Ludmilla Tchérina (1924-2004): cast.
Er zijn 15 films gevonden.

Les Amants de Téruel

1962 | Drama

Frankrijk 1962. Drama van Raymond Rouleau. Met o.a. Ludmilla Tchérina, Milko Sparemblek, Milenko Banovitch en Stevan Grebel.

Balletfilm naar een Spaanse legende uit de dertiende eeuw: de mooie Isabella is verliefd op de straatarme Diego; Isabella wordt gedwongen om de heer van Téruel te huwen, maar beide geliefden besluiten te sterven. De legende is, door middel van rondreizende kermisgasten die 's avonds het verhaal vertolken, naar deze tijd getransponeerd. Voor de liefhebbers.

Luna de Miel

1959 | Romantiek, Drama

Spanje 1959. Romantiek van Michael Powell. Met o.a. Anthony Steel, Ludmilla Tchérina, Antonio en Rosita Segovia.

Een warrige romance, verluchtigd met balletscènes. Steel is op huwelijksreis met Tcherina en wordt geconfronteerd met Antonio, die de vroegere ballerina het hof probeert te maken. Delen van de balletten LOS AMANTES DE TERUEL en EL AMOR BRUJO. Exporttitel: HONEYMOON.

Honeymoon

1959 | Romantiek

Spanje​/​​Verenigd Koninkrijk 1959. Romantiek van Michael Powell. Met o.a. Anthony Steel, Ludmilla Tchérina, Antonio, Rosita Segovia en Léonide Massine.

Een pasgetrouwd stel gaat op huwelijksreis naar Spanje, waar de vrouw, een voormalige balletster, bijna weer op het toneel gelokt wordt door de attenties van een Spaanse danser. Deze verschrikkelijk slechte film van topregisseur Michael Powell is een combinatie van amateuropnamen en slechts sporadisch opmerkelijke dansscenes. Ook bekend als LUNA DE MIEL.

Oh, Rosalinda!

1955 | Muziek

Duitsland​/​​Verenigd Koninkrijk 1955. Muziek van Michael Powell en Emeric Pressburger. Met o.a. Anton Walbrook, Michael Redgrave, Anthony Quayle, Mel Ferrer en Dennis Price.

Pathetische poging om DIE FLEDERMAUS van Johann Strauß te moderniseren. Redgrave is de Franse kolonel die met zijn eigen vrouw flirt tijdens een gemaskerd bal. Tcherina is Rosalinda, Ferrer kapitein Westerman en Quayle is Orlofsky. Zelfs Anneliese Rothenberger als Adele kon deze briljante rolbezetting niet van de ondergang redden. Deze monumentale flop betekende ook het begin van het einde van het duo Powell-Pressburger. De muzikale leiding was in handen van de bekende Weense dirigent Alois Melichar. Ook bekend als FLEDERMAUS 55.

The Sign of the Pagan

1954 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1954. Avonturenfilm van Douglas Sirk. Met o.a. Jeff Chandler, Jack Palance, Ludmilla Tchérina, Rita Gam en Jeff Morrow.

Een zogenaamd stuk geschiedenis, dat ons het duel brengt tussen Attila (Palance) en de Romeinse centurion (Chandler) als de strijdlustige Hun Rome wil innemen. Wetenschappelijke lulkoek, geschreven door Oscar Brodney en Barre Lyndon, wel aantrekkelijk gemaakt door de stijlvolle regie van Sirk. De film heeft te lijden onder een beperkt budget, maar cameraman Russell Metty maakt ervan wat er filmisch van te maken is, ook al kan hij niet steeds de bordkartonnen decors verbergen. Een film die duidelijk aantoont op welke naïeve manier Amerikanen zich de Europese geschiedenis voorstellen: een soort western, die speelt in de oudheid. Het spel van Chandler en Palance is zeker genietbaar. Oorspronkelijk in 3D opgenomen. Gefilmd in CinemaScope.

