Joachim von Mengershausen

1936 Producer

Joachim von Mengershausen (1936) is producer.
Er zijn 8 films en 2 series gevonden.

Heimat

1984 | Televisieserie, Drama

Duitsland 1984. Televisieserie van Met o.a. Marita Breuer, Kurt Wagner, Rüdiger Weigang, Eva Maria Schneider en Karin Rasenack.

Deze eerste reeks van de Heimat-trilogie bestaat uit elf afzonderlijke films en is een kroniek van het leven in het Duitse provinciestadje Schabbach in de Hunsrück tussen 1919 en 1982. Schabbach is symbolisch voor Duitsland, en de familie Simon staat model voor een typische Duitse familie. De naweeën van WO I, het opkomend fascisme, WO II, de wederopbouw en de welvaart van de jaren 1960-1980. De centrale persoon is Maria - een ontroerende rol van Breuer - die we zien veranderen van een meisje in een bejaarde vrouw.
In 2016 verschijnt de digitale 4K-restauratie waarbij Reitz de oorspronkelijke elf delen herverdeeld heeft in zeven delen.

Unter Bauern

2009 | Oorlogsfilm, Historische film, Drama

Duitsland/Frankrijk 2009. Oorlogsfilm van Ludi Boeken. Met o.a. Veronica Ferres, Martin Horn, Armin Rohde en Margarita Broich.

Münsterland 1943. De Joodse Sigmund 'Menne' Spiegel, oud-paardenhandelaar en WO I-veteraan gedecoreerd met het IJzeren Kruis, onderkent het acute deportatiegevaar voor echtgenote Marga en dochter Karin. Via oude connecties weet Menne zijn dierbaren bij de Westfaalse boerenfamilie Aschoff onder te brengen, zelf moet hij volledig uit zicht verdwijnen. Sterk nagelbijtersdrama naar het autobiografische Retter in der Nacht van Marga Spiegel (1912-2014) wordt gedragen door de charismatische tandem Ferres-Rohde. De in Amsterdam geboren docuveteraan Boeken produceerde eerder onder andere de fantastische tragikomedie Train de vie (1998, regie Radu Mihaileanu).

An der alten römischen Straße

2001 | Drama, Fantasy

Nederland/Duitsland/Armenië 2001. Drama van Don Askarian. Met o.a. Bert Franzke, Jörg Döring, Gundi Eberhard, Asad Schwarz en Jan Spitzer.

Het scenario is van regisseur Askarian, die verder borduurt op het thema van zijn film KOMITAS. In een sfeer die doet denken aan de verhalen van [KL]1001 nacht[KLE] worden portretjes geschetst van Koerden in exil met als basis Berlijn. De verteller (Franzke) laat ons episoden beleven, die steeds fantastischer worden: Manuk (Döring) doolt 's nachts over het kerkhof, een knap nichtje wordt overgehaald 's nachts in de tuin te strippen, een kapper wordt er toe bewogen om tijdens het scheren de keel door te snijden van een lid van de geheime dienst en een tapijtenhandelaar moet naar Rotterdam om de Turkse consul te liquideren. Het camerawerk is van Rudolf Vatinyan. Technicolor; Dolby SR.

Abschied

1999 | Drama

Duitsland/Polen 1999. Drama van Jan Schütte. Met o.a. Josef Bierbichler, Elfriede Irrall, Jeanette Hain, Samuel Fintzi en Rena Zednikowa.

Als het veelgebezigde woord 'karakterstudie' ergens op slaat dan is het wel op de film Abschied - Brechts letzter Sommer. De film over de beroemde Oost-Duitse toneelschrijver Bertold Brecht leidt de aandacht nog een beetje naar de vele (ex)geliefden rond Brecht, en naar een bevriende dissident, maar uiteindelijk draait de film om Brecht. Om de stabiele plaatjes van zijn granieten, introspectieve kop. Dat wil zeggen de kop van Bierbichler (Winterschläfer), die de cultuuricoon volgens kenners perfect vertolkt. Schütte voorkomt teveel sentiment, en de film heeft baat bij het camerawerk van Edward Klosinski (Dekalog), maar kan niet-Brechtfans niet blijven boeien. (IdH/VPRO Gids)

Yara

1998 | Drama

Zwitserland/Turkije/Duitsland 1998. Drama van Yilmaz Arslan. Met o.a. Halil Ergün, Yelda Reynaud, Nur Sürer, Füsun Demirel en Necmettin Çobanoglu.

