Chris Wyatt

Editor

Chris Wyatt is editor.
Er zijn 10 films gevonden.

'71

2014 | Thriller

Verenigd Koninkrijk 2014. Thriller van Met o.a. Jack O'Connell, Sam Reid en Sean Harris.

In het Belfast van 1971, een jaar voor Bloody Sunday, belandt een jonge Britse soldaat (O'Connell) moederziel alleen achter de vijandelijke linies. Als speelbal van de verschillende facties vlucht hij van kamp naar kamp, maar niemand die hem lijkt te kunnen (of willen) helpen. Meer cynische actiethriller dan politiek drama, en toch weet debuterend regisseur Demange knap de uitzichtloosheid en complexiteit van de situatie voelbaar te maken. Weergaloos in beeld gebracht door cameraman Tat Radcliffe, als een volstrekt irrationele nachtmerrie waar maar geen eind aan komt.

This Is England

2006 | Drama, Biografie

Verenigd Koninkrijk 2006. Drama van Shane Meadows. Met o.a. Joseph Gilgun, Thomas Turgoose, Stephen Graham, Jo Hartley en Rosamund Hanson.

Meeslepend semi-autobiografisch drama van filmmaker Meadows (1972) over de tijd dat hij als jonge puber werd opgeslokt door het fanatieke gedachtegoed van racistische skinheads in de door massawerkloosheid getroffen Engelse Midlands. Debutant Turgoose (1992) is sterk als de ontvankelijke tiener die hunkert naar een vaderfiguur. Stephen Graham, een bekend gezicht uit de Guy Ritchie-films, levert gedegen werk als de zelfverkozen gebeten hond. De film won vele prijzen, waaronder beste Britse film (BAFTA), beste Britse onafhankelijke film en meest veelbelovende nieuwkomer (Turgoose). Het tijdsbeeld in het eerste half uur is magnifiek.

Dead Man's Shoes

2004 | Misdaad, Thriller

Verenigd Koninkrijk 2004. Misdaad van Shane Meadows. Met o.a. Paddy Considine, Gary Stretch, Toby Kebbell, Seamus O'Neill en Jo Hartley.

Hoofdrolspeler Paddy Considine was ook verantwoordelijk voor het scenario van deze grimmige wraakfilm, waarin ex-militair Richard terugkeert naar zijn geboortedorp en daar, met een gasmasker op, de leden van een groepje drugscriminelen opzoekt die zijn verstandelijk gehandicapte broer hebben mishandeld. Stuk voor stuk pakt hij ze terug. Shane Meadows, die eerder onder meer Once Upon a Time in the Midlands maakte, creëert een koude sfeer in een onderbuikdrama met hard en bruut geweld. In eigen land viel de film in de prijzen.

The Tulse Luper Suitcases: The Moab Story

2003 | Romantiek, Avonturenfilm, Drama

Nederland/Spanje/Verenigd Koninkrijk/Italië/Hongarije/Luxemburg/Rusland 2003. Romantiek van Peter Greenaway. Met o.a. JJ Feild, Valentina Cervi, Jack Wouterse, Yorick van Wageningen en Nigel Terry.

Het eerste deel van de filmtrilogie beschrijft in drie episodes het begin van de omzwervingen van Tulse Luper, die hem telkens in dezelfde situatie terecht doen komen. Het zou een understatement zijn om te zeggen dat Greenaway zo zichzelf herhaalt. Herhaling is de essentie van zijn films. In dit geval biedt de regisseur echter slechts de rigide rechtlijnigheid van een dwangneurose.

Shadow of the Vampire

2000 | Horror, Komedie, Drama

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk/Luxemburg 2000. Horror van E. Elias Merhige. Met o.a. John Malkovich, Catherine McCormack, Udo Kier, Cary Elwes en Willem Dafoe.

Er bestaan hardnekkige raadsels rond de productie van de Duitse vampierklassieker Nosferatu (1922). Zo blijft het de vraag wie de acteur eigenlijk was die de bloedzuigende graaf Orlok speelde. Zijn naam, Max Schreck, moest haast wel een pseudoniem zijn. Schrijver Steven Katz en onafhankelijk filmmaker Merhige gingen met de onduidelijkheden volledig aan de haal in Shadow of the Vampire, waarbij accurate historische feiten worden gemengd met pure fantasie. Malkovich speelt de visionaire Nosferatu-regisseur F.W. Murnau die op locatie filmt, Dafoe speelt 'method' acteur Max Schreck die de crew angst aanjaagt met zijn natuurgetrouwe spel, en McCormack is de hochmütige diva Greta Schröder.

Crush Proof

1998 | Drama, Thriller

Duitsland/Verenigd Koninkrijk/Ierland/Nederland 1998. Drama van Paul Tickell. Met o.a. Darren Healy, Viviana Verveen, Jeff O'Toole, Mark Dunne en Michael McElhatton.