Sins Of Rome

1954 |

1954. Riccardo Freda. Met o.a. Ludmilla Tchérina, Gianna Maria Canale en Massimo Girotti.

Een zogenaamd stuk geschiedenis, dat ons het duel brengt tussen Attila (Palance) en de Romeinse centurion (Chandler) als de strijdlustige Hun Rome wil innemen. Wetenschappelijke lulkoek, geschreven door Oscar Brodney en Barre Lyndon, wel aantrekkelijk gemaakt door de stijlvolle regie van Sirk. De film heeft te lijden onder een beperkt budget, maar cameraman Russell Metty maakt ervan wat er filmisch van te maken is, ook al kan hij niet steeds de bordkartonnen decors verbergen. Een film die duidelijk aantoont op welke naïeve manier Amerikanen zich de Europese geschiedenis voorstellen: een soort western, die speelt in de oudheid. Het spel van Chandler en Palance is zeker genietbaar. Oorspronkelijk in 3D opgenomen. Gefilmd in CinemaScope.

Sign of the pagan

1954 | Drama

Verenigde Staten 1954. Drama van Douglas Sirk. Met o.a. Ludmilla Tchérina, Jeff Chandler en Jack Palance.

Een zogenaamd stuk geschiedenis, dat ons het duel brengt tussen Attila (Palance) en de Romeinse centurion (Chandler) als de strijdlustige Hun Rome wil innemen. Wetenschappelijke lulkoek, geschreven door Oscar Brodney en Barre Lyndon, wel aantrekkelijk gemaakt door de stijlvolle regie van Sirk. De film heeft te lijden onder een beperkt budget, maar cameraman Russell Metty maakt ervan wat er filmisch van te maken is, ook al kan hij niet steeds de bordkartonnen decors verbergen. Een film die duidelijk aantoont op welke naïeve manier Amerikanen zich de Europese geschiedenis voorstellen: een soort western, die speelt in de oudheid. Het spel van Chandler en Palance is zeker genietbaar. Oorspronkelijk in 3D opgenomen. Gefilmd in CinemaScope.

La figlia di Mata Hari

1954 | Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1954. Thriller van Renzo Merusi en Carmine Gallone. Met o.a. Ludmilla Tchérina, Erno Crisa en Frank Latimore.

Een zwakke film, die probeert het succes van de klassieke Mata Hari van Greta Garbo te evenaren door een dochter van de beroemde spionne op te voeren, die hetzelfde vak beoefent als haar moeder en op even tragische wijze aan haar eindje komt. Slecht geregisseerd, al weet Ludmilla Tchérina nog wel iets te maken van haar ondankbare en slecht geschreven rol.

Spartacus

1952 | Avonturenfilm, Historische film

Italië​/​​Frankrijk 1952. Avonturenfilm van Riccardo Freda. Met o.a. Massimo Girotti, Gianna Maria Canale, Ludmilla Tchérina, Yves Vincent en Carlo Ninchi.

Een bevrijde slaaf voert een leger van lotgenoten aan tegen Rome. De onderhandelingen met het stadsbestuur worden gesaboteerd door de senatorsdochter die verliefd is op de held en door hem wordt versmaad. Door verraad in eigen kring vindt hij de dood. Deze decoratieve en vooral in actiescénes suggestief gefilmde spektakelfim schenkt veel aandacht aan de amoureuze intriges die echter worden ondermijnd door een plechtstatige dialoog. Niettemin onderhoudend, al wordt de vergelijking met Kubrick's film in geen enkel opzicht doorstaan. Scenario van Jean Ferry, M. Bori en Renzo Rossellini.

Grand Gala

1952 | Drama

Frankrijk 1952. Drama van François Campaux. Met o.a. Yves Vincent, Ludmilla Tchérina, Odile Versois, Pierre Larquey en André Gabriello.

