Alles over het filmfestival van Venetië

Dit bericht bekijken op Instagram

#HumansofVenice 'Ik ben Nienke Huitenga en ik ben hier vijf dagen lang op het VR Island van het Filmfestival van Venetië. Ik ben sinds kort gestart met mijn eigen studio, @zzzap.me, en daar maak ik nu samen met drie collega's een groot interactief, ruimtelijk virtual reality-werk voor. Het gaat over de conflictzone in Oekraïne, waar je een oud dametje leert kennen dat zich staande probeert te houden te midden van de toenemende agressie. Ik ben hier niet om mijn eigen project te verkopen of geld op te halen, maar vooral om inspiratie op te doen bij mijn medemakers. Ik kijk hier zo'n acht VR-installaties/films per dag. Wat mij het meest heeft geïnspireerd? Die lijst is lang. Wat ik heel tof vond om te zien is hoe een aantal makers met schaal spelen. Maar wat vooral heel interessant is, is dat er nog niet een ultieme standaard voor VR bestaat. Dus naast entertainment heb je hier ook al een soort van VR-arthouse staan, of juist meer fysieke ervaringen. En alles wordt ook door elkaar gegooid. Een van de beste dingen die ik hier heb gezien is dan ook 'The Horrifically Real Virtuality', waarin alle tradities door elkaar worden gegooid en een mix van theater, film en virtual reality je transporteert naar de set van een Ed Wood-film. Wat hier verder vooral opvalt is dat animatie het op dit moment aan het winnen is. De meest intuïtieve en visueel mooiste werken zijn allemaal gemaakt met animatie. Bij animatie wordt VR echt frictieloos. Je merkt hier echter ook, in gesprekken met andere makers en toeschouwers, dat wat voor de een heel goed werkt, voor de ander juist verschrikkelijk is. Het is echt wel nog iets anders dan dat je hier de filmselectie gaat kijken, waar je 150 jaar geschiedenis hebt om op voort te borduren. Of ik volgend jaar weer terug kom? Ik hoop het, want ik denk dat ons VR-stuk over Oekraïne best kans heeft om hier te staan. En ik ben samen met met o.a. @klasien nog bezig met het opstarten van een ander werk, over het vrouwenleger YPJ in Koerdistan, Noord-Syrië. Venetië biedt van alle filmfestivals in Europa de allergrootste selectie VR aan, dus het is wel echt echt mijn missie om hier volgend jaar met twee producties te staan.'

Een bericht gedeeld door VPRO Cinema (@vprocinema) op

Dit bericht bekijken op Instagram

#HumansofVenice 'Mijn naam is Thomas Nuijten en dit is mijn eerste keer op het filmfestival van Venetië. Drie jaar geleden heb ik mijn master aan het KASK in Gent afgerond en op het moment ben ik, na me de afgelopen tijd voornamelijk te hebben gestort op mode- en commerciële klussen, vooral gefocust op het uitwerken van de scenario’s voor twee nieuwe films. Mijn doel in Venetië zou ik het best kunnen omschrijven als weer even helemaal opgaan in de wereld van film. Daarnaast was ik benieuwd naar de uitkomsten van Biënnale College Cinema, waarbij (jonge) makers budget en coaching krijgen bij het ontwikkelen van een film, en de oogst aan goede arthouse films van komend seizoen. En ook al was het niet de belangrijkste reden om het festival te bezoeken; ik ging ook zeker naar Venetië in de hoop contacten op te doen. Uiteindelijk ben ik zowel geïnspireerd als enorm gemotiveerd geraakt én heb ik ook nog kunnen netwerken. Venetië is een erg prettig en publieksvriendelijk festival en met een accreditatie heb je al helemaal de mogelijkheid veel te zien. En als het weer dan ook nog eens mee zit maakt dat het helemaal af. Als liefhebber en maker is het de uitgelezen kans om werk en plezier te combineren. Hoogtepunten van het het festival? De sfeer is al een hoogtepunt op zich, het is over het algemeen erg relaxed en prettig. En ik heb ook een aantal geweldige films kunnen zien, onder andere #TheFavourite, #Roma, #Sunset en #Suspiria. Ik zou het iedere jonge maker dan ook aanraden naar festivals als die in Venetië te gaan, ook als je er geen film hebt draaien. En of ik er zelf van droom ooit bij het Palazzo del Cinema over de rode loper te lopen? Ik kan me haast niet voorstellen dat er een filmmaker zou zijn die daar niet een beetje van zou dromen. Dus volmondig: ja.' #venezia75 #venice2018 #venicefilmfestival #biennale #kask #filmmaker

Een bericht gedeeld door VPRO Cinema (@vprocinema) op

VPRO Cinema op Facebook en Twitter