de man die alles mocht
In theorie moeten inlichtingendiensten zich aan de wet houden. In de praktijk moesten ze vaak buiten hun boekje gaan, met instemming van de autoriteiten, vertelt een voormalig kopstuk van de Franse dienst die terrorisme bestrijdt.
Louis Caprioli werkte lang voor de Franse veiligheidsdienst, ook ten tijde van de kaping van Air France-vlucht 8969 in 1994. Hij had al snel door dat dit geen gewone kaping was, maar een terroristische actie. Na de ontknoping in Marseille werd Louis bevorderd en in Parijs gestationeerd.
In die tijd overtraden de veiligheidsdiensten regelmatig bewust de wet, aldus Louis, om aanslagen te voorkomen. Na de aanslagen op onder meer de Bataclan in Parijs (2015), met 89 doden, kwam er wetgeving die de diensten alle mogelijke ruimte gaf. Caprioli is daar blij mee, omdat de strijd tegen terrorisme een ongelijke is. 'Wij moeten verdachte personen kunnen monitoren en volgen. Als wij de rechten van de mens teveel voorop blijven stellen, vallen er veel slachtoffers', is zijn overtuiging.
Accepteer de 'social' cookies om deze 'youtube'-content te bekijken.
Een moment geduld, de content wordt geladen.
Van noodtoestand naar strenge wet
Sinds 1 november 2017 geldt in Frankrijk een wet die verregaande bevoegdheden aan de geheime dienst geeft
Lees meer over maatregelen tegen terreur
De piloot die uit de cockpit sprong
Wat heeft de kaping van een Frans vliegtuig in 1994 te maken met de aanslag op de Twin Towers in 2001? Was 9/11 te voorspellen geweest als we beter hadden opgelet? Een zoektocht naar de voortekenen én de impact van terreur door moslimextremisten.
In Europa
Kun je geschiedenis herkennen als je er middenin zit? In de VPRO-reisserie In Europa leidt schrijver Geert Mak je door de geschiedenis van de eenentwintigste eeuw.