en dan was jij...

, Angela van der Elst

Gerenommeerde acteurs gaan voor het dertiende seizoen de vloer op voor geïmproviseerde scènes.

Sanne den Hartogh

De vloer op
Nederland 2, 23.00.-23.30 uur
Meestentijds nemen we ons eigen personage zeer serieus. We denken zelfs dat we diegene zijn. Terwijl: we hadden net zo goed als iemand anders geboren kunnen worden. En dan was hem of haar ons ernst geweest.
Acteren is het spelen met identiteiten. Kinderen weten dat als geen ander: ‘en toen was jij de koning en ik de prinses’ Het leuke aan De vloer op is dat het het spelen door volwassenen aanschouwelijk en inzichtelijk maakt, in scènes verwant aan het dagelijks bestaan. Verander de omstandigheden en je krijgt andere mensen. Zet een forse bril op, trek een rare jas aan, ga scheef lopen en zie: Stefan de Walle (origineel personage) wordt een zorgvader in een duster, Anniek Pheifer (o.p.) de bezorgde moeder van een vermist kind en Gijs Scholten van Aschat (o.p.) haar echtgenoot. (‘Misschien is ze gewoon weggelopen. Omdat er hier zo’n kútsfeer hangt.’)
De kracht van het programma, dat vandaag z’n dertiende seizoen ingaat, is de combinatie van oorspronkelijkheid en vakmanschap. Elke situatie kan elk moment elke kant uitgaan, afhankelijk van waartoe de meestal twee, soms drie ingezette acteurs besluiten, zonder enig plan of overleg. Eigenlijk als het leven zelf, alleen lijken de ontmoetingen en confrontaties daar vaak minder spannend vergeleken bij wat er in De vloer op zoal voorbijkomt. Tenzij er sprake is van iets ontregelends als een conflict of ingewikkeld vraagstuk, dan is alles nieuw en vers en komen er naaktere, waarachtigere mensen tevoorschijn dan de zichzelf herhalende personages gespeeld op de automatische piloot.
De vertrouwde ingrediënten bestaan uit de gerenommeerde acteurs die al jaren met veel plezier (en soms zenuwen) aan de improvisatiespeeltuin deelnemen (deze editie doen Sanne Vogel en Pauline Greidanus hun intrede), en regisseur Peter de Baan. Die laat zich sinds vorig jaar mede inspireren door scène-ideeën voor ‘elementaire morele en ethische dilemma’s’ aangedragen door de achterban waarmee het contact wordt onderhouden via Facebook. Veldwerkers, als iedereen, die zichzelf spelend door hun dagen gaan, maar misschien zonder dat altijd te beseffen.