Van alle kanten belaagd en omsingeld door barokmuziek. Strijkers wandelen schichtig door de concertruimte, ondertussen de toehoorders trakterend op muzikale kleinoden. Dit is geen gewoon klassiek concert. De ruimte wordt opgetild en getransformeerd door de muziek van Bach, Biber en Barrière. Barokpareltjes klonteren samen en een totaalcompositie is geboren. Een concertervaring van de 21ste eeuw volgens receptuur van het Berlijnse Solistenensemble Kaleidoskop. Een stoutmoedig strijkersensemble dat nooit wegloopt voor een nieuw avontuur. Nu gaan ze in zee met de aanstormende Duitse componiste Sarah Nemtsov. In Baroque Revisited ontfermt Nemtsov zich over enkele barokklassiekers, bewerkt ze met zachte hand en zoekt zo naar ongehoorde dwarsverbanden.
De 35-jarige Sarah Nemtsov is een onvervalste alchemist. Achter haar engelachtige voorkomen gaan magische, ongrijpbare klankfantasieën schuil. In haar handen wisselen instrumenten van gedaante, exploreren musici de theatrale ruimte, en raken vertrouwde klanken ontwricht. Nemtsov schrijft bruisende composities waarin klassieke traditie en avant-gardistisch experiment samensmelten. Zo hoor je in het ene werk flarden Machaut of Bach liefdevol opduiken, maar gebruikt ze even later ook elektronica of vreemdsoortige instrumenten om vastgeroeste luisterhoudingen open te breken. Geliefd speeltje is de Korg Kaoss Pad, een Midi controller en sampler die ze inzet om klanken te vervormen, zoals in haar kamermuziekcycli Zimmer (2013). In andere intieme werken, zoals de uitgebreide cyclus Briefe (2012-2015), zet ze exotische instrumenten in als de schalmei en sheng (mondorgel). Muziek van een sensuele complexiteit die de energie en rauwheid van een live-performance in zich draagt. In Duitsland is Sarah Nemtsov inmiddels uitgegroeid tot een veelgevraagd componist. Ze heeft al drie opera’s op haar naam staan, en een nieuw opus staat in de steigers voor het Taschenopernfestival in Salzburg.