Tom Erisman

Cameraman

Tom Erisman is cameraman.
Er zijn 43 films gevonden.

Oh Baby

2017 | Romantische komedie

Nederland 2017. Romantische komedie van Thomas Acda. Met o.a. Gijs Naber, Hanna van Vliet, Eric van Sauers, Renée Fokker en Sanne Vogel.

Nadat een scharrel van liedjesschrijver Ruben (Naber) dood neervalt, blijkt hij de vader van haar baby. Ongevraagd krijgt hij hulp bij de opvoeding van haar knappe, stoere zus (Van Vliet), die tegen zijn wil bij hem intrekt. Volstrekt voorspelbare formule-romcom met Acda-liedjes in en rond retrohip-nostalgisch Amsterdam. Hoewel de film met enkele absurde situaties en surrealistische uitstapjes origineel probeert te zijn, slaat ze dood onder een overdosis opgelepelde uitleggerige teksten, platte personages en oeverloos gekibbel dat ironisch bedoeld is maar cynisch klinkt.

Schneider vs. Bax

2015 | Komedie, Thriller

Nederland 2015. Komedie van Alex van Warmerdam. Met o.a. Tom Dewispelaere, Alex van Warmerdam, Maria Kraakman, Annet Malherbe en Pierre Bokma.

Van Warmerdam maakte met Schneider vs. Bax de eerste polderwestern. Zonder cowboys, maar met veel pistolen. Over huurmoordenaar Schneider (Dewispelaere), die de opdracht krijgt om schrijver Ramon Bax (Van Warmerdam) te vermoorden. Dat blijkt nog niet eenvoudig. Zeker niet als Bax' dochter Francisca (Kraakman) plotseling opduikt bij haar vaders afgelegen huisje aan het water. Niet zo gelaagd als voorganger Borgman, maar onderhoudend, vaak erg grappig en verrassend spannend.

Sneeuwwitje en de zeven kleine mensen

2014 | Fantasy

Nederland 2014. Fantasy van Will Koopman. Met o.a. Abbey Hoes, Susan Visser, Niels Gomperts, Leontine Ruiters en Carlo Boszhard.

Na de gemoderniseerde Hollandse versie van Assepoester in 2013, was in 2014 Sneeuwwitje aan de beurt voor een telefilm-behandeling. Het oorspronkelijk veertienjarige Grimm-meisje werd een achttienjarig Gooisch rupslipmeisje, de zeven dwergen werden zeven op hun geschoeide knieën waggelende volwassen gays, de stiefmoeder werd een botoxgedrocht, en de prins een dromerige dorpsarts. Een hoog Bassie en Adriaan-gehalte, maar het geraamte van de eeuwenoude door de broers Grimm verzamelde zedenschets is in essentie onveranderd. Campy vermaak voor jong en oud.

Assepoester: Een modern sprookje

2014 | Fantasy, Komedie, Familiefilm

Nederland 2014. Fantasy van Will Koopman. Met o.a. Hannah Hoekstra, Egbert Jan Weeber, Carine Crutzen, Karina Smulders en Gigi Ravelli.

De verweesde Anna (Hoekstra) kookt, schrobt en verzorgt de paarden op een landgoed waar haar verwende stiefzussen weinig meer doen dan jennen en shoppen. Een uitnodiging voor een koninklijk bal zet de familierelaties onder hoogspanning. Het klassieke sprookje krijgt een kluchtige, kleurige bewerking met gekke pruiken en opzichtige kleding en vooral heel veel bekende televisiehoofden - RTL Boulevard becommentarieert de ontwikkelingen. Hoekstra als het zwarte schaap en Weeber als de vrijgezelle prins Lodewijk die een liefde voor paarden met haar deelt, zijn leuk.

Borgman

2013 | Thriller

Nederland/België/Denemarken 2013. Thriller van Alex van Warmerdam. Met o.a. Jan Bijvoet, Alex van Warmerdam, Hadewych Minis, Jeroen Perceval en Elve Lijbaart.

Psychologische thriller over mysterieuze zwerver, Camiel Borgman (de Vlaming Bijvoet), die zijn zinnen heeft gezet op een yuppengezin. Met zijn handlangers (onder wie Van Warmerdam zelf) neemt hij eerst de enorme tuin van hun villa onder handen. En vervolgens de gezinsleden. Borgman zit vol visuele vondsten (let op het ijsstokje) en is even droogkomisch, vilein en vervreemdend als de zeven vorige films van alleskunner Van Warmerdam (regie/scenario/acteur). De eerste film sinds 1975 die werd geselecteerd voor de hoofdcompetitie in Cannes, de Gouden Palm werd niet gewonnen.

De verbouwing

2012 | Thriller

Nederland 2012. Thriller van Will Koopman. Met o.a. Tjitske Reidinga, Peter Blok, Mark Rietman, Gene Bervoets en Nanette Drazic.

Saskia Noort-verfilming over succesvol plastisch chirurg (Reidinga) die kampt met financiële problemen en naïef in zee gaat met louche oude vlam (Blok). Voor wie het boek niet kent is de plot onderhoudend genoeg, al wordt die nogal traag en routineus in beeld gebracht. De acteurs maken veel goed: Reidinga is geloofwaardig als bezorgde moeder én heldin, en Blok leuk als gladde sjacheraar. Dat ze af en toe bespottelijke zinnen uitkramen en worden begeleid door liftmuziek kan daarbij nét door de vingers worden gezien.

Gooische vrouwen

2011 | Komedie, Drama

Nederland 2011. Komedie van Will Koopman. Met o.a. Linda de Mol, Susan Visser, Tjitske Reidinga, Lies Visschedijk en Peter Paul Muller.