Een beroepsmilitair die van zijn ouders met zijn geliefde, een danseres, heeft moeten breken vindt haar terug in Marokko. Er lijken geen obstakels meer voor hun liefde, maar zij wil haar balletcarrière niet opgeven. Deze zoveelste en simplistische film over het dilemma tussen liefde en kunst blijft vlak en oninteressant, maar biedt gelegenheid om Tchérina o.a. 'De stervende zwaan' te zien dansen.

Parsifal

1951 | Muziek, Avonturenfilm

Spanje 1951. Muziek van Carlos Serrano de Osma en Daniel Mangrane. Met o.a. Ludmilla Tchérina, Gustavo Rojo, Carlo Tamberlani en Félix de Pomés.

De beroemde opera van Wagner wordt op het witte doek belicht als avonturenfilm van een zeker esthetisch niveau. Een van de vroegste tekenen van de intrede van de fantasie in de Spaanse film.

La Belle que voilà

1949 | Drama, Muziek

Frankrijk 1949. Drama van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Michèle Morgan, Henri Vidal, Bernard Lancret, Ludmilla Tchérina en Jean Debucourt.

Een balletdanseres bekostigt haar opleiding door voor schilders model te staan en krijgt verscheidene aanbidders. Een jaloezie-uitbarsting doet haar Ware Liefde achter de tralies belanden en zijzelf houdt een niet operatief te verwijderen kogel bij haar hart, die haar fataal wordt als ze desondanks weigert met dansen op te houden. Het smartlappige scenario naar de roman van Vicki Baum kreeg een onderkoelde regie en vertolking, maar boeit alleen in de balletscènes, waarin Morgan zich tamelijk overtuigend weet te weren.

Fandango

1949 | Komedie, Musical

Frankrijk 1949. Komedie van Emile E. Reinert. Met o.a. Luis Mariano, Ludmilla Tchérina, Jean Tissier, Raymond Bussières en Annette Poivre.

Een werkloze zanger wordt verliefd op een serveerster in een noodlijdend dorpshotel dat hij samen met haar vergeefs rendabel probeert te maken, hoewel er toch een happy end komt. Deze Franse poging tot een musical komt meer in de buurt van een zouteloze operette, hoewel er met Tissier en Bussières nog wel enige komische momenten zijn. Verder alleen voor de vroegere bewonderaars van tenor Mariano.

The Red Shoes

1948 | Romantisch drama, Muziek

Verenigd Koninkrijk 1948. Romantisch drama van Michael Powell en Emeric Pressburger. Met o.a. Moira Shearer, Anton Walbrook, Marius Goring, Jean Short en Robert Helpmann.

De studiobazen vreesden een flop toen de balletfilm The Red Shoes uitkwam. Niet eens vanwege het elitaire onderwerp - ballet -, maar veel meer vanwege het thema (de vernietigende kracht van passie) en het deprimerende einde. De makers, Powell en Pressburger, weigerden echter dat einde - een moderne variant op het beroemde sprookje van Hans Christian Andersen - aan te passen, en ze kregen gelijk. The Red Shoes was een succes, en is inmiddels een klassieker. Ster van de film is hoofdrolspeelster Moira Shearer. De choreografie is van Robert Helpmann en de muziek van Brian Easdale.

Un Revenant

1946 | Drama, Komedie

Frankrijk 1946. Drama van Christian-Jaque. Met o.a. Louis Jouvet, Gaby Morlay, Ludmilla Tchérina, François Périer en Marguerite Moreno.

De leider van een balletgroep komt na twintig jaar terug in zijn geboorteplaats Lyon en gebruikt deze gelegenheid om oud zeer met familieleden te vereffenen. Door een prima ballerina met een neef te koppelen zaait hij tweespalt in de familie. De film onderscheidt zich door de venijnige dialoog (van Henri Jeanson) die de acteurs een kans tot rake typeringen geeft, Jouvet in de eerste plaats. Het filmdebuut van Tchérina.