Yolande Zauberman: regie en scenario.
Er zijn 3 films gevonden.

Clubbed To Death

1996 | Romantiek, Familiefilm, Drama

Frankrijk​/​​Portugal​/​​Nederland 1996. Romantiek van Yolande Zauberman. Met o.a. Élodie Bouchez, Béatrice Dalle, Roschdy Zem, Richard Courcet en Gerald Thomassin.

In losse camerastijl gedraaid sober drama volgt een jong meisje dat, nadat ze in een bus in slaap is gevallen, terecht komt in een onbekende buurt waar ze een club binnengaat. Daar wordt ze ondergedompeld in 't van pillen vergeven clubleven en ontmoet ze een aan drugs verslaafde Arabier. Weinig gestructureerde maar sfeerrijke, zij het niet al te opgewekte schets van een grootsteedse subcultuur. (JvB/VPRO Gids)

Moi Ivan, toi Abraham

1993 | Drama

Frankrijk 1993. Drama van Yolande Zauberman. Met o.a. Vladimir, Vladimir Mashkov, Alexander Yakovlev en Roman Alexandrovich.

In het vooroorlogse Polen woont de dertien-jarige katholieke Ivan (Iakovlev) bij een joodse familie om een ambacht te leren. Hij sluit vriendschap met Abraham (Alexandrovitch). Diens grootvader, een rabbijn die met ijzeren hand heerst over de familie, vreest dat de 'goj' een slechte invloed heeft op zijn kleinzoon en hij stuurt de jongen terug naar huis. Het gevolg is dat Abraham zijn pijpekrullen afsnijdt, zijn kaftan voor een trui verruilt en samen met Ivan de wereld intrekt. Het trieste verhaal wordt door de cineaste op een aantrekkelijke manier verteld, zonder stroperig of sentimenteel te worden. Een nuchtere visie op kinderen die lak hebben aan discriminatie en jodenhaat. De jeugdige acteurs zijn geen welgestelde bijdehandjes, maar doodgewone jongens die al wat hebben meegemaakt in het leven. Ivan werd ontdekt in een weeshuis en Abraham in een zigeunerkamp. Zauberman schreef het allesbehalve betuttelend scenario, dat in beeld gebracht werd door Jean-Marc Fabre.

Caste criminelle

1990 | Drama

Frankrijk 1990. Drama van Yolande Zauberman.

Historische fictie met als uitgangspunt een in het algemeen weing bekend thema, dat zelden op het witte doek werd gebracht. De overlevering is verantwoordelijk voor de ongunstig klinkende term 'criminele kaste' voor de hedendaagse afstammelingen van de families, die in opstand kwamen tegen de Engelse bezetters, in kampen werden opgesloten en dienovereenkomstig behandeld. Vandaag de dag vecht de familie Baï met alle mogelijke legale middelen tegen deze beledigende bijnaam. De film bevindt zich op het grensvlak van de realiteit en de interpretatie van het verleden. De cineaste biedt ons niet meer dan een tamelijk onbewerkt klein stukje van de materie, en voorziet dit van een schoolse aanpak. Zij slaagt er niet in de kijker te interesseren voor haar onderwerp. Daarentegen ovetuigt het acteren van de amateurs, die zichzelf spelen wel, en is er sprake van opzwepende muziek. De familieleden van Baï nemen de verschillende rollen voor hun rekening.