Mien Dobbelsteen-accentjes, glanzend witgelakte meubels en oversized oorbellen en/of nepborsten: Gooische vrouwen heeft ze in overvloed, met de juiste dosis persiflage. En hoewel de film zich net als de serie verhoudt tot voorbeeld Desperate Housewives als een diepvrieskroket tot een handgesneden ossenhaas, blijken de diverse avonturen van de luxe dames gaandeweg de 105 minuten goeddeels vermakelijk. Met dank aan scenarist Frank Houtappels ('t Schaep met de 5 pooten) die de smeuïge verhaallijntjes van de vele personages kundig aan elkaar knoopte. Kaskraker in zowel de bioscoop als later op dvd.

Terug naar de kust

2009 | Thriller

Nederland 2009. Thriller van Will Koopman. Met o.a. Linda de Mol, Pierre Bokma, Koen De Bouw, Huub Stapel en Daan Schuurmans.

Verfilming van de thriller van Saskia Noort over een vrouw, Maria, die na haar abortus dreigbrieven krijgt. Ze vertrekt met haar twee kinderen naar haar ouderlijk huis aan de kust, waar ook haar zus woont. Daar nemen de geheimzinnige incidenten toe en wordt Maria geconfronteerd met het psychiatrisch verleden van haar moeder. Degelijk gemaakte thriller met een hoofdrol voor Linda de Mol - voor de verandering níet het blonde lachebekkie - en een fijne verzameling prima acteurs om haar heen. Maggie McNeal zingt het titelnummer.

De laatste dagen van Emma Blank

2009 | Komedie, Drama

Nederland 2009. Komedie van Alex van Warmerdam. Met o.a. Marlies Heuer, Gene Bervoets, Annet Malherbe, Alex van Warmerdam en Eva van de Wijdeven.

De familieleden van Emma Blank (Heuer) laten zich haar stelselmatige vernederingen, pesterijen, manipulaties en emotionele chantage welgevallen, omdat ze weten dat ze voor de winter dood zal zijn, dat heeft ze zelf gezegd. Regisseur Van Warmerdam bewerkte z'n eigen toneelstuk tot een film, speelde mee, componeerde de muziek, deed de artdirection en schilderde de filmposter. De laatste dagen van Emma Blank is vermakelijk maar heeft ook een tekort aan dramatische structuur. Als de aap eenmaal uit de mouw is gekomen, begint de film te kabbelen.

Paid

2007 | Misdaad, Actiefilm

Nederland 2007. Misdaad van Laurence Lamers. Met o.a. Murilo Benicio, Tom Conti, Guy Marchand, Tygo Gernandt en Anne Charrier.

De ambities van regisseur Lamers liegen er niet om: de Amsterdammer heeft geprobeerd zijn eigen scenario over lotsbestemming in criminele kringen vast te zetten in een stijl die zowel verwijst naar de Franse film noir als de Amerikaanse maffiafilms uit de jaren zeventig. Daarbij schiet het verhaal heen en weer tussen een drugsoorlog en de existentiële crisis van een huurmoordenaar, die zijn verleden niet van zich kan afschudden. Voor een debuterend regisseur is dat veel te veel van het goede.

Ober

2006 | Komedie, Drama

Nederland/België 2006. Komedie van Alex van Warmerdam. Met o.a. Alex van Warmerdam, Mark Rietman, Ariane Schluter, Thekla Reuten en Sylvia Poorta.

Een ober, gespeeld door Alex van Warmerdam zelf, heeft een leven dat je niemand toewenst: een doodzieke vrouw, klanten en buren die hem terroriseren en een buitenechtelijke relatie die zo treurig is als een ingedut huwelijk. Als hij er genoeg van heeft, wendt hij zich tot de schrijver (en zijn vriendin) in wiens verhaal hij de hoofdrol speelt. Alles is mogelijk in Van Warmerdams film. Dat is tegelijk de kracht en de zwakte. Het biedt ruimte aan een reeks grappen en grollen die herinneren aan Van Warmerdams beste werk, maar de constructie heeft ook iets vrijblijvends.

Grimm

2003 | Fantasy, Avonturenfilm, Thriller, Komedie, Drama

Nederland 2003. Fantasy van Alex van Warmerdam. Met o.a. Jacob Derwig, Halina Reijn, Elvira Mínguez, Annet Malherbe en Johan Leysen.

Een viaduct naar de zon, geroosterd hondenvlees, een bedorven advocaat in het dorp van The Good, the Bad and the Ugly: Grimm is een visuele fabel. Een fabel waarin de dialogen volstrekt ondergeschikt zijn aan de fascinerende beelden. Van Warmerdam stuwt het duo Jacob Derwig en Halina Reijn - hier als broer en zus - door een wonderlijk drieluik dat begint als ze door vader worden achtergelaten in een winters bos. Via het Spaanse landhuis van boze chirurg Diego gaan de twee - inmiddels over lijken - naar een stoffig dorpje voor de finale beproeving van hun liefde. Grimm werd bekroond en bekritiseerd.

Baby Blue

2001 | Thriller

Nederland 2001. Thriller van Theo van Gogh. Met o.a. Susan Vidler, Oliver Cotton, Roeland Fernhout, Nienke Römer en Renée Fokker.

Ook in zijn duurste film (zes miljoen gulden), geschreven door thrillerauteur Tomas Ross, berijdt regisseur Van Gogh zijn stokpaardje, de machtsstrijd tussen man en vrouw. 'Vrouwen zijn veel gemener dan mannen,' zei hij in een interview over Baby Blue. Hoe dat in mekaar steekt ontdekt de kijker slechts beetje bij beetje, zoals in de Hitchcockfilm die hoofdpersonen Peter (Fernhout) en Marjan (Römer) net hebben gezien. De intriges in het overwegend Engels gesproken Baby Blue vangen aan bij de komst van de nieuwe buren van Peter en Marjan, Laura (Vidler) en Ron (Cotton). Het gaat ernstig broeien als Peter verliefd wordt op buurvrouw Laura - en het is maar beter verder niks over de plot los te laten. De acteurs spelen prima, ook de semi-bekende Engelse, en er is een leuke bijrol weggelegd voor stand-up komiek Najib Amhali. De beelden zijn functioneel, maar niet ambitieus, krachtig of dubbelzinnig; Van Gogh maakt er dan ook geen geheim van dat het hem nooit te doen is om camerawerk. Wel om het verhaal, dat volgens Van Gogh spannend moet zijn. Dat is Baby Blue ook wel, maar de verwikkelingen zijn soms wat te kunstmatig ingenieus voor soepele inleving.

