Zhangke Jia (1970): regie, scenario en productie.
Er zijn 11 films gevonden.

Ash is Purest White

2018 | Drama, Romantiek

China​/​​Frankrijk​/​​Japan 2018. Drama van Zhangke Jia. Met o.a. Zhao Tao, Liao Fan, Yi'nan Diao, Feng Xiaogang en Zheng Xu.

In dit prachtige melodrama volgen we de lokale gangsterbaas Bin en zijn lief Qiao. In drie verschillende periodes – 2001, 2006 en 2018 – zien we hoe hun relatie gaandeweg verandert en hoe Qiao (prachtig gespeeld door Zhao Tao, de eega van regisseur Jia) steeds sterker en bepalender wordt. De namen Bin en Qiao en ook de locaties waar de film zich afspeelt kennen we nog uit eerdere films van Jia (Unknown Pleasures en Still Life), maar een echt vervolg is Ash Is Purest White niet. En die voorkennis is ook niet nodig om van dit fijne, diepmenselijke drama te kunnen genieten.

Mountains May Depart

2015 | Drama

China​/​​Frankrijk​/​​Japan 2015. Drama van Zhangke Jia. Met o.a. Zhao Tao, Zhang Yi en Liang Jing Dong.

De in rap tempo veranderende Chinese maatschappij, een favoriet thema van regisseur Jia Zhangke, speelt een belangrijke rol in de ongelukkige levens van de centrale figuur Tao en de mannen in haar leven. De film zoomt in op drie periodes - 1999, 2014 en 2025 - waarvan verreweg de meeste aandacht wordt besteed aan 1999. Daarin zien we hoe de begeerlijke Tao moet kiezen tussen de poenerige, maar energieke Zhang en de vriendelijke, maar nogal passieve Liangzi. En natuurlijk de verkeerde kiest.

A Touch of Sin

2013 | Drama

China 2013. Drama van Zhangke Jia. Met o.a. Zhao Tao, Jiang Wu en Wang Baoqiang.

In het ruim twee uur durende meesterwerk A Touch of Sin combineert Jia Zhangke (Unknown Pleasures, Still Life) losjes vier waargebeurde, zeer gewelddadige incidenten die de officiële nieuwsbulletins in China niet haalden, maar waarover op Weibo, het Chinese Twitter, wel op grote schaal werd gediscussieerd. In Cannes werd Jia onderscheiden voor het scenario van zijn boze, maatschappijkritische film, waarin de hoofdrolspelers niet lijdzaam toezien wat er om hen heen gebeurt, maar het heft in handen nemen. Het stemde de Chinese overheid niet mild: de aangekondigde Chinese release, eind 2013, werd afgeblazen.

Plastic City

2008 | Thriller

China​/​​Hongkong SAR van China​/​​Brazilië​/​​Japan 2008. Thriller van Nelson Yu Lik-wai. Met o.a. Anthony Wong Chau-Sang, Jô Odagiri en Yi Huang.

Bezwerend fraai gangsterdrama over een goedhartige Chinese crimineel in Sao Paulo die samen met zijn hondstrouwe geadopteerde Japanse zoon de lokale markt voor nepartikelen beheerst (Chau-Sang en Odagiri). Iedereen lijkt tevreden, totdat een overijverige ambtenaar de surrogaatvader in het nauw drijft en het ingehouden machismo van de zoon omslaat in reddeloze wreedheid. Plastic City is een visueel hoogstandje dat schippert tussen de straatpoëzie van filmer Jim Jarmusch, de ambiance van een besloten jazzclub en de flair van een Jean Paul Gaultier show. Het verhaal is rafelig maar de consequente artistieke beeldstijl geeft het werk een natuurlijke samenhang.

24 City

2008 | Drama

Hongkong SAR van China​/​​Japan​/​​China 2008. Drama van Zhangke Jia. Met o.a. Joan Chen, Jianbin Chen, Liping Lu en Zhao Tao.

Fictie en fantasie lopen door elkaar in dit portret van een snel veranderend Chengdu, een van de grootste steden van China.

Walking on the Wild Side

2006 | Drama

China 2006. Drama van Han Jie en Jie Han. Met o.a. Bai Paijiang, Guo Qiang, Hou Jing en Zhang Xingxing.

