campagne courant # 9

, hugo hoes

Nieuws over het wel en wee van de ledencampagne.

uitgelezen werkjes

LelystadUw uitgelezen Campagne Courant of VPRO Gids bij het oud papier gooien is geen kunst. Er met papier-maché bijzondere objecten van maken wel.

Dat doet Kirsten bij ’t Vuur. ‘Zelf noem ik het werkjes. Ze zijn gemaakt van VPRO Gidsen en Volkskranten. Oude gidsen krijg ik van leraren op school, mijn schoonouders en de regisseur van een toneelgezelschap. Natuurlijk heb ik hem zelf ook. De vormen maak ik met proppen Volkskrant en die plak ik aan elkaar met bladzijdes uit de VPRO Gids. Jullie papier is sterk en als je het nat maakt lekker zacht. Dat las ik ooit in de gids in een stuk over kerstengelen van papier-maché. Weer droog is het hard en stevig. Voor een perfecte, gladde afwerking gebruik ik ook gidspapier. Meestal beschilder ik mijn werkjes, maar een groot paardenhoofd voor aan de wand is beplakt met snippers van jullie achtergrondartikelen Een paar lagen UV-vernis moeten het geheel tegen vocht beschermen en het vergelen vertragen. Dat paardenhoofd is bijna net zo groot als dat van Hringey, onze IJslandse pony. Al mijn werk, ook kasten, zijn van gidsen gemaakt. Maar de dame met het octopushoofd is ook nog eens geïnspireerd is op de cover van een gids. Mijn werk is te koop, maar men schaft niet snel zoiets aan. Ik zou graag wat in opdracht maken. Bijvoorbeeld een Johnny Cash die uit de muur komt met plek voor een glaasje.’

en jij...?

Hilversum VPRO-radiomaker Anton de Goede, al een lid geworven?

‘VPRO’ers zijn daar toch te bescheiden voor. Het is alsof je je eigen boterham staat te verdedigen. “Wij van wc-eend adviseren... wc-eend,” ik ben daar ambivalent over. Dus nee, ik heb nog niemand lid gemaakt en voel me daar ook schuldig over. Mijn zestienjarige dochter vertelde dat ze lid van BNN was geworden. Een man in het Vondelpark had dat drie keer gevraagd en toen had ze ingestemd. Ook vanwege de mooie dvd. Het leek haar ook erg leuk om bij BNN te werken: “Kun je lekker iedereen in de zeik nemen.” Ik zei dat de VPRO daar dertig jaar geleden goed in was.’

attentie

Facebook Het bericht in Campagne Courant #6 over een mogelijke attentie voor de trouwste VPRO-leden maakte vooral op Facebook veel los.

Edwin ziet het wel zitten en rekent zich al rijk. ‘Dus die iPad komt naar me toe?’ en Ruud schrijft (gekscherend?): ‘Wij willen een zwaar verzilverd lepeltje!’ Disana formuleert bescheidener: ‘Er was toch ooit een speldje?’ Sander vindt het ‘inhalig gezeur’ want leden krijgen toch mooie televisie. Dat laatste vinden meer leden, al schrijft Misha dat hij even goed wel blij was met de gekregen Rembo & Rembo-dvd.
Bert wensdenkt een online programma-archief voor leden, maar Judith moet niets van een attentie hebben. ‘Als ik zo’n bedankje zou krijgen, zeg ik na ruim dertig jaar mijn lidmaatschap op. Sodemieter op zeg. Bedankjes en excuses voor de vorm, Doei.’ Emmy heeft een goedkope tip: ‘Gewoon af en toe een berichtje via de mail: lief trouw VPRO-lid, wij houden nog steeds van je. Fijne dag en liefs, iedereen van de VPRO.’