Somberman's aktie

1999 | Drama

Nederland 1999. Drama van Casper Verbrugge. Met o.a. Dirk Roofthooft en Oda Spelbos.

Herman (Roothooft) was ooit lid van de krakersbeweging en zijn anarchistische dichtbundel werd uitgegeven. Aangezien je van beide zaken niet kunt leven, heeft hij een nederig baantje in een warenhuis en heeft hij het niet veel verder gebracht dan zijn ouders, waarop hij neerkeek. Inwendig heeft hij nog steeds de drang om literair werk te scheppen, maar het komt er nauwelijks van. Zijn relatie met zijn vriendin Ines (Spelbos) is moeizaam geworden. Samen maken zij de balans op in lange gesprekken. Het resultaat is negatief. De film is gebaseerd op een novelle van Remco Campert uit 1985, die gaat over doemdenken en werkeloosheid; het was een beeld van de crisis in de beginjaren 1980, maar die wereld bestaat allang niet meer en de sfeer van toen komt niet goed uit de verf in de film. Een avondje toneel is waarschijnlijk veel boeiender: theater is driedimensionaal en je neemt ongemerkt deel aan het spel, omdat je er er als het ware midden in zit. Het camerawerk is van Tom Erisman.

Somberman's actie

1999 |

Nederland 1999. Casper Verbrugge. Met o.a. Wolter Muller, Sieto Hoving, Hein van der Heijden, Krijn ter Braak en Dennis Rudge.

Herman (Roothooft) was ooit lid van de krakersbeweging en zijn anarchistische dichtbundel werd uitgegeven. Aangezien je van beide zaken niet kunt leven, heeft hij een nederig baantje in een warenhuis en heeft hij het niet veel verder gebracht dan zijn ouders, waarop hij neerkeek. Inwendig heeft hij nog steeds de drang om literair werk te scheppen, maar het komt er nauwelijks van. Zijn relatie met zijn vriendin Ines (Spelbos) is moeizaam geworden. Samen maken zij de balans op in lange gesprekken. Het resultaat is negatief. De film is gebaseerd op een novelle van Remco Campert uit 1985, die gaat over doemdenken en werkeloosheid; het was een beeld van de crisis in de beginjaren 1980, maar die wereld bestaat allang niet meer en de sfeer van toen komt niet goed uit de verf in de film. Een avondje toneel is waarschijnlijk veel boeiender: theater is driedimensionaal en je neemt ongemerkt deel aan het spel, omdat je er er als het ware midden in zit. Het camerawerk is van Tom Erisman.

Papa's kleine meid

1999 |

Nederland 1999. Mathijs Geijskes. Met o.a. Rutger van Eijk, Myranda Jongeling en Rifka Lodeizen.

Herman (Roothooft) was ooit lid van de krakersbeweging en zijn anarchistische dichtbundel werd uitgegeven. Aangezien je van beide zaken niet kunt leven, heeft hij een nederig baantje in een warenhuis en heeft hij het niet veel verder gebracht dan zijn ouders, waarop hij neerkeek. Inwendig heeft hij nog steeds de drang om literair werk te scheppen, maar het komt er nauwelijks van. Zijn relatie met zijn vriendin Ines (Spelbos) is moeizaam geworden. Samen maken zij de balans op in lange gesprekken. Het resultaat is negatief. De film is gebaseerd op een novelle van Remco Campert uit 1985, die gaat over doemdenken en werkeloosheid; het was een beeld van de crisis in de beginjaren 1980, maar die wereld bestaat allang niet meer en de sfeer van toen komt niet goed uit de verf in de film. Een avondje toneel is waarschijnlijk veel boeiender: theater is driedimensionaal en je neemt ongemerkt deel aan het spel, omdat je er er als het ware midden in zit. Het camerawerk is van Tom Erisman.

Kaas

1999 | Drama

Nederland/België 1999. Drama van Orlow Seunke. Met o.a. Frieda Pittoors, Dirk Roofthooft, Bert Andre, Robert Borremans en Bert André.

Willem Elsschot geeft aan het begin van zijn roman een opsomming van de personages en 'elementen' (rekwisieten), alsof hij van plan is om een toneelstuk te gaan schrijven. Of een filmscenario. Een indruk die wordt versterkt door de beginregel van hoofdstuk 5: 'De kaasfilm begint zich voor mij te ontrollen.' Regisseur Seunke volgt Elsschots Kaas vrijwel op de voet. Hij hanteert dezelfde (beeld)taal, kiest perfecte locaties, bedient zich van fraai bezonken kleuren. Komt nog bij dat Josse De Pauw een overtuigende Laarmans neerzet, een gedroomde vertegenwoordiger in kaas, die er tragisch genoeg niet in slaagt om z'n volvette Edammers te slijten.

Duinzicht Boven

1999 | Drama

Nederland 1999. Drama van Gerardjan Rijnders. Met o.a. Annemarie Prins, Marjon Brandsma, Kitty Courbois, Celia Nufaar en Ina van Faassen.