Door de ogen van de boezemvriendin van H[KA3]ulya (Reynaud) beleven we in de proloog hoe zij door haar ouders van Duitsland naar Turkije gestuurd wordt. Bij haar oom (Erg[KA3]un) en tante (Demirel), die in de Turkse provincie wonen, is H[KA3]ulya doodongelukkig. Ze wil maar [KA1]e[KA1]en ding: terug naar Duitsland. Na een poging tot verkrachting door de twee dorpsmacho`s die zij behendig van zich afslaat, kiest zij de vrijheid. De weg uit de hel is lang en moeilijk als je geen geld en geldige papieren hebt. H[KA3]ulya belandt na wonderbaarlijke omzwervingen in de gevangenis en daarna in een psychiatrische inrichting. Plotseling als een deus ex machina komt haar vriendin haar bevrijden en neemt haar mee terug naar Duitsland. Het scenario van regisseur Arslan bevat geen origineel thema (het is de zoveelste variatie op het onderwerp over de cultuurkloof), maar gecombineerd met uitzonderlijk camerawerk van J[KA3]urgen J[KA3]urges en wonderlijke, maar fantasievolle ensc[KA2]ering is de rolprent iets aparts geworden. De heldin Reynaud draagt haar rol niet met een onverdeeld genoegen en haar benarde situatie zet een domper op een film waarin kameraadschap tussen vrouwen en de liefde tussen hen de boventoon lijken te voeren. Vertoning op het filmfestival van Veneti[KA3]e bezorgde deze film die bedoeld was voor de Duitse regionale omroep WDR (die coproducent was), bioscoopstatus.

Tigerstreifenbaby wartet auf Tarzan

1998 | Fantasy, Komedie

Duitsland 1998. Fantasy van Rudolf Thome. Met o.a. Herbert Fritsch, Cora Frost, Valeska Hanel, Irm Hermann en Rüdiger Vogler.

Theo (Werner) en Luise (Frost) zijn nog maar kort getrouwd. Ze keren terug van een welverdiende vakantie naar Berlijn en pikken onderweg en blonde punkachtige lifter op: het is Frank Mackay (Fritsch) uit het jaar 5000 (en nog wat), die geen kleingeld bij zich heeft, maar wel een koffer vol goudstaafjes. In Franks universum is de vrouwelijke kunne uitgestorven. Luise ziet hem wel zitten en begint al meteen naar hem te lonken. Frank is echter op zoek naar Laura Luna (Hanel) de succesvolle schrijfster van het boek met de titel van deze film. Hij is n.l. verliefd op haar foto en wil haar overhalen met hem terug te keren naar de toekomst. Via haar rijke uitgeefster Birgit Kirchstein (Hermann) komt hij achter haar adres, maar na een gezellig etentje in een restaurant, waarbij ze zich door Chinezen beloerd voelen, ontdekken ze dat Laura`s flat is doorzocht. Laura stelt voor naar het zomerhuis van haar vader (Vogler) te gaan en Frank vraagt aan Luise om mee te gaan. Theo is dan net even uit het zicht verdwenen (en dat komt goed uit). In het zomerhuis ontwikkelt zich een gezellige driehoeksverhouding, waarbij iedereen met iedereen in bed duikt. Ondertussen doet Laura een poging om haar nieuwe boek Die utopische Frau te schrijven. Tenslotte komt Theo weer boven water en maakt een einde aan al dat paradijselijke geluk. Het scenario van regisseur Thome en Peter Lund klinkt niet alleen belachelijk, maar is het ook. Het zijn de spelprestaties van de onervaren Frost (een zangeres) en Hanel, die de aandacht van de kijker met de erotische fantasieën van een inmiddels bejaarde 'achtenzestiger' weten vast te houden. Het duurt vrij lang voordat de film op gang komt en lesbische kijksters voelen zich te kort gedaan door zoveel, en tegelijkertijd zo weinig door een man bedachte seks tussen twee vrouwen. Veel 'gewone kijkers van vlees en bloed' ontgaat deze film geheel en al. Het camerawerk van Carsten Thiele is onberispelijk. Regionale omroep WDR was medeproducent en medefinancier van het Thome's project.

Paula und das Glück

1998 | Komedie, Fantasy

Duitsland/Polen 1998. Komedie van Ute Hirschberg. Met o.a. Jana Radau, Franciszek Wardynski, Zofia Rysiówna-Hanuszkiewicz, Jadwiga Jankowska-Cieslak en Luis Dieuzayde.

Paula (Radau), alleenstaande moeder van een zoontje, erft van haar grootvader in Lodz in Polen diens statige huis op voorwaarde dat zij er minstens drie maanden van het jaar vertoeft. Ze gaat er heen en maakt kennis met de huurders en besluit de zaak een paar dagen te verkennen voordat zij een beslissing neemt. Ze probeert banden aan te knopen met de bewoners, maar dat valt niet mee. Ze komt uiteindelijk tot de conclusie dat de weg naar de hel geplaveid is met goede voornemens en dat de onderlinge culturele verschillen helaas toch te groot zijn tussen Polen en Duitsland. Het niet al te boeiende scenario is van debuterend producente- regisseuse Hirschberg en Matthias Kohn. Het camerawerk is van Jaroslaw Szoda. Omroep WDR financierde mee in het kader van een cultureel verdrag tussen de twee landen.

