De juridische strijd rond De maatschap

Robert Moszkowicz en zijn zoon Yehudi hebben bij de rechter een uitzendverbod geëist van De maatschap, wegens inbreuk op het auteursrecht en 'diffamerende scènes'. De VPRO werd keer op keer in het gelijk gesteld. Lees hier de ins en outs van de zaak.

Scène uit De maatschap
©  / Pief Weyman

'De maatschap': een mix van feit en fictie

Voor de serie De maatschap, die is geïnspireerd door de geschiedenis van familie Moszkowicz, is uitvoerig research gedaan in de vele beschikbare openbare bronnen die zich de afgelopen decennia hebben opgestapeld. Op basis hiervan zijn feit en fictie zorgvuldig vermengd in een gedramatiseerde interpretatie van gebeurtenissen en karakters. Om te benadrukken dat het om fictie gaat, krijgt de kijker vooraf in beeld de mededeling dat de serie een gedramatiseerde interpretatie is van zorgvuldig uit verschillende bronnen gewonnen informatie.

Combinatie van feit en fictie in drama is niet nieuw en alom bekend. Shakespeare en Molière bedienden zich al van de artistieke vrijheid om hiermee hun werk te actualiseren én te verrijken. In de VS werd de sterke Netflix-serie Narcos over het imperium van Pablo Escobar genomineerd voor meerdere Emmy’s.

De VPRO heeft school gemaakt met dramaseries die zijn gebaseerd op of geïnspireerd door historische figuren of hedendaagse bekende personen die geschiedenis schrijven. Zoals De Kroon, naar aanleiding van de geheime diplomatie van kabinet Kok en Max van der Stoel rond het huwelijk van Maxima en Willem Alexander. Koningsdrama als Bernhard, schavuit van Oranje en Beatrix, Oranje onder vuur. Politiek drama zoals Retour Den Haag, gebaseerd op Ed van Thijn, en Mevrouw de minister, waarin Winnie Sorgdrager werd geportretteerd als de eerste vrouwelijke minister op Justitie. Of Eileen, een Nederlandse bij de Farc waaraan het verhaal van Tanja Nijmeijer ten grondslag lag.

De maatschap past in die traditie. Rondom de vele feiten die over de familie Moszkowicz bekend zijn, hebben de schrijvers een verhaal gecreëerd dat een interpretatie is van de werkelijkheid. Regisseur Michiel van Jaarsveld is erin geslaagd om met fantastische acteurs een meeslepend verhaal te vertellen over een vader en zijn zonen, over verwachtingen en teleurstellingen maar ook over de ontwikkeling van de strafrechtadvocatuur in Nederland.