De vijftig-jarige mevrouw Hagoort (Brandsma) wordt tijdelijk opgenomen in de psychiatrische instelling `Duinzicht Boven`, waar vooral oude, hopeloze gevallen verblijven. De komst van de nieuwelinge brengt het geregelde leven van de oudjes in het huis totaal in de war. Teuntje (Prins), die er al het langst verblijft, zwaait er de scepter, maar Hagoort weigert zich naar haar regels te plooien. Het verplegend personeel observeert de toestand, maar grijpt niet in. Als Teuntje door een ongeval tijdelijk naar het ziekenhuis moet, lijkt het alsof de revolutionaire aanpak van Hagoort zijn vruchten begint af te werpen. Schitterend geacteerd drama dat bol staat van de symboliek. 'Duinzicht Boven' is het schoolvoorbeeld van een vastgeroeste machtsstructuur waar iedereen zich bij heeft neergelegd, tot er een vreemde eend in de bijt komt. Dank zij de acteerprestaties van enkele oude rotten in het vak komt de film op een niveau dat vergelijkbaar is met ONE FLEW OVER THE CUCKOO'S NEST en een einde dat zeker even explosief is. Joke Meillo schreef het knappe scenario. Fotografie is van Tom Erisman.

De trein van zes uur tien

1999 | Thriller

Nederland 1999. Thriller van Frank Ketelaar. Met o.a. Peter Paul Muller, Roeland Fernhout, Rifka Lodeizen, Halina Reijn en Rudolf Lucieer.

Onno (Muller) droomt van een baan als curator in het Rijksmuseum. Als hij tot zijn blijdschap de laatste sollicitatieronde haalt, ontmoet hij de andere kandidaat en vreest dat deze arrogante yup met zijn sterke cv, genaamd Alex (Fernhout), hem van zijn droom zal afhouden. Wat doe je in zo'n geval? Je ontvoert hem en sluit hem ergens op tot de solliciatieprocedure is afgerond. Onno krijgt de baan, maar komt Alex drie jaar later tijdens een sollicitatie opnieuw tegen. De trein van 6 uur 10 ontrolt als een degelijke thriller met goed acteerwerk en aangename wendingen. De film werd ook op buitenlandse tv-kanalen een graag geziene gast.

De Pijnbank

1998 | Drama

Nederland 1998. Drama van Theo van Gogh. Met o.a. Paul de Leeuw, Jack Wouterse, Eric van Sauers, Roeland Fernhout en Camilla Siegertsz.

Jack Wouterse speelt een hoge bankfunctionaris die zo zijn eigen verkooptactieken heeft. Na een fusie krijgt hij een jonge en zeer ambitieuze, maar niet zo bijster intelligente manager boven zich die Wouterse te slim af probeert te zijn. Paul de Leeuw speelt een gefrustreerde klant die nog een appeltje met Wouterse te schillen heeft. Een en ander loopt, zacht uitgedrukt, nogal uit de hand. In zijn gegeven een 'echte van Gogh', waarin Wouterse de sterren van de hemel speelt.

Vijf uur eerder

1997 | Drama

Nederland 1997. Drama van Frank Ketelaar. Met o.a. Leny Breederveld, Marit van Bohemen, Gijs Scholten van Aschat en Diederik Ebbinge.

Jack Wouterse speelt een hoge bankfunctionaris die zo zijn eigen verkooptactieken heeft. Na een fusie krijgt hij een jonge en zeer ambitieuze, maar niet zo bijster intelligente manager boven zich die Wouterse te slim af probeert te zijn. Paul de Leeuw speelt een gefrustreerde klant die nog een appeltje met Wouterse te schillen heeft. Een en ander loopt, zacht uitgedrukt, nogal uit de hand. In zijn gegeven een 'echte van Gogh', waarin Wouterse de sterren van de hemel speelt.

In het belang van de staat

1997 | Thriller, Drama

Nederland 1997. Thriller van Theo van Gogh. Met o.a. Marlies Heuer, Esgo Heil, Miodrag Milojevic, Maarten van Rossum en Carol van Herwijnen.

Een Koerdische asielzoeker die dichter is en lid zou zijn van het Koerdisch Marxistisch Leninistisch Front, ontkomt in Nederland niet aan de lange arm van de Turkse regering, die een verzoek tot uitlevering indient, omdat hij twee Turkse soldaten zou hebben doodgeschoten. De praktisch ingestelde Hollanders vrezen onrust onder de Turkse gemeenschappen in de Nederlandse steden en besluiten dat de BVD de jacht op hem moet openen. De Nederlandse geheimedienst schuwt geen wederrechtelijke middelen en aarzelt geen moment om ook zijn asielzoekers-advocate onder druk te zetten en af te luisteren. Van Gogh stelt typische Nederlandse toestanden aan de kaak, waarmee overigens in andere Europese landen niet anders wordt omgesprongen, maar hij beantwoordt de vraag hoe de overheid het kaf van het koren moet scheiden in het geheel niet. Geproduceerd met geld van de publieke (tv-)omroepen en uitgezonden in het kader van een serie films met het thema [KL]De greep van de staat[KLE]. Nadat de discussie over het al dan niet lauweren van een tv-film in Utrecht was wegge[KA3]ebd, werd deze film in 1997 bekroond met het Gouden Kalf (bij gebrek aan beter). Scenario van Tomas Ross.

Gordel van smaragd

1997 | Drama

Nederland 1997. Drama van Orlow Seunke. Met o.a. Piet Kamerman, José Rizal Manu, Bram van der Vlugt, Frans Tumbuan en Christine Hakim.

Een Koerdische asielzoeker die dichter is en lid zou zijn van het Koerdisch Marxistisch Leninistisch Front, ontkomt in Nederland niet aan de lange arm van de Turkse regering, die een verzoek tot uitlevering indient, omdat hij twee Turkse soldaten zou hebben doodgeschoten. De praktisch ingestelde Hollanders vrezen onrust onder de Turkse gemeenschappen in de Nederlandse steden en besluiten dat de BVD de jacht op hem moet openen. De Nederlandse geheimedienst schuwt geen wederrechtelijke middelen en aarzelt geen moment om ook zijn asielzoekers-advocate onder druk te zetten en af te luisteren. Van Gogh stelt typische Nederlandse toestanden aan de kaak, waarmee overigens in andere Europese landen niet anders wordt omgesprongen, maar hij beantwoordt de vraag hoe de overheid het kaf van het koren moet scheiden in het geheel niet. Geproduceerd met geld van de publieke (tv-)omroepen en uitgezonden in het kader van een serie films met het thema [KL]De greep van de staat[KLE]. Nadat de discussie over het al dan niet lauweren van een tv-film in Utrecht was wegge[KA3]ebd, werd deze film in 1997 bekroond met het Gouden Kalf (bij gebrek aan beter). Scenario van Tomas Ross.