Neal (Healy) wordt uit de gevangenis ontslagen. Hij keert naar huis terug, maar zijn vader (Dunne) die altijd bezopen is, herkent hem niet meer. Zijn moeder (Bradley) is net een lesbische relatie begonnen en kan geen kerel in huis gebruiken. Als Neal zijn vriendin Aisling (Glascott) wil bezoeken, die een koter van hem heeft dat hij nog nooit heeft gezien, maakt ze zo`n stennis dat de politie onmiddellijk ter plekke is. Neals halfzus Nuala (Verveen) laat zich neuken door een van de leden van Neals oude bende en daagt hem daarna zodanig uit dat hij seks met haar wil hebben. In deze samenvatting is het duidelijk dat Neal beter weer achter de tralies kan gaan, want in de vrije wereld is blijkbaar geen plaats voor hem. Hij wordt tenslotte in zijn oude bende meegetrokken en opgezet tot een moord op een drugsdealer. Politieman Hogan (McEllhatton) maakt het tot zijn levenswerk om Neal in te rekenen. Het lijkt allemaal glashelder, maar de film over de wanhopige jeugd in Ierland die niet de kans krijgt om zich aan zijn verstikkende milieu te ontworstelen is een warrig geheel met een onduidelijk scenario van John Edwards en James Mathers. Het camerawerk is van Reinier Van Brummelen. Een interessante mislukking die het als baanbrekende sociale aanklacht over het nihilsme onder de tieners eind jaren 1990 niet zo ver heeft kunnen schoppen als bijvoorbeeld de geslaagde LA HAINE van Mathieu Kassovitz uit 1994 en rake KIDS van Larry Clark uit 1995.

The Baby of Mâcon

1993 | Drama

Frankrijk/Verenigd Koninkrijk/Nederland/Duitsland 1993. Drama van Peter Greenaway. Met o.a. Jeff Nuttall, Anna Nieland, Frank Egerton, Graham Valentine en Jessica Hynes.

In Mâcon wordt in de 17e eeuw een kind onbevlekt ontvangen. Ormond, de zus van het kind, geeft zich uit voor de maagdelijke moeder van de wonderbaarlijke zuigeling. Wanneer zij ook nog eens Fiennes, de zoon van bisschop Stone probeert te verleiden, wordt haar heiligschennende bedriegerij door de roomse kerk gruwelijk bestraft. Geschreven door Greenaway, met veel barokke toestanden in de vorm van levende tableaus. Opgenomen in één grote set met publiek en vertolkers en een overdaad aan draperieën. Uitdagend, zwartgallig, voor de liefhebbers van Greenaway een pareltje, voor anderen vervelend en oeverloos lang. Greenaway zelf beweert dat dit een film is over historische en hedendaagse kinderexploitatie. Die boodschap zit dan mogelijk verscholen achter een van de vele gordijnen. Gedraaid in Panavision-breedbeeld en Dolby-sound. Scenario van regisseur Greenaway. Camerawerk van Sacha Vierny.

Rosa

1992 | Muziek, Experimenteel

België 1992. Muziek van Peter Greenaway. Met o.a. Fumiyo Ikeda en Nordine Beuchorf.

In Mâcon wordt in de 17e eeuw een kind onbevlekt ontvangen. Ormond, de zus van het kind, geeft zich uit voor de maagdelijke moeder van de wonderbaarlijke zuigeling. Wanneer zij ook nog eens Fiennes, de zoon van bisschop Stone probeert te verleiden, wordt haar heiligschennende bedriegerij door de roomse kerk gruwelijk bestraft. Geschreven door Greenaway, met veel barokke toestanden in de vorm van levende tableaus. Opgenomen in één grote set met publiek en vertolkers en een overdaad aan draperieën. Uitdagend, zwartgallig, voor de liefhebbers van Greenaway een pareltje, voor anderen vervelend en oeverloos lang. Greenaway zelf beweert dat dit een film is over historische en hedendaagse kinderexploitatie. Die boodschap zit dan mogelijk verscholen achter een van de vele gordijnen. Gedraaid in Panavision-breedbeeld en Dolby-sound. Scenario van regisseur Greenaway. Camerawerk van Sacha Vierny.

Prospero's Books

1991 | Experimenteel

Japan/Nederland/Verenigd Koninkrijk/Italië/Frankrijk 1991. Experimenteel van Peter Greenaway. Met o.a. John Gielgud, Michael Clark, Michel Blanc, Erland Josephson en Isabelle Pasco.

Het verhaal draait rond het thema van de obsessionele machtswellust van Greenaway die schrijft: 'Prospero, de almachtige tovenaar, uitvinder en manipulator van mensen, kan gemakkelijk geïnterpreteerd worden als een zelfportret van Shakespeare'.

Not Mozart - M is for Man, Music, Mozart

1991 |

1991. Peter Greenaway.

Het verhaal draait rond het thema van de obsessionele machtswellust van Greenaway die schrijft: 'Prospero, de almachtige tovenaar, uitvinder en manipulator van mensen, kan gemakkelijk geïnterpreteerd worden als een zelfportret van Shakespeare'.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Chris Wyatt op televisie komt.

Reageer