Je weet nu waarover je een documentaire of serie wil maken, maar hoe ga je nu verder? De volgende stap is om de vertaalslag te maken naar beeld. Huh, vertaalslag? Dat houdt in: bedenken wat je precies wil vertellen en hoe je dat overbrengt in beeld. Nog niet duidelijk? De experts helpen je verder!

Editor Mieneke Kramer weet als geen ander hoe de verhouding tussen beeld en verhaal ligt. Ze neemt je me in haar proces:

  • Voel het gedraaide materiaal. Wanneer ik materiaal beoordeel, prober ik in eerste instantie te voelen en te lezen wat het ruwe materiaal is. Wat vertelt het beeld, wat vertelt het geluid? Dit geldt voor fictie en docu, en voor de beoordeling van spel, cameravoering en de offscreen wereld.
     
  • Wat wil je vertellen? Wanneer je deze eerste impressie hebt kunnen ervaren, probeer je de vertaalslag te maken naar een vertelling. Wat wil je dat het zegt? De editor moet de controle nemen over het materiaal en kunnen analyseren waarom bepaalde shots en geluiden wel of niet werken voor de vertelling die je zelf wil maken.
     
  • Blijf dit herhalen! Probeer gedurende de hele montageperiode te schakelen tussen het blijven ervaren van gemonteerde scenes en het analyseren van de werking van de keuzes die zijn gemaakt.

"Voordat je gaat filmen moet je je afvragen wat je voor je ziet. Welke camerashots ga je gebruiken en wat denk je dat de werking daarvan is?"

- Mieneke Kramer

Researcher Soraya Pol heeft nog een goede toevoeging:

  • Ga op zoek naar de ontwikkeling van het personage.  Voor het verhaal is het heel belangrijk dat er een bepaalde ontwikkeling in zit. Iemand kan een heel mooi personage zijn met een verhaal, maar als je het de kijker wil laten geloven dan moet je wel iets zien. Gaat er iets gebeuren de aankomende tijd wat impact maakt? Wat dit zou kunnen zijn, daar ben je als het goed is achter gekomen in de research.