Fraude

1996 | Korte film

Nederland 1996. Korte film van Sander Francken. Met o.a. Margôt Ros, Leslie de Gruyter, Ellis van den Brink, Elvira Out en Rik van Uffelen.

Een Koerdische asielzoeker die dichter is en lid zou zijn van het Koerdisch Marxistisch Leninistisch Front, ontkomt in Nederland niet aan de lange arm van de Turkse regering, die een verzoek tot uitlevering indient, omdat hij twee Turkse soldaten zou hebben doodgeschoten. De praktisch ingestelde Hollanders vrezen onrust onder de Turkse gemeenschappen in de Nederlandse steden en besluiten dat de BVD de jacht op hem moet openen. De Nederlandse geheimedienst schuwt geen wederrechtelijke middelen en aarzelt geen moment om ook zijn asielzoekers-advocate onder druk te zetten en af te luisteren. Van Gogh stelt typische Nederlandse toestanden aan de kaak, waarmee overigens in andere Europese landen niet anders wordt omgesprongen, maar hij beantwoordt de vraag hoe de overheid het kaf van het koren moet scheiden in het geheel niet. Geproduceerd met geld van de publieke (tv-)omroepen en uitgezonden in het kader van een serie films met het thema [KL]De greep van de staat[KLE]. Nadat de discussie over het al dan niet lauweren van een tv-film in Utrecht was wegge[KA3]ebd, werd deze film in 1997 bekroond met het Gouden Kalf (bij gebrek aan beter). Scenario van Tomas Ross.

Blind Date

1996 | Drama

Nederland 1996. Drama van Theo van Gogh. Met o.a. Renée Fokker, Peer Mascini, Roeland Fernhout, Wouter Brave en Jan Jaspers.

Blind Date draait, net als Van Gogh's eerder film 06, om de verhouding tussen twee mensen, maar ditmaal komen ze ook face to face. Renee Fokker en Peer Mascini spelen een vrouw en een man die een groot verdriet moeten verwerken. Dat doen ze niet alleen door elkaar te steunen, maar ook door elkaar soms flink op stang te jagen: intermenselijke relaties zijn bij van Gogh nooit simpel. Het idee van de film kreeg gestalte in dialogen die geschreven zijn door Kim van Kooten.

Walhalla

1995 | Drama, Komedie, Thriller

Nederland 1995. Drama van Eddy Terstall. Met o.a. Huub Stapel, Jan Mulder, Najib Amhali, Marc van Uchelen en Manouk van der Meulen.

Het maken van films over etnische tegenstellingen met de daarmee samenhangende sociale problemen en racisme is in. Ook ons kikkerlandje kon niet achterblijven. Een dorpje in Zeeuws- Vlaanderen heeft een wijk waarin bovengenoemde problematiek voorkomt. Projectontwikkelaar Mulder (een opmerkelijk debuut van een ex-voetballer met schrijversaspiraties) wil de wijk kaal slaan om er een meubelpaleis met de naam uit de titel te vestigen. Uiteraard komt de autochtone en niet-autochtone bevolking in opstand tegen dergelijke plannen, die slechts via corruptie en verraad kunnen worden gerealiseerd. Het niet al te sterke scenario van regisseur Terstall (die ons ook TRANSIT schonk) is goed bedoeld, maar zit vol flauwe en platte grappen. Het spel zinkt en beetje weg in Terstall's vage regie en het is de vraag of de pogingen tot Zeeuws-Vlaamse dialekt wel zo'n goede greep voor het kijkerspubliek is. Na nauwelijks een week draaien in de vaderlandse bioscopen maakte de film zich op voor vertoning op de buis. Camerawerk is van Tom Erisman.

Koos Tak

1995 |

Nederland 1995. Theo van Gogh. Met o.a. Sylvia Kristel, Thomas Roosenboom, Conny Palmen, Ursul de Geer en Joop Doderer.

Het maken van films over etnische tegenstellingen met de daarmee samenhangende sociale problemen en racisme is in. Ook ons kikkerlandje kon niet achterblijven. Een dorpje in Zeeuws- Vlaanderen heeft een wijk waarin bovengenoemde problematiek voorkomt. Projectontwikkelaar Mulder (een opmerkelijk debuut van een ex-voetballer met schrijversaspiraties) wil de wijk kaal slaan om er een meubelpaleis met de naam uit de titel te vestigen. Uiteraard komt de autochtone en niet-autochtone bevolking in opstand tegen dergelijke plannen, die slechts via corruptie en verraad kunnen worden gerealiseerd. Het niet al te sterke scenario van regisseur Terstall (die ons ook TRANSIT schonk) is goed bedoeld, maar zit vol flauwe en platte grappen. Het spel zinkt en beetje weg in Terstall's vage regie en het is de vraag of de pogingen tot Zeeuws-Vlaamse dialekt wel zo'n goede greep voor het kijkerspubliek is. Na nauwelijks een week draaien in de vaderlandse bioscopen maakte de film zich op voor vertoning op de buis. Camerawerk is van Tom Erisman.

In Drievoud/fout

1995 |

Nederland 1995. Sander Francken.

