Suzanne Bertish

Acteur

Suzanne Bertish is acteur.
Er zijn 12 films gevonden.

The Commander

2003 | Misdaad, Thriller

Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 2003. Misdaad van Michael Whyte. Met o.a. Amanda Burton, Matthew Marsh, Nicholas Jones, Martin Walsh en David Calder.

Een nieuwe gedaante voor Burton, zo bekend en populair als schouwarts Samantha Ryan. Ze speelt nu de pittige Clare Blake in een keurige witte uniformblouse met een zwarte rok en heeft twintig jaar gediend bij de politie van Londen. Ze is bevorderd tot Commander, een job die meestal door een man verricht wordt. Ze is het hoofd van een afdeling die Murder Review Group heet. Dit team houdt zich zowel met interne als externe gevallen bezig. Zo werd een verdachte door de politie dodelijk getroffen en Blake`s groep moet nu bepalen wie de trekker heeft overgehaald. De aanwijzingen gaan in de richting van DCI Mike Hedges (Marsh), die incriminerende bewijzen probeert te laten verdwijnen. Tegelijkertijd wordt James Lampton (Bonneville) vrijgelaten, een moordenaar, die door Clare's toedoen voor twaalf jaar achter de tralies was verdwenen. Hij heeft een boek over rehabilitatie geschreven. Het werk werd gunstig ontvangen door de critici en James is de lieveling van de pers geworden. Dan vindt er een serie moorden plaats, de de Murder Review Group moet beoordelen. Is dit het werk van James of een onbekende seriemoordenaar? Komt iemand soms op het idee dat er een verband kan bestaan tussen de desperate Mike Hedges en de moorden? Het scenario van Lynda La Plante die de film produceerde, en Boris Starling staat garant voor solide entertainment. Daarbij komt een uitstekende Burton, die gesteund wordt door een goede rolverdeling. Het camerawerk is van Simon Kossoff. Wordt meestal uitgezonden in twee delen en de kijkers hoopten op een nieuwe tv-serie.

The Scarlet Pimpernel

1999 | Avonturenfilm, Mysterie, Romantiek, Historische film

Verenigd Koninkrijk 1999. Avonturenfilm van Patrick Lau en Simon Langton. Met o.a. Richard E. Grant, Elizabeth McGovern, Martin Shaw, Anthony Green en Ronan Vibert.

Op het hoogtepunt van de Franse revolutie zet de mysterieuze Pimpernel Robespierre, de leider van de Republikeinen, en Chauvelin, het hoofd van geheime politie, voor schut door voor de ogen van de autoriteiten aristocraten te redden. Chauvelin reist af naar Engeland om deze man te ontmaskeren. Zoals vrijwel altijd bij miniseries van de BBC ziet het er fraai uit: uitstekend camerawerk, geweldige decors en prima acteurs. Helaas is deze Scarlet Pimpernel voor een cape- en degenfilm wel erg tam en ga je je ergeren aan al die Fransen met zwaar-Engelse accenten.

Bent

1997 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigd Koninkrijk 1997. Oorlogsfilm van Sean Mathias. Met o.a. Clive Owen, Lothaire Bluteau, Brian Webber, Ian McKellen en Mick Jagger.

Het gelijknamige toneelstuk van Martin Sherman, die tevens het scenario schreef, liep lang in de schouwburgen. Het was een krachtig stuk dat bepaalde kijkers aansprak en kwam op de planken sterk over. Als debuterend filmregisseur moet Mathias nog heel wat van het filmvak leren ondanks de fatsoenlijke hoofdrollen van Owen als Max en Bluteau als Horst. De nazi`s hebben rond 1936 de jacht geopend op homo`s. Max (Owen) en zijn schandknaapje Rudy (Webber) worden in Berlijn opgepakt en ge[KA3]interneerd in het eerste concentratiekamp van de nazi`s op een voormalig fabrieksterrein in een schilderachtig plaatsje bij M[KA3]unchen, Dachau. Max ontmoet hier Horst (Bluteau) en er ontstaat een relatie onder penibele omstandigheden van lijfstraffen en, nog erger, medische experimenten van doktoren zonder geweten. De montage rammelt omdat scenarist Sherman de schouwburg in zijn hoofd had en dat is heel jammer, want deze rolprent heeft best een boodschap: de kippenslachter van Schrobenhausen (een stadje dat ook niet ver van München is) Heinrich Himmler, hoofd van de SS, heeft behalve joden en zigeuners ook alle homo's van de kaart willen vegen en dat mag niet vergeten worden. Mick Jagger is te zien in een kleine rol als travestiet in een Berlijns cabaret, en zingt Streets of Berlin. Het camerawerk is van Yorgos Arvanitis.

Crimetime

1996 | Thriller, Experimenteel

Duitsland/Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten/Nederland 1996. Thriller van George Sluizer. Met o.a. Stephen Baldwin, Pete Postlethwaite, Sadie Frost, Geraldine Chaplin en Karen Black.

