elke zondag om 18.10 uur op NPO Zapp!

over Jard Struik

Jard Struik (1997) is maker, acteur, presentator en creative. Hij acteerde o.a. in SpangasBad Influencer en Kappen Nou! en schreef scenario’s voor de NPO 3-serie Vakkenvullers. Zijn content op social media wordt in 2020 beloond met de prijs als Beste Instagrammer voor The Best Social Media Awards.

Wist je dat?

Wist je dat... er concerten zijn in games?

Wist je dat er niet alleen in Fortnite concerten worden gegeven? Ook in de games Minecraft en Roblox worden tegenwoordig concerten gegeven.

Er niet alleen in Fortnite concerten worden gegeven? Ook in de games Minecraft en Roblox worden tegenwoordig concerten gegeven. Er is wel een verschil. In Fortnite worden de concerten door de makers georganiseerd, in Minecraft organiseren de artiesten het zelf. In de game Roblox kan een concert door de makers of een artiest worden georganiseerd.

Fortnite is ook niet de enige game die werkt met reclame en samenwerkingen voor games. Games als Minecraft, PUBG en Roblox gaan ook samenwerkingen aan met grote merken of artiesten.

Wist je dat... het algoritme steeds veranderd?

Wist je dat bij de eerste social media platforms het algoritme bepaalde dat jij de nieuwste post als eerst zag? En dat dat nu niet meer zo is?

Bij de eerste social media platforms het algoritme bepaaldse dat jij de meest nieuwe post als eerste zag, en wanneer je ging scrollen zag je de oudere posts? Inmiddels is dat anders, want het algoritme veranderd constant. Niet alleen de tijd wanneer een post geplaats is tegenwoordig belangrijk, maar ook hoeveel activiteit die de post krijgt bepaald wat jij te zien krijgt. De post met de meeste likes en comments krijgt de meeste aandacht. En als jij, en heel veel andere mensen, een bericht als eerst ziet krijgt het meer likes en comments waardoor nog veel meer mensen het bericht als eerste zien.

Hierdoor worden de grote accounts steeds groter en krijgen de kleine accounts steeds minder likes. Het is dus steeds moeilijker om je account te laten groeien. Maar omdat het wel leuk moet blijven om een nieuw account te beginnen pusht het algoritme nieuwe accounts zodat ze aan het begin wel gezien worden.