Het maken van films over etnische tegenstellingen met de daarmee samenhangende sociale problemen en racisme is in. Ook ons kikkerlandje kon niet achterblijven. Een dorpje in Zeeuws- Vlaanderen heeft een wijk waarin bovengenoemde problematiek voorkomt. Projectontwikkelaar Mulder (een opmerkelijk debuut van een ex-voetballer met schrijversaspiraties) wil de wijk kaal slaan om er een meubelpaleis met de naam uit de titel te vestigen. Uiteraard komt de autochtone en niet-autochtone bevolking in opstand tegen dergelijke plannen, die slechts via corruptie en verraad kunnen worden gerealiseerd. Het niet al te sterke scenario van regisseur Terstall (die ons ook TRANSIT schonk) is goed bedoeld, maar zit vol flauwe en platte grappen. Het spel zinkt en beetje weg in Terstall's vage regie en het is de vraag of de pogingen tot Zeeuws-Vlaamse dialekt wel zo'n goede greep voor het kijkerspubliek is. Na nauwelijks een week draaien in de vaderlandse bioscopen maakte de film zich op voor vertoning op de buis. Camerawerk is van Tom Erisman.

Frans en Duits

1995 |

Nederland 1995. Orlow Seunke. Met o.a. Dick Boutkan, Truus Dekker, Margôt Ros, Pierre Bokma en Ramsey Nasr.

Het maken van films over etnische tegenstellingen met de daarmee samenhangende sociale problemen en racisme is in. Ook ons kikkerlandje kon niet achterblijven. Een dorpje in Zeeuws- Vlaanderen heeft een wijk waarin bovengenoemde problematiek voorkomt. Projectontwikkelaar Mulder (een opmerkelijk debuut van een ex-voetballer met schrijversaspiraties) wil de wijk kaal slaan om er een meubelpaleis met de naam uit de titel te vestigen. Uiteraard komt de autochtone en niet-autochtone bevolking in opstand tegen dergelijke plannen, die slechts via corruptie en verraad kunnen worden gerealiseerd. Het niet al te sterke scenario van regisseur Terstall (die ons ook TRANSIT schonk) is goed bedoeld, maar zit vol flauwe en platte grappen. Het spel zinkt en beetje weg in Terstall's vage regie en het is de vraag of de pogingen tot Zeeuws-Vlaamse dialekt wel zo'n goede greep voor het kijkerspubliek is. Na nauwelijks een week draaien in de vaderlandse bioscopen maakte de film zich op voor vertoning op de buis. Camerawerk is van Tom Erisman.

Wie aus weiter Ferne

1994 | Drama

Nederland 1994. Drama van Eric Oosthoek. Met o.a. Willem Nijholt, Joop Admiraal, Loes Luca, Jacques Commandeur en Krijn ter Braak.

Op uitnodiging van het Concertgebouw, komt de Nederlandse dirigent en Mahler-specialist Nijholt terug naar Nederland om een eenmalige uitvoering van Mahlers Derde Symfonie te leiden. Zijn verrassing is groot als blijkt dat het Concertgebouw in de steigers staat en dat de werkzaamheden tijdens de repetities gewoon doorgaan. Bovendien is de akoestiek van de zaal verschrikkelijk slecht en is het balkon te dichtbij, zodat de posthoornsolo in het derde deel onmogelijk 'wie aus weiter Ferne' kan komen, zoals de partituur voorschrijft. Met dit detail staat of valt voor hem de hele uitvoering. Meesterlijk portret van wat een dirigent beweegt in de uitvoering van een compositie. Nijholt geeft schitterend gestalte aan deze gekwelde man, die af en toe toch ook menselijke trekjes toont, hoewel dit voor hem van ondergeschikt belang is. Zijn oplossing voor de posthoornsolo is een megalomaan juweeltje. Met medewerking van het Simfonieorkest Con Brio en posthoornsolist Jos Verspagen. Scenario van Nirav Christophe en Jacques Peeters. Aan de camera stond Tom Erisman.

Een Galerij - De Wanhoop van de sirene

1994 |

Nederland 1994. Theo van Gogh. Met o.a. Ton Lensink, Jaap Hoogstra en Ellen de Thouars.

Op uitnodiging van het Concertgebouw, komt de Nederlandse dirigent en Mahler-specialist Nijholt terug naar Nederland om een eenmalige uitvoering van Mahlers Derde Symfonie te leiden. Zijn verrassing is groot als blijkt dat het Concertgebouw in de steigers staat en dat de werkzaamheden tijdens de repetities gewoon doorgaan. Bovendien is de akoestiek van de zaal verschrikkelijk slecht en is het balkon te dichtbij, zodat de posthoornsolo in het derde deel onmogelijk 'wie aus weiter Ferne' kan komen, zoals de partituur voorschrijft. Met dit detail staat of valt voor hem de hele uitvoering. Meesterlijk portret van wat een dirigent beweegt in de uitvoering van een compositie. Nijholt geeft schitterend gestalte aan deze gekwelde man, die af en toe toch ook menselijke trekjes toont, hoewel dit voor hem van ondergeschikt belang is. Zijn oplossing voor de posthoornsolo is een megalomaan juweeltje. Met medewerking van het Simfonieorkest Con Brio en posthoornsolist Jos Verspagen. Scenario van Nirav Christophe en Jacques Peeters. Aan de camera stond Tom Erisman.

Een Galerij - De Pinna

1994 |

Nederland 1994. Casper Verbrugge. Met o.a. Karen van Holst Pellekaan, Rene van Asten en Ansje Beentjes.

Op uitnodiging van het Concertgebouw, komt de Nederlandse dirigent en Mahler-specialist Nijholt terug naar Nederland om een eenmalige uitvoering van Mahlers Derde Symfonie te leiden. Zijn verrassing is groot als blijkt dat het Concertgebouw in de steigers staat en dat de werkzaamheden tijdens de repetities gewoon doorgaan. Bovendien is de akoestiek van de zaal verschrikkelijk slecht en is het balkon te dichtbij, zodat de posthoornsolo in het derde deel onmogelijk 'wie aus weiter Ferne' kan komen, zoals de partituur voorschrijft. Met dit detail staat of valt voor hem de hele uitvoering. Meesterlijk portret van wat een dirigent beweegt in de uitvoering van een compositie. Nijholt geeft schitterend gestalte aan deze gekwelde man, die af en toe toch ook menselijke trekjes toont, hoewel dit voor hem van ondergeschikt belang is. Zijn oplossing voor de posthoornsolo is een megalomaan juweeltje. Met medewerking van het Simfonieorkest Con Brio en posthoornsolist Jos Verspagen. Scenario van Nirav Christophe en Jacques Peeters. Aan de camera stond Tom Erisman.