De weinig succesvolle acteur Bobby Mahon (Baldwin) krijgt de kans van zijn leven als hem een rol in het tv-programma [KL]Crimetime[KLE] aangeboden wordt om echte wandaden na te spelen. Zijn geloofwaardige spel als de enge vrouwenmoordenaar, die Londen in de ban houdt, jaagt de kijkcijfers gigantisch de hoogte in. Al vlug wordt Bobby geobsedeerd door deze psychopaat tot grote bezorgdheid van zijn lieve vriendin Val (Frost). Dan ontdekt de echte moordenaar Sidney (Postlethwaite) dat hij een ster is geworden. Hij modelleert zich meer en meer naar de figuur die van hem op de tv geschetst wordt en begint Bobby informatie te geven over zijn voorgenomen daden. De grens tussen Bobby en Sidney wordt steeds vager. Deze film haalt de grenzeloze oppervlakkigheid van tv-shows flink over de hekel. Het op goedkope sensaties beluste kijkersvolk schreeuwt tegenwoordig om reality-tv en houdt daarbij absoluut geen rekening met gevoelens van de betrokkenen. De uitstekende vertolking van de opmerkelijke rolverdeling houdt de film moeiteloos op gang. Het scenario werd geschreven door Brendan Somers. Het camerawerk is van Jules van den Steenhoven. Dolby Stereo.

Wall Of Silence

1993 | Misdaad

Verenigd Koninkrijk 1993. Misdaad van Philip Saville. Met o.a. Warren Mitchell, Bill Patterson, John Bowe, Suzanne Bertish en Juliette Caton.

Het lijk van een man wordt uit een Londens kanaal opgevist. De man heeft een typisch joodse baard. Het lichaam bevond zich in de kofferbak van een wagen waarop een swastika geschilderd was. Inspecteur Paterson wordt met het onderzoek belast. Hij ontdekt dat het slachtoffer, zwager van rabbijn Mitchell, op de dag van zijn dood een markt met koosjere produkten moest bezoeken in New York. Aanvankelijk verdenkt hij een groep neo-nazi's, maar dan begint hij te vermoeden dat hij de dader in de joodse gemeenschap moet gaan zoeken. Intrigerende thriller die zich afspeelt in een nogal gesloten gemeenschap. Een sterk scenario van Lawrence Marks en Maurice Gran waarin spanning en typisch joodse situatiehumor uitstekend werden vermengd. Goede vertolking over de hele lijn. John Kenway verzorgde de fotografie.

15: the Life and Death of Philip Knight

1993 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1993. Drama van Peter Kominsky. Met o.a. Daniel Newman, Holly Aird, Terence Beesley, Angus Macfadyen en Suzanne Bertish.

Een onhandelbare jonge misdadiger wordt uiteindelijk in een gevangenis voor volwassenen geplaatst waar hij zichzelf ophangt. Het ware verhaal van Engelands jongste zelfmoord in een gevangenis. Vreemd doelloze protestfilm zonder uitgesproken standpunt. Daniel Newman is uitstekend in de titelrol, maar verder is de film alleen maar erg lang.

Venice/Venice

1992 | Experimenteel

Verenigde Staten 1992. Experimenteel van Henry Jaglom. Met o.a. Nelly Alard, Henry Jaglom, Melissa Leo, Suzanne Bertish en Daphna Kastner.

Jaglom`s (negende) film-over-de-film is uitsluitend interessant voor zijn fans en die schijnt hij te hebben in Venice in Californi[KA3]e, waar de film eindigt. Het grootste gedeelte gaat over het Filmfestival van Veneti[KA3]e, waar Jaglom, alias Dean de enige (!) Amerikaanse inschrijving is. Mooie Française, journaliste Alard interviewt hem en ze lullen eindeloos, maar het gaat nergens over. Behalve de regie en de hoofdrol, schreef hij het scenario en monteerde hij de rolprent. Hanania Baer stond achter de camera.

A Day in The Summer

1989 | Komedie

Verenigd Koninkrijk 1989. Komedie van Bob Mahoney. Met o.a. Peter Egan, Jack Shepherd, John Sessions, Jill Bennett en Ian Carmichael.

