Jaroslav Papousek: scenario.
Er zijn 3 films gevonden.

Horí, má panenko

1967 | Komedie

Tsjechië 1967. Komedie van Milos Forman. Met o.a. Vaclav Stöckel, Jan Vostrcil, Josef Svét en Frantisek Debelka.

Feestje voor pensionaris van de brandweer in klein Tsjechisch stadje, verloopt niet helemaal volgens plan: de prijzen van de loterij worden gestolen en de kandidates voor de Miss Brandweer-schoonheidswedstrijd zijn niet moeders mooisten. Film die op luchtige manier kritiek levert op verval van waarden in een communistische maatschappij werd genomineerd voor Oscar voor beste buitenlandse film. Horí, má panenko, maar ook Lásky jedné plavovlásky (beter bekend als A blonde in love) maakten de weg vrij voor Formans vertrek naar Amerika waar hij oa succes had met One flew over the cuckoo's nest, Hair, Ragtime, Amadeus en The people vs. Larry Flynt.

Intieme belichting

1965 | Experimenteel, Drama

Tsjechoslowakije 1965. Experimenteel van Ivan Passer. Met o.a. Vera Kresadlova, Jan Vostrcil, Karel Blazek, Zdenek Brezusek en Jaroslava Stedra.

Gerestaureerde klassieker van de Tsjechische New Wave. Over cellist Petr die met zijn mooie vriendin Stepa vanuit Praag zijn jeugdvriend Bambas in een provinciestadje bezoekt. Uit protest tegen de idealistische Sovjet propagandafilms toonde regisseur Passer het dagelijks leven van gewone mensen met al hun gekkigheid en gebreken. Het resultaat is een komische ‘slice of live’ uit het leven van muzikanten, met veel lokale amateur-acteurs. Met eigenwijze kippen, een drinkgelag na een begrafenis en uit het lange gras stekende blote benen.

Loves of a Blonde

1965 | Romantische komedie

Tsjechoslowakije 1965. Romantische komedie van Milos Forman. Met o.a. Hana Brejchová, Vladimír Pucholt, Vladimír Mensík, Jan Vostrcil en Milada Jezková.

In de jaren zestig is de schoenenfabriek in de Tsjechische arbeidersstad Zruc het domein van vrijwel uitsluitend vrouwen. Zoals elk van hen hoopt de blonde Andula (Brejchová) dat haar sombere toekomstverwachtingen worden tegengesproken en de ware Jacob zich toch nog aan haar openbaart. Zou misschien amusante pianist op doorreis Milda (Pucholt) de grijze monotonie van deze goede volksdochter van Lenin kunnen opfleuren? Forman, ten tijde van de Tsjechische New Wave al niet gediend van autoritaire ideologieën, observeert zijn afgematte antiheldin met de polslittekens en de kijker weet voldoende.