campagne courant # 8

, hugo hoes

Nieuws over het wel en wee van de ledencampagne.

sjaalmodel

Jona van Zetten met opgestoken haar

Soest De 48-jarige Jona van Zetten is het boegbeeld van de Pro VPRO campagne. Overal is haar portret te zien.

Hoe bent u ‘Miss VPRO’ geworden?
‘Eigenlijk heel eenvoudig. Mijn man werkt bij de VPRO en vertelde dat er nog vrijwilligers gezocht werden. Dat verzoek had hij op de buurtwap, de whatsappgroep van de buurt gezet, en daar hebben twee andere buren en ik op gereageerd.’

En u werd gekozen voor de campagne?
 ‘Ja, maar zij ook. We zijn alle drie te zien in de campagne.’

Drie leden uit dezelfde straat?
‘Allemaal uit de Ereprijsstraat in Soest.’

Is er veel aan u gephotoshopt?
‘Nee hoor, al zit mijn haar wel anders dan normaal. Het is opgestoken en dat doe ik nooit.’

En natuurlijk mooi gestyled?
‘Dat is toch echt de wind. En een goede fotograaf.’

Veel reacties gehad?
‘Ja, maar gelukkig alleen van bekenden en niet van wildvreemden. Vaak was het van “wat zat je haar leuk.” En nadat de foto, met mijn naam, in NRC Handelsblad had gestaan, piekte opeens het aantal LinkedIn-verzoeken.’

Is dit het begin van een loopbaan als model?
‘Welnee, daar ben ik ook veel te verlegen voor.’

Wat doet u in het dagelijks leven?
‘Ik ben hoofd kunstzaken van het UMC in Utrecht. Onze collectie, die bedoeld is om het verblijf in het ziekenhuis prettiger te maken, omvat 2000 kunstwerken. Een hartstikke leuke baan voor een kunsthistorica.’

Mocht u de clubsjaal na de photoshoot houden?
‘Die moest ik weer inleveren.’

valse sjaal

Den Haag Op de vroege ochtend van 9 oktober vernam de VPRO-campagneleiding dat tussen Utrecht en Den Haag valse VPRO-sjaals waren gesignaleerd.
Dat betekende direct code roze en crisisberaad bij het voor deze gelegenheid met advocaten aangevulde campagneteam. Navraag leerde dat er een link bestond met een manifestatie tegen de omroepbezuinigingen op het Malieveld. Daar waren natuurlijk  kopers voor de illegale waar te vinden. Ter plekke ontdekten we valsesjaler Karen W. uit U.
Enthousiast zwaaiend met haar illegale creatie probeerde ze, meeliftend op het succes van de enige echte VPRO-sjaal, en over de rug van argeloze demonstranten, munt te slaan door het ongetwijfeld tegen woekerprijzen verkopen van een niet-wasbestendige nepdas. Althans, dat dachten we. De werkelijkheid was anders. De zwaaister heette voluit Karen Wiessing en was uit Utrecht gekomen om steun te betuigen aan de VPRO. Ze is lid vanaf 1972 en heeft onlangs ook haar zeventienjarige dochter  lid gemaakt. ‘Ik wilde ook zo’n mooi roze dasje, maar omdat die er nog niet was, heb ik er zelf maar even een in elkaar genaaid.’

 

pro ennio

Amsterdam Op zaterdag 12 april 2014 doet meestercomponist Ennio Morricone tijdens zijn 50 Years of Music Tour de Ziggo Dome in Amsterdam aan.

Met een 75-koppig koor en symfonieorkest laat hij hoogtepunten horen uit zijn muzikale carrière. En wellicht zit u op de voorste rij, want de VPRO heeft een groot aantal kaarten met korting gereserveerd. Leden krijgen tien procent korting, wie lid wordt geniet dubbel voordeel. Morricone heeft voor meer dan 500 films muziek gecomponeerd waaronder For a Few Dollars More en The Good, the Bad and the Ugly.
Volgens VPRO-filmkenner Gerhard Busch tilt Morricone met zijn muziek filmbeelden op. ‘Bijvoorbeeld als schurk Henry Fonda in Once Upon a Time in the West het roodharige zoontje aankijkt van het gezin dat hij net heeft uitgemoord. Dat beeld, gecombineerd met de slepende en dreigende muziek van Morricone is pure filmpoëzie.’
Belangstellenden moeten wel tegen scheve blikken kunnen. Want de overige bezoekers betalen de volle mep.