Een Belg maakte deze cover vol Hollandse clichés. Art director Beate Wegloop legt uit waarom.

Deze cover werd gemaakt door Jan van der Veken. Het coververhaal gaat over de identiteit van de Nederlander: wie zijn wij en hoe komt dat?
Het was weer eens tijd voor een getekende cover, maar dit was niet een onderwerp dat in mijn hoofd direct in het vakje van een bepaalde tekenaar terecht kwam.
Al snel bedacht ik dat deze opdracht naar een niet-Nederlander moest gaan. Maar wel naar een buitenlander waarvan ik zeker wist dat hij meer van Nederland wist dan klompen, tulpen en oranje. Het moest een Belg zijn.
Het werd Jan Van der Veken. 'Ik zou zeker niet in de stomme Belgen vs. Nederlanders-clichés willen raken,' was zijn reactie. Daar was ik blij mee: hij begreep het. Maar toen kwam de eerste schets, met het volgende tekstje erbij: 'Ja, ik zit nou toch met wat stereotypes aan de slag te gaan.'
En ik dacht: we ontkomen er niet aan, de clichés, het is misschien wel niet meer dan het is, dat Nederlanderschap. Kom maar op met alles wat we al weten. Ik verbeeld me dat een Nederlander er nooit toe was gekomen de Nederlander zo ongegeneerd clichématig uit te beelden.
Dat wat ik niet dacht te willen, hebben we nu precies wel op de cover, en het werkt!

Omslag van Van der Veken uit 2006

Van der Veken ontwierp ook een postzegel