campagne courant # 12

, hugo hoes

Nieuws over het wel en wee van de ledencampagne.

de straat op voor de vpro

Amsterdam • Is dat even overdreven. Regisseur Ben van der Meyden heeft de hele Nieuwezijds Voorburgwal laten afsluiten.

Dit alleen om een pro vpro-commercial te kunnen opnemen met Herm Pol, chef van de nabijgelegen boekhandel Athenaeum. Althans, daar lijkt het op, maar het verkeer blijkt omgeleid vanwege wegwerkzaamheden. Komt dat even goed uit. ‘Waar is het voor,’ vraagt een passant. ‘vpro-lid worden,’ antwoordt de cameravrouw. ‘Ben ik al,’ zegt de voorbijganger, ‘sinds 1991. Koot en Bie. Succes.’

Dan begint de opname en zonder haperen of autocue zegt Pol: ‘Vraag nooit wat de vpro voor u kan doen, dat weet u al. Vraag wat u voor de vpro kunt doen.’ Hierna overlegt de crew of ze nog een ‘loopje’ willen van Pol. Dat is volgens de cameravrouw een stijlbreukje. ‘Of het begin van een nieuwe stijl,’ antwoordt de regisseur. Als Pol ondertussen even op zijn horloge kijkt ziet Van der Meyden dat ook. Die korte handeling vervangt het loopje. Geeft ook mooi de urgentie aan van lid worden. De horlogeblik moet drie keer over. Waarom werkt boekenwurm Pol hieraan mee? ‘We zijn verwante geesten, maken geen knieval voor de commercie en bewaken de kwaliteitsstandaard. De onafhankelijke boekhandel is eigenlijk ook een soort omroep. En boekenprogramma’s zijn geweldige affiches voor boeken.’

Een uur later staat de crew in de Jordaan boven de Lijnbaansgracht rondom de rijzige gestalte van Wouke van Scherrenburg. De oud-parlementair verslaggeefster heeft weinig aanwijzingen nodig. En dat is maar goed ook want haar tijd is beperkt. ‘Straks nog een paar uur in de auto zitten naar de Achterhoek. Ja jongens, er is meer dan Amsterdam.’ Hoe is ze in de campagne beland? ‘Op twitter heb ik regelmatig positief geschreven over Tegenlicht. Vooral toen het naar de late avond verschoven zou worden. En ik doe dit graag, want vpro is precies waar publieke omroep voor bedoeld is.
Neem Bureau Buitenland op de radio. Daar hoor ik altijd nieuwe dingen.’ Opeens valt haar televisiemakersoog op de omgeving. ‘Nu wordt het toch weer grachtengordel jongens. Terwijl ik hier helemaal niet woon.’ Vreemd genoeg heeft ze haar tekst niet zelf geschreven. ‘Is niet mijn gewoonte, maar het doel heiligt de middelen.’
 

gidsgordijn

Maurik • Tot voor kort dacht men bij de Campagne Courant en VPRO Gids dat deze periodieken na het lezen bij het oud papier belandden.

Niets blijkt echter minder waar. Creatieve lezers zorgen voor een groeiende reeks bijzondere vormen van hergebruik. Nu zijn er zelfs VPRO Gids-kralen. Die worden gemaakt door trouwe abonnee Gabriëlle Wiggers uit Maurik. Hoe zit dat? ‘De VPRO Gids lees ik van de eerste tot de laatste pagina. Op dinsdag valt-ie op de mat, zaterdag heb ik hem helemaal uit. Tijdens het tv-kijken doe ik graag iets nuttigs en maak ik van de covers papieren kralen. De gidscovers hebben mooie kleuren en precies de goede lengte en papierdikte.’ Wat gaat u daar mee doen? ‘Die kralen zijn bedoeld voor een vliegengordijn in mijn keukendeur. Nou kijk ik hooguit één keer per week televisie, dus het is een langetermijnproject. Voorlopig sla ik vliegen nog gewoon dood met de hele VPRO Gids.’

 

vprookworst

Rotterdam • Negende staat de vpro in de categorie radio- en televisie van het rapport

Onmisbare merken van het kennisinstituut Eurib. En er is meer opmerkelijk in dit rapport. Want in de totaallijst, die door de Hema wordt aangevoerd, staat de vpro op 125. Naar verluidt overwegen de dure, maar geslepen marketeers van de pro vpro-campagne de introductie van Vprookworsten en zelfs Vprompoucen.