Hij is een internetfenomeen, maar de kans is groot dat de naam Peter Lub geen belletje doet rinkelen. Lub trekt honderdduizenden YouTube-kijkers met zijn animatieserie Kud, waarin hij humoristisch commentaar levert op de actualiteit.

Sinds kort is Kud ook te zien bij 3LAB, het nieuwe platform voor jonge creatievelingen van de publieke omroep. Eerder waren Lubs animaties al te zien bij TMF, Veronica en BNN. Toch heeft Lub een haat-liefdeverhouding met televisie, en hoewel hij qua aantallen YouTube-views kan wedijveren met Enzo Knol, blijft hij liever in de schaduw. ‘Ik ga liever anoniem te werk.’

Vrijwel alle video’s op je online kanaal worden enorm vaak bekeken. Hoe komt dat?
Peter Lub: ‘Ik snap het zelf ook niet helemaal. Bij elke video die meer dan een miljoen keer wordt bekeken ben ik verrast. Ik denk dat mensen gewoon geinige filmpjes tussendoor kijken. Dat zal het zijn.’

Op tv kunnen filmpjes niet worden gedeeld. Is dat de reden waarom YouTube nog steeds je thuisbasis is, ondanks je geflirt met tv?
‘Het grootste voordeel van YouTube is de vrijheid – dat ik kan doen wat ik wil. Bij de televisie heb je vaak met een team te maken en moet je je soms aanpassen. Ik kan me voorstellen dat veel creatievelingen het liefst hun eigen visie willen verwezenlijken. Dan is YouTube de plek: je maakt iets en uploadt het. Er is geen televisiebaas die zegt dat het niet goed genoeg is.’

Wat als je deze ideeën had gehad voordat YouTube bestond?
‘Dan had ik het gepitcht aan een televisiestation en dan hadden ze “Nee, dit wordt niks” gezegd. In het begin waren mijn filmpjes ook totaal kut – sommige mensen vinden dat nog steeds – en het heeft een paar jaar experimenteren nodig gehad om te groeien tot wat het nu is. Zo’n kans krijg je bij televisie niet: als je prut produceert dan halen ze het van de buis. Op YouTube heb ik kunnen groeien.’

Heb je je weleens beperkt gevoeld in wat je mocht maken?
‘Ik heb hele fijne samenwerkingen gehad; de enige richtlijn die ik heb gekregen bij Social Club van BNN en nu ook bij 3LAB is dat het wat actueler moet. Maar dat doe ik al in mijn filmpjes, dus dat is niet zo’n hele grote aanpassing voor mij.’

Wat zou je nooit doen?
‘Ik krijg weleens reclameklussen aangeboden omdat ik een groot publiek hebt. Daar ben ik tot nu toe niet op ingegaan; mijn publiek zit daar niet op te wachten. Dus dat zou ik niet doen tenzij een opdrachtgever me gewoon mijn ding laat doen en de product placement niet zou storen.’

Maar je moet ook weleens hebben gedacht: ik moet mijn avondeten betalen.
‘Ik heb het geluk gehad dat het om de een of andere reden gewoon loopt. Toen ik begon zat ik op school en kreeg ik van TMF het aanbod om wekelijks video’s voor hen te maken. Toen die reeks stopte werden toevallig de advertenties op YouTube geïntroduceerd – ik kon van gelukje op gelukje doorgaan. Ik zal niet snel iets maken voor het aantal views.’

En je bent tegenwoordig uitgegroeid tot nationaal YouTube-royalty. Wat is jouw plek binnen dat clubje van bekende YouTube-­Nederlanders. De Enzo Knollen onder ons?
Lachend: ‘Er is voor iedereen plek. Bovendien denk ik dat er niet zoveel animatiekanalen zijn, dus ik heb niet het gevoel dat ik tegen anderen aan het strijden ben voor een plekje.’

Ik hoorde dat je gevraagd was voor de talkshow Jinek maar niet mee wilde doen.
‘Klopt. Bij die aflevering van Jinek zaten veel andere YouTubers op de bank en ik denk dat zij veel beter kunnen vertellen dan ik. Ik heb niet echt het gevoel dat ik iets te vertellen heb wat van waarde is. Zo’n interview met jou doe ik eigenlijk ook liever niet. Het is prima om een beetje achter de schermen te blijven. Ik ga liever anoniem te werk.’

Er hangt inderdaad een wolk van mysterie om je heen.
‘Het is wel grappig om te merken dat mensen denken dat er meerdere personen aan mijn filmpjes werken. Dat vind ik wel wat hebben.’

Word je herkend, eigenlijk?
‘Er zijn weleens mensen die zeggen “hé, jouw stem komt me bekend voor”, maar er is nog nooit iemand geweest die zei: “zeg, ben jij de maker van Kud?”