Angie

1994 | Komedie, Familiefilm, Drama, Romantiek, Experimenteel

Verenigde Staten 1994. Komedie van Martha Coolidge. Met o.a. Geena Davis, Stephen Rea, James Gandolfini, Aida Turturro en Philip Bosco.

Falende feministische komedie met Davis in de titelrol. Zij is een onafhankelijk arbeidersmeisje uit Brooklyn, dat zwanger wordt door de schuld van haar vriendje, de loodgieter Gandolfini. Ze stuurt hem de laan uit en gaat op stap met de Ier Rea, die ook geen partij voor haar blijkt te zijn. Haar zoon wordt geboren met een misvormd armpje. Na een week laat ze hem in de steek en stapt ze in een Greyhound-bus, op zoek naar haar moeder, die haar in de steek liet toen zij klein was. Scenarioschrijver Todd Graff en regisseur Coolidge hebben de in 1991 gepubliceerde roman Angie, I Says in een Hollywoodjasje gestoken, en het enige dat overblijft is een alledaagse film met een gemene Newyorkse tongval. Gedraaid in Panavision met Dolby-geluid. Cmaerawerk van Johnny E. Jensen.

06

1994 | Drama

Nederland 1994. Drama van Theo van Gogh. Met o.a. Ariane Schluter en Ad van Kempen.

Strak, soms opwindend telefoonseksdrama over de relatie tegen wil en dank tussen van Kempen en Schluter, die elkaar alleen van de telefoonseks kennen. Hij is een alleenstaande architect die reageert op haar contactadvertentie. Het eerste gesprek is schuchter, later wordt er regelmatig gebeld. Het contact blijft anoniem, van oor tot oor, maar met gelul, ruzies, wantrouwen, jaloersheid en intieme geilheid. Hoewel fysiek contact ontbreekt, begint het op een normale relatie te lijken. Van Kampen gaat ten slotte uit nieuwsgierigheid in de fout: op een feestje achterhaalt hij toevallig de achternaam van zijn telefoongeliefde, hij doorbreekt de code, er wordt niet meer gebeld, en er wordt afgestevend op een grimmige en dodelijke finale. Titel van deze schitterende verfilming van het gelijknamige toneelstuk van Marcel Otten en Johan Doesburg verwijst naar de 06-nummers voor erotisch telefoonverkeer. De film is nooit vervelend, bij momenten zelfs uitermate boeiend, verfrissend, schaamteloos, sfeervol, beheerst. Ondanks onverbloemde scènes en ruige maar schitterende dialogen, is dit geen ode aan goedkoop voyeurisme. Schluter, met haar zwoele stem en hese lach, acteert beresterk met een breed scala aan emoties. Van Kempen komt argeloos, olijk en onbevangen over.

Vals licht

1993 | Thriller, Drama

Nederland 1993. Thriller van Theo van Gogh. Met o.a. Amanda Ooms, Ellik Bargaï, Thom Hoffman, Tom Jansen en Cas Enklaar.

Barga[KA3]i als de held, een geobsedeerde student, wordt verliefd op de Zweeds-Nederlandse Ooms, een hoertje, en haar wereld die van leugenachtigheid en theatraliteit aan elkaar hangt. Een onmogelijke liefde waarin de prostitu[KA1]ee een spelletje speelt met de student, die meegesleurd wordt in een angstaanjagende wereld van drugs, porno(foto)grafie en chantage. Het scenario van Henri de By en van Gogh is gebaseerd op de gelijknamige roman van Joost Zwagerman, teruggeschroefd tot één hoofdthema: de tegenstelling tussen de student en de lichtekooi. Van Gogh mengt maatschappelijke waarden en mistoestanden maar de film ontploft nooit, hij suddert maar wat aan. Bargaí mist overtuigingskracht en Ooms brabbelt een onverstaanbaar Nederlands. Hoffman speelt een gemene fotograaf, Jansen is een onverbiddelijke drugshandelaar terwijl Enklaar en Veugelers van de ouders van de student een stel tragische kaffers maken. Niet meteen een beschamende vertoning maar het licht van de titel is wel erg bleek.

Angie

1993 | Drama, Actiefilm, Thriller

Nederland 1993. Drama van Martin Lagestee. Met o.a. Annemarie Röttgering, Hidde Schols, Marijke Veugelers, Derek de Lint en Jack Wouterse.

Actiedrama met debutante R[KA3]ottgering. Zij is de jongensachtige titelpersonage die een nieuw leven (thuis) tracht op te bouwen na een aantal jaren in een tehuis voor moeilijk opvoedbare kinderen te zijn geweest. Ze vindt een baantje als serveerster. Door haar broertje Boissevain (die door de politie wordt gezocht) en haar vriendje Schols komt zij echter opnieuw terecht in het criminele milieu. De Lint speelt een wraakzuchtige boef; hij acteert als een stier in een porseleinkast, die ook nog kiespijn heeft. Het trio jonge acteurs doet zijn best, maar wordt nu eenmaal niet gediend door het oppervlakkige scenario van regisseur Lagestee met bijzonder wezenloze dialogen. Alleen Veugelers als een wanhopige moeder maakt indruk in de te trage, vaak onhandig gedraaide film die pas naar het einde toe uit de startblokken schiet. Michael Belderink, Paul Ruven en Simon de Waal schreven mee aan het scenario. Tom Erisman stond achter de camera. Kwam in de V.S. direct op video uit.

Transit

1992 | Drama

Nederland 1992. Drama van Eddy Terstall. Met o.a. Jacob Kurc, Edson Gomes, Alaor Soares, Nelson Latif en Vivian Chediack.