Der Traum vom schlafenden Hund

1998 | Drama, Muziek, Familiefilm

Zwitserland/Duitsland/Frankrijk 1998. Drama van Marcel Gisler. Met o.a. Frédéric Andrau, Vincent Branchet, Urs Peter Halter, Martin Schenkel en Jean-Pierre von Dach.

Z[KA3]urich 1973. Beni (Branchet) is zestien en een rock `n` rollfanaat. Hij raakt onder de indruk van F[KA3]ogi (Andrau), de 26-jarige lead-gitarist van een rockbandje, die als motto heeft 'live fast, die young'. Beni weet tot hem door te dringen en wordt verliefd op hem - het is Beni's eerste grote liefde. Hij heeft alles over voor Fögi die hem met groot cynisme als een slaafse hond behandelt, terwijl Fögi zelf aan harddrugs verslaafd is. Ogenschijnlijk laat Beni zich iedere vorm van vernedering welgevallen. Na een onfortuinlijke toernee in Libanon heft Fögi de band op en raakt uit het lood geslagen als zijn goede vriend Töbe zelfmoord pleegt. Beni vangt hem op en om de heroïne te betalen gaat hij zich zelfs prostitueren. Het is echter teveel voor Beni. Fögi's onverschilligheid veroorzaakt tenslotte dat Beni een daad stelt. Het feit dat de liefde tussen twee homo's is, is een bijkomstigheid. De afhankelijkheidshouding had net zo goed man-vrouw, vrouw-man of vrouw-vrouw kunnen zijn. Dit dramatische jongerenverhaal, opgetekend in de nadagen van de Flowerpowertijd is uit het leven gegrepen. Regisseur Gisler kreeg toevallig het boek in handen, schreef zijn eigen scenario en verfilmde het met twee jonge acteurs in de hoofdrollen, die konden bogen op heel wat toneelervaring. Het camerawerk is van Sophie Maintigneux. Bekroond in Zwitserland met de filmprijs in 1998.

Few Of Us

1996 | Experimenteel, Drama

Portugal/Duitsland/Frankrijk/Litouwen 1996. Experimenteel van Sharunas Bartas. Met o.a. Katerina Golubeva, Sergei Tulayev, Piotr Kishteev, Yulia Inozemtseva en Konstantin Yeremeev.

De bergachtige streek in centraal Litouwen staat bekend als Savan. Er wonen mensen die sterke Aziatische (gelaats)trekken vertonen. Het is een woestenij, waar sneeuwjachten en vorst regeren in de lange winters. Een prachtig meisje landt er met een helicopter (want de wegen zijn totaal onbegaanbaar) en wordt opgenomen door een oude man. Er gebeurt in de film heel weinig, er is geen dialoog en er wordt niets uitgelegd of verklaard. Er zijn uitsluitend nauwkeurige beeldregistraties van de camera die onder regie stond van Bartas, geassisteerd door Vytautas Survilla en Vaidotas Digimas. De geluiden zoals het kraken van hout, het fluiten van de wind en het stromen van water spelen een belangrijke rol. Tegen het einde is er een wild (nou ja, wat heet) feest, waar de wodka rijkelijk vloeit en twee jonge kerels het meisje proberen te verkrachten; een van hen blijft levenloos op de vloer liggen. De film is een supertraag visueel festijn dat slechts voor een enkeling is weggelegd.

Heimat 2

1992 | Televisieserie, Drama

Duitsland/Verenigd Koninkrijk/Spanje/Zweden/Frankrijk/Noorwegen/Finland/Oostenrijk/Denemarken/Australië 1992. Televisieserie van Met o.a. Henry Arnold, Salome Kammer, Frank Röth, Noemi Steuer en Franziska Traub.

Tweede deel in Reitz' Heimat trilogie over een aantal dorpelingen uit een stadje in de Hunsrück. In dertien films vertelt Reitz, onder andere, het verhaal van zoon Hermann die zijn geboortestreek verruilt voor München. Deze tweede serie speelt in de late jaren vijftig en de jaren zestig. In 2004 verscheen een derde Heimat-serie, die het verhaal weer oppikt in 1989. Eind 2013 verschijnt Die andere Heimat, over twee Hunsrückers die naar Brazilië willen emigreren.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Joachim von Mengershausen op televisie komt.

Reageer