Wekelijks nieuws over het wel en wee van de ledencampagne.

spreek je uit: pro vpro

Hilversum - Lennart van der Meulen, directeur VPRO (lid nr. 330045)

Waarom gaat de VPRO weer campagne voeren?
‘Leden zijn verschrikkelijk belangrijk voor ons. We hebben een hechte achterban die lid is omdat men het belangrijk of interessant vindt wat de VPRO doet. Via de leden weten we wie ons publiek is en wat de mensen van onze programma’s vinden. En hoe groter die achterban, hoe sterker we staan binnen de publieke omroep, maar ook naar de politiek. We doen ook wat terug voor leden. Met nieuwsbrieven, evenementen, panels en via sociale media is de klassieke vereniging veranderd in een community, een netwerk in de samenleving. Formeel zijn leden ook nodig om voor subsidie in aanmerking te komen.
Volgend jaar april worden de leden weer geteld. We hebben er nu 330.000, maar we zijn sterker als dat er meer worden. Zowel leden als donateurs leveren bovendien een financiële bijdrage aan de programma’s. Dat geld maakt ons minder afhankelijk van de overheid.’
 
Hoeveel leden moeten erbij komen?
‘30.000. Er zijn ruim twee miljoen mensen die de VPRO volgen en waarderen en die gaan we aanspreken. Dat werkt ook. Op Lowlands kwamen er 500 leden bij. Vind ik veel. Gewoon met een T-shirt, en het is niet zo dat wanneer het T-shirt versleten is het lidmaatschap over is. Mensen blijven gemiddeld zeventien jaar lid.’
 
Het zijn wel goede shirts?
‘Ja, en als die na heel veel wassen uiteindelijk toch versleten zijn blijven de mensen in hun blote bast lid.’
 
Dus niet alleen voor het cadeau?
‘Nee, en daar is deze campagne ook niet op gericht. We willen dat mensen zich uitspreken voor de VPRO door lid te worden. We hebben echt steun nodig, want het is niet meer vanzelfsprekend dat iets wat waardevol is blijft. Met een pennenstreep kan een Tropenmuseum of omroeporkest weg zijn. Daar willen we ons tegen wapenen. We hopen dat leden nieuwe leden werven. Vrienden, familie, collega’s.’
 
Hoelang bent u zelf al lid?
‘Ik ben vanochtend weer lid geworden.’
 
Huh?!
‘Mijn vrouw bleek twee keer VPRO-lid en één keer lid-abonnee en ikzelf stond niet in de ledenadministratie. Dat is rechtgetrokken. Ben ik zelf weer lid, mijn vrouw lid-abonnee en nu mijn twee zonen nog. Hebben we er per saldo toch weer een VPRO-lid bij.‘

De inzendtermijn voor deze rebus is reeds verlopen

meer, puur, pro

Hilversum/Den Haag - Zolang uitzendlicenties aan ledenaantallen gekoppeld zijn, blijven ledenwerfcampagnes een regelmatig terugkerend fenomeen in Hilversum. Onderhand is er dan ook al een aardig rijtje campagneslogans verzonnen door creatieven. Het valt op dat die steeds korter worden. Werd in de jaren tachtig door de VPRO nog geworven met de slogan ‘Stop de verloedering’, een decennium later was ‘Feest voor de geest’ het motto. Daarna volgden ‘Meer VPRO’, ‘Vrijplaats VPRO’ en ‘Puur VPRO’. Nu dus het bondige ‘Pro VPRO’. Als deze trend zich doorzet, krijgen we straks wellicht ‘Nu VPRO’ of ‘Ja VPRO’, en daarna gewoon weer: ‘VPRO’.

bel els

Hilversum - Op de afdeling ledenservice van de VPRO is aan de vooravond van de ledenwerfcampagne van zenuwen niets te merken. Althans niet bij de bijna zestigjarige Els Kok-Corts die daar al meer dan een kwart eeuw werkzaam is. Hoeveel leden heeft ze in die tijd al ingeschreven? ‘Dat is niet te tellen. Maar op een dag kan ik er ongeveer 250 inschrijven. Of uitschrijven, ha ha. Maar naast in- en uitschrijvingen zijn er altijd andere werkzaamheden zoals adreswijzigingen. Daarnaast krijgen wij ook alle telefoontjes en mailtjes als er bijvoorbeeld iets verkeerd in de gids staat. Ik denk wel dat er tijdens de campagne wat uitzendkrachten bijkomen.’ En als het een succes wordt ligt er vast een vette bonus klaar? ‘Ik denk het niet. We zijn al twee weken aan het zeuren om net zo’n T-shirt als de nieuwe leden krijgen.’
Els bellen? 035 6712888.