De schoonheid van reality

, Angela van der Elst

Documentairemaker Vincent Boy Kars creëert situaties waaraan hij echte mensen als personages toevoegt. Voor 'Independent Boy' nam hij een maand de leiding over het leven van zijn vriend Metin.

Independent Boy
Te zien op IDFA op 18, 19, 24 en 25 november

Hoe ontstond het idee?
Vincent Boy Kars: ‘Op dit moment vind ik mijn directe omgeving en wat ik zelf meemaak het interessantst om naar te kijken. Het viel me op dat er een groot contrast is tussen mij en veel van mijn vrienden. We zijn allemaal ongeveer een kwarteeuw oud, maar zij vinden dat hun leven nu al mislukt is en dat ze achterblijvers zijn. Het lukt hen niet mee te gaan in de maatschappelijke stroom, ze kunnen niet tegen de druk en hebben last van paniekaanvallen, angst en depressie. Ik niet; het ging en gaat best lekker. Ik wilde iets doen met die tweedeling onder jongeren: zij die de keuzemogelijkheden weten te hanteren en zij die eronder bezwijken.’

'Independent Boy: iets wat zich afspeelt in het grensgebied van fictie en documentair'

Vincent Boy Kars

Voor je eerste lange film, Independent Boy, heb je gedurende een maand de leiding over het leven van je even oude vriend Metin genomen.
‘We zaten samen op de Willem de Kooning Academie in Rotterdam en stopten allebei na een jaar. Ik heb toen een tijdje gewerkt en ben daarna naar de AKV Sint Joost gegaan. Daar studeerde ik in 2015 af met My First Porn Film; een documentaire die de basis vormt voor de driedelige VPRO-serie Vieze film. Het leverde me ook een wildcard van het Nederlands Filmfonds op, waarmee ik Independent Boy kon maken; opnieuw iets wat zich afspeelt in het grensgebied van fictie en documentair.

Ondertussen ging Metin heen en weer tussen baantjes en een uitkering. Ik dacht: met ambitie, doorzettingsvermogen en een duidelijk doel voor ogen is er veel meer te behalen; wat nu als ik hem die elementen voor een maand opleg? Ik vind het interessant om een constructie te creëren en daar echte mensen als personages aan toe te voegen, omdat er dan een ontwikkeling wordt geforceerd. Inmiddels heb ik gemerkt dat men die aanpak vanuit de historische documentairetraditie kritisch benadert: is het resultaat wel ethisch en echt? Belangrijk is dat ik als maker in mijn film duidelijk maak dat ik de wereld waarnaar je kijkt, heb geschapen. Wat je vervolgens in die werkelijkheid te zien krijgt, is een verrassing en net zo waarachtig als wanneer je iemand tijdens zijn dagelijkse gang zou volgen. De inspiratie hiervoor komt onder andere van reality-tv, waarmee ik ben opgegroeid. Toen ik elf was, keek ik elke dag naar Big Brother. Mensen van mijn leeftijd zien daar de schoonheid van.’

Vincent Boy Kars

'Ik had grote plannen met Metin, maar het is anders gelopen'

Vincent Boy Kars

Hoe kijkt ‘personage’ Metin terug op deze ervaring?
‘Toen ik dit idee voorlegde aan mijn vrienden zei hij: “Dat gaat over mij, kies mij.” We hadden ieder onze motieven en hij staat achter het resultaat; het representeert zowel hem als mezelf. Ik had grote plannen met Metin, maar het is anders gelopen. Independent Boy heeft onze band hechter gemaakt. Toch wil ik vanaf nu met niet-vrienden gaan werken. Kom ik ook eens buiten mijn comfortzone.’