Begin jaren 1950. Bij zijn aankomst in het kleine Great Minden ontmoet Peplow (Shepherd), die onlangs zijn zoontje verloor in een ongeval, zijn oude oorlogsvriend Herbert Ruskin (Egan) terug. Een andere oud-strijder, Ted Bellenger (Carmichael), woont ook in het dorpje, maar is stervende. Het is juist een feestdag, maar het leven gaat zijn gewoon gangetje. Leraar Sidney Croser (Sessions) wordt betutteld door zijn directrice Miss Prosser (Bennett). Sidney heeft een relatie met de vrouw (Bertish) van de dominee (Chadborn) en wil er met haar vandoor. Ruskin, die oorlogsinvalide is, zit de hele dag voor het venster en weet alles van iedereen in het dorpje. Ondertussen tracht Peplows vrouw haar man te vinden, die niet op zijn werk is. Waarom is Peplow trouwens in Great Minden en waarom heeft hij een wapen bij zich? Schitterende, dubbelzinnige personages en een realistische nostalgische sfeer maken van deze dramatische komedie een sterk staaltje observatie-cinema. Op het einde is niemand dezelfde als hij/zij in het begin was. Onder de oppervlakte loert bij iedereen een heel ander, soms gevaarlijk, individu. Een must voor iedereen die van acteerfilms houdt. Alan Plater baseerde zijn scenario op een roman van J.L. Carr. Peter Jackson stond achter de camera.

Hearts of Fire

1987 | Muziek, Romantiek, Familiefilm

Verenigde Staten 1987. Muziek van Richard Marquand. Met o.a. Fiona, Rupert Everett, Bob Dylan, Ian Dury en Suzanne Bertish.

Conflicten tussen de oude generatie rocksterren en de hedendaagse wordt gesymboliseerd door zangeresje Fiona dat met ouwe rocker Dylan, op zijn retour, naar Engeland trekt om er carri[KA2]ere te maken. Allicht leuk voor doelgroep vijftien tot zestien jaar maar kent die Dylan nog? `I`m too old for this circus` zegt Dylan en hij heeft nog gelijk ook. Voor het overige: herkenbare sfeer, de gebruikelijke rock-clich[KA1]es, een oppervlakkige soundtrack van John Barry en de arbitraire keuzes die een debutant(e) moet maken. Dylan himself levert drie songs en Everett is een Brits platenproducer die in Fiona meer ziet dan een zangeres. Marquand's laatste film: hij overleed in 1987 kort na het beëindigen van de opnames. Gedraaid in J-D-C Scope.

Rainy Day Women

1984 | Drama, Oorlogsfilm, Horror

Verenigd Koninkrijk 1984. Drama van Ben Bolt. Met o.a. Charles Dance, Lindsay Duncan, Suzanne Bertish, Ian Hogg en Cyril Baxter.

De Duitse invasie lijkt op handen wanneer een aan shellshock lijdende officier in een ge[KA3]isoleerd dorpje controleert hoe het er met het moreel voorstaat. Het ingewikkelde en verontrustende scenario van Chris Petit vermengt elementen van het Britse horrorgenre (het indringende rurale landschap, de mannelijke angst voor de vrouwelijke seksualiteit) en plaatst ze koelbloedig in de context van WO II. Regisseur Ben Bolt kan de klus aan en het resultaat is dan ook een zeer oorspronkelijk produkt, waarvan de faam beperkt is gebleven omdat het om een tv- film gaat. Meesterlijk.

The Hunger

1983 | Horror, Thriller

Verenigd Koninkrijk 1983. Horror van Tony Scott. Met o.a. Catherine Deneuve, David Bowie, Susan Sarandon, Cliff De Young en Beth Ehlers.

De line-up aan acteurs in The Hunger doet hopen op een ambitieuze, artistieke film, maar het resultaat valt toch wat tegen. De openingssequentie, met het verrassende koppel Bowie en Deneuve gekleed in zwart, op de tonen van 'Bela Lugosi's Dead' van Bauhaus, is wel verpletterend. Daarna volgt langdradige gotiek over vampier John (Bowie) die niet onsterfelijk blijkt, en zijn even bloeddorstige partner Miriam (Deneuve) die haar (lesbische) lusten botviert op wetenschapper Sarah (Sarandon). De vorm is, zoals bij veel films van regisseur Scott, dik in orde, maar de inhoud is daaraan opgeofferd.

Hanover Street

1979 | Romantiek, Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten 1979. Romantiek van Peter Hyams. Met o.a. Harrison Ford, Lesley-Anne Down, Patsy Kensit, Christopher Plummer en Alec McCowen.

In 1943 heeft een toevallige ontmoeting tussen een Amerikaanse piloot (Harrison) en een Britse verpleegster (Down) grote gevolgen: ze worden verliefd, maar zij is gelukkig getrouwd met een kapitein van de inlichtingendienst (Plummer). De vlieger krijgt een opdracht, waardoor hij met de captain verzeild raakt in Lyon en als hij ontdekt wie hij is, staat hij voor een dilemma op het ogenblik dat het leven van zijn rivaal van hem afhangt. Het scenario van Hyams is ongeloofwaardig en je raakt geen ogenblik betrokken bij de personages. De fotografie van David Watkin is weer uiterst verzorgd en John Barry componeerde een mooie, romantische score, maar de toeschouwer komt niet aan zijn trekken. Voor de Patsy Kensit-fans: zij is het inderdaad die we zien als het tien-jarige dochtertje van Down en Plummer.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Suzanne Bertish op televisie komt.

Reageer