Debuutfilm van Terstall, gebaseerd op diens persoonlijke ervaringen als vertaler voor Zuidamerikaanse immigranten. Vier middelmatige Braziliaanse musici belanden berooid in Amsterdam nadat ze in Parijs hun geluk hebben geprobeerd. Ook in Amsterdam is niemand geïnteresseerd in hun artistieke talenten. Ze kunnen niet legaal aan de bak komen, tenzij ze een schijnhuwelijk sluiten met een of andere Amsterdamse. Wanneer hun toeristenvisa zijn verstreken, moeten ze hun weg zoeken op de illegale arbeidsmarkt. Gedraaid in levensechte, documentaire-achtige stijl. Een realistisch verslag over het emotioneel en lichamelijk overleven in een stad waar de economie voor een deel drijft op illegale arbeid. Ondanks dramatische gebeurtenissen en de niet weg te denken tragiek, komt de film vrij geestig over. Gedraaid in de Jordaan met enthousiaste mensen uit de Amsterdams- Braziliaanse subcultuur. Een low-budget film die waardering verdient.

Beck

1992 | Thriller

Noorwegen/België/Nederland 1992. Thriller van Jacob Bijl. Met o.a. Warre Borgmans, Els Dottermans en Jan Decleir.

De 45-jarige Martin Beck komt na zijn genezing van een schotwond terug als hoofd van de Antwerpse gerechtelijke politie. Om er weer in te komen krijgt hij een oninteressante zaak toegewezen, waarbij hij de mysterieuze dood van een oude man moet onderzoeken. In het onderzoek wordt hij echter danig gehinderd door zijn collega Fisher, die steeds de beste mensen bij hem weghaalt voor een andere zaak.

Way Upstream

1991 | Komedie, Thriller

Nederland 1991. Komedie van Sander Francken. Met o.a. Geert de Jong, Gees Linnebank, Celia van den Boogert, George van Houts en Aus Greidanus.

Twee echtparen gaan uit varen op een jacht op de Nederlandse wateren. De mannen kennen elkaar van kantoor maar de vakantiepret wordt meteen verstoord door een gespannen sfeertje als gevolg van verkrampte verhoudingen. Wanneer een vreemdeling hen uit een benarde situatie redt en een eindje meevaart, is het hek helemaal van de dam. Mislukte polderhorror, gebaseerd op het gelijknamig toneelstuk van Alan Ayckbourn. Het povere regiedebuut wordt enigszins gered door cameraman Tom Erisma, die dankbaar gebruik maakt van de mooie Spiegelpolderlocaties bij Nederhorst den Berg. In 1988 op zeer humoristische wijze met een onverwachte afloop reeds verfilmd voor de (Engelse) tv door Terry Johnson.

Let the Music Dance

1990 | Komedie

Nederland 1990. Komedie van Pim de la Parra. Met o.a. Boudewijn de Groot, Eugenie Schellen, Bonnie Williams, Marc Hazewinkel en Ingrid Willemse.

Af en toe leuke 'minimale' de la Parrafilm waarin het levend liedjes- en zangmonument van de jaren zestig en zeventig, Boudewijn de Groot, in opdracht van de Europese Commissie een Europees volkslied moet componeren dat alle bestaande volksliederen overbodig moet maken. Hij heeft echter geen deadline, geen zanger en geen inspiratie, maar wel te veel vrouwen. Men verveelt zich zelden, het komt allemaal wat jongensachtig over, er zitten leuke typetjes in en de Groot is minzaam maar geen groot acteur. Op vijf dagen ingeblikt maar dat neem je er moeiteloos bij.

Bakker Bos

1990 |

Nederland 1990. Tijs Tinbergen.

Af en toe leuke 'minimale' de la Parrafilm waarin het levend liedjes- en zangmonument van de jaren zestig en zeventig, Boudewijn de Groot, in opdracht van de Europese Commissie een Europees volkslied moet componeren dat alle bestaande volksliederen overbodig moet maken. Hij heeft echter geen deadline, geen zanger en geen inspiratie, maar wel te veel vrouwen. Men verveelt zich zelden, het komt allemaal wat jongensachtig over, er zitten leuke typetjes in en de Groot is minzaam maar geen groot acteur. Op vijf dagen ingeblikt maar dat neem je er moeiteloos bij.

Loos

1989 | Thriller, Komedie, Erotiek

Nederland 1989. Thriller van Theo van Gogh. Met o.a. Tom Jansen, Renée Fokker, Max Pam, Cas Enkklaar en Dorrius.

Succes-advocaat Jansen wil de verdediging van een van lustmoord verdachte misdadiger uit handen geven, maar hij wordt onder druk gezet en de zaak wordt voor hem een nachtmerrie. Hij geraakt psychisch ontredderd en ten prooi aan complete vertwijfeling. Van Gogh weer op zijn best met intrigerende vormgeving en creative sfeervertelling. Origineel, wrange humor, dubbelhartige (onder)toon en interessante fotografie van 'trendy' Erwin Olaf. Naar het verhaal Wachten op de Maan van Guus Luijters.

Brood op de plank

1987 |

Nederland 1987. Tijs Tinbergen.

Succes-advocaat Jansen wil de verdediging van een van lustmoord verdachte misdadiger uit handen geven, maar hij wordt onder druk gezet en de zaak wordt voor hem een nachtmerrie. Hij geraakt psychisch ontredderd en ten prooi aan complete vertwijfeling. Van Gogh weer op zijn best met intrigerende vormgeving en creative sfeervertelling. Origineel, wrange humor, dubbelhartige (onder)toon en interessante fotografie van 'trendy' Erwin Olaf. Naar het verhaal Wachten op de Maan van Guus Luijters.

op televisie
2 uitzendingen

Datum
Zender
Tijd
woensdag 20 december
RTL 5
20:30 - 22:05

Gooische vrouwen (2011) is deze week eenmaal op televisie. Log in om een abonnement aan te maken

Datum
Zender
Tijd
zaterdag 30 december
RTL 4
20:00 - 22:10

Reageer