten die de paden van de misdaad gaan bewandelen. De plot (scenario van Leopold Ahlsen en regisseur Wirth) is niet sterk, maar het gaat vooral over het hoofdpersonage Vic van Allen (gespeeld door een indrukwekkende Bongartz), een man met een schijnbaar zwakke karaktertrek die hem onherroepelijk naar de ondergang drijft. Muziek van Eugen Thomass, camera: Gero Erhardt. Tweedelige tv-film.

Für'n Groschen Brause

1983 | Drama

Duitsland 1983. Drama van Eberhard Itzenplitz. Met o.a. Bernd Benneck, Anne Baumgart, Peter Aust, Renate Heilmeyer en Ruth Hoffmann.

Leipzig, in de oostelijke bezettingszone van Duitsland na WO II (1939-45), waar de Russen het voor het zeggen hebben, en een marionettenregering van overijverige communisten de lakens mag uitdelen. Hoewel Thomas (Benneck) veel van zijn stad en land houdt omdat hij er is opgegroeid, zien veel mensen de communistische dictatuur niet zitten. Het familiebedrijfje, dat zijn moeder, stiefvader, grootvader, oma en hemzelf te eten geeft wordt nu bedreigd met onteigening. Het moet omgezet worden tot een ineffici[KA3]ente VEB (Volks Eigenes Betrieb). Iedereen, die het kan, smeert hem naar het vrije Westen, maar Thomas aarzelt omdat hij juist op dat moment tot over zijn oren verliefd is geworden. Zo dreigt hij zijn kansen te verspelen. Bekroonde Duits-Duitse geschiedenis met mooie spelprestaties. Dieter Zimmer schreef het scenario naar zijn gelijknamige roman. Voortreffelijk camerawerk van Josef Vilsmeier. Indertijd door de kijkers van de ARD gekozen tot Fernsehfilm des Zuschauers.

Tod eines Schülers

1981 | Drama

Duitsland 1981. Drama van Claus Peter Witt. Met o.a. Hans-Helmut Dickow, Eva Zlonitzky, Günter Strack, Ute Christensen en Henga Grimme.

Zes-delige tv-film over een middelbare scholier, die in Darmstadt onder een trein kwam. Was het zelfmoord? In de vorm van een experimenteel tv-drama in beeld gebracht. Er wordt verteld waarom men denkt dat de jongeman zelfmoord pleegde. In elk van de zes afleveringen van telkens een uur wordt de 'zaak' door anderen bekeken: de ouders, de leraren, de medeleerlingen, het vriendinnetje, de hoofdfiguur zelf en de gerechtelijke onderzoekers zorgen voor steeds verschillende perspectieven. Het scenario is van Robert Stromberger. Het camerawerk is van Rudolf Körösi.

Ein Guru kommt

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Rainer Erler. Met o.a. Wolfgang Reichmann, Eric P. Caspar, Jörg Pleva, Wolfgang Kieling en Wolf Harnisch.

Reichmann (1932-1991) speelt een werkeloze operazanger, die met goed gevoel voor trends een pseudo-religieuze sekte sticht in naam van een niet bestaande goeroe. Hij bouwt een succesvolle, grote gemeenschap op met volgelingen overal in Europa en zelfs tot in Amerika. Hij wordt rijk en machtig. Als de echte goeroe komt opdagen, die het recht op zijn sekte claimt, is het snel afgelopen met de zakenman. Het gewonnen vermogen is zo geronnen aan de Indiaanse zwever, met zijn lijfspreuk 'Zoek de waarheid bij jezelf'. Een zachtaardige satire. Camerawerk van Wolfgang Grasshoff.

Fleisch

1979 | Horror

Duitsland 1979. Horror van Rainer Erler. Met o.a. Jutta Speidel, Herbert Herrmann, Charlotte Kerr, Wolf Roth en Christoph Lindert.

Duitse versie van COMA over een syndicaat dat jonge mensen ontvoert om hen te beroven van gezonde nieren en andere organen ten behoeve van transplantaties bij rijke oude lieden. Voor de SF-liefhebbers een goed gemaakte film. Ook bekend als SPARE PARTS.

Sternsteinhof

1976 | Drama

Duitsland 1976. Drama van Hans W. Geissendörfer. Met o.a. Katja Rupé, Peter Kern, Tilo Prückner, Agnes Fink en Gustl Bayrhammer.

Een arm meisje droomt ervan een rijke boerin te worden. Geissendörfer behoorde niet tot de Neue Deutsche Welle en wist dus lekkerbekkend raad met dit boerenmelodrama.

Mein Onkel Theodor

1975 | Familiefilm

Duitsland 1975. Familiefilm van Gustav Ehmck. Met o.a. Gert Fröbe, Barbara Rütting, David Bennent, Wera Frydtberg en Josef Moosholzer.

Gert Fr[KA3]obe in een dubbelrol in een matte kinderfilm waarin de vader van een gezin met zes kinderen (onder wie David Bennent, later beroemd geworden in DIE BLECHTROMMEL) de slaapziekte krijgt. Ehmcks eerste kinderfilm met Fröbe was RÄUBER HOTZENPLOTZ.

Die letzten Ferien

1975 | Drama

Duitsland 1975. Drama van Rainer Erler. Met o.a. Jutta Speidel, Margot Leonard, Veit Relin, Dieter Laser en Udo Vioff.

Beate (Speidel) gaat voor de jaarwisseling op een korte vakantie met haar moeder (Leonard) en stiefvader (Relin) naar de Canarische eilanden. Binnenkort wordt ze 18; ze kan dan beschikken over het immense vermogen dat haar vader aan haar heeft nagelaten. Ze vertrouwt haar stiefvader voor geen pfennig, want ze verdenkt hem ervan op het al haar centen gemunt te hebben. Ze ontmoet een mysterieuze Zuid-Amerikaan, Miguel (Laser), waarop ze al haar hoop vestigt. De schijn bedriegt.

Der Räuber Hotzenplotz

1973 | Familiefilm, Fantasy

Duitsland 1973. Familiefilm van Gustav Ehmck. Met o.a. Gert Fröbe, Lina Carstens, Rainer Basedow, Josef Meinrad en David Friedmann.

Ehmck maakte best wel een aardige kinderfilm met Fröbe als de bekende sprookjesfiguur Hotzenplotz, maar het geheel mist de vonk die er leven in had kunnen brengen. Het vervolg heette NEUES VON RÄUBER HOTZENPLOTZ.

Hoopers letzte Jagd

1972 | Misdaad

Duitsland 1972. Misdaad van Claus Peter Witt. Met o.a. Max Mairich, Horst Tappert, Liselotte Pulver, Florian Halm en Dieter Borsche.

Een soort THE LEAGUE OF GENTLEMEN uit 1960, maar dan `Made in Germany`, die in Engeland speelt; de schurken zijn echter geen heren. Ze zijn een stuk gemener en er vallen dodelijke slachtoffers. Michael Richardson (Tappert) slaat op militaire wijze een slag door een trein met goud en geld om te leiden (ge[KA3]inspireerd door Raymond Briggs` GREAT TRAIN ROBBERY) en inspecteur James Hooper (Mairich) van Scotland Yard, die kort voor zijn pensionering staat, maakt jacht op de bende. De film doet behoorlijk ouderwets aan, maar is best onderhoudend en het is leuk om de nog redelijk jonge Tappert te zien, die deze keer aan de andere kant van de wet staat als harde bendeleider, want we zijn gewend hem uitsluitend te vereenzelvigen met zijn rol van Derrick. Een grote indrk laat de echter niet achter. Het scenario is van regisseur Witt en Rüdiger Humpert. Het camerawerk is van Werner Kurz.

Heiss und Kalt

1972 | Drama

Duitsland 1972. Drama van Gustav Ehmck. Met o.a. Christian Marquand, Gerhild Berktold, Rainer Basedow, Angela Hillebrecht en Katharina Seyferth.

Twee jongelui houden van elkaar. De opvoeders besluiten hen op te bergen in jeugdtehuizen. Mislukte poging de bureaucratie van de verzorgingsstaat aan te klagen.

Professor Columbus

1968 | Historische film, Komedie

Duitsland 1968. Historische film van Rainer Erler. Met o.a. Rudolf Platte, Jeroen Krabbé, Ankie van Amstel, Louise Martini en Maria Singer.

Langdradige film over een Duitse intellectueel die zijn boot vol Amsterdamse hippies laadt om er vrolijke tijden mee tegemoet te varen.

Die Abenteuer des braven Kommandanten Küppes

1967 | Komedie

Duitsland 1967. Komedie van Rainer Erler. Met o.a. Martin Held, Pascale Petit, Vladimir Leib, Hans Terofal en Alma.

Duitse soldaat mist de afmars van zijn onderdeel uit een Frans stadje naar het front in Rusland, en wordt zolang maar Ortskommandant die de Franse bewoners helpt met allerlei 'Ausweise'. Na de oorlog willen de Fransen niets meer van hem weten. Een alleraardigste politieke zedenkomedie van een bekende tv-regisseur.

Das Bohrloch oder Bayern ist nicht Texas

1966 | Komedie

Duitsland 1966. Komedie van Rainer Erler. Met o.a. Fritz Strassner, Claudia Hansmann, Toni Straßmair, Ludwig Schmid-Wildy en Fritz Muliar.

Als in het Beierse dorpje Unterdeixelham in plaats van aardolie zwavelhoudend water wordt aangeboord, hoopt men op inkomsten uit een geneeskrachtige bron. Op het moment dat de gemeente erkend wordt als kuuroord, blijkt de bron opgedroogd te zijn. Een buitengewoon flauwe en ongenietbare klucht met een scenario van regisseur Erler. In dokter Gerstl (Bayerhammer) herkent u TATORT Hauptkommissar Veigl, die vooral te zien was in de jaren 1980. Het camerawerk is van Werner Kurz.

Orden für die Wunderkinder

1963 | Komedie

Duitsland 1963. Komedie van Rainer Erler. Met o.a. Karl Heinz Schroth, Edith Heerdegen, Hans J. Dietrich, Robert Meyn en Herta Konrad.

`Oberregierungsrat` Ziegler (Schroth) - van huis uit huwelijksmakelaar (lees: -zwendelaar) - zit in een bejaardentehuis na zijn 'pensionering' en vertelt aan een medebewoonster hoe hij 'carrière' heeft gemaakt door handig in te spelen op menselijke hoogmoed door de 'kleren van de keizer' te verkopen en in te spelen op het ontzag voor gezag met een Hauptmann von Köpenickachtige 'lintjesregen'. Deze maatschappelijke satire - eigenlijk een raamvertelling - steekt heerlijk de draak met een stukje Duitse mentaliteit. De film werd bekroond met de Prix Italia in 1964. Het scenario is van regisseur Erler, naar een idee van W.P. Zibaso. Het camerawerk is van Werner Kurz.