De Chinese stad waar de hoofdpersonen van VPRO Tiger Award-winnaar Lai xiao zi opgroeien is net de hel: alles is zwart van het roet van de koolmijnen. Hier in de provincie Shanxi overschaduwt de markgeleide economie letterlijk de menselijke maat. Beginnend cineast Han, die putte uit zijn eigen leven, signaleert dat de Chinese jeugd even bandeloos wordt als de Chinese overheid. Drie tieners slaan een scholier in elkaar en zoeken daarna een beter heenkomen. Het gras van de buren is evenwel ook in China groener. Han is goed in het tonen van de grimmige werkelijkheid vande Chinese industriesteden; karakters uitdiepen gaat hem vooralsnog wat minder goed af.

Still Life

2006 | Drama

China​/​​Hongkong SAR van China 2006. Drama van Zhangke Jia. Met o.a. Han Sanming, Zhao Tao, Ma Lizhen en Li Zhubin.

De keerzijde van economische groei: rondom de Drieklovendam in de Blauwe Rivier, een stuwdam waarvoor 1,2 miljoen mensen gedwongen moesten verhuizen, proberen de vertrekkers hun schamele bezittingen veilig te stellen. Intussen zoekt een man naar de vrouw en dochter die hij zestien jaar niet meer heeft gezien, en probeert een verpleegster haar echtgenoot te vinden, van wie ze al twee jaar niets meer hoorde. Still Life, in 2005 op het filmfestival van Venetië meer dan terecht bekroond met de Gouden Leeuw, is een melancholisch en sociaal geëngageerd meesterwerk.

The World

2004 | Drama

China​/​​Japan​/​​Frankrijk 2004. Drama van Zhangke Jia. Met o.a. Zhao Tao, Chen Taisheng, Wang Hong Wei, Liang Jing Dong en Jing Jue.

Deze opnieuw geslaagde film van de Chinese filmauteur Jia Zhangke (Unknown Pleasures) speelt zich af in het Chineze amusementspark De Wereld, waar belangrijke gebouwen uit de hele wereld zijn nagebouwd. De Eiffeltoren, de toren van Pisa en de Sfinx van Gizeh vormen zo een decor voor de problemen van alledaagse Chinezen. Er is een artificiële achtergrond en een troosteloze voorgrond. Maar af en toe laat Jia tussen die twee uitersten iets echts, iets ontroerends ontstaan, en het is op die momenten dat zijn film het krachtigst is.

Unknown Pleasures

2002 | Drama, Komedie

China​/​​Zuid-Korea​/​​Frankrijk​/​​Japan 2002. Drama van Jia Zhangke. Met o.a. Zhao Wei Wei, Wu Qiong, Zhao Tao, Zhou Qing Feng en Wang Hong Wei.

In Unknown Pleasures maakt Jia het vacuüm tastbaar waarin Chinese jongeren hun leven moeten opbouwen. Twee jongens dolen werkloos rond in Datong, nabij de grens met Mongolië. Sinds de plan- en markteconomie in elkaar verstrikt raakten, stortte de industrie in deze regio in elkaar. Tegelijkertijd komt het kapitalisme het leven binnen. Een blik Coca Cola wordt gekoesterd als dure wijn, en een rondzwervend Amerikaans dollarbiljet is voldoende om dromen los te weken over rijkdom. Jia, wiens films in China niet te zien zijn, schept een gitzwart beeld van zijn thuisland, waar de jacht op de dollar is ingezet.

Zhantai

2000 | Drama

Japan​/​​Hongkong SAR van China​/​​Frankrijk​/​​China 2000. Drama van Jia Zhangke. Met o.a. Wang Hong-wei, Liang Jing Dong, Yang Tian-yi, Wang Bo en Zhang Fengyi.

Platform verhaalt over een groep idealistische theatermakers tussen 1979 en 1989 in China.

Xiao Wu

1998 | Komedie, Drama

Hongkong SAR van China​/​​China 1998. Komedie van Jia Zhangke. Met o.a. Wang Hong Wei, Hao Hong Jian, Zu Bai Tao, Zhang Deping en Jiang Dong Dong.

Xiao Wu is een zakkenroller met weinig toekomstperspectief. Zijn voormalige misdaadpartner heeft het echter wel gemaakt en nodigt Xiao Wu daarom niet uit voor zijn bruiloft. Zhang Ke onthoudt zich in zijn regiedebuut van valse romantiek, maar doet eenvoudig en oprecht verslag van het leven van een kleine dief in het communistische China.