Als je een serie of documentaire wil maken, begin je met het bepalen van een thema. Niet alleen het uitzoeken daarvan vergt aandacht, ook moet je een invalshoek bepalen en uitgebreid research doen. Onze experts nemen je aan de hand!


Programmamaker Pieter Hulst raadt je aan om je inspiratieproces anders aan te pakken dan normaal. 

  • Skip de brainstorms. Brainstorms werken niet. Gebruik die geskipte tijd om dingen bij te leren! Kijk filmpjes op YouTube of bel mensen op. Leer dingen bij over camera’s, licht, lenzen, editen, frames per seconden, kadrering, vormgeving of animeren. Er is zoveel informatie beschikbaar! Weet wat voor mooie dingen er mogelijk zijn. Dan weet je hoe het uitgevoerd moet worden en hoe het beter kan. Als kijker wil je namelijk zien dat de maker moeite heeft gedaan: we moeten de kijker pleasen. 
     
  • Bundel je ideeën. Spaar al je ideeën op in een boekje of op je telefoon. Dit kan een idee zijn die onder de douche in je op is gekomen, een mooi citaat dat je hebt gelezen, een gekke situatie waar je in bent beland of een beeld dat je voor je ziet. Als je schrijft, dan dwing je jezelf om opnieuw over je idee na te denken. Uit deze collectie kan je dan altijd putten als je vastloopt!

     

Documentairemaaksters Isaura Sanwirjatmo & Polina Medvedeva vinden het belangrijk dat je een persoonlijke aanvliegroute neemt:  

  • Thema’s voor het leven. Vind een set thema’s waar jij je hele leven voor in wil zetten. De ene keer maak je een film, de andere keer schrijf je een boek. Want je vasthouden aan bepaalde stellingen kan je blokkeren. Als je echt iets voelt dan kan je zo veel kanten op en dan kan je het op heel veel verschillende manieren aanvliegen!
     
  • Vertel het op jouw manier. Laat zien wat jij wil laten zien en neem de kijkers mee in jouw fascinatie. Dim jouw stem niet omdat andere mensen het moeten begrijpen!
     
  • Kantel zware onderwerpen naar een kracht. Vermijd het creëren van je hoofdpersonen als slachtoffers. Door het fetisjeren van iets of door een bepaalde afstand te bewaren tot de hoofdpersonen, zet je ze neer als slachtoffer. Dit gebeurt niet als je ze de ruimte geeft. Je kan ook best struggles laten zien, want dan laat je juist ook de kracht zien. Dat kan je heel mooi in beeld brengen. 

Polina Medvedeva

Isaura Sanwirjatmo

Madeleijn van den Nieuwenhuizen

Mediacriticus Madeleijn van den Nieuwenhuizen voegt daar nog aan toe: 

  • Pijn is niet essentieel. Durf persoonlijk te zijn in je werk, maar heb niet het gevoel dat een programma pas van waarde is als jij je persoonlijk kwetsbaar opstelt. Bij sommige maatschappelijk geëngageerde thema's voel je wellicht een zware eigen verbinding, dat is mooi. Maar ook geldt: een programma is niet pas wat waard als jij je pijn op tafel legt. Durf, anderzijds, dus ook te vertrouwen op dat een goed programma niet per se jouw pijn of kwetsbaarheid vereist. 

Researcher Soraya pol drukt je het belang van goed onderzoek op het hart.

  • Duik een wereld in. Als je een programma wil maken over iets moet je veel over het onderwerp lezen en mensen vinden die het onderwerp leven. Welke mensen hebben er veel mee te maken of weten er veel van? Loop met ze mee. Dit helpt allemaal om een context te creëren en geeft meer body als jij straks met je personages gaat praten! Personages gevonden? Vraag veel, vraag door, luister goed en oordeel niet. Spendeer veel tijd samen en heb geduld. 

Soraya Pol

"Research is een van de belangrijkste onderdelen. Je kan nooit gaan draaien met alleen een vorm en een verhaal."

- Soraya Pol