Koos de Bot

Jarige VPRO Koos komt met bot voor persoonlijke mediatips

, Elja Looijestijn

Geboren in Eindhoven en uitgegroeid tot vriendelijke en grappige tipgever: Koos de Bot.

De bot is een nieuw medium, dat steeds meer in opkomst is. Een bot is een digitale assistent, die op een persoonlijke manier direct met de gebruiker communiceert. Zo zijn er al veel bedrijven die bots gebruiken voor klantenservice, maar ze zijn ook handig als nieuwsvoorziening, psycholoog of agendahulpje. Een goede bot werkt met kunstmatige intelligentie: hij leert van zijn gebruikers en wordt zo steeds slimmer en beter in zijn vak.

In de toekomst zullen mensen steeds meer gaan communiceren met robots, maar het gesprek verloopt nu nog niet altijd even vlotjes. Om dat de VPRO de mogelijkheden van een bot wilde onderzoeken, organiseerde het VPRO Medialab in Eindhoven in september 2016 een hackathon. Redacteuren van de VPRO en knappe koppen van daarbuiten experimenteerden daar met nieuwe toepassingen voor een bot.

Samen met drie medewerkers van de startup Bot Boys ontwierp ik daar in twee dagen een bot die door middel van keuzes een tip uit het VPRO-archief opdiepte. Het idee sprak aan en werd later verder uitgewerkt. Om dat het algemene VPRO-archief veel te groot is, werd gekozen voor iets behapbaarders: de tips van VPRO Koos.

Deze app geeft dagelijks vijf tips om te lezen, kijken of luisteren. Dat kunnen filmpjes, fotoseries, artikelen of podcasts zijn, van de VPRO en daarbuiten. Tenzij de gebruiker ze opslaat, zijn ze de volgende dag weer verdwenen. Dat betekent dat er honderden zorgvuldig uitgezochte mediatips in de vergetelheid raken. Koos de Bot lost dat probleem op.

hoe werkt het?

De gebruiker spreekt Koos de Bot aan op Facebook Messenger en krijgt een aantal keuzes voorgelegd. Zo moet hij kiezen tussen een lollig en een serieus plaatje, zeggen hoeveel tijd hij heeft en of hij het liefst wil lezen, kijken of luisteren. Uiteindelijk serveert de bot een tip die bij hem of haar past.

Ondertussen heeft de gebruiker een gezellige tijd met de bot: hij reageert passend op de keuzes aan maakt af en toe grapjes. Een echte ‘chatbot’ is Koos niet; hij begrijpt niet alle menselijke taal. Daarom stuurt hij zelf het gesprek, zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan die weer tot frustratie leiden.

Toevallig viert de app Koos deze maand zijn eerste verjaardag, een mooi moment om Koos de Bot te introduceren. Iedereen met een Facebookaccount kan communiceren met de bot en daardoor kennismaken met mediatips die echt bij hem of haar passen. En al is het een bot, er bestaat een goede kans dat er iets moois tussen jullie opbloeit. Probeer het maar eens.