De wereld verandert en de media veranderen mee. Makers gebruiken nieuwe technologieën en strategieën om hun verhalen bij het publiek te krijgen. De VPRO Gids portretteert in een serie de voorlopers van de moderne media. In de tiende aflevering: Deniz Alkac (22), onlinevideoproducent.

Dit artikel verscheen in VPRO Gids #37 (16 t/m 22 september 2017) en is de tiende in een serie portretten van hedendaagse mediapioniers.

Je hebt al vijf jaar je eigen bedrijf. Hoe heb je het op deze jonge leeftijd al zo ver geschopt?
‘Op mijn zestiende stopte ik met school en sindsdien ben ik fulltime aan het werk. Mijn moeder is zelf ook ondernemer en stond achter mijn beslissing. Ze zei: “Als je de hele dag bushokjes in elkaar trapte, was het anders geweest.” Maar ik werkte toen al jaren in de media. Op mijn twaalfde richtte ik een internetradiostation op, vervolgens doorliep ik de opleiding van Veronica en op mijn vijftiende werkte ik op de redactie van het nachtprogramma van WNL op NPO Radio 1. Daardoor verwaarloosde ik mijn opleiding, ik ging van tweetalig vwo naar het vmbo. Ik werd gevraagd voor het opleidingstraject van BNN University, maar dat viel tegen. Mijn droom was om de nieuwe Giel Beelen te worden, maar ik mocht alleen maar koffie halen voor Coen en Sander.'

'Daarom begon ik mijn eigen bedrijf: Bruut Amsterdam. Ik merkte dat mijn kracht lag in het denken in concepten en besloot de overstap te maken naar onlinevideo. Bruut Amsterdam is een soort reclamebureau meets productiemaatschappij. We werken voor bijvoorbeeld RTL en Discovery Channel, maar ook voor merken als Miele, Jumbo en Maybelline. We maken programma’s, webseries en video’s voor een jonge doelgroep op YouTube.’

Waarom maak je vooral commerciële video’s voor bedrijven?
‘De belangrijkste reden is de financiering. Als je een televisieprogramma wilt verkopen aan een omroep, moet je er eerst heel veel onbetaalde uren insteken. Je moet zelf komen met een idee, pitchen, aanscherpen en overtuigen, voordat het programma misschien aangekocht en gemaakt kan worden. Bij een commerciële opdrachtgever is de behoefte en het budget er al en kun je meteen aan de slag. Bovendien vind ik het een interessante uitdaging om iets te maken waarbij de boodschap van het merk overkomt, zonder dat de kijkers het irritant vinden.’

(artikel loopt door onder de afbeelding)

Hoe kom je erachter wat de doelgroep wil?
‘Op internet krijg je direct feedback en er wordt ook van je verwacht dat je daarop inspeelt. Ook maken we gebruik van data-analyse. Een van onze grootste klanten is make-upmerk Maybelline. Zij willen graag jonge meiden aan zich binden en natuurlijk hun producten verkopen, maar ze merkten dat tv-commercials niet meer aansloegen. Dus bedenken we onlineformats om de doelgroep te bereiken. Google maakt veel gegevens beschikbaar over hoe mensen surfen. Als we weten dat rond de feestdagen de ‘smoky look’ veel gezocht wordt door de jonge doelgroep, maken we daar een instructievideo over en zorgen dat die hoog in de zoekresultaten terechtkomt. Ook werken we met influencers: mensen met veel volgers op sociale media die leuke, persoonlijke video’s maken waar de make-up in voorkomt. Je merk op een subtiele wijze in een nuttige of leuke video stoppen is heel zinvol en daar kunnen bedrijven nog veel meer mee doen.’

Is het geen probleem dat je dan als mediaconsument eigenlijk de hele dag naar (verkapte) reclame zit te kijken?
‘Ik vind van niet, ik leef er immers van. Lineaire televisie wordt steeds minder relevant, dus bedrijven kopen geen zend- en reclametijd meer in. Op internet zijn merken de nieuwe zenders. Consumenten hebben online ook meer macht dan bij traditionele televisie. Ze hoeven reclames niet uit te zitten, ze klikken hem gewoon weg of installeren een adblocker. Merken hebben steeds meer in de gaten dat ze hard worden afgerekend als ze alleen maar bezig zijn met het verkopen van hun product. Ze moeten iets maken wat interessant is. We krijgen daarom veel creatieve vrijheid van onze opdrachtgevers.’

Traditionele mediabedrijven moeten een grote omslag maken en ik vraag me af of ze daar klaar voor zijn.

Deniz Alkac

Hoe is je eigen mediagebruik?
‘Ik ben echt altijd online en voel me ook nooit overprikkeld. Mijn mobiele datagebruik is zestig gigabyte per maand. Ik kan niet stoppen met scrollen en zit de hele dag op Instagram en Facebook. Vloggers kunnen me niet zo boeien, maar Brandpunt+ vind ik goed, net als Vice. Zij maken goede en journalistieke content op alle platforms.'

'Ik geloof nog niet in virtual reality, zo’n bril vind ik te veel gedoe. Mijn generatie is echt van het gemak. Mensen vinden het soms eng, maar ik vind het fijn dat Google precies weet waar ik behoefte aan heb. Als ik een luchthaven binnenloop, krijg ik een melding naar welke gate ik moet. Dat vind ik handig, net als advertenties op basis van mijn interesses en levensstijl. Bedrijven weten steeds meer van consumenten en dat vind ik geen probleem. Ik vertrouw bedrijven meer dan de overheid op dat gebied. Zij moeten immers hun geloofwaardigheid hoog zien te houden en kunnen failliet gaan.’

Je hebt Hilversum de rug toegekeerd. Hoe kijk je nu naar wat er op het Mediapark gebeurt?
‘Ik denk dat lineaire televisie nog maximaal een jaar of tien te gaan heeft. Het scherm blijft wel, maar de kabel zoals we die nu kennen niet. De programma’s komen binnen via apps op je tv of telefoon. Er is online zo veel te zien, veel meer dan iemand ooit zou kunnen kijken. Zelfs een bedrijf als hotelketen Marriott International heeft een eigen filmstudio. Om op te vallen met wat je maakt, moet je echt relevant zijn voor de kijkers.'

'Traditionele mediabedrijven moeten een grote omslag maken en ik vraag me af of ze daar klaar voor zijn. Concurrenten zoals Buzzfeed zijn daar nu al veel beter op ingericht. Ik denk ook dat providers als Vodafone of Ziggo veel meer macht zullen krijgen.'

'De rol van omroepen zal gaan veranderen. Het klokhuis is een leuk en leerzaam programma, maar als een commercieel merk ook zoiets op een integere manier kan maken, lijkt me dat ook prima.